Asunto myyty,nyt onnellisena vuokralle
Nyt on sellainen vapauden tunne,etten osaa vielä oikein käsittääkään.
Heippa taloyhtiön remontit,ja vaihtuvat korot.Tämä kerrostalo-omistusasuminenkin on yksi saatana.Kaikki isot rempat tehty,mutta kun ne on maksettu,vaanii uudet jo edessä.Kodinkoneet vanhenee,silikonisaumat hapertuu.
Sitten halutaan yhtiöön latauspistokkeita,tupakointikieltoja,mitä ikinä.Tulee vesivahinkoa,isännöitsijä laskuttaa kaikesta ekstraa.Sijoittajat vuokraavat asuntoja kelle vain,ja häädlt kestää ikuisuuden.
Mä säästän tulevaisuudessa 500 euroa kuussa asumalla paremmalla sijainnilla,vailla huolta huomisesta kunhan vuokrani maksan.Laitan erotuksen järkevämpiin sijoituksiin -tuottotilikin on asuntoa kannattavampi.
Tällaiset mietteet tänään.
Kommentit (116)
Saman olen tehnyt, enkä ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Olet fiksu ap, noin se kannattaakin tehdä. Omistusasuminen on yliarvostettua ja on kannattavaa vain tietyssä tapauksissa.
Ainakin mulla olisi työlästä tai ainakin turhan kallista maksaa vuokraa tyhjästä asunnosta puolivuotta, nyt vastike alle 200€/kk kun kesän tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuoralle muuttaminen maksaisi paljon enemmän tällä sijainnilla. Nyt maksa vastiketta 235 euroa kuussa, mutta vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa kuussa.
Sama juttu täällä Helsingin kantakaupungissa. Ostimme tämän asunnon vuonna 2008 269.000€:lla. Vastaavista on viime aikoina pyydetty noin 500.000€. Vastike on 430€ ja mitä olen vähnyt tällaisia vuokrattavan, on pyynnöt olleet 1.500-1.700€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuahan tuo on. - Vaikka odotan vain, että paikalle saapuu palstan vakituisiin avustakiin kuuluva. joka jaksaa säännöllisen epääsäännöliesti halveksia kaikkia heitä, jotka asuvat tai edes harkitsevat asumista vuokralla - Ymmärtämättä lainkaan, että vuokralla asumine saattaa olla hyvinkin fiksua, eikä ole vain vähävaraisten pakonsanelema ratkaisu
Vuokratalo on aina vuokratalo.Asukaskontingentti on erilainen ,suuri osa tuilla eläviä tyhjätaskuja.Asumisen pitää olla laadukasta ja sitä ei vuokratalossa ole.
10 huoneiston rivitalo, kahdessa vuokralaiset. Enempi kyllä harmia omistusasuja mommosta kun niistä vuokralaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinneppä ne rahat häviää sijoittajan taskuun ja mitään ei jää itselle.
Häviää ne rahat sijoittajien taskuun myös omistusasujilla. Huoltoyhtiöt ja muut laskuttavat tyytyväisenä.
Jotkut asuu ok-taloissa.Ei tarvitse huoltoyhtiöitä ja voi itse päättää,milloin mitäkin tekee ja korjaa.
Suurin osa ei vain ymmärrä ylläpitää niitä kunnossa. Päättävät olla korjaamatta. Noita 2000-luvun alussa rakennettuja taloja kun katsoo, maalipunbat huonossa hapessa, katot sammaleessa, puutarhat ihan järkkyjä, kun kaikki on kasvanut liian isoksi... Perikunta saa kivoja riesoja noista vuosikymmenten saatossa..
Ihmistne elämä on muuttinut ja asumisesta tulee palvelu kuten spotify tai netflix. Parisuhteita tulee ja menee, ihmiset muuttavat työn ja huvin vuoksi ympäriinsä. Enää ei ole yhtä järkevää ostaa omaa asuntoa, kun se sitoo ison summan kiinni siihen asuntoon.
Suuret kiinteistösijoittajat pystyvät tarjoamaan asumisen palveluja edullisesti. Heillä on suuret hankinnat ja voivat kilpailuttaa remontit aivan eritavalla kuin yksityinen asunnon omistaja. Ei niiden kanssa voi yksityinen kilpailla. Toki jos asuu ok-talossa ja osaa itse tehdä, niin silloin voi säästää. Kerrostalossa mennään osakkaiden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuahan tuo on. - Vaikka odotan vain, että paikalle saapuu palstan vakituisiin avustakiin kuuluva. joka jaksaa säännöllisen epääsäännöliesti halveksia kaikkia heitä, jotka asuvat tai edes harkitsevat asumista vuokralla - Ymmärtämättä lainkaan, että vuokralla asumine saattaa olla hyvinkin fiksua, eikä ole vain vähävaraisten pakonsanelema ratkaisu
Vuokratalo on aina vuokratalo.Asukaskontingentti on erilainen ,suuri osa tuilla eläviä tyhjätaskuja.Asumisen pitää olla laadukasta ja sitä ei vuokratalossa ole.
Ei kaikki vuokra-asunnot ole vuokrataloissa. Monilla on sijoitusasuntoja asunto-osakeyhtiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuoralle muuttaminen maksaisi paljon enemmän tällä sijainnilla. Nyt maksa vastiketta 235 euroa kuussa, mutta vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa kuussa.
Sama juttu täällä Helsingin kantakaupungissa. Ostimme tämän asunnon vuonna 2008 269.000€:lla. Vastaavista on viime aikoina pyydetty noin 500.000€. Vastike on 430€ ja mitä olen vähnyt tällaisia vuokrattavan, on pyynnöt olleet 1.500-1.700€/kk.
No sehän on hienoa ettei Helsingin kantakaupungissa tarvitse varautua yhden yhteenkään remonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on hienoa ettei Helsingin kantakaupungissa tarvitse varautua yhden yhteenkään remonttiin.
Tietysti tarvisee. Talo on valmistunut 1998, joten kaikki taloyhtiön kylppäritkin jo remontoitiin. Vaikka asuminen oli mahdollista, niin mukavuussyistä vuokrasin remontin ajaksi toisen asunnon. Putket kestävät toivottavasti vielä toiset 25 vuotta, jolloin olen jo eläkkeellä ja voin olla remontin ajan vaikka ulkomailla lomalla.
Pointti on siinä, että täällä asuntojen hinnat nousevat ja asuminen omistusasunnossa tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi kuin vuokralla. En minäkään omaa ostaisi, jos asuisin jossain syrjäseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistne elämä on muuttinut ja asumisesta tulee palvelu kuten spotify tai netflix. Parisuhteita tulee ja menee, ihmiset muuttavat työn ja huvin vuoksi ympäriinsä. Enää ei ole yhtä järkevää ostaa omaa asuntoa, kun se sitoo ison summan kiinni siihen asuntoon.
Suuret kiinteistösijoittajat pystyvät tarjoamaan asumisen palveluja edullisesti. Heillä on suuret hankinnat ja voivat kilpailuttaa remontit aivan eritavalla kuin yksityinen asunnon omistaja. Ei niiden kanssa voi yksityinen kilpailla. Toki jos asuu ok-talossa ja osaa itse tehdä, niin silloin voi säästää. Kerrostalossa mennään osakkaiden mukana.
Totta, vuokrat on suomessa todella halpoja.
Velaton oma on ihan paras. Kelpaa olla lapsen kanssa hoitovapaalla, ei onnistuisi tonnin vuokralla. Eikä ole nistejä naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Oma kannattaa toki ostaa jos kyse on edullisesta omakotitalosta ja aikoo viettää siellä loput päivänsä.
