Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
2261/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli tullut oma opintopolkuun lisätiedot kohta, ei vielä tuloksia. Mitenhän pian tuloksia tulee tämän jälkeen? Oli aamun aikana ilmestynyt/yölllä

Vierailija
2262/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli tullut oma opintopolkuun lisätiedot kohta, ei vielä tuloksia. Mitenhän pian tuloksia tulee tämän jälkeen? Oli aamun aikana ilmestynyt/yölllä

Mulla on lukenut se koko ajan, ja sen alla todistuspisteeni jotka eivät olisi riittäneet paikkaan. Olen ylioppilas vm. dinosaurusten ajalta enkä enää ensikertalainen. Onko tuo lisätiedot siis jokin merkki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei lue/näy mitään muuta, kun tuo opiskelijavalinta on kesken. Tulisi edes se lisätieto-kohta niin saisi jotain säpinää tähän odotukseen 😅

Vierailija
2264/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sulla on tullut?

Vierailija
2265/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin yliopistojen valintakokeiden tulokset tulee suunnilleen? En ole itse hakenut tänä vuonna niin en tiedä mutta kiinnostaa jos tulevaisuudessa haen johonkin.

Vierailija
2266/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin oli nyt yön/aamun aikana ilmestynyt lisätiedot-kohta, Itä-Suomen yliopisto, kasvatustieteen maisterihaku. 

Tästä tulee piiiiitkä viikonloppu 😅

Vierailija
2267/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malta vielä hetki! Juhannusviikolla kosahtaa: yksi kun aloittaa tulosten julkaisun, aika moni muu jatkaa. Ikävä kyllä ruuhka-aloja pidätellään, mutta nekin julkaistaan. Elämää on juhannuksen jälkeenkin. 

Vierailija
2268/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kyllä valittaa tästä ensikertalaisuudesta johonkin, ei ole kauhean tasa-arvoista toimintaa Suomessa. Kyllä kaikille pitäisi antaa mahdollisuus yrittää uudelleen, jos ensimmäinen valinta ei ollutkaan se oma juttu.

Eikö tästä voisi tehdä vaikka kansalaisaloitteen, että ensikertalaisuus palautuis vaikka kymmenen vuoden jälkeen opiskelupaikan vastaanottamisesta.

Nuorena helposti tekee väärän valinnan ja työelämähän muuttuu, voi tulla tarve opiskella uusi ala ihan itsestä riippumattomista syistä.

Hyvä ehdotus ensikertalaisuuden palautuminen mutta tämän päivän työmarkkinoiden myllerryksessä (ei ole alaa joka ei muuttuisi radikaalisti mu

No nyt kyllä kuulostaa siltä, että työllisyysalueilla on aivan erilaiset ohjeet ja tilanteet. Tai sitten on markkinointi materiali hyvin opeteltu. Työvoimakoulutksiin on reilusti enemmän hakijoita kuin pääsijöitä. Mainitsemasi koulutukset ovat ammattikoulun tutkintoja, eivät lähes ikinä amk. Noista mainituista aloista ehkä puolella työllistyy tällä hetkellä. Harvemmin tutkintoon johtavat ovat täysin etänä ja työttömien liikkuminen voi olla kohtuullisen haastavaa.

Vierailija
2269/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei lue/näy mitään muuta, kun tuo opiskelijavalinta on kesken. Tulisi edes se lisätieto-kohta niin saisi jotain säpinää tähän odotukseen 😅

Ennosaa vastata kysymykseesi, mutta tiedän että monissa hakukohteissa pisteet laskevat vielä ja monissa merkittävästi. Mutta kaikkein suosituimmilla aloilla kuten lääkiksessä ne laskevat harvemmin.

Vierailija
2270/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todistusvalinnassa varasijalla 30, omat pisteeni ovat 107 ja alimmat hyväksytyt on laskenu 109. Eli jos tuo laskee vielä tuohon 107 niin tarkoittaako se siis sitä, että saan opiskelupaikan?

Vierailija
2271/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todistusvalinnassa varasijalla 30, omat pisteeni ovat 107 ja alimmat hyväksytyt on laskenu 109. Eli jos tuo laskee vielä tuohon 107 niin tarkoittaako se siis sitä, että saan opiskelupaikan?

Saat opiskelupaikan sitten, kun kolmekymmentä sinun edestäsi menee muihin koulutuksiin. Pisterajaksi tulee silloin 107 ja kun joku vielä sinun jälkeesi pääsee sisään, pisteraja laskee taas.

Jonon liikkumistodennäköisyys riippuu siitä, kuinka moni on ykköstoiveessaan. Sen näkee Vipusesta. Tai jos kerrot mistä koulusta ja linjasta on kyse, joku täältä voi katsoa.

Vierailija
2272/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat opiskelupaikan sitten, kun kolmekymmentä sinun edestäsi menee muihin koulutuksiin. Pisterajaksi tulee silloin 107 ja kun joku vielä sinun jälkeesi pääsee sisään, pisteraja laskee taas.

Jonon liikkumistodennäköisyys riippuu siitä, kuinka moni on ykköstoiveessaan. Sen näkee Vipusesta. Tai jos kerrot mistä koulusta ja linjasta on kyse, joku täältä voi katsoa.

Ahaa aivan. Meinasin jo innostua :( Kiitos selvennyksestä! Haen Lapin AMK tieto- ja viestintätekniikan verkko-opetukseen. 

Vierailija
2273/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa aivan. Meinasin jo innostua :( Kiitos selvennyksestä! Haen Lapin AMK tieto- ja viestintätekniikan verkko-opetukseen. 

Päiväopinnoissa on 24/35 ja verkko-opinnoissa 54/90 ensisijaisessa toiveessaan. Jos olet ensikertalainen, on hyvät mahikset ainakin tuonne verkkopuolelle päästä sitten, kun yliopistojen tuloksia alkaa tulla.

Vierailija
2274/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos se 109 on enskojen raja ja edellinen kommentoija ei-enska. Amk:lla kuulemma jostain syystä vain yhden rajan. Noin iso varasija verkko-opintoihin kuulostaa kyllä siltä ettei paikkaa tule saamaan.

Vierailija
2275/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tätä jo aiemmin, mutta kysymykseni oli epäselvä. Eli kysymykseni on, että kun olen pääsykoepisteissä varasijalla 60, niin onko tässä samassa varasija jonossa myös ei-ensikertalaiset? Alalle siis vain pari paikkaa ei-ensikertalaisille ja jos ovat tuossa samassa jonossa, niin todellisuudessa kai siis varasija on pienempi, vai?

Vierailija
2276/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos se 109 on enskojen raja ja edellinen kommentoija ei-enska. Amk:lla kuulemma jostain syystä vain yhden rajan. Noin iso varasija verkko-opintoihin kuulostaa kyllä siltä ettei paikkaa tule saamaan.

Olen ensikertalainen :) Eli vielä on toivoa, huh kun jännittää

Vierailija
2277/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin tätä jo aiemmin, mutta kysymykseni oli epäselvä. Eli kysymykseni on, että kun olen pääsykoepisteissä varasijalla 60, niin onko tässä samassa varasija jonossa myös ei-ensikertalaiset? Alalle siis vain pari paikkaa ei-ensikertalaisille ja jos ovat tuossa samassa jonossa, niin todellisuudessa kai siis varasija on pienempi, vai?

Se on kaikkien kiintiön raja. Ei-ensikertalaisuus ei siis ole kiintiö, vaan kaikkien kiintiöstä voi mennä sisään myös ensikertalaisia.

Kaikkien kiintiössä sisällä olevat ensikertalaiset jäävät aina jonottamaan paikkaa myös sinne ensikertalaisten kiintiöön ja jos vaihtavat kiintiötä, sisään otetaan kaikkien jonosta seuraava, oli ensikertalainen tai ei.

Varasija 60 kahteen paikkaan kuulosta kuitenkin tekemättömältä paikalta, ikävä kyllä. Heti kun löytyy ne kaksi paikan vastaanottavaa toiskertalaista siihen, kiintiö menee kiinni.

Vierailija
2278/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kaikkien kiintiön raja. Ei-ensikertalaisuus ei siis ole kiintiö, vaan kaikkien kiintiöstä voi mennä sisään myös ensikertalaisia.

Kaikkien kiintiössä sisällä olevat ensikertalaiset jäävät aina jonottamaan paikkaa myös sinne ensikertalaisten kiintiöön ja jos vaihtavat kiintiötä, sisään otetaan kaikkien jonosta seuraava, oli ensikertalainen tai ei.

Varasija 60 kahteen paikkaan kuulosta kuitenkin tekemättömältä paikalta, ikävä kyllä. Heti kun löytyy ne kaksi paikan vastaanottavaa toiskertalaista siihen, kiintiö menee

Kiitos vastauksesta, eli olen ensikertalainen ja yritän ymmärtää, että jos edelläni on paremmilla pisteillä esim. 30 ei-ensikertalaista, niin olenko käytännössä varasijalla 30?

Vierailija
2279/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis AMK eikä minulla näy kahta eri varasijajonoa.

Vierailija
2280/6747 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitsisikö joku myös katsoa nämä luvut Lahden sosionomin päivälinjan osalta? Olen varasijalla 19 sinne, enskana. Osaan kyllä Vipusta peruskäyttää mutta tätä en osaa sieltä taikoa. Kiitos etukäteen!!!