Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
201/6747 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin KTM-kohteisiin ei voi tietääkseni hakea keskeneräisillä papereilla, mainitaan hakuehdoissa. Voi olla muitakin ehtoja, kato niistä mihin hait.

Niin siis tarkoitin että mitenköhän he laskevat pisteet kun opparin arvosana puuttuu. Katsoin tietysti jo hakiessa että saa hakea keskeneräisellä tutkinnolla. Kysyin tarkemmin pisteytystä hakijapalveluilta ja hekään eivät kertoneet tarkemmin. Kun jos vertaillaan niin että opparista saa x määrän pisteitä niin miten reilusti vertailet tutkintoa josta se puuttuu? Osa yliopistoista arvio siinä kohtaa pisteytyksen keskiarvon mukaan kuin se olisi opparin arvosana. Tampere ei kerro miten laskee pisteet. 

En tiedä, mitä sun hakukohteen tietoihin on merkitty, mutta jotenkin luulisi, ettei hakemustasi huomioida tai pisteitä edes lasketa, jos jotain tietoja/arvosano

Tampereen ktm kohteisiin sai hakea keskeneräisellä tutkinnolla. Kaikki liitteet tuli palauttaa 1.4 mennessä, joka minun kohdalla oli sen hetkinen opintosuoritusote. En siis kysy sitä saako näin tehdä vai ei, kun selvitin tämän tietysti jo hakiessa. Pohdin vain tällä palstalla että kun on sallittu hakea keskeneräisellä todistuksella niin miten he vertailevat tätä valmiiseen todistukseen. He kun eivät kerro saako opparista arvosanalla 4 esim 4 pistettä vai 4000 pistettä. Tai mikä pisteytys on kun opparin arvosana puuttuu. Onko se siitä kohdasta 0 vai keskiarvon numero. Osissa yliopistossa pisteytys menisi esim näin. 

keskiarvo 4,5 = 45 pistettä

oppari 5 = 5 pistettä

yhteensä 50 pistettä

tai 

keskiarvo 4,5= 45 pistettä

puuttuva oppari* pisteet ka mukaan = 4,5

Yhteensä 49,5 pistettä. 

tai

keskiarvo 4,5= 45 pistettä

puuttuva oppari = 0 pistettä

Yhteensä 45 pistettä

Kyselin jo hakupalveluilta ja eivät osanneet kertoa vastausta. Tämä on siis tässä kohtaa spekulointia. Enemmänkin kyselen onko jollakulla kokemusta tai tietoa aiemmalta hakukerralta jossa olisi saanut tietää tuosta pisteytyksestä. Pohdin vain että jos opparin arvosanalla 5 saa vaikkapa 50 pistettä niin sittenhän minulla ei ole mitään mahkuja, mutta jos siitä saa 5 pistettä niin kenties tilanne ei ole toivoton. Ohjeistus sanoo että opparin arvosana katsotaan eduksi, mutta kuinka suureksi eduksi?  

Vierailija
202/6747 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle kirjoittajalle. Ei ole kokemusta tuosta, mutta vaikuttaa tosi paskalta, jos ei ole kerrottu missään eivätkä anna lisätietoja. Joudut varmaan vaan odottelemaan tuloksia.

Hain itse maisterin kautta jo monta vuotta sitten kasviksen maisteriopintoihin. Silloin pääsi sisään vaan laittamalla vanhat paperit ja sit niiden perusteella jotain laskettiin ja valittiin. Tuokin haku on muuttunut myöhemmin paljon vaikeammiksi. Ei sulla kuitenkaan mitään motivaatiokirjeitä tai vastaavia ole jotka vaikuttaa valintaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/6747 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliselle kirjoittajalle. Ei ole kokemusta tuosta, mutta vaikuttaa tosi paskalta, jos ei ole kerrottu missään eivätkä anna lisätietoja. Joudut varmaan vaan odottelemaan tuloksia.

Hain itse maisterin kautta jo monta vuotta sitten kasviksen maisteriopintoihin. Silloin pääsi sisään vaan laittamalla vanhat paperit ja sit niiden perusteella jotain laskettiin ja valittiin. Tuokin haku on muuttunut myöhemmin paljon vaikeammiksi. Ei sulla kuitenkaan mitään motivaatiokirjeitä tai vastaavia ole jotka vaikuttaa valintaan?

