Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
3821/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan ottaa vastaan amk-paikka, johon olen hyväksytty, kun oikeasti haluaisin lääkikseen. Olen ensikertalainen. Tuo amk-paikka kyllä tukisi pääsykokeella hakua, koska siellä opiskellaan kaikkia niitä aineita, mitä lääkiksen pääsykokeessa tarvii osata. En usko tänä vuonna jääväni enää kovin kauas pisterajoista. Huvittaisi mennä ylipäänsä jo vihdoin opiskelemaan, vaikka en lääkikseen pääsekkään. Eikä kyllä huvittaisi palata vanhaan työhönkään...

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii tehdä... Ikääkin jo on keski-iän puolella, joten vuosia ei ole hukattava

Millä AMK:in opinnoissa on lääketieteen sisältöjä?

Vierailija
3822/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on toisaalta ihan hyvä harjotus kärsivällisyyteen ja stressinsietoon, mitä mulla ei ole. Nimittäin 2. varasijalla kököttäminen, ilman että asialle pystyy tekeen yhtään mitään. Oliskohan maailmankaikkeus meikäläisen puolella tällä kertaa?

Jos olet ensikertalainen niin vielä mahdollisuus, muutoin tuskin 

Kuinka niin "muutoin tuskin"? Kouluja ja aloja on about satoja, ei-enskan mahdollisuudet riippuu täysin siitä minne on hakemassa. Jonnekin ei-enskalla ei ole mitään mahdollisuuksia, jonnekin voi nousta vielä kymmenenkin varasijan päästä. Älä turhaan härnää ihmisiä.

joillakin on itseluottamus ainakin kohdallaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3823/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan ottaa vastaan amk-paikka, johon olen hyväksytty, kun oikeasti haluaisin lääkikseen. Olen ensikertalainen. Tuo amk-paikka kyllä tukisi pääsykokeella hakua, koska siellä opiskellaan kaikkia niitä aineita, mitä lääkiksen pääsykokeessa tarvii osata. En usko tänä vuonna jääväni enää kovin kauas pisterajoista. Huvittaisi mennä ylipäänsä jo vihdoin opiskelemaan, vaikka en lääkikseen pääsekkään. Eikä kyllä huvittaisi palata vanhaan työhönkään...

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii tehdä... Ikääkin jo o

lähihoitajalla

Vierailija
3824/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan paremmin tietävät, mihin perustuu Metropolian polkuopintojen hinta? Muissa ammattikorkeissa se on 200-400€ ja Metropoliassa huimat 900€

Kysynnän ja tarjonnan laki pelittää. Pientä pääkaupunkilisää on mukana. Brändätkää muutkin. 

Vierailija
3825/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on toisaalta ihan hyvä harjotus kärsivällisyyteen ja stressinsietoon, mitä mulla ei ole. Nimittäin 2. varasijalla kököttäminen, ilman että asialle pystyy tekeen yhtään mitään. Oliskohan maailmankaikkeus meikäläisen puolella tällä kertaa?

Jos olet ensikertalainen niin vielä mahdollisuus, muutoin tuskin 

Kuinka niin "muutoin tuskin"? Kouluja ja aloja on about satoja, ei-enskan mahdollisuudet riippuu täysin siitä minne on hakemassa. Jonnekin ei-enskalla ei ole mitään mahdollisuuksia, jonnekin voi nousta vielä kymmenenkin varasijan päästä. Älä turhaan härnää ihmisiä.

joillakin on itseluottamus ainakin kohdallaan :)

Tarkentaisitko?

Vierailija
3826/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan paremmin tietävät, mihin perustuu Metropolian polkuopintojen hinta? Muissa ammattikorkeissa se on 200-400€ ja Metropoliassa huimat 900€

tulijoita riittää, hinta on tapa karsia osa joukosta pois.

Vierailija
3827/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysynnän ja tarjonnan laki pelittää. Pientä pääkaupunkilisää on mukana. Brändätkää muutkin. 

Laureakin on PK-seudulla, silti maksu on 400. Onneksi samoja aloja on muissakin ammattikorkeissa, eipä tarvii lainaa ottaa, jotta opiskelemaan pääsis

Vierailija
3828/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko porukka oikeasti kovinkin erilaisiin koulutuksiin samalla hakukerralla? Itse olen hakenut ja kuvitellut muidenkin hakevan tietylle alalle, jolle haluaa, mutta eri kouluihin. Esim. 5 eri lääketieteellistä tai 6 eri kauppatieteellistä. Jos haluaa tradenomiksi, niin ei kai sillä oikeasti ole suurtakaan merkitystä, missä opiskelee. Merkityshän on sillä, mitä opiskelee. Toki perhe saattaa rajoittaa paikkakuntaa, mutta usein sekin on järjestelykysymys. Tyttö/poikaystävän kanssa voi asua myös eri kaupungeissa. 

Tradenomien pääaine muotoutuu oppilaitoksen mukaan. Ei ole samat kurssit kaikilla.

Joo, eri pääaineita on, mutta samaa pääainetta voi opiskella yleensä useissa eri kouluissa. Ei joka koululla ole omaa pääainettaan. Lähtökohtaisesti tradenomeja koulutetaan lähes joka amkissa. 

AMK:eissa ei ole pääaineita eikä sivuaineita, kuten yliopistolla. Siellä on vaan pieni määrä profiloivia opintoja ja n. 10 op vapaaehtoisia kursseja, jota ei voi sivuaineeksi kutsua sen suppeuden vuoksi.

Vierailija
3829/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapa kristallipalloistanne: muuttuukohan ensikertalaisuuskiintiöt ensi vuonna? Nythän lääkiksiin on 35% toiskertalaisten kiintiöt, joten sisäänpääsy ei ole aivan toivotonta. Tuntuu, että nyt on ajettu ja ajetaan niin monenlaisia muutoksia koulutuksen saralla, että mitä tässä nyt enää tohtii tehdä... Ikääkin jo on keski-iän puolella, joten vuosia ei ole hukattavaksi.

Pitää ensin odottaa

Lääkistä ei ole avoimessa.

Vierailija
3830/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös miettinyt että jos alkaisin suorittamaan avoimessa ja hakisi avoimen väylää pitkin ens keväänä, mikäli ei nyt ovet aukea. Mun aineessa pitää suorittaa 2x25op avoimessa, mikä tulisi maksamaan n. 750€. Vähän vastustan opinnoista maksamista Suomessa, mutta kokisin tämän olevan varmempi vaihtoehto, kuin pääsykoerumba.

Vierailija
3831/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instasta näin, että biolääkiksen tulokset julkastu! Ainakin joistain yliopistoista. Onko täällä ketään? Millasia pisteitä tullu?

Vierailija
3832/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instasta näin, että biolääkiksen tulokset julkastu! Ainakin joistain yliopistoista. Onko täällä ketään? Millasia pisteitä tullu?

Mistä? Vipusessa ei mielestäni vielä ollut ja Opintopolulla vasta palkit.

Vierailija
3833/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tullut tänää, ei näy vielä vipusessa. Huomenna vasta.

Vierailija
3834/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sitä toivoo, että kumpa haluaisikin esimerkiksi tradenomiksi, sairaanhoitajaksi tai vaikka sosionomiksi. Voisi hakea moneen eri ammattikorkeaan. Nyt kun hakee suuhygienistiksi, niin itselläni on töiden ja perheen vuoksi ainut mahdollisuus hakea Metropoliaan. Jollei ala muutama seuraava haku tuottamaan tulosta, täytyy alkaa miettiä varmaan toista hakukohdetta kokonaan. Nyt ei ole mahdollista hakea niille neljälle muulle paikkakunnalle.

Suuhyggeillä ei ole monimuoto-opintoja? Onhan sote-alalla muitakin aloja, jos sh ei kiinnosta. Esim röntgenhoitaja ja bioanalyytikko ammateissa hyvä työllisyys ja voi tehdä pääasiassa päivätyönä etenkin labrahoitajana. Bioanalyytikoilla ainakin monimuoto-opintoja. Alan töihin pääsee jo ekana kesänä.

Vierailija
3835/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kun stalkkasin vaan tuntemattomien tarinoita xD mutta jollain oli, että ei näy opintopolussa ja jollain sit taas näky jo pisteet.

Vierailija
3836/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös miettinyt että jos alkaisin suorittamaan avoimessa ja hakisi avoimen väylää pitkin ens keväänä, mikäli ei nyt ovet aukea. Mun aineessa pitää suorittaa 2x25op avoimessa, mikä tulisi maksamaan n. 750€. Vähän vastustan opinnoista maksamista Suomessa, mutta kokisin tämän olevan varmempi vaihtoehto, kuin pääsykoerumba.

Suosittelen avoimen väylän kautta yritystä. Kyse lienee yliopistosta. Saat hyväksiluvuksi avoimen suoritukset ja jos vielä lisää pinnistät, pääset kandi-opinnoista vuodella ja haet maisteriopintoihin seuraavaksi lukuvuodeksi. Sivuaineita saa ottaa valinnan mukaan. 

Tonnin uhraus on pieni hinta stressittömämmästä vaihtoehdosta ja hyvästä mielestä.  Maksullisuus on tätäpäivää. 

Olen seurannut tätä kirjoittelua ja stressaantunut ihan outsiderinakin. 

Vierailija
3837/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

avoimen opinnoista on toki aina hyötyä ja ne saa myöhemmin hyväksiluettu tutkintoon, avoimen väylän kautta monille aloille otetaan ehkä joku 5 tyyppiä vuosittain eli siinä mielessä se ei ole sen helpompi kuin pääsykoe. Monta vuotta on jo luvattu monipuolistaa tätä aikuiskoulutusta eri polkujen kautta. Todellisuudessa yliopistotasolla ei ole tapahtunut mitään helpotusta asian suhteen.

Vierailija
3838/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisetkovan mahikset on tuon amkin avoimen väylän kautta päästä ihan siihen tutkinto-ohjelmaan opiskelijaksi? Vai onko mahdollista että vaikka suorittaisit kurssit hyvin ja kaikki pisteet olisi kasassa, ei siltikään tulisi valituksi? Vai onko tätä riskiä ollenkaan ja käytännössä aina pääsee opiskelijaksi tuota kautta?

näyttää vahvasti siltä että tässä haussa ei ovet aukene itselle mieluiselle alalle amkiin ei-ensikertalaisena ja vakavasti mietin avoimen opintoja.

Vierailija
3839/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa mun aineessa avoimen väylää pääsee kai peräti 15 opiskelijaa (50 otetaan kokonaisuudessaan sisään), eli ihan ok mahdollisuudet. Keskiarvon pitää olla sit vaan tosi hyvä niissä suoritetuissa opinnoissa.

Vierailija
3840/6747 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun on suorittanut ne avoimen opinnot, kai sitä saa yrittää niin monta vuotta putkeen niillä, kunnes ne opinnot vanhenee (5 vai 10 vuotta?).