KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on varmasti tuo aikaraja ja se, ettei voi valmistaututa joka erottelee hakijat. Se on vastakohta ylioppilaskirjoituksille, johon voi valmistautua ja on aikaa.
Nyt valintakokeessa pärjää jos on nopea lukemaan/ymmärtämään ja on paineensietokykyä. Monilla voi hajota pakka sen takia, ettei voi valmistautua ja jännittää jo sen takia liikaa. Ennen pääsykokeeseen pysty sentään mennä ajatuksella ja uskotella itselleen, että olen lukenut ja osaan..Riippuu täysin alasta! Osalle materiaali tulee vasta kokeessa, osa saa ne kuukautta aiemmin, osalla materiaali on lukion oppimäärä ja lääkiksissä on valmistauduttu kokeeseen koko vuosi. Vaikka materiaaleja nyt ruvetaan jakamaan myöhemmin, osalla silti on kohteessa merkintä perustuu lukion oppimäärään.
Eikö sen järkikin sano, että tuossa ylempänä puhuttiin niistä jossa valintakoe on selvästi muuttunut. Eihän lääkis,biologia,matikka jne ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on varmasti tuo aikaraja ja se, ettei voi valmistaututa joka erottelee hakijat. Se on vastakohta ylioppilaskirjoituksille, johon voi valmistautua ja on aikaa.
Nyt valintakokeessa pärjää jos on nopea lukemaan/ymmärtämään ja on paineensietokykyä. Monilla voi hajota pakka sen takia, ettei voi valmistautua ja jännittää jo sen takia liikaa. Ennen pääsykokeeseen pysty sentään mennä ajatuksella ja uskotella itselleen, että olen lukenut ja osaan..Riippuu täysin alasta! Osalle materiaali tulee vasta kokeessa, osa saa ne kuukautta aiemmin, osalla materiaali on lukion oppimäärä ja lääkiksissä on valmistauduttu kokeeseen koko vuosi. Vaikka materiaaleja nyt ruvetaan jakamaan myöhemmin, osalla silti on kohteessa merkintä perustuu lukion oppimäärään.
Eikö sen järkikin sano, että tuossa ylem
Kyllä biologia on juuri yksi muuttuneista. Osa valintakoe C:ta. Ensimmäinen tehtävä on kaikille ympäristö, geotieteet maantiede, metsä jne aloille hakeville yhteinen, toiset kaksi saa valita neljästä tehtävästä. Lisäksi biologian eriytyvä osio.
Opintopolku.fi: Eriytyvässä osiossa sinun tulee hallita lukion biologian valtakunnallisten valinnaisten opintojen sisällöt
Matematiikka on huono esimerkki, sinne ei yleensä edes haeta kokeella. Mitä nyt nopeasti katsoin, todistusvalinnassa 140 paikkaa, kokeella 5 ja kokeeseen saa osallistua vain jos sinulla ei ole to-tutkinto. Tämä siis Helsinki.
Olen hakenut sosionomiin metropoliaan (varhaiskasvatus ja sosiaaliohjaus) ja Diakin. minulla on 104 pisteetä yo todistus ja viime keväällä pisterajat olivat noin 80-98 välillä . Mutta silti oon tosi huolissani pääsenkö mie tänä keväällä :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään haukkumatta tai tuomitsematta ottamatta sen enempää kantaa mihinkään kysyn ihan yleisesti ja neutraalisti, että mitä kannattaa nykyään opiskella kun tavoitteena on ensin pääsy opiskelemaan ja sitten työllistyminen. Olen jo opiskeluja suunnittelevaksi iäkäs ja aikaisempi koulutus tradenomi (AMK) ei ole työllistänyt. Lähihoitajan koulutus ja vanhusten hoitaminen ei innosta. Voisin toki täysin tehdä jonkun laitoksen, sairaalan tai vastaavan paperitöitä ja esim. varata aikoja, hoitaa laskutusta, tehdä tilauksia jne., mutta tuollaiseen työhön voisi kai tradenominakin hakea.
Mikä on mielestäsi iäkäs? Tämän päivän 50-vuotias taitaa joutua olemaan töissä vielä 16-20 vuotta. Kyllä siinä aika paljon vielä ehtii
Ei joudu, kun laitetaan pihalle jo tuossa vaiheessa, eikä toista työtä enää saa.
Mies hakee opiskelemaan pariakin ylempää amk-tutkintoa. En jaksaisi koko ajatusta, mutta pakkohan se on tukea. Ja pakko toivoa hänen vuokseen että pääsisi, vaikka itse en sitä haluaisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään haukkumatta tai tuomitsematta ottamatta sen enempää kantaa mihinkään kysyn ihan yleisesti ja neutraalisti, että mitä kannattaa nykyään opiskella kun tavoitteena on ensin pääsy opiskelemaan ja sitten työllistyminen. Olen jo opiskeluja suunnittelevaksi iäkäs ja aikaisempi koulutus tradenomi (AMK) ei ole työllistänyt. Lähihoitajan koulutus ja vanhusten hoitaminen ei innosta. Voisin toki täysin tehdä jonkun laitoksen, sairaalan tai vastaavan paperitöitä ja esim. varata aikoja, hoitaa laskutusta, tehdä tilauksia jne., mutta tuollaiseen työhön voisi kai tradenominakin hakea.
Mikä on mielestäsi iäkäs? Tämän päivän 50-vuotias taitaa joutua olemaan töissä vielä 16-20 vuotta. Kyllä siinä aika paljon vielä ehtii
Ei joudu, kun laitetaan pihalle jo tuossa vaiheessa, eikä toista työtä enää
Tää on vanhaa valitusta
Täällä yksi luokanopettajaksi hakeva alanvaihtaja-aikuinen. Taustalla kaksi amiskoulutusta, joten pääsen pääsykokeen lisäksi hakemaan avoimen väylässä. Todistusvalintaan en valitettavasti pääse, mutta olen miettinyt lukio-opintoja ja yo-kokeita jos näyttää siltä ettei muissa hakuvaihtoehdoissa pääse eteenpäin.
Vähän jännittää, ei mitään käsitystä, miten voisin soveltuvuuskokeessa pärjätä. Viimeisin tutkinto ja työkokemus lastenhoidosta, joten en kai ihan pihalla voi olla :/
Hain maisterihaussa AMK- pohjalla ja keskeneräisellä tutkinnolla KTM ohjelmiin Tampereelle. Tänä vuonna kun on aiempaa enemmän hakijoita niin varmaan menee ihan sinne viimeisille päiville että saa tietää tuloksista. Onko joku päässyt sisään keskeneräisellä tutkinnolla vai olikohan turhaa edes laittaa hakemusta ilman opparin arvosanaa?
Vierailija kirjoitti:
Hain maisterihaussa AMK- pohjalla ja keskeneräisellä tutkinnolla KTM ohjelmiin Tampereelle. Tänä vuonna kun on aiempaa enemmän hakijoita niin varmaan menee ihan sinne viimeisille päiville että saa tietää tuloksista. Onko joku päässyt sisään keskeneräisellä tutkinnolla vai olikohan turhaa edes laittaa hakemusta ilman opparin arvosanaa?
Eikö hakutiedoissa ole jotain takarajaa, jolloin suoritukset aiemmasta koulutuksesta pitää olla rekisterissä ja toimitettuna hakukohteen opintotoimistoon tms. paikkaan? Yliopistot ilmoittaa jonkun päivän, johon mennessä pitää lähettää tiedot, että vaadittavat opinnot on suoritettu.
Kaikkiin KTM-kohteisiin ei voi tietääkseni hakea keskeneräisillä papereilla, mainitaan hakuehdoissa. Voi olla muitakin ehtoja, kato niistä mihin hait.
Mä olen siinä uskossa, että pitäisi olla 100% valmistunut, mutta voihan tämä vaihdella ja tarkista sieltä ehdoista. Siellä selvästi lukee.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen siinä uskossa, että pitäisi olla 100% valmistunut, mutta voihan tämä vaihdella ja tarkista sieltä ehdoista. Siellä selvästi lukee.
Muistelen lukeneeni, että jos on valmistumassa tänä keväänä, niin voi hakea. Mutta lopulliset todistukset ja liitteet pitää toimittaa x päivään mennessä ja hakemuksessa piti tehdä selvitys miten aikoo loput opinnot suorittaa. Tämä nyt ei ollut Tampereelta, mutta pointtina, että keskeneräisellä tutkinnolla voi hakea joihinkin maisteriohjelmiin, tietyin ehdoin.
Tein ensimmäisen tentin valintakoeopintojaksosta, kaksi tenttiä jäljellä.