Joo motivaatiokirje sekä kurssivalinnat myös huomioidaan ja kaiken kaikkiaan ilmeisesti aika harkinnanvarainen tuo valinta. Tietysti odottavan aika on pitkä kun kovasti toivoo pääsevänsä sisään!

Vierailija
204/6747 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeneräisellä tutkinnolla hakevalle:

Ettei olis sit pelkkä painotettu keskiarvo mikä ratkaisee, sisältäen opparin, tai sun tapauksessa ilman sitä? Eli että opparista ei annettais erikseen pisteitä?

Ainakin Vaasan KTM:n haettiin painotetulla keskarilla ja siihen laskettiin opinnäytetyö mukaan. Itsellä se oli 4, joten harmitti kyllä, kun se veti muun todistuksen keskiarvoa vähän alaspäin.

Vierailija
205/6747 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on painotetulla keskiarvolla ja normaalilla keskiarvolla?

Vierailija
206/6747 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaava keskiarvojen laskemisessa on erilainen. Painotettu keskiarvo ottaa huomioon opintopistemäärät painotuksena. Mitä laajempi kurssi opintopisteiltään, sen suurempi painotus keskiarvossa.

Vierailija
207/6747 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on painotetulla keskiarvolla ja normaalilla keskiarvolla?

Lasketaan jokainen numeerinen arvosanan kertaa sen kurssin opintopistemäärä. Esim 5op kurssien arvosanoilla on siten isompi painoarvo kuin 2op kursseilla. Opparista saa AMK:ssa 15op, joten sen arvosanalla on iso merkitys tällä tavalla laskettuna.

Vierailija
208/6747 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut mitään tietoa ennakkotehtävien tuloksista kenellekään?

Vierailija
209/6747 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mitään tietoa ennakkotehtävien tuloksista kenellekään?

Täällä itse odottelen arkkitehtuurin ennakkotehtävistä tietoa. Ne julkaistaan ilmeisesti klo 12.

Vierailija
210/6747 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään muuta joka jännittää kevään kirjoitusten tuloksia? Olen aikuinen korottaja ja sain tänä keväänä alustavissa arvioinneissa omat ennätyspisteeni molemmissa kirjoittamissani aineissa (enkku, matikka). Molemmat saattaisivat niiden perusteella nousta ja saisin vihdoin tarvitsemani pisteet todistusvalintaan. En malttaisi millään odottaa. Tiedän että on turhaa ja tyhmää jännätä, kun arvosanat tulevat vasta toukokuussa, mutta jännitän silti - saatan vihdoin onnistua!!

Vierailija
211/6747 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans 31v, joka kävi englantia korottamassa. Alustavien pisteiden ja viime kevään pisterajojen mukaan arvosana nousis kahella ja tavotteena oli saada vähintään yhellä korotettua, joten enköhän onnistunu tavotteessani. Tällä mun pitäis saada skipattua eka vaihe pöäsykokeista

Vierailija
212/6747 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans, 36v matikankorottaja. En kirjoittanut teininä matikkaa ollenkaan ja haen alalle, jossa se kuuluu todistusvalintaan. Kävin viime keväänä ekaa kertaa ja sain tavoittelemani arvosanan. Viime kevään ennätyskorkeat todistusvalintarajat jätti mut kuitenkin vaille opiskelupaikkaa ja kävin nyt uusimassa matikkaa. Näyttää lupaavalta, mutta jännittää. Jos en vieläkään pääse haen vielä ensi keväänä kun todistusvalinta muuttuu. Veikkaan, että se parantaa tilannettani.

Vierailija
213/6747 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tuloksia muut ovat saaneet taidealojen ennakkotehtävistä? Onko tullut kutsuja pääsykokeisiin ja millä mielin olette?

Itse sain juuri tiedon, että pääsin omassa hakukohteessani kolmanteen ja viimeiseen vaiheeseen. Huhhuh, jee!

On kyllä ollut aika intensiivistä vähän jo vanhemmalle ja työssäkäyvälle hakijalle tämä prosessi. Mutta nyt vain yritän kovasti loppuun asti ja katson, mihin se riittää. Vaikka jäisin rannalle, niin olen kyllä super onnellinen jo tästä suorituksesta.

