Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien hakemustehtailu häiritsee ja hidastaa yrityksien rekrytointiprosesseja. Ei näin!

Vierailija
12.03.2025 |

Olen kuullut rekrytoinneista vastaavilta, miten yrityksiin tehtaillaan valtaisa määrä ns. "turhia" hakemuksia johtuen  Marinin hallituksen masinoimasta hakemustehtailun pakosta työttömille.  Työpaikkoja on todella vähän suhteessa työttömien määrään 330 000.   Hyvät hakijat hukkuvat hakemustulviin tai niiden löytäminen on työlästä.

Ihmettelen ettei nykyinen oikeistohallitus ole tähän järjettömään tilanteeseen keksinyt ratkaisua.  Parempi antaa työttömille vapaus tehtailla laadukkaita hakemuksia vaikka 1 per kuukausi sen sijaan, että  joka viikko lähetetään hakemuspakon vuoksi saavuttamattomiakin töitä.  Olen itse käytännön järkeä soveltava ihminen, mutta en voi auttaa amatöörien tekemiä valuvikoja lainsäädäntöön, mutta löydän niitä Suomesta liikaa. Tämä on yksi valuvika monista.

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä on hakemustulvan takana, se oli kepun kynnyskysymys. Orpon oikeistohallitus haluaa aktivoida sillä työttömiä. Aktivointia katsotaan tarvittavan kun aiemmin leireillä pidetyt vangit on tilojen puutteen takia päästetty avovankilaan.

Vierailija
102/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut lukuisiin yrityksiin enkä keski-ikäisenä suomalaisena miehenä kelpaa edes haastatteluun. Miksei yritykset poista työpaikkailmoitusta jos oikeen kukaan ei tunnu kelpaavan.

Moni firma laittaa jo että paikka on nuorelle, aloittavalle ym. Olen kyllä hakenut noihinkin koska olisivat käyneet minulle hyvin. Palkasta päätellen jotain aika kevyitä ja yksinkertaisia hommia kun lupailivat pari tonnia kuussa liksaa. Mutta menisihän se aika ja olisi kyttääjät vähän aikaa poissa. Tietysti parempi työllistää nuoria, se on selvä.

Näiden laillisuus epäilyttää. Ikäsyrjintä työnhaussa on kiellettyä, niin miten ihmeessä työpaikka voidaan jo valmiiksi korvamerkitä nuorelle. Myös vanhempia ihmisiä on tilanteissa, että joutuu aloittamaan ns pohjalta, jos on alanvaihtaja tai ollut pitkään työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä viheralalla ja tämän hakupelleilyn myötä rekry on siirretty henkilöstöfirmoille. Tähän on tullut ihan selkeä muutos parissa vuodessa. Niistä, jotka vielä sinnikkäästi hakevat itse, ovat jotkut lisänneet jo tekstin "lähetä hakemus vain jos oikeasti haet tätä paikkaa".

Kausitöiden haku on kyllä ihan täydellisesti sössitty tämän pakkohaun myötä! Me jotka tosissaan etsitään töitä juuri tältä alalta ollaan ihan pulassa, kun ei enää yhtään tiedä, että kuka hakee ja minkälaisiin hommiin. Aivan sika säkissä touhua... 

Muistathan jatkossakin äänestää kokkareita ja persuja. Hätätilassa Keskustaa. Päästään "hyvinvointi"-Suomesta lopullisesti eroon.

Minä en edes tiennyt että Sanna Marin oli persukokkare. Muistelepa hetki kenen hallitus tämän pakkohaun keksi.

Huokaus

Vierailija
104/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemustehtailu on turhaa työtä molemmin puolin. Ketä se lopulta palvelee?

No ei ketään. Kyllä varmaan se miellyttävä- ääninen neitikin miettii millaista teatteria koko touhu on. Onhan se ollut mukava jutella nuoren naisen kanssa toistakin tuntia niitä näitä. Ensi kerralla kysyn mistäpäin hän soittelee. Ai niin taitaa vaihtua oma huolentiva emo nyt kun hommat siirtyi kaupungille. 

Vierailija
105/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väriterapiaa yksilövalmentajan luona. Piirretäänpä tänään näillä värikynillä, miltä meistä tuntuu. Luulin tulleeni lastentarhaan. 

Lastentarhanhoitajien - anteeksi - siis konsulttien kulta-aika.

Vierailija
106/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minulle on tullut useampikin työtarjous tai osoitus hommiin esim. bussien huoltoon ja vaatimus on ollut C- kortti."

Minulla on luonnontieteellisen alan korkeakoulututkinto ja 3v vuosi sitten kun olin työttömänä työkkärin "asuantuntija" määräsi minut hakemaan IT-projektipäällikön tehtäviä.

Ilmoituksessa väännettiin ensimmäisestä lauseesta lähtien rautalangasta että hakijalla pitää olla Microsoftin sertifiointi pilvipalvelun X ylläpitoon ja hallinnointiin ja vähintään 5v työkokemus juuri tästä tehtävästä.

Minä en ole edes lukenut tietojenkäsittelyä ei minulla ollut aavistustakaan siitä mitä paikassa pitäisi tehdä mutta niin vain olin muuttunut kaikkien alojen senior IT project manageriksi.

Että eikö työ maistu häh? Miksi et vaan mennyt töihin tähänkään paikkaan jota "tarjosimme" sinulle?

Vierailija
107/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väriterapiaa yksilövalmentajan luona. Piirretäänpä tänään näillä värikynillä, miltä meistä tuntuu. Luulin tulleeni lastentarhaan. 

Jestamandeera!

Vierailija
108/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut lukuisiin yrityksiin enkä keski-ikäisenä suomalaisena miehenä kelpaa edes haastatteluun. Miksei yritykset poista työpaikkailmoitusta jos oikeen kukaan ei tunnu kelpaavan.

Moni firma laittaa jo että paikka on nuorelle, aloittavalle ym. Olen kyllä hakenut noihinkin koska olisivat käyneet minulle hyvin. Palkasta päätellen jotain aika kevyitä ja yksinkertaisia hommia kun lupailivat pari tonnia kuussa liksaa. Mutta menisihän se aika ja olisi kyttääjät vähän aikaa poissa. Tietysti parempi työllistää nuoria, se on selvä.

Näiden laillisuus epäilyttää. Ikäsyrjintä työnhaussa on kiellettyä, niin miten ihmeessä työpaikka voidaan jo valmiiksi korvamerkitä nuorelle. Myös vanhempia ihmisiä on tilanteissa, että joutuu aloittamaan ns pohjalta, jos on alanvaihtaja tai ollut pitkään työtön.

Niin, kait ilmoituksissa sanottiin nuorelle koska varmaan halusivat meidän vanhojen äijien karsiutuvan pois jo alussa, ettei edes haettaisi noita paikkoja. Ikäsyrjintä on huono mutta työnantajakin ymmärtää että parempi antaa paikka nuorelle jolle riittää alempikin palkka ja saa työkokemusta kun kerran hakijoita on tosi paljon kuitenkin. Itsellä ei ole hätää, pärjään ilman mitään töitä mