Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
1121/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat näistä yliopistojen valintakokeista on tainnut olla sellaisia, ettei melkein kukaan /kukaan ehdi vastata kaikkeen. Eli se ettei ehtinyt ei tarkota vielä, ettei ois voinut mennä ihan hyvin.

Vierailija
1122/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuntemuksia D-kokeesta? Minusta hyvin laadittu ja aika hyvä koe. En ehtinyt vastata kaikkeen mutta sitä tuskin edellytetäänkään. Ekaa kertaa elämässä yritin myös pääsykoetaktikointia ja katsoin oikeasti, mihin osaan vastata ja miten ehkä saisi parhaat mahdolliset pisteet.

Saa nähdä, en odota ihan hirveän suuria, mutta halusin mennä, koska olen nyt ekalla varasijalla ja sisäänpääsy todistuksella siten epävarmaa. Eipähän tarvi sit harmitella etten hyödyntänyt koemahdollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oli myös hyvä koe. Kaikkea en ehtinyt tehdä. Tilasto-osaamisesta/laskemisesta hyötyi. Logiikkatehtävätkin oli piilotettu kaavojen taakse. Ihan hauskaa.

Vierailija
1124/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuntemuksia D-kokeesta? Minusta hyvin laadittu ja aika hyvä koe. En ehtinyt vastata kaikkeen mutta sitä tuskin edellytetäänkään. Ekaa kertaa elämässä yritin myös pääsykoetaktikointia ja katsoin oikeasti, mihin osaan vastata ja miten ehkä saisi parhaat mahdolliset pisteet.

Saa nähdä, en odota ihan hirveän suuria, mutta halusin mennä, koska olen nyt ekalla varasijalla ja sisäänpääsy todistuksella siten epävarmaa. Eipähän tarvi sit harmitella etten hyödyntänyt koemahdollisuutta.

Jyväskylän liikuntajutuista en tiedä, mutta muuten ekalta todistusvarasijalta pääsee varmasti kaikkialle paitsi Helsingin psykaan, mutta sinnekin on hyvät mahikset. 9 siellä sisällä olevaa ei ole ensisijaisessa toiveessaan.

Vierailija
1125/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen läheltä seurannut, että monta ällää tai hyvät pisteet pääsykokeissa saaneet eivät aina pärjää yliopistossa ja toisinpäin. Eikä loistava yo-todistus, että välttämättä menestyisi opinnoissa ja työelämässä. 

Vierailija
1126/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä koe oli yllättävän matemaattinen, vaikka pääsykoevaatimuksissa ei enää edellytetä tiettyä tilastotieteen osaamista.

Vierailija
1127/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että jos ei ehdi koeajan loppuun mennessä vastata joihinkin tehtäviin, niin niistä saa 0 pistettä? Tajusin tämän vasta nyt, koska minä tyhmänä noin 5 min ennen kokeen loppua merkkasin viimeisen tehtävän kysymyksiin jätän vastaamatta, josta rokotetaan olikohan -0,2 pistettä. Aah olinpa tyhmä, olisin voinut vain odottaa, että koe loppuu :( Kävin siis tänään valintakoe D:n tekemässä. 

Vierailija
1128/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että jos ei ehdi koeajan loppuun mennessä vastata joihinkin tehtäviin, niin niistä saa 0 pistettä? Tajusin tämän vasta nyt, koska minä tyhmänä noin 5 min ennen kokeen loppua merkkasin viimeisen tehtävän kysymyksiin jätän vastaamatta, josta rokotetaan olikohan -0,2 pistettä. Aah olinpa tyhmä, olisin voinut vain odottaa, että koe loppuu :( Kävin siis tänään valintakoe D:n tekemässä. 

Ei vaan -0,2 joka tapauksessa.