Vierailija
214/6747 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas vielä hiljaista täällä keskustelussa!

Nyt kun valintakurssi on jo suoritettu (YAMK) eikä voi enää millään tavalla vaikuttaa tuloksiin, niin tuntuu tuskaiselta tämä odottelu. Mitenhän tässä saisi koko homman unohdettua ainakin kesäkuun alkuun asti, jolloin ehkä voisi alkaa kyttäämään, joko mitään infoa pisteistä ja varasijoista voisi alkaa irrota.. 

Itellä onneksi ei ole silleen paineita paikan saamisesta, kun kuitenkin oon oman alan duunissa ja hain vähän vaan huvikseni ja kokeillakseni, ja jos en pääse niin ei vaikuta elämään sen enempää. Silti tuntuu niiiiiin ankealta odottaa kesäkuulle, pahimmillaan heinäkuun puolelle tuloksia. Saapahan ainakin opistopisteet/suoritetun kurssin, vaikka ei sisään pääsisikään.

Vierailija
215/6747 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun valintakurssi on jo suoritettu (YAMK) eikä voi enää millään tavalla vaikuttaa tuloksiin, niin tuntuu tuskaiselta tämä odottelu. Mitenhän tässä saisi koko homman unohdettua ainakin kesäkuun alkuun asti, jolloin ehkä voisi alkaa kyttäämään, joko mitään infoa pisteistä ja varasijoista voisi alkaa irrota.. 

Itellä onneksi ei ole silleen paineita paikan saamisesta, kun kuitenkin oon oman alan duunissa ja hain vähän vaan huvikseni ja kokeillakseni, ja jos en pääse niin ei vaikuta elämään sen enempää. Silti tuntuu niiiiiin ankealta odottaa kesäkuulle, pahimmillaan heinäkuun puolelle tuloksia. Saapahan ainakin opistopisteet/suoritetun kurssin, vaikka ei sisään pääsisikään.

Mille alalle haet? Mä haen Yhteisöpedagogin YAMK-koulutukseen. Olen opettaja, joten ei vastaa ihan täysin omaa alaa, mutta koulutuksen otsikkona on nuorisoalan kehittäminen ja johtaminen ja ajattelen, että koulutus voisi olla eduksi, jos aion jatkossa pyrkiä eteenpäin esim. koulutusalani hallinnollisiin tehtäviin tai esihenkilötyöhön. Tässä haussa ei ole valintakurssia, mutta hiton työläät ennakkotehtävät: on opinnäytetyösuunnitelmaa, motivaatiokirjettä, videotervehdystä, kärrynpyörän opettelua, chilinsyömiskilp-- no juu, mutta paljon tehtävää ja ennakkotehtävät ovat vasta esikarsintaa varten :/

Vierailija
216/6747 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muillekkin vappu henkisesti raskasta aikaa? Kavereilta tulee snäppiin videoita joissa juhlistavat vappua opiskelijoina samalla kun itse luen toista vuotta pääsykokeisiin kotona yksinään tietäen että voisin heidän kanssa siellä olla jos olisin ollut tarpeeksi hyvä että olisin päässyt suoraan opiskelemaan.

Vierailija
217/6747 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin hait? Itsellä työn alla yamk-opintojakso kamkiin. Vielä reilu viikko aikaa tehdä. Mulla on myös oman alan kiva asiantuntijaduuni, joten sen puolesta ei paineita päästä, mutta tykkään oppia uutta.

Vierailija
218/6747 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa jo mennään. Pian on valintakokeet!

Vierailija
219/6747 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kpl valintakursseja viimein tehty ja nyt vaan toivotaan parasta että paikka jompaankumpaan aukenisi, edes vaikka varasijojen kautta

Vierailija
220/6747 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 kpl valintakursseja viimein tehty ja nyt vaan toivotaan parasta että paikka jompaankumpaan aukenisi, edes vaikka varasijojen kautta

Nostan hattua. Itse jätin toisen kurssin tekemättä, kun näin molempien kurssien sisällöt 😄 Ei se viimeinen hakukohde oikeasti edes kiinnostanut, kun tarkemmin asiaa mietin, joten päätös oli lopulta aika helppo.