Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
501/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun yliopistosta tuli tuloksia tänä aamuna!

Vierailija
502/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAB YAMK lisätietopalkki tullut. Mulla tämä oli viimeinen hakukohde, enkä tehnyt valintakurssia, joten mitään jännitettävää ei ole 😄

Mutta toivottavasti muidenkin YAMK-koulutusten valintakurssitulokset tulisivat pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere sosiaalityö ensikertalaisten pisteet tulleet näkyviin.

Vierailija
504/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ensikertalaisuutta pitäisi muuttaa ainakin edes niin, että AMK-tutkinnon suorittanut, joka ei ole koskaan päässyt yliopistoon olisi ensikertalainen edes yliopistohaussa. AMK-tutkinnon suorittanut kun ei ole suorittanut sitä yliopistotutkintoa tai ylempää korkeakoulututkintoa. Ne ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneet kun ovat asia erikseen. Ensikertalaisuuden pitäisi siis tarkoittaa ensikertalaisuutta samaa tasoa olevaan koulutukseen. Toivottavasti edes joku nyt ymmärsi, mitä tarkoitin.

Vierailija
505/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ensikertalaisuutta pitäisi muuttaa ainakin edes niin, että AMK-tutkinnon suorittanut, joka ei ole koskaan päässyt yliopistoon olisi ensikertalainen edes yliopistohaussa. AMK-tutkinnon suorittanut kun ei ole suorittanut sitä yliopistotutkintoa tai ylempää korkeakoulututkintoa. Ne ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneet kun ovat asia erikseen. Ensikertalaisuuden pitäisi siis tarkoittaa ensikertalaisuutta samaa tasoa olevaan koulutukseen. Toivottavasti edes joku nyt ymmärsi, mitä tarkoitin.

Olen siis itse AMK-tutkinnon suorittanut, mutta käytännössä koko ikäni toisen alan yliopisto-opinnoista ja maisteritutkinnosta haaveillut. Toki olen tähän koulutukseen useita kertoja turhaan hakenut, eikä silloin mitään ensikertalaisuuksia vielä ollut. Nykyään tuo hakeminen on tosin ihan mahdotonta. Vaikka vastustankin maksullista koulutusta niin jos nyt koko tutkinnon suorittaminen avoimen kautta maksamalla mahdollistetaan niin tuota voisin jopa yrittää.

Vierailija
506/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun yliopistosta maantieteen tulokset tulleet. Alin hyväksytty 98 pistettä, mulla 95. Olen varasijalla 11. Mitä arvelette, minkälainen mahdollisuus olisi päästä?

Vierailija
507/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä! Mie oon 2016 tehny aivan väärän alavalinnan ja päässy opiskelemaan. Nyt on AMK-tutkinto taskussa, jolla en ole tehny yhtään mitään. Siitä on ollu vaan haittaa ku nyt en meinaa ei-ensikertalaisena päästä yliopistoon sille alalle, mihin ihan oikeasti haluan.. 

Vierailija
508/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LAB YAMK lisätietopalkki tullut. Mulla tämä oli viimeinen hakukohde, enkä tehnyt valintakurssia, joten mitään jännitettävää ei ole 😄

Mutta toivottavasti muidenkin YAMK-koulutusten valintakurssitulokset tulisivat pian.

Mulla ei vielä näy tuota LAB:n lisätietopalkkiakaan. 🤔

Vierailija
509/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tarkoittaa, kun YO-todistusvalinnassa alin hyväksytty 109 pistettä, omat pisteet 121 ja olen varasijalla 15? Onko tuo 109 siis ensikertalaisten pisteraja. 

Vierailija
510/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai vähintään muuttaa edes siten, että katsotaan onko ensimmäinen Amk tutkinto suoritettuna. Itse jouduin muutamia vuosia sitte  keskeyttämään opintoni ja nyt kun tässä on neljä yhteishakua takana ensikertalaisuuden menettäneenä niin kyllä hieman epätoivo iskee. Joka kerralla omat pisteen reilusti yli alimman hyväksytyn.

Vierailija
511/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittääkö muita pääsykokeisiin osallistujia kokeet? En tiedä miten tuun selviimään koepäivistä kun useampi pääsykoe tehtävänä ja ekaa kertaa osallistun tommosiin, miten nuo valintakokeet etenee niinkun käytännössä siitä hetkestä alkaen kun saapuu paikalle? Jyväskylän yliopistoon olen menossa tekemään.

Vierailija
512/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo palkkihomma on mistä kaikki puhuu? Menin katsomaan omaan opintopolkuun niin ei siellä näy vielä mitään, muuta kuin harmaa palkki ja siinä lukee että valinta kesken. UEF kyseessä.

Vierailija
513/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai vähintään muuttaa edes siten, että katsotaan onko ensimmäinen Amk tutkinto suoritettuna. Itse jouduin muutamia vuosia sitte  keskeyttämään opintoni ja nyt kun tässä on neljä yhteishakua takana ensikertalaisuuden menettäneenä niin kyllä hieman epätoivo iskee. Joka kerralla omat pisteen reilusti yli alimman hyväksytyn.

Vinkkinä, että ota yhteyttä siihen kouluun, jossa opiskelit ja kysy pääsetkö suorittamaan opintosi loppuun jollakin tavalla. Jouduin itsekin aikoinaan keskeyttämään opintoni, mutta pääsin suorittamaan ne loppuun samaan kouluun. Itseltäni puuttui tosin vain 5 kuukauden opinnot ja koulu auttoi näiden suorittamisessa. Vaikka tutkintovaatimukset olivat ehtineet muuttua niin mitään lisäopintoja eli uusien tutkintovaatimuksiin opintoja en joutunut suorittamaan, vaan vain sen, joka itseltäni puuttui niistä vanhoista tutkintovaatimuksista. Aloitin kesällä ja sain opinnot loppuun marraskuussa. Osan suoritin itsenäisesti. Tuossa itselläni oli yksi opettaja, jonka kanssa tuota lähinnä hoidin, koska puuttuva oli tuon vastuulla. Tuo opettaja vaati paljon ja oli tiukkakin, mutta oli myös ymmärtäväinen ja antoi luvan paljolle itsenäiselle työskentelylle. Vaikka asiasta ei puhuttu niin luulen, että tuolla opettajalla on sama diagnoosi kuin itselläni. Merkit viittasivat siihen ja koin jopa tulleeni tuon opettajan kanssa toimeen, vaikka yleensä en tule ihmisten kanssa toimeen.

Vierailija
514/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ahdistaa ja masentaa. Hain insinööripuolelle sekä AMK:iin että dippainssiksi. Dippainssikouluun oli pitkästä matematiikasta isompi vaatimus eli sen osalta olen kokonaan pääsykokeen varassa. Nyt en tiedä mitä pitäisi ajatella, koska tuonne AMK:iin tiedän pääseväni käytännössä melkeen vaan kävelemällä toi lukiopaperi taskussa eli sinne omat paperit oli jo ehkä vähän turhankin hyvät. Vähän epäröin, että teenkö oikean valinnan, jos otan vaan sen paikan tuolta AMK:sta heti vastaan mikäli en pääse sinne dippainssipuolelle... Jotenkin en jaksaisi mennä enää mihinkään yo-korotuksiinkaan niin olen vähän ahdistunut

Vierailija
515/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tarkoittaa, kun YO-todistusvalinnassa alin hyväksytty 109 pistettä, omat pisteet 121 ja olen varasijalla 15? Onko tuo 109 siis ensikertalaisten pisteraja. 

AMK:n kohdalla on vain ensikertalaisten rajat. 

Vierailija
516/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo palkkihomma on mistä kaikki puhuu? Menin katsomaan omaan opintopolkuun niin ei siellä näy vielä mitään, muuta kuin harmaa palkki ja siinä lukee että valinta kesken. UEF kyseessä.

Siihen harmaan osan alareunaan oikealle oli mulla tullut teksti "lisätiedot" (LAB) ja sitä klikkaamalla avautui tiedot hakujonosta, alimmista hyväksytyistä pisteistä, omista pisteistä ja valintatulos. Tosin mulla nuo kaikki on vielä tyhjiä, kun tuloksia ei ole sinne vielä syötetty.

Vierailija
517/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen harmaan osan alareunaan oikealle oli mulla tullut teksti "lisätiedot" (LAB) ja sitä klikkaamalla avautui tiedot hakujonosta, alimmista hyväksytyistä pisteistä, omista pisteistä ja valintatulos. Tosin mulla nuo kaikki on vielä tyhjiä, kun tuloksia ei ole sinne vielä syötetty.

Kiitos <3

Vierailija
518/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityön tulokset tulleet ainakin Tampereelle ja Turkuun. Menin heittämällä sisään, mutta tämä ei ole ensisijainen hakukohteeni. Haavealalleni on vaikea päästä, mutta olen pienillä varasijoilla sinnekin jo toivon todella pääseväni. Pisterajat ei-ensikertalaisille sossussa(kin) muuten tosi korkealla, saa nähdä putoavatko - kaikkien jono on sosiaalityössä ollut jo monena vuonna aivan älyttömän korkea verrattuna ensikertalaisiin.

Vierailija
519/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan ideaa, että yliopistokoulutuksen voisi suorittaa maksullisena avoimen tms. puolella. Menisin heti ja maksaisin ihan mielelläni ja mitään kitisemättä. Hakeminen muuttuu vuosi vuodelta kammottavammaksi.

Vierailija
520/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun yliopistosta maantieteen tulokset tulleet. Alin hyväksytty 98 pistettä, mulla 95. Olen varasijalla 11. Mitä arvelette, minkälainen mahdollisuus olisi päästä?

Veikkaan, että aika hyvät mahikset! Oulu taitaa olla ainut yliopisto mistä maantieteen tulokset tulleet, ja varmasti monella hakijalla muita yliopistoja ylemmissä valinnoissa. Toivon, että pääset sisään!