KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Opintopolussa Turun yliopisto historia ja arkeologia (kandi+maisteri) koevalinnan pisterajat:
ensikertalaiset 33.8
kaikki 33.6
Ei olisi ovet auenneet omilla pisteillä, onneksi pääsin ensimmäiseen hakutoiveeseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää mahtaa mennä? Opiskelen tällä hetkellä AMKissa, mutta hain nyt yliopistoon ja pääsy on todennäköistä. Joudunko irtisanomaan itteni amkista, vaikka kanditutkinto olis ns. jatkumoa tälle AMK-tutkinnolle. Kyseessä tekniikan-ala.
Et joudu, eikä ole merkitystä, onko jatkumoa vai ei. Miksi joutuisit?
Oliko vuonna 2026 vai 2027 tulee laki, että saa olla vain yks opiskelupaikka kerrallaan eli jos pääsee johonkin toiseen niin edellinen pitää lopettaa. Mutta se ei tosiaan ole vielä voimassa.
Ei kai sitä ole päätetty. Oli vain ehdotus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain säätöä on B-valintakokeen suhteen eri alojen välillä, nimittäin opintopolussa lukee proviisori/farmasiahaun kohdalla "et saanut opiskelupaikkaa" todistusvalinnan perusteella. Ei mainintaa valintakokeesta lainkaan, kuitenkin opiskelijavalinta kesken.
Lääkisten kohdalla lukee "Opiskelijavalinta kesken" koevalinnan kohdalla.
Kylläpä on jännää. Luultavasti pääsisin taaskin farmaseutti-opintoihin kiinni, mutta en näihin ylempiin hakutoiveisiini. Yritän olla ajattelematta koko asiaa, mutta niinhän se menee: mitä yrittää väkisin olla ajattelematta, se täyttää mielen.
Eli farmasiaan ei ole vielä tullut koevalinnan palkkeja. Sinulta ilmeisesti puuttuu matikka ja kemia, kun et ole todistusvalinnassa mukana? Jokainen eri valintajono samassa kohteessa on sillä lailla itsenäinen, että voi
eihän todistus valinta koske niitä joilla on jo tutkinto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää mahtaa mennä? Opiskelen tällä hetkellä AMKissa, mutta hain nyt yliopistoon ja pääsy on todennäköistä. Joudunko irtisanomaan itteni amkista, vaikka kanditutkinto olis ns. jatkumoa tälle AMK-tutkinnolle. Kyseessä tekniikan-ala.
Et joudu, eikä ole merkitystä, onko jatkumoa vai ei. Miksi joutuisit?
Oliko vuonna 2026 vai 2027 tulee laki, että saa olla vain yks opiskelupaikka kerrallaan eli jos pääsee johonkin toiseen niin edellinen pitää lopettaa. Mutta se ei tosiaan ole vielä voimassa.
Ei kai sitä ole päätetty. Oli vain ehdotus?
Hallituksen esitys tulee syksyllä eduskuntaan äänestettäväksi ja lähtökohtaisesti tietenkin hallituspuolueiden äänillä menee läpi. Ehdotuksessa lukee, että tulisi voimaan keväällä 2027 alkaviin koulutuksiin eli syksyn 2026 yhteishausta lähtien.
Eli ensi vuonna ehtii vielä hakea itselleen toisen opiskelupaikan, jos on sellaista vailla.
Todistusvalinta on aina kaikille, paitsi hakupainealoilla (lääkis, oikis, kauppis, psyka) se on rajattu vain ensikertalaisille.
On myös paikkoja, joihin pääsee vain todistuksella, jos yo-todistus taskusta löytyy. Näin on ainakin Helsingin yo:n matikka, fysiikka ja kemia.
Onko espanjan kielen tuloksia vielä tullut?
Älkää nyt vielä ketkään toivoa heitä ja usko ettette pääse mihinkään, kun tuloksista vasta osa on tullut ja vasta pieni osa ottanut vastaan paikkoja. Tässä systeemissä nimenomaan päästään varasijoilta opiskelemaan.
