KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
elikkäs siis esimerkkinä joku joka on näkynyt vaikka 4. toiveesta valittuna alalle x pääseekin alalle y, se vain häviää vipusesta valituista? eli jod suodatan nyt 4. toiveella sisäänpäässeet, siellä ei pitäisi enää näkyä tätä muualle valittua henkilöä valituissa? eli jos on ollut vaikka yksi, jolla on ollut ala 4. toiveena, pääsee ylemmäksi, vipusen pitäisi näyttää 4. toiveen kohdalla nollaa valituissa? vai ymmärsinkö väärin
Ei voi tietää.
Mahtaako joku noin hyvin VIpusen sielunelämää tuntea?
no ei sielunelämää, mutta jos muualle päässeet ei kerran näy enää valituissa, niin eikö sen voi tuollei päätellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, lääkistulokset eivät juurikaan liikuttaneet varasijoja farmasiaan. Huimalla yhdellä varasijalla liikkui. Nyt luovutan kokonaan.
Voisin kuvitella, että kyllä siellä vielä liikettä voi tapahtua, kun tällä kertaa B-kokeen tekijät (kuten minä) mahdollisesti jättää farmasian välistä, ja yrittää edelleen lääkikseen seuraavana keväänä.
Saapa nähdä, vasta kymmenkunta ottanut paikan vastaan. Mitä lie panttaavat.
nauttivat elämästä ja fiilistelevät asialla. ehtiihän sen vahvistaa myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, G on tulematta.
Sitä odotellessa!
Onkohan ollut paljon tasapisteitä kun koe oli aika helppo? Nyt tehdään tarkistuslaskentoja ja pohditaan miten paikat tässä tapauksessa jaetaan?
Hyvä kysymys, sillä ihme että tuloksissa kestää. Hyväksytäänkö mahdollisessa tasapistetilanteessa kaikki hakijat?
Joko otetaan kaikki (esim. oikis), arvotaan (esim. lääkis) tai ei otetaan ketään (en ulkoa muista tähän yhtään esimerkkiä).
Oman kohteesi säännön pitäisi lukea Opintopolussa valintaperusteissa.
Tai D) määritellään esim tietyssä tehtävässä paremmin menestyneet tai todistusvalinnassa voidaan painottaa jotain tiettyä kirjoitettua ainetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, G on tulematta.
Sitä odotellessa!
Onkohan ollut paljon tasapisteitä kun koe oli aika helppo? Nyt tehdään tarkistuslaskentoja ja pohditaan miten paikat tässä tapauksessa jaetaan?
Hyvä kysymys, sillä ihme että tuloksissa kestää. Hyväksytäänkö mahdollisessa tasapistetilanteessa kaikki hakijat?
Joko otetaan kaikki (esim. oikis), arvotaan (esim. lääkis) tai ei otetaan ketään (en ulkoa muista tähän yhtään esimerkkiä).
Tai D) määritellään esim tietyssä tehtävässä paremmin m
Totta. Tämä tosin tehdään jo ennen tasasijalle päätymistä ja tasasijoilla ollaan vasta sitten, kun todistukset ovat tältä osin identtiset. Sen jälkeen otetaan kaikki, arvotaan tai ei oteta ketään.
Aallon tutassa on tuo tilanne tänä vuonna, siellä lasketaan todistuksesta arvosanojen määriä.
Vipusessa näyttää että ensikertalaisia hakijoita on 18. Paikkoja koulutukseen 21, josta 20 ensikertalaisille. Olen ei-ensikertalaisena varasijalla 1. Tarkoittaako tämä sitä että voisin hyvinkin päästä sisään? En uskalla vielä hurrata.
Savonia AMK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, G on tulematta.
Sitä odotellessa!
Tai D) määritellään esim tietyssä tehtävässä paremmin m
Kai sitten otetaan huomioon miten kirjoittanut
"Kai sitten otetaan huomioon miten kirjoittanut"
Ketä kirjoittaa hyvin, ketä ei. :P :D
Vierailija kirjoitti:
Vipusessa näyttää että ensikertalaisia hakijoita on 18. Paikkoja koulutukseen 21, josta 20 ensikertalaisille. Olen ei-ensikertalaisena varasijalla 1. Tarkoittaako tämä sitä että voisin hyvinkin päästä sisään? En uskalla vielä hurrata.
Savonia AMK.
Ei-enska ei voi saada paikkaa enskan kiintiöstä. Tuohon tulee joku enska vielä tai jää täyttämättä.
Vierailija kirjoitti: "Jokainen valitsee tiensä" on aika surkee toteemus, ku kaikki ei ole omasta valinnasta aina kii. 🤦🏼 Hyvä se niillä on keillä on korkeekoulutetut vahemmat, jotka tietää mistä vivuista väännellä ja pystyy tukemaan rahallisesti jo lukiossa ja sen jälkeen. Eikä paljoo "ole vaihtoehto" kun ei ole varaa opiskella. Oppisopimustakaan en oo saanu, vaikka yritinkin. Musta on jännä kui ihmisen arvo unohtuu sillä sekunnilla kun ei enää sovikaan siihen yhteen muottiin.
Ihan köyhästä yksinhuoltajaperheestä olen. Ei todellakaan ole kukaan valmiiksi kertonut mitä tehdä, eikä suhteita mihinkään. Minulle merkitsee enemmän työllistyminen ja työ. Myin itseni ilmaiseksi kahteen eri työpaikkaan, joissa olin yhteensä vuoden ja 3 kuukautta. Elin sen ajan alennetulla toimeentulotuella, joten siinä sinulle rikasta ja menestynyttä lähtökohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Savonia AMK.
Oletko varmasti katsonut oikein, ettet sekoita ensisijaista ja ensikertalaista?
Jos nyt niin käy, että ensikertalaisia hakijoita tai sisäänotettavia ei ole tarpeeksi, paikat siirretään kaikkien kiintiöön.
Vierailija kirjoitti: En ole ketjussa aiemmin kommentoinut, mutta itse en ainakaan ottanut tuota nii, että kaikki on omaa ansiota tai omaa syytä. Ehkä tuossa nyt tuli vaan sen henkilön mokattua, ketä meni ottamaan ensimmäisen opiskelupaikan vastaan vaikka ei sitä halunnut. Jos olisi kovin epäonninen ja köyhä olisi kannattanut ne välivuodet tehdä töitä ja ehkä saada jotakin säästöönkin tulevia mielekkäitä opintoja varten. Ehdottomasti sosioekonominen asema mihin syntyy vaikuttaa paljon siihen. miten helppoa tai vaikeaa on kivuta elämässä ylöspäin. Kaikesta ei voi kuitenkaan syyttää muitä, joskus tulee itse mokattua. Kun tässä sillä henkilöllä ketä menetti ensikertalaisuutensa huonon päätöksen takia.
Aivan. En tarkoittanut sitä niin, kuten avasinkin jo edellä omaa surkeaa lähtökohtaani. Tarkoitan, ettei elämä lopu väärään valintaan, huonoon tuuriin, tai miksi ikinä haluaakin tilannettaan sanoa. Sossun lonkeroista on vaikeaa taistella tiensä ulos (tukiloukosta). Kela on tehokas estäjä: Estää opiskelun, estää kaikki omat valinnat jne. Se vaatii todellakin itseltä uhrauksia ja jokaisen oljenkorren nyhtämistä, että pääsee töihin, vapauteen ja oman elämänsä herraksi. Mutta suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savonia AMK.Oletko varmasti katsonut oikein, ettet sekoita ensisijaista ja ensikertalaista?
Jos nyt niin käy, että ensikertalaisia hakijoita tai sisäänotettavia ei ole tarpeeksi, paikat siirretään kaikkien kiintiöön.
Voi apua miten tulikin tyhmä olo 😄 joo ensisijaisia ovat nuo 18. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savonia AMK.Ei-enska ei voi saada paikkaa enskan kiintiöstä. Tuohon tulee joku enska vielä tai jää täyttämättä.
luulenpa, että virallisen hakuprosessin jälkeen sinne otetaan tarvittaessa, niin että saadaan 21 aloittanutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista!
Mitkä ovat isoimpia varasijoja, joista on noustu opiskelemaan?
paikoissa joissa iso sisäänottomäärä (esim. kauppis), niin 40-50 ihan mahdollista, mutta ku monet on aika pieniä kiintiöitä, niin ei sitä kovin kaukaa nousta.
mä oon päässy kasvatustieteisiin varasijalta 35 😅
Mikä yliopisto?
Ja onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: En ole ketjussa aiemmin kommentoinut, mutta itse en ainakaan ottanut tuota nii, että kaikki on omaa ansiota tai omaa syytä. Ehkä tuossa nyt tuli vaan sen henkilön mokattua, ketä meni ottamaan ensimmäisen opiskelupaikan vastaan vaikka ei sitä halunnut. Jos olisi kovin epäonninen ja köyhä olisi kannattanut ne välivuodet tehdä töitä ja ehkä saada jotakin säästöönkin tulevia mielekkäitä opintoja varten. Ehdottomasti sosioekonominen asema mihin syntyy vaikuttaa paljon siihen. miten helppoa tai vaikeaa on kivuta elämässä ylöspäin. Kaikesta ei voi kuitenkaan syyttää muitä, joskus tulee itse mokattua. Kun tässä sillä henkilöllä ketä menetti ensikertalaisuutensa huonon päätöksen takia.
Aivan. En tarkoittanut sitä niin, kuten avasinkin jo edellä omaa surkeaa lähtökohtaani. Tarkoitan, ettei elämä lopu väärään valintaan, huonoon tuuriin, tai miksi ikinä haluaakin tilannettaan
Mikä hiivatin tukiloukku? Kelasta ei saa rahaa ellei sitä oikeasti tarvi. Ei sitä sieltä jaella.
Vierailija kirjoitti: Mikä hiivatin tukiloukku? Kelasta ei saa rahaa ellei sitä oikeasti tarvi. Ei sitä sieltä jaella.
On monenlaisia tukiloukkuja, koska ihmiset ovat erilaisissa tilanteissa. Minun tapauksessani se tarkoitti sitä, että pääsin siitä pois vain ensin elämällä alennetulla tuella ja pääsemällä siitä kokopäivätyöhön eli pääsin kelasta kerralla kokonaan eroon. Kela jakaa nykyään myös toimeentulotuen. Eli tukea saava ei voi vapaasti valita opintojaan, työharjoitteluitaan, töitään jne. vaan Kela lyö sanktioita pudottamalla tukia riippuen henkilön siirroista. Menet työharjoitteluun - virhe, aloitat opinnot - virhe, teet osa-aikatyötä -virhe jne. Loputon suo tarvottavaksi. Ihmisen oma yritteliäisyys parempaan elämään ja pois tuilta torpataan tehokkaasti. Ihminen on riippuvainen tietystä määrästä rahaa asuntoon, ruokaan jne. Eli sen tietyn määrän tukia tarvitsee. Kaikesta omasta yritteliäisyydestä työllistyä vähennetään tukia pois, vaikka ei saisi palkkatuloja. Eli Kela pitää kynsin hampain kiinni jokaisesta toimeentulon asiakkasta kiristämällä häntä taloudellisesti ja rankaisemalla koulutus- ja työllistymisyrityksistä. Sitä on olla tukiloukussa.
Vierailija kirjoitti:
Hain Oulun yliopistoon: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Maisterihaku, Varhaiskasvatus, Varhaiskasvatuksen maisteriohjelma, kasvatustieteen maisteri (2 v). Olen varasijalla 2, alin hyväksytty pistemäärä 9, minulla 8. Mitä luulette, liikkuuko paikat niin että pääsen sisään?
Pääsen opiskelemaan 🙂. Aika helpottava tieto. Onko täällä muita jotka on menossa samaan paikkaan?
Eniten pisteitä tuottavat kuten pitkä matematiikka, äikkä jne
Mahtaako joku noin hyvin VIpusen sielunelämää tuntea?