Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
521/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut tajunnutkaan että maisterihakuja pitää jännittää jo nyt keväällä, olin varautunut vasta heinäkuuhun. Onkohan maisterihaussa yleensä päästy varasijoilta? Olin neljänteen hakukohteeseen varasijalla 1, muihin ei ollut vielä tuloksia. 

Vierailija
522/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännittääkö muita pääsykokeisiin osallistujia kokeet? En tiedä miten tuun selviimään koepäivistä kun useampi pääsykoe tehtävänä ja ekaa kertaa osallistun tommosiin, miten nuo valintakokeet etenee niinkun käytännössä siitä hetkestä alkaen kun saapuu paikalle? Jyväskylän yliopistoon olen menossa tekemään.

Meet vaan rohkeasti sinne mihin on ohjeistettu. Siellä on paljon muitakin hakijoita, mutta myös paljon ihmisiä auttamassa. Eti oikea sali, siellä yleensä on ovella ihmisiä pöydän takana tarkistamassa sulta henkkarit tai vastaavaa ja saat lisäohjeita jne. Ei ole mitään jännitettävää, kunhan meet ajoissa paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut tajunnutkaan että maisterihakuja pitää jännittää jo nyt keväällä, olin varautunut vasta heinäkuuhun. Onkohan maisterihaussa yleensä päästy varasijoilta? Olin neljänteen hakukohteeseen varasijalla 1, muihin ei ollut vielä tuloksia. 

No varmasti alakohtaista, mutta mun kokemuksen mukaan maisterivalinnassa on aika helppoa päästä sisään. Ihme, jos et pääse ekalta varasijalta, mutta varmaan vähän vaihtelee. Etenkin jos oot hakenu samalle alalle moneen paikkaan eikä tuloksia muualta oo vielä tullut, niin aika hyvä tilanne.

Vierailija
524/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännittääkö muita pääsykokeisiin osallistujia kokeet? En tiedä miten tuun selviimään koepäivistä kun useampi pääsykoe tehtävänä ja ekaa kertaa osallistun tommosiin, miten nuo valintakokeet etenee niinkun käytännössä siitä hetkestä alkaen kun saapuu paikalle? Jyväskylän yliopistoon olen menossa tekemään.

Meet vaan rohkeasti sinne mihin on ohjeistettu. Siellä on paljon muitakin hakijoita, mutta myös paljon ihmisiä auttamassa. Eti oikea sali, siellä yleensä on ovella ihmisiä pöydän takana tarkistamassa sulta henkkarit tai vastaavaa ja saat lisäohjeita jne. Ei ole mitään jännitettävää, kunhan meet ajoissa paikalle.

Ja otat henkkarit mukaan!!

Vierailija
525/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan usein varasijat päivittyvät? Ainakin aamulla oli mutta tietääkö joku päivittyvätkö myös iltapäivällä? 😄 Malttamattomana odotan! 

Vierailija
526/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Ahdistaa ja masentaa. Hain insinööripuolelle sekä AMK:iin että dippainssiksi. Dippainssikouluun oli pitkästä matematiikasta isompi vaatimus eli sen osalta olen kokonaan pääsykokeen varassa. Nyt en tiedä mitä pitäisi ajatella, koska tuonne AMK:iin tiedän pääseväni käytännössä melkeen vaan kävelemällä toi lukiopaperi taskussa eli sinne omat paperit oli jo ehkä vähän turhankin hyvät. Vähän epäröin, että teenkö oikean valinnan, jos otan vaan sen paikan tuolta AMK:sta heti vastaan mikäli en pääse sinne dippainssipuolelle... Jotenkin en jaksaisi mennä enää mihinkään yo-korotuksiinkaan niin olen vähän ahdistunut

Ota amk paikka vastaan ja hae DI:ksi maisterihaussa jos siltä tuntuu.

Vierailija
527/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan usein varasijat päivittyvät? Ainakin aamulla oli mutta tietääkö joku päivittyvätkö myös iltapäivällä? 😄 Malttamattomana odotan! 

Kokemuksen ahdistuneella rintaäänellä täältä huudan, että päivittyvät kerran vuorokaudessa ilmeisesti joskus aamuyöstä/varhain aamulla. Kaksi kertaa (aamulla ja myöhään iltapäivällä) ovat päivittyneet edellisinä vuosina päivittyneet muistaakseni virallisena tulospäivänä ja ehkä viikko tulospäivän jälkeen. Voi olla että muistan tuon jotenkin väärin, mutta perusasetus on että kerran päivässä aamulla.

Vierailija
528/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sama, mutta pystyykö noinkin nykyään tekemään? Eli ensin valmistuu AMK tietotekniikan insinööriksi ja siitä voi hakea yliopistoon DI:n maisteritutkintoon?

Vierailija
529/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksen ahdistuneella rintaäänellä täältä huudan, että päivittyvät kerran vuorokaudessa ilmeisesti joskus aamuyöstä/varhain aamulla. Kaksi kertaa (aamulla ja myöhään iltapäivällä) ovat päivittyneet edellisinä vuosina päivittyneet muistaakseni virallisena tulospäivänä ja ehkä viikko tulospäivän jälkeen. Voi olla että muistan tuon jotenkin väärin, mutta perusasetus on että kerran päivässä aamulla.

Mitä kokemuksen ahdistunut rintaääni sanoo Vipusen päivittymisen säännöllisyydestä/kellonajoista?:D

Vierailija
530/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sama, mutta pystyykö noinkin nykyään tekemään? Eli ensin valmistuu AMK tietotekniikan insinööriksi ja siitä voi hakea yliopistoon DI:n maisteritutkintoon?

Pystyy, koska amk-tutkinnon suorittanut on hakukelpoinen maisteriohjelmaan. 

Vierailija
531/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kiitos näinkin fiksusta vastauksesta vaikka oma kysymykseni oli varmaan typerä ja osoitti, etten ole kauhean hyvin näitä asioita itse selvitellyt. Joskus täällä vauva.fi:ssäkin saa yllätyttyä positiivisesti kun joku vastaa ja opastaa ihan keljuilematta. Respect.

Vierailija
532/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksesta, tsemppiä kaikille hakuun!

Vierailija
533/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti AMK-ohjelmasta. Useimpiin ei ole jatkoa yliopistolla (jatko sitten vaan YAMK:ina) ja varmasti DI:n maisteriinkin pääseminen riippuu siitä, että on sopivat sisällöt/suuntautuminen AMK-tutkinnossa ja sitten siinä "DI-maisterin" tutkinnossa. Tuskin niihinkään on kaikkiin jatkoa yliopistolla. Useimmissa AMK-tutkinnoissa ei ole riittävää teoreettista pohjaa yliopiston maisterintutkinnon suorittamiseen.

Vierailija
534/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso kiitos näinkin fiksusta vastauksesta vaikka oma kysymykseni oli varmaan typerä ja osoitti, etten ole kauhean hyvin näitä asioita itse selvitellyt. Joskus täällä vauva.fi:ssäkin saa yllätyttyä positiivisesti kun joku vastaa ja opastaa ihan keljuilematta. Respect.

Se toki vaatii hyvät paperit, mutta kyllä olen näitä lukuisia nähnyt!

Vierailija
535/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsellä kävi samoin. Pisteet oli reilusti alarajan yli mutta en päässyt kun suurin osa otettiin ensikertalaisia. Todella epäreilua tämä hallituksen päätös vaikeuttaa alan vaihtoa.

Vierailija
536/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo itsellä kävi samoin. Pisteet oli reilusti alarajan yli mutta en päässyt kun suurin osa otettiin ensikertalaisia. Todella epäreilua tämä hallituksen päätös vaikeuttaa alan vaihtoa.

Jos ei olisi ensikertalaisten kiintiötä, niin ensikertalaisilla olisi todella vaikeaa ja hidasta päästä opiskelemaan. Nuoret jäisi polkemaan paikoilleen nykyistä pidempään olisi hidasta saada opiskelupaikka, kun jo tutkinnon omaavat tai opinnot keskeyttäneet pääsisi kokeneina opiskelijoina lisää kouluttautumaan. Ei sekään ole reilua eikä yhteiskunnallisesti kestävää.

Vierailija
537/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti AMK-ohjelmasta. Useimpiin ei ole jatkoa yliopistolla (jatko sitten vaan YAMK:ina) ja varmasti DI:n maisteriinkin pääseminen riippuu siitä, että on sopivat sisällöt/suuntautuminen AMK-tutkinnossa ja sitten siinä "DI-maisterin" tutkinnossa. Tuskin niihinkään on kaikkiin jatkoa yliopistolla. Useimmissa AMK-tutkinnoissa ei ole riittävää teoreettista pohjaa yliopiston maisterintutki

Itse olen mennyt avoimen väylässä suorittamaan amk tutkinnon x2 ja molemmista siirtynyt jatkamaan opintoja suoraan maisteriohjelmaan. Jos suoritat esim. konetekniikan amk inssin ja haluat konetekniikan DI suorittamaan, niin se onnistuu yleensä helposti. Jos taas haluat vaihtaa koulutusalaa, niin voit amk:n vapaavalintaisissa opinnoissa suorittaa tulevan alan opintoja ja vaikka suoraan niitä yliopiston opintoja. Kokemukseni mukaan amk opinnoilla on helppo päästä jatkamaan opintoja yliopistoon. Oulun yliopiston sivuilla on mun mielestäni hyvin kerrottu eri väylistä päästä yliopistoon. Tsemppiä opintoihin!

Vierailija
538/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän paljon ei ensikertalaisten varasijat liikkuvat? Mun kaveri on 4. varasijalla samaan kouluun samalle linjalle mun kanssa, mut hän ei oo ensikertalainen niin onko tuolta varasijalta mahdollista päästä?

Vierailija
539/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon ei ensikertalaisten varasijat liikkuvat? Mun kaveri on 4. varasijalla samaan kouluun samalle linjalle mun kanssa, mut hän ei oo ensikertalainen niin onko tuolta varasijalta mahdollista päästä?

TAMK Tradenomi, jos sillä merkitystä 

Vierailija
540/6747 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellekään tullut Hki ja Oulun yliopisto humanistisen tuloksia? Minulle ei näy edes lisätietopalkkia.