Varasija 16 Joensuu tietojenkäsittelytiede. Vähän meinaa masentaa, kun paikkoja niin vähän.
g-kokeessa(oikis) näkyy taas ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten osalta "reiluus". Itä-Suomeen pisteraja ensikertalaisille 61 ja ei-ensikertalaisille 72, Turussa 61 ja 70..Helsingin osalta ei vielä tuloksia. Se on kyllä jännää että Turkuun pääsi tänä vuonna alemmilla pisteillä kun Joensuuhun.
Kyllä tää masentaa. Kun ei ole ensisijainen hakija, niin paikkojen määrä on todella pieni. Ihan murusia kokonaismäärästä. Pitäisi lähes täysiä pisteitä saada kokeista, että voisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Varasija 16 Joensuu tietojenkäsittelytiede. Vähän meinaa masentaa, kun paikkoja niin vähän.
Tuo liikkuu vielä hyvin, kun DIA tulee ja nostaa väkeä pois yliopistojen jonoista ja ne joensuulaiset nousevat tilalle etelän kaupunkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinta on aina kaikille, paitsi hakupainealoilla (lääkis, oikis, kauppis, psyka) se on rajattu vain ensikertalaisille.
On myös paikkoja, joihin pääsee vain todistuksella, jos yo-todistus taskusta löytyy. Näin on ainakin Helsingin yo:n matikka, fysiikka ja kemia.
Kaikille paitsi niille joilta se on rajattu pois. Hakupainealojen lisäksi on muitakin, esim maantiede HY:lla ja koko Turun amk ilmeisesti.
Hirveesti jengi valittaa, että ensikertalaisia suositaan. Onhan se nyt todella tärkeää, että jokainen saisi edes yhden paikan jossain vaiheessa. Iso osa ensikertalaisistakin jää rannalle ruikuttamaan. Itse keski-ikäisenä ensikertalaisena jännitän varasijojen liikkumista. Voisiko vihdoin olla minun vuoro.
Ei enskertalainen. Varasija 4. Vipusen mukaan mun jonossa, valitut: 9. Paikan vastaanottaneet: 9.
Se oli sit siinä :((
Vierailija kirjoitti:
Ei enskertalainen. Varasija 4. Vipusen mukaan mun jonossa, valitut: 9. Paikan vastaanottaneet: 9.
Mihin hait?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hait?
Amk, bio- ja elintarviketekniikka
Vierailija kirjoitti:
Hirveesti jengi valittaa, että ensikertalaisia suositaan. Onhan se nyt todella tärkeää, että jokainen saisi edes yhden paikan jossain vaiheessa. Iso osa ensikertalaisistakin jää rannalle ruikuttamaan. Itse keski-ikäisenä ensikertalaisena jännitän varasijojen liikkumista. Voisiko vihdoin olla minun vuoro.
ensikertalaisille on jo todistusvalinta, niin minusta on aika epäreilua että heillä on valintakokeissakin vielä hyvin reilu etu muihin nähden. Mielestäni pääsykokeissa pitäisi olla samat pisterajat oli sitten ensikertalainen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
"Edes yhden paikan" on yhteiskunnalle aika helvetin turha, kun sen valinnan tekee joku epävarma 20-kesänen nuori, joista varmaan puolet ei tiedä mitä haluaa tehdä ja hakee 2 vuoden päästä uudestaan, kun sairaanhoitajan tai rakennusmestarin työ ei ollutkaan se kutsumustyö.
Ensikertalaisia on toki hyvä suosia, mutta sen pitäisi olla 50/50 joka alalla. Ei niin, että jonnekik ei pääse kuin enskana.
Onnea sulle, toivottavasti varasijat liikkuvat ja pääset opiskelemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ensikertalaisille on jo todistusvalinta, niin minusta on aika epäreilua että heillä on valintakokeissakin vielä hyvin reilu etu muihin nähden. Mielestäni pääsykokeissa pitäisi olla samat pisterajat oli sitten ensikertalainen tai ei.
Tämä näin myös!