KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Valintakokeessa C on neljä tehtävää, joten ehkä ei valmistautumisessa kannata panostaa biologiaan ja fysiikka/kemiaan. Maantieteeseen osuu varsin kivasti kaksi muuta kysymystä.
Hieman jännittää mennä valintakokeeseen B tavoitteena päästä farmasian kandiin. Taitaa olla edessä varsin haastavat tehtävät, kun samoilla tehtävillä yritetään laittaa lääketieteen hakijat paremmuusjärjestykseen. Iso osa lääkiksen hakijoista on valmistautunut kokeeseen satoja tunteja tai jopa useita vuosia. Sellaiset tehtävät, jotka sopisi farmasian sisäänhakijoiden järjestykseen laittoon, ratkaisee 3000 lääkishakijaa oikein ilman mitään ongelmia. No, parin kuukauden päästä ollaan viisaampia!
Oletteko kerenneet availla valintakurssejanne? Onko mieleisiä tehtäviä vai ei? Minä olin pettynyt, kun ei ole tehtäviä lainkaan, vaan ainoastaan verkkotenttejä, pöh.
Vierailija kirjoitti:
Valintakokeessa C on neljä tehtävää, joten ehkä ei valmistautumisessa kannata panostaa biologiaan ja fysiikka/kemiaan. Maantieteeseen osuu varsin kivasti kaksi muuta kysymystä.
Hieman jännittää mennä valintakokeeseen B tavoitteena päästä farmasian kandiin. Taitaa olla edessä varsin haastavat tehtävät, kun samoilla tehtävillä yritetään laittaa lääketieteen hakijat paremmuusjärjestykseen. Iso osa lääkiksen hakijoista on valmistautunut kokeeseen satoja tunteja tai jopa useita vuosia. Sellaiset tehtävät, jotka sopisi farmasian sisäänhakijoiden järjestykseen laittoon, ratkaisee 3000 lääkishakijaa oikein ilman mitään ongelmia. No, parin kuukauden päästä ollaan viisaampia!
Yleisessä osiossa voi olla piilotettuna mitä tahansa, vaikka biologian tai fysiikan käsitteitä. Viime vuoden koekin oli enemmän biologian koe kuin maantieteen koe, olisin saanut ihan saman tuloksen jos en olisi lukenut yhtään.
Tänä vuonna hauskuutena on lisäksi se, ettei tehtävien välillä pysty hyppimään vaan aloitettu on tehtävä loppuun yhdellä kertaa. Lisäksi ne muut tehtävät ei ole suoraan mitään maantieteen tehtäviä, on vain sanottu että asioiden osaamisesta on hyötyä.
Mun päällä ei tehdä muuta kuin hyvää ruokaa ja parempaa mieltä toivottavasti. Ei ole käryä asioista eikä mitään makua. Hajuton ja mauton mies olen. Kovissa liemissä keitetty ja auringon paahtama kypsä marinoitu. Näin on pihvi.
Minulle tuli yllätyksenä, että näihin valintakokeisiin pitäisikin olla tarvikevarasto omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kerenneet availla valintakurssejanne? Onko mieleisiä tehtäviä vai ei? Minä olin pettynyt, kun ei ole tehtäviä lainkaan, vaan ainoastaan verkkotenttejä, pöh.
Valintakurssit avattu ja ihan ok tehtäviltä vaikuttaa. Tentit ovatkin oikeastaan ainut vaihtoehto karsia porukkaa, niihin kun saa pisteenlaskun automaattisesti ja niiden pohjalta karsiutuu porukkaa pois. Verkkotenteissä ainut jännitys on tiukan oloiset aikarajat ja olen aika hidas lukemaan ja sisäistämään sanallisia tehtäviä.
No hei tämä mummeli pääsi vihdoin erillisiin erityisopettajan opintoihin! Olen hakenut jo useamman kerran ja nyt vasta tärppäsi. Täytyy sanoa, että huh huh ja onneksi, tulee tarpeeseen työpaikalla ja tarjoaa ehkä vähän uusia työnäkymiäkin.
Kaikille samaan tai vastaavaan koulutukseen hakijoille terveisiä, että älkää luovuttako vaan hakekaa vaan sitkeästi uudelleen - hain ensisijaisesti Turkuun enkä tiedä vieläkään, millä perusteella soveltuvuuskokeessa sai pisteitä. Nyt sitten tärppäsi ja erittäin kiva niin.
Onko kukaan osallistumassa valintakoe G:hen? Miten siihen kannattaisi valmistautua? Sosiaalityöhön haen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan osallistumassa valintakoe G:hen? Miten siihen kannattaisi valmistautua? Sosiaalityöhön haen.
Onko ennakkotietoa tai jotain arvelua, muuttuuko pääsykoe aiemmasta paljon? Haen itse psykologiaan ensimmäistä kertaa ja siellä oletuksena, että pääsykoe ei muutu aiemmasta välttämättä kovin paljon - valintakoeyhteistyötä logopedian kanssa on ollut jo aiemmin, joten on arveltu, että kokeen rakenne ja tyyli saattaisivat pysyä suht samoina. Eihän kukaan nyt toisaalta tiedä, joten kaikki on samalla viivalla sekoilemassa.
Hain vuosi sitten sosiaalityöhön ja silloin oli ennakkomateriaali johon pääsykoe perustui sekä kokeessa oleva artikkeli. Tehtävät oli monivalinta sekä esseetehtävä. Tänä vuonna ei tule ennakkomateriaalia lainkaan joten mietin miten tässä nyt voisi valmistautua.
Miksi vitussa näin nuoret on mamma palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että kouluun voi hakea minkä ikäisenä vaan ja myöskään tällä palstalla ei taida olla ikärajaa? 😄
Vierailija kirjoitti:
Hain vuosi sitten sosiaalityöhön ja silloin oli ennakkomateriaali johon pääsykoe perustui sekä kokeessa oleva artikkeli. Tehtävät oli monivalinta sekä esseetehtävä. Tänä vuonna ei tule ennakkomateriaalia lainkaan joten mietin miten tässä nyt voisi valmistautua.
No tota just mietin kun sosiaalityön valintakoe ennen perustunut runsaaseen luettavaan materiaaliin ja nyt ei sitten mitään. Mut esim. VAKAVA-koe on muistaakseni jo monta vuotta ollut vailla ennakkomateriaalia. Siellä on ollut jotain artikkelimateriaalia, jonka pohjalta on sitten vastailtu erilaisiin suoriin ja soveltaviin kysymyksiin.
Yksi tapa saada esiin eroja tuollaisissa ennakoimattomissa yllärikokeissa on sakottaa miinuspisteillä vääristä vastauksista ja laittamalla jotain epämääräisiä soveltavia kysymyksiä koemateriaalista. Kannattaa katsoa vaikka viime tai toissavuoden VAKAVAa, siitä voi saada jotain vihjettä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tosijaan tiiä, itellä ikää puntarissa se 20 mut en oo löytänyt mistää muualta tämmöstä seurantaketjua niin näitä on ihan mukava lueskella.
Yksi tapa saada esiin eroja tuollaisissa ennakoimattomissa yllärikokeissa on sakottaa miinuspisteillä vääristä vastauksista ja laittamalla jotain epämääräisiä soveltavia kysymyksiä koemateriaalista.
Eikö väärästä vastauksesta ole aina saanut miinuspisteitä. Kysymykset on kokeessa jaettavasta materiaalista tod.näk haastavia siten, ettei vastausta löydä ns suoraan vaan pitää ymmärtää ja soveltaa lukemaansa jotta saa vastauksen oikein.
Yksi mikä erottelee hakijat on lyhyt aika. Nehän voi laittaa yhden tehtävän aikarajaksi vaikka 15 min. Ymmärsin ohjeistuksista, että kaikilla on sama aika tehdä aina tiettyä tehtävää eli koko koeaikaa ei saa itse jakaa haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät kenenkään ikää? Kiva kun kehuit minua 41-vuotiasta kuitenkin nuoreksi :)
Vierailija kirjoitti:
Yksi tapa saada esiin eroja tuollaisissa ennakoimattomissa yllärikokeissa on sakottaa miinuspisteillä vääristä vastauksista ja laittamalla jotain epämääräisiä soveltavia kysymyksiä koemateriaalista.
