Ajoneuvoveron eräpäivä oli 10.3.2025. Maksoin veron heti 10.03.2025 OP:sta Traficomin Dansken tilille. Tuli viivästyskorko
Menikö se nyt ihan oikein, että minä joudun maksamaan 3 euron viivästyskoron sen takia, että pankilla menee noin tolkuttoman kauan yhden pienen maksun käsittelyssä? Minähän kuitenkin maksoin sen eräpäivänä ja pidin tulostetun kuitin ajossa mukana.
Kommentit (125)
Traficom on outo. Muutama vuosi sitten huomasin sattumalta että julkiset verotiedot näytti eräpäivää seuraavana päivänä maksun erääntyneen ja olevan maksamatta vaikka maksoin eräpäivänä. Kysyin traficomilta, ja vain totesivat systeemin olevan tällainen. Poliisi oli kuulemma viiveestä tietoinen, eikä vie kilpiä eräpäivää seuraavan päivän aamuna. Tosi outoa kuitenkin. Korkoa ei ole mennyt.
Liekö asiat muuttuneet, mutta mielestäni ihan virallinen määritelmä on, että maksun pitää olla laskun
lähettäneen käytössä eräpäivänä.
Tosin yleisesti on kyllä selvinnyt ilman seuraamuksia, kunhan on maksanut eräpäivänä.
Itse maksoin juuri käyttövoimaveron vai mikäperkeleseonkaan eräpäivänä 7.3. eikä minulle mitään viivästysmaksua tullut.
Maksoin sen Traficomin sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Liekö asiat muuttuneet, mutta mielestäni ihan virallinen määritelmä on, että maksun pitää olla laskun
Tosin yleisesti on kyllä selvinnyt ilman seuraamuksia, kunhan on maksanut eräpäivänä.
Itse maksoin juuri käyttövoimaveron vai mikäperkeleseonkaan eräpäivänä 7.3. eikä minulle mitään viivästysmaksua tullut.
Ei ole. Maksu tulee olla maksettuna eräpäivänä mutta ei voi olettaa, että maksu tulee perille eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa tammikuussa koko vuoden kerralla niin ei tarvitse maaliskuussa miettiä asiaa.
Tämä! Mää maksan aina laskut ennen eräpäivää ettei käy tollasia juttuja. Yhtiövastikkeet losautan vuodeksi eteenpäin niin ei tartte sitte muistella eräpäiviä yms.
No Pankithan mainostaa, jos maksan tänään toiseen Pankkiin niin Maksettu Summa näkyy heti toisen tilillä vaikka oli Eri Pankki. Jos laskun maksaa eräpäivän, niin ei minun käsityksen mukaan vastaanottaja voi lähettää korkoa Sinulle lähettäköön Sen Pankkiin ei ole sinun vika jos Pankki ei hoida laskua nopeammin saajan tilille. Ei pankitkaan maksa korkoa Sinulle jos et saa palkka
tiliäsi heti aamulla jos on häiriö.
Riippuu siitä oletko antanut luvan että raha lähtee automativ eräpv vai onko asetuksissasi tieto että haluat manuaalisesti itse hyväksyä sen.
Et joudu maksamaan. Eihän kaikilla ole samaa pankkia, eikä kaikilla ole edes nettiä.
Jos olet saanut karhukitheen niin reklamoit siitä ajoissa kitjallisedti. Silloin perintä keskeytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko kuullut e-laskusta?
Eräpäivänä pankki sen e-laskunkin laittaa maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla pankki vaatii erikseen tarkistamaan myös satunnaisen e-laskun, ei riitä, että saan sen. Raha ei lähde automaattisesti tililtä.
Sama. Mitään ei lähde "automaattisesti" vaan pitää käydä se e-laskukin valtuuttamassa.
Ainakin op:ssa lähtee jos olet laittanut toimittajalle rajan jonka alle olevat menee automaattisesti. Esim. sähkölasku Oomi, raja 50 €, jos lasku on pienempi menee ilman hyväksyntää, jos suurempi vaatii hyväksymisen.
Jätin sinne viestin ja poistivat kyseisen viivästysmaksun heti. Koska näkyi että oli kirjattu oikeana eräpäivänä maksuun vaikka saapuikin heille myöhässä.
Periaatteellisen pieni summa, mutta ei sitäkään huvikseen maksaisi. Eivät onneksi olleet rosvoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla pankki vaatii erikseen tarkistamaan myös satunnaisen e-laskun, ei riitä, että saan sen. Raha ei lähde automaattisesti tililtä.
Sama. Mitään ei lähde "automaattisesti" vaan pitää käydä se e-laskukin valtuuttamassa.
Ässäpankissa voi laittaa e-laskuille rajan, minkä alle olevat laskut maksetaan automaattisesti. Luulisi olevan sama käytäntö muillakin pankeilla.
Vain TÄYSI idiootti valtuuttaa YHTÄÄN senttiä lähtemään omilta tileiltä automaattisesti. En antaisi edes pankin lainanlyhennystenkään lähteä, mutta siinä ei ole vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet todistetusti maksanut laskun eräpäivänä, et joudu maksamaan korkoa. Jos vastaanottaja on pankkien hitauden takia saanut maksun myöhässä, se ei ole sinun vikasi.
Mutta jos Kela pummi saa Kelan virheellisen toiminnan takia rahat myöhässä isot korot menee hänen persuksiin. Ihan piruuttain voisi lähettää korkolaskut Kelalle tekstillä: Tämä tällä kertaa teidän takia.
"Liekö asiat muuttuneet, mutta mielestäni ihan virallinen määritelmä on, että maksun pitää olla laskun
lähettäneen käytössä eräpäivänä."
Se ei ole mikään virallinen määritelmä koska laskun maksajalla ei ole mitään valtaa siihen miten kauan maksun välittäminen maksun saajalla pankilta kestää.
E-laskun voi valita niin, että menee automaattisesti, tai niin että haluaa vahvistaa itse
Kerrohan mistä havaitsit, että sinulle tuli viivästyskorko?
Jos ymmärsin oikein, maksoit maksun maanantaina kolme pv sitten.
Itse olen kerran maksanut veron eräpäivän jälkeen ja viivästyskorko tuli vasta seuraavaan laskuun.
Jos eräpäivä ollut 10.3. Ei sinulle kyllä mikään posti ehdi kiikuttaa 3€ korko laskua.
Kannattaa maksaa se ajoneuvovero suoraan trafin sivuilta, niin näkyy heti.
Kun maksat tilisiirtona menee muutama päivä ennen, kuin kirjautuu. Ja jos naksu päivä on eräpäivänä, niin et joudu tuota 3€ minimi korkoa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites, kun kaikki e-laskut menee maksuun eräpäivänä, jos ei itse käy muuttamassa niitä maksupäiviä. Toimiiko pankki siis väärin?
(vastaus: ei toimi, vaan se riittää, että laskun maksaa eräpäivänä)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos työnantaja maksaisi palkan sinulle myöhässä noin? Valittaisitko?
Sanotaanko jossain että sen maksun pitää näkyä traficomilla eräpäivänä vai että pitää maksaa viimeistään eräpäivänä? Eräpäivä meinaa sitä päivää jolloin maksusuoritus pitää viimeistään tehdä.
Palkanmaksupäivä taas on se päivä jolloin palkan pitää näkyä tilillä
Näin juuri. Eräpäivä on päivä jolloin maksu tulee viimeistään maksaa. Ainakin ennen eräpäivän jälkeen piti odottaa 7 päivää ennen kuin sai laittaa myöhästymismaksun. Juuri sen vuoksi että pankeilla on viivettä.