Me ei ostettu vaan rakennutettiin 20 vuotta sitten,lohkaistiin appivanhemmilta tontti sopuhintaan ja siihen tönö päälle,hulluna kuriositeettina mainittakoon että maansiirtoyritys meni konkkaan juuri kun olivat saaneet tehtyä urakan joten laskua emme koskaan saaneet vaikka sitä pari kertaa tiedustelin, arvioin että 12-15ke olisi ollut,säästö se on pienikin säästö 😊
Myyn vanhana ja muutan vuokralle. Ei jää kämppää perikunnan murheeksi, ja vapautuvalla rahalla ostaa palveluita sekä rahoittaa vuokraa.
Minulla menisi jo asumiskulut miinukselle jos säästäisin 500e/kk!?
Yksiöönkö muutit?
Meidän okt:n asumiskulut 320e/kk, en kyllä voisi asua yksiössä!
En ymmärrä tätä yksioikoista ajattelua. Ensinnäkin maksamiaan vuokria ei saa koskaan takaisin. Mitä sitten vaikka oman asunnon arvo laskisikin, niin ainakin myydessä saa jotakin. Toiseksi joiltakin paikkakunnilta saa hyväkuntoisia edullisia asuntoja, joiden laina on suhteellisen nopeasti maksettu, eikä haittaa vaikka hinta olisi lopulta 0. Lopputulos on silti vähemmän kuin vuosien vuokranmaksu.
Kerrostalo omistus asuntojen jatkuvat suuret remontit (putket, julkisivu, hissi, ovet, parvekkeet..) ja jatkuvat muuten eteen tulevat lisämenot kuten sähköauto paikkojen rakentaminen ym on johtanut käsittämättömiin kustannuksiin. Aiempi muutaman satasen yhtiövastike nousi tutulla lähes 2000 euroon kuussa. Ja lisää kuluja tulee koko ajan. Kyllä hyväkuntoinen ok-talo on itselle oikea paikka elää ja asua.
sukulaisellekin tuli postissa ylimääräinen yhtiövastike maksettavaksi. Näistä ei puhuta mainostaessa omistusasumisen "iloja" ei. Jonkun uuden remontin takia kai. Kerran yks osakas ei voinu maksaa yhtiövastikkeitaan. Oli kai eronnu ja potkut ja vaikka mitä. No en tiiä kai ne muut sit joutu sen osan maksamaan, ja tätä kesti kauan, enne kun hän muutti/möi sen tai jotain...
Ja, mitä ei kerrota, yhtiöhallitus käytännössä määrää kaiken mitä teet. Et omista omaa tonttia millä asut, et omista pihaasi, vaan kakki sanellaan, mitä saat kasvattaa ja missä, ja puut hakataan, pensaat pois, millon vaan joku tätitomera niin sanoo ilman mitään syytä!! TÄmä on ollut iskomatonta!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä yksioikoista ajattelua. Ensinnäkin maksamiaan vuokria ei saa koskaan takaisin. Mitä sitten vaikka oman asunnon arvo laskisikin, niin ainakin myydessä saa jotakin. Toiseksi joiltakin paikkakunnilta saa hyväkuntoisia edullisia asuntoja, joiden laina on suhteellisen nopeasti maksettu, eikä haittaa vaikka hinta olisi lopulta 0. Lopputulos on silti vähemmän kuin vuosien vuokranmaksu.
"myydessä saa jotain"?? Et visiin oo ikinä nähny myytävän niitä purkukuntosia talonröttelöitä? Tai ulosotossa olevia taloja? Tai tarjouskaupalla myytäviä hometaloja? Ja, nämä hometalot ei ole mitään röttelöitä, vaa iihan kohtuuikäisiä. Mee kattoo huutokaupat.com miten jonkun varallisuus mätänee ja haihtuu savun ailmaan. Smaoin nämä kaikki konkurssiin menneet taloyhtiöt, seisoo tyhjillään. Mitään et saa takas.
Voi kun pääsis samaan! Tosin sit joutuis olemaan löysässä hirressä sen 5-10 vuotta, mikä on ihan täysin kohtuutonta.