Eikö väärästä vastauksesta ole aina saanut miinuspisteitä. Kysymykset on kokeessa jaettavasta materiaalista tod.näk haastavia siten, ettei vastausta löydä ns suoraan vaan pitää ymmärtää ja soveltaa lukemaansa jotta saa vastauksen oikein.
Yksi mikä erottelee hakijat on lyhyt aika. Nehän voi laittaa yhden tehtävän aikarajaksi vaikka 15 min. Ymmärsin ohjeistuksista, että kaikilla on sama aika tehdä aina tiettyä tehtävää eli koko koeaikaa ei saa itse jakaa haluamallaan tavalla.
En tiiä onko saanut aina ja missä kaikissa valintakokeissa miinuspisteet ovat/ovat olleet käytössä, mutta ainakin juuri aikapaineen kanssa ovat varmasti hyvä tapa erotella hakijoita ja luoda hajontaa kokonaispistemäärään. Parikin kokeessa tai pari päivää ennen jaettua artikkelia on mahdollisesti niin laaja kokonaisuus, ettei iso osa hakijoista saa jäsenneltyä tietoa kiitettävästi tai hallittua koetilannetta helposti. Vieraskielisyys osalle iso kynnys. Sit mitä soveltavampia tehtäviä on, sitä vaikeampi niitä on koetilanteen stressissä saada sujumaan.
Hakijoita on kuitenkin monille aloille ihan käsittämättömän paljon, joten pakkohan kokeista on tehdä ***tumaisia. En tiedä, mitä nämä nykysysteemit palvelee, tuntuu että niistä vain kärsitään. Luulisi, että olisi kaikille parempi, jos vaan pääsisi opiskelemaan, kokeilisi sitten onko ala oman tuntuinen ja pärjääkö opinnoissa. Vuosien sekoilu pääsykokeiden ja ensikertalaisuuksien kanssa tuntuu rangaistusmentaliteetilla laaditulta ratkaisulta, tyyliin suutari jääköön paskaan lestiin, jos sattuu kerran valitsemaan väärin jne. Mitään sille ei nyt silti voi, joten en tiedä. Haen sosiaalityöhön toista kertaa ja tuntuu jo valmiiksi tyhmältä ja lohduttomalta.
Kyllä se on varmasti tuo aikaraja ja se, ettei voi valmistaututa joka erottelee hakijat. Se on vastakohta ylioppilaskirjoituksille, johon voi valmistautua ja on aikaa.
Nyt valintakokeessa pärjää jos on nopea lukemaan/ymmärtämään ja on paineensietokykyä. Monilla voi hajota pakka sen takia, ettei voi valmistautua ja jännittää jo sen takia liikaa. Ennen pääsykokeeseen pysty sentään mennä ajatuksella ja uskotella itselleen, että olen lukenut ja osaan..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on varmasti tuo aikaraja ja se, ettei voi valmistaututa joka erottelee hakijat. Se on vastakohta ylioppilaskirjoituksille, johon voi valmistautua ja on aikaa.
Nyt valintakokeessa pärjää jos on nopea lukemaan/ymmärtämään ja on paineensietokykyä. Monilla voi hajota pakka sen takia, ettei voi valmistautua ja jännittää jo sen takia liikaa. Ennen pääsykokeeseen pysty sentään mennä ajatuksella ja uskotella itselleen, että olen lukenut ja osaan..
Riippuu täysin alasta! Osalle materiaali tulee vasta kokeessa, osa saa ne kuukautta aiemmin, osalla materiaali on lukion oppimäärä ja lääkiksissä on valmistauduttu kokeeseen koko vuosi. Vaikka materiaaleja nyt ruvetaan jakamaan myöhemmin, osalla silti on kohteessa merkintä perustuu lukion oppimäärään.
Riippuu alasta. En näe mitään tasapuolisuutta siinä, että valintakoe C:ssa pitäisi alkaa päntätä varalta kaikki biologiasta maantieteeseen ja fysiikkaan ja kemiaan vaikka hakisit vain siihen maantieteeseen.