Olipa ärsyttävää sanamuotojen pilkunviilausta, kun joka kohdassa oli 4 vaihtoehtoa ja ohjeena aina "valitse yksi tai useampi". Monessa kohdassa olin satavarma, että yksi vaihtoehto on ainakin oikein, mutta sitten siinä oli lisäksi 1-2 vaihtoehtoa, jotka myös sopivat hyvin kuvaan ja piti vaan arvailla, että haetaankohan tässä nyt niitäkin, vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tein ensimmäisen tentin valintakoeopintojaksosta, kaksi tenttiä jäljellä.
Olipa ärsyttävää sanamuotojen pilkunviilausta, kun joka kohdassa oli 4 vaihtoehtoa ja ohjeena aina "valitse yksi tai useampi". Monessa kohdassa olin satavarma, että yksi vaihtoehto on ainakin oikein, mutta sitten siinä oli lisäksi 1-2 vaihtoehtoa, jotka myös sopivat hyvin kuvaan ja piti vaan arvailla, että haetaankohan tässä nyt niitäkin, vai ei.
Joo, nuo ovat todella ärsyttäviä.
Onko tietoa otetaanko taideaineisiin ennakkotehtävistä yleensä 2- vai 3-kertainen määrä hakijoista seuraavaan vaiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin KTM-kohteisiin ei voi tietääkseni hakea keskeneräisillä papereilla, mainitaan hakuehdoissa. Voi olla muitakin ehtoja, kato niistä mihin hait.
Niin siis tarkoitin että mitenköhän he laskevat pisteet kun opparin arvosana puuttuu. Katsoin tietysti jo hakiessa että saa hakea keskeneräisellä tutkinnolla. Kysyin tarkemmin pisteytystä hakijapalveluilta ja hekään eivät kertoneet tarkemmin. Kun jos vertaillaan niin että opparista saa x määrän pisteitä niin miten reilusti vertailet tutkintoa josta se puuttuu? Osa yliopistoista arvio siinä kohtaa pisteytyksen keskiarvon mukaan kuin se olisi opparin arvosana. Tampere ei kerro miten laskee pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tarkoitin että mitenköhän he laskevat pisteet kun opparin arvosana puuttuu. Katsoin tietysti jo hakiessa että saa hakea keskeneräisellä tutkinnolla. Kysyin tarkemmin pisteytystä hakijapalveluilta ja hekään eivät kertoneet tarkemmin. Kun jos vertaillaan niin että opparista saa x määrän pisteitä niin miten reilusti vertailet tutkintoa josta se puuttuu? Osa yliopistoista arvio siinä kohtaa pisteytyksen keskiarvon mukaan kuin se olisi opparin arvosana. Tampere ei kerro miten laskee pisteet.
En tiedä, mitä sun hakukohteen tietoihin on merkitty, mutta jotenkin luulisi, ettei hakemustasi huomioida tai pisteitä edes lasketa, jos jotain tietoja/arvosanoja puuttuu. Milloin saat arvosanan opinnäytetyöstä? Mun käsityksen mukaan yliopistoilla on usein joku "toimita tiedot xx päivään mennessä", joten jos sulla on opinnäytetyön arvosana siihen mennessä toimitettu hakutoimistoon niin eiköhän kaikki sit olisi ok. Tai siis outoa jos jotain tällaista ohjetta ei ole, ehkä ymmärsin väärin mitä tarkoitat.
Pääsin pari vuotta sitten kasvatustieteeseen vakava-kokeella, jossa ei ollu ennakkomateriaalia. Aineiston sai valintakokeessa ja sen perusteella vastattiin suoriin ja soveltaviin kysymyksiin. Koe oli kaksiosainen ja osa sanoi, ettei edes ehtinyt toiseen osuuteen. Ite käytin hakutoimintoa ja yritin löytää artikkeleista oikeita vastauksia sen avulla. Toimi ihan ok tavalla.
Muistaakseni silloin oli jo vakava-kokeessakin miinuspistetehtäviä ja luultavasti menetin niiden takia pisteitä - vastailin, vaikken ollut varma ja sössin varmaan monta kohtaa ihan turhaan sen takia. Vakavassa sillä ei ollut niin paljon väliä, mutta monilla muilla aloilla miinuspistekohdat on varmaan juuri niitä, joissa pitäisi taktikoida ja miettiä, aikooko edes vastata.