Vierailija
1129/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahh okei, no hyvä! Luulin jo tehneeni emämokan :D kiitos vastauksesta! <3

Vierailija
1130/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätti kyllä tosiaan tuo valintakoe D:n matemaattisuus. Maisteriohjelmaan siis itse hain ja tosi monta vuotta tässä välissä etten ole juurikaan mitään matemaattista edes miettinyt 😅. Helpottavia osioita oli kuitenkin alun artikkeleihin pohjautuvat tehtävät sekä se eettistä ajattelua vaativa tehtävä, jossa oli erilaisia asiakastapauksia. Kaikkiin tehtäviin ehdin vastata hyvissä ajoin, mutta saa nähdä miten käy.

Vierailija
1131/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan matikka Pirkon jossain videossa sanottu, että jos ehtii vastaamaan kaikkiin valintakokeen kysymyksiin koe on huonosti laadittu

Vierailija
1132/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö täältä muita kasvatusalan aineistokokeessa 7.5. olleita? Itse olin Joensuun vakamaisterin kokeessa. Onko kokemusta edellisiltä vuosilta, tulevatko tulokset vasta heinäkuussa? Aika haastavalta tuntui koe.

Vierailija
1133/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä koe oli yllättävän matemaattinen, vaikka pääsykoevaatimuksissa ei enää edellytetä tiettyä tilastotieteen osaamista.

Olihan ennakkomateriaalikin pelkkää tilastotiedettä.

Vierailija
1134/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipunen on pitänyt vapaapäivän.

Vierailija
1135/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin jäi valintakoe D:ssä paljon kysymyksiä, joihin en kerennyt vastata. Harmittaa, tuskin irtoaa opiskelupaikkaa. Minusta koe oli siinä mielessä sekava, että kaikki tehtävät olivat putkeen ilman minkäänlaista erottelua. Olisi ollut helpompi katsoa mitä ja missä järjestyksessä lähtee tekemään, jos olisi vähän jaoteltu koetta osiin.

Miten muut samaan kokeeseen osallistuneet, vastasitteko vai jätittekö vastaamatta kysymyksiin, joita ette osanneet, kohdissa, joissa pisteytys oli oikeasta 2,2p, väärästä -0,7 ja vastaamatta jättämisestä -0,2?

Vierailija
1136/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Mites valintakoe D vastaukset?

opettaja-kysymyksessä toisen kysymyksen x= -1,5

osteoporoosissa ekalla tyypillä oli osteoporoosi (luku -3) ja toisella se toinen (luku -1,5 muistaakseni)

ekan matikkatehtävän (se viimeinen funktiorypäs) oikea vastaus 0?

Vierailija
1137/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä on eroja riippuen minkä valintakokeen ja mitä osioita teki. Laskin, että saan jotain miinus 7 p., koska käytössä oli juuri tuo miinusta, jos et ole vastannut jokaiseen kohtaan. Eli vaikka olisi 1 rasti oikein, niin tulos on miinusta, koska muut oikeat vaihtoehdot jäivät vastaamatta :D

Vierailija
1138/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, kun joissakin kohdissa piti kirjoittaa oikea vastaus yhden desimaalin tarkkudella, niin jos vastaus oli vaikka 3, pitikö se merkata 3,0? Eli onko väärin, jos laittoi vain 3?

Vierailija
1139/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetin valikoida D-kokeessa, että kannattaako jättää vastaamatta vai kokeilla tuurilla niitä kysymyksiä, joista ei ole varma. Päätin jättää epävarmimmat vastaamatta, mutta todella paha pisteytys mielestäni. Jo muutamalla kysymyksellä on mahdollista saada hakijoiden välille isoja eroja, kun oikeasta vastauksesta sai niin paljon pisteitä suhteessa vääriin/tyhjiin. Mielenkiinnolla odotan, mut olen aika varma että miinusta paukkuu jonkin verran, vaikka yritin olla tosi harkitseva ja aikuinen :D

Vierailija
1140/6747 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, kun joissakin kohdissa piti kirjoittaa oikea vastaus yhden desimaalin tarkkudella, niin jos vastaus oli vaikka 3, pitikö se merkata 3,0? Eli onko väärin, jos laittoi vain 3?

Joo mietin tota samaa! Kellään ajatuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän