Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
4721/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varasijat eivät enää liiku tästä. 

Onko varma tieto 

Mutta eikö varasijat juuri lähde liikkeelle torstaina, kun paikkoja voi alkaa ottaa vastaan.

Mut sit joku ei ottaisi yhtään mitään paikkaa vastaan. Onhan se mahdollista, mutta mun taustalla opiskelemaan pääse 5, joten minun osalta peli oli tässä. 😭

Älä heitä vielä kirvestä kaivoon ellet ole hakenut lääkikseen tms.

Kaikki ei nyt vaan ota paikkoja vastaan.

KTM oli mulla. Toivoa olisi, jos valittuja olisi vaikka kymmeniä, mutta vaikea uskoa, että yksi viidestä peruisi, ellei sitten todella halua ensi vuonna muualle, kun tuo tuskin on suosituin kauppis. Aika epätodennäköistä kyllä. Taidan juoda ostetun skumpan itsesääliä juhlien viikonloppuna 😂😭

Vierailija
4722/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne kaikki tullokset vielä ole voineet tulla kun opintopolussa ihan sanoo että opiskelijavalinta on kesken.

Se on kesken koska tuloskirjeitä ei ole lähetetty. Ei mitään varasijoja voi perua ennen kaikkien tulosten tulemista, kuten täällä nyt useamman kerran mainittu.

Eli siis tulokset ovat tulleet mutta tuloskirjeet ei? Jos näin, niin eikös huomenna kirjeet sitten tulisi ja jonot liikkuisi? Anteeksi typerät kysymykset mutta en siis ymmärrä tätä systeemiä vielä ihan.

Jep

Siis tuloskirje tulee sähköpostilla? Jos ei ole tullut valituksi mihinkään, mutta on jonossa, ilmoitetaanko varasija tuloskirjeessä?

Onko joku jo saanut tuloskirjettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4723/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Jos varasijasäännöt ovat astuneet voimaan, on kaikki tulokset jo kirjattu järjestelmään. 

Just tänään turun sanomissa kommentoitiin, kuinka prosessi on nopeutunut

https://www.ts.fi/uutiset/6703573

Uudet sähköiset valintakokeet ovat monilta osin nopeuttaneet kokeiden tarkastusprosessia ja siten saimme kaikki tulokset julki jo kesäkuun puolella, muutama päivä ennakoitua aiemmin. Varasijalle jääneiden hakijoiden tilanne voi elää vielä aina 5. elokuuta saakka, opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osaston päällikkö Mari Kähkönen sanoo Turun yliopiston tiedotteessa.

Miten nuo varasijat elävät vielä elokuun alkupuolelle? Ovatko sellaisia, jotka peruvat jo hyväksymänsä opiskelupaikan?

Alemman hakutoiveensa voi ottaa vastaan niin, että jää jonottamaan ylempiä. Jos pääsee ylempään niin paikka vapautuu. Tulee ketjureaktio.

Vierailija
4724/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän vipusessa edes ole vielä kaikki tulokset tulleet 

Vippe ei ole ehkä ajan tasalla 

Onko Vipunen tänään vielä päivittynyt uudelleen?

Vierailija
4725/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Jos varasijasäännöt ovat astuneet voimaan, on kaikki tulokset jo kirjattu järjestelmään. 

Just tänään turun sanomissa kommentoitiin, kuinka prosessi on nopeutunut

https://www.ts.fi/uutiset/6703573

Uudet sähköiset valintakokeet ovat monilta osin nopeuttaneet kokeiden tarkastusprosessia ja siten saimme kaikki tulokset julki jo kesäkuun puolella, muutama päivä ennakoitua aiemmin. Varasijalle jääneiden hakijoiden tilanne voi elää vielä aina 5. elokuuta saakka, opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osaston päällikkö Mari Kähkönen sanoo Turun yliopiston tiedotteessa.

Miten nuo varasijat elävät vielä elokuun alkupuolelle? Ovatko sellaisia, jotka peruvat jo hyväksymänsä opiskelupaikan?

Alemman hakutoiveensa voi ottaa vastaan niin, että jää

Näitähän voi vielä tulla paljonkin. 

Vierailija
4726/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne kaikki tullokset vielä ole voineet tulla kun opintopolussa ihan sanoo että opiskelijavalinta on kesken.

Se on kesken koska tuloskirjeitä ei ole lähetetty. Ei mitään varasijoja voi perua ennen kaikkien tulosten tulemista, kuten täällä nyt useamman kerran mainittu.

Eli siis tulokset ovat tulleet mutta tuloskirjeet ei? Jos näin, niin eikös huomenna kirjeet sitten tulisi ja jonot liikkuisi? Anteeksi typerät kysymykset mutta en siis ymmärrä tätä systeemiä vielä ihan.

Jep

Siis tuloskirje tulee sähköpostilla? Jos ei ole tullut valituksi mihinkään, mutta on jonossa, ilmoitetaanko varasija tuloskirjeessä?

Onko joku jo saanut tuloskirjettä?

Tulee. Se on se virallinen yhteishaun tulos. Siinä on jokaisen kohteen varasijasi. Lisäksi on merkitty, jos sinulta on peruuntunut tai peruttu paikkoja tai olet jossain hylättynä.

Vierailija
4727/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep

Siis tuloskirje tulee sähköpostilla? Jos ei ole tullut valituksi mihinkään, mutta on jonossa, ilmoitetaanko varasija tuloskirjeessä?<

ei kai voi jäädä jonottamaan, jollei ole mihinkâân saanut paikkaa...

Vierailija
4728/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt ollut vähän vääränlaista infoa paikan hyväksymisestä. Jos otat alemman paikan vastaan, jäät jonottamaan ylempiä toiveita ja sinut hyväksytään ylempään. Se ylempi paikka vahvistetaan automaattisesti. Eli et pääse valitsemaan paikkojen välillä. 

Jos et pääse ylempiin, muuttuu alempi sitovaksi. 

Voit myös ottaa alemman paikan heti sitovasti vastaan, silloin ylemmät hakukohteet peruuntuvat.

Voit myös hylätä myönnetyn paikan ja jäädä jonottamaan vaan ylempiin kohteisiin. 

Ja tämä on lainattu opintopolun ohjeista. 

Vierailija
4729/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipunen ei ole vielä päivittynyt, mutta eiköhän sekin pian päivity

Vierailija
4730/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt ollut vähän vääränlaista infoa paikan hyväksymisestä. Jos otat alemman paikan vastaan, jäät jonottamaan ylempiä toiveita ja sinut hyväksytään ylempään. Se ylempi paikka vahvistetaan automaattisesti. Eli et pääse valitsemaan paikkojen välillä. 

Voit myös ottaa alemman paikan heti sitovasti vastaan, silloin ylemmät hakukohteet peruuntuvat.

Voit myös hylätä myönnetyn paikan ja jäädä jonottamaan vaan ylempiin kohteisiin. 

Kiitos selvennyksestä.

Vierailija
4731/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipunen ei ole vielä päivittynyt, mutta eiköhän sekin pian päivity

Siis eikö ole tänään vielä ollenkaan päivittynyt vai vasta aamulla?

Vierailija
4732/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,  onko farmasialle hakeneita? Tulokset tuli eilen aamulla. Erikoista, kun varasijajonot ei ole yhelläkään liikkunut. Eilen tuli iltapäivällä myös proviisorien tulokset. Ei senkään jälkeen liikkunut jonot.. mitä luulette, liikkuuko jonot enää isosti..?

Vierailija
4733/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepä lukemaan ne opintopolun esimerkit uudelleen.

Vierailija
4734/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,  onko farmasialle hakeneita? Tulokset tuli eilen aamulla. Erikoista, kun varasijajonot ei ole yhelläkään liikkunut. Eilen tuli iltapäivällä myös proviisorien tulokset. Ei senkään jälkeen liikkunut jonot.. mitä luulette, liikkuuko jonot enää isosti..?

Entä muilla aloilla? Onko jonot liikkuneet?

Vierailija
4735/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kyllä välillä kun tyyliin joka asiasta yks sanoo yhtä ja toinen toista ja jankataan eestakasin miten se nyt menikään ja mitään ei uskota. Ja sitten ollaan puhuvinaan samasta asiasta vaikka puhutaan eri asioista ja ymmärretään toisia väärin. Ja huomaa kuinka harva oikeasti on lukenut Opintopolun ohjeet tai ymmärtää mitä siellä kerrotaan :D 

Vierailija
4736/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintopolussa on kerrottu, miten toinen yhteishaku etenee ja millaisia poikkeuksia perusääntöihin on. Esim. "Harri Hakija on tullut kesäkuussa hyväksytyksi 2. hakutoiveeseen, mutta hän on jäänyt varasijalle 1. hakutoiveeseen. Harri ei ole ottanut hänelle tarjottua opiskelupaikkaa vielä vastaan. Kaikkien yhteishaun tulosten julkaisemisen jälkeen hänet hyväksytään myös 1. hakutoiveeseen varasijalta. Tässä tilanteessa hän voi valita, ottaako 1. vai 2. hakutoiveen opiskelupaikan vastaan." Eli kaikenmoista voi periaatteessa tapahtua.

Vierailija
4737/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen, joo olen tyhmä, mutta eli jos nyt joku on saanut paikan jota minä haluan (ja olen varasijalla), mutta hän pääseekin varasijalta tähän omaan ykköstoiveeseensa, niin minä voin tälläkin tavalla vielä saada paikan? Eli ei ole ihan ainoa toivo se, että joku paikan saaneista peruu opinnot?

Vierailija
4738/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen, joo olen tyhmä, mutta eli jos nyt joku on saanut paikan jota minä haluan (ja olen varasijalla), mutta hän pääseekin varasijalta tähän omaan ykköstoiveeseensa, niin minä voin tälläkin tavalla vielä saada paikan? Eli ei ole ihan ainoa toivo se, että joku paikan saaneista peruu opinnot?

Joo. Saa jonottaa loppuun asti omaan ykköstoiveeseensa, vaikka olisi jo alempana sisällä, jos siellä ykköstoiveessa on vielä paikkoja auki.

Vipusesta näkee, moniko on millä toiveella. Ja miettiä, mihin ne muut voisivat jonottaa. Esim. etelämmäs tai samassa koulussa hohdokkaammalle alalle?

Vierailija
4739/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jonot purkautuu valituista ja varasijoilta, kun porukka pääsee ylempään kohteeseen. Toisillä aloilla liikkuu enemmän, toisilla ei juurikaan. Riippuu kuinka haluttu mesta.

Vierailija
4740/6747 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Saa jonottaa loppuun asti omaan ykköstoiveeseensa, vaikka olisi jo alempana sisällä, jos siellä ykköstoiveessa on vielä paikkoja auki.

Vipusesta näkee, moniko on millä toiveella. Ja miettiä, mihin ne muut voisivat jonottaa. Esim. etelämmäs tai samassa koulussa hohdokkaammalle alalle?

Jumankautsi, kyllä minulla sitten on vielä pientä toivoa, koska tämä koulutus ei varmasti ole yleisimpiä ykköstoiveita sijaintinsa vuoksi. Kiitos, kun väänsitte rautalangasta 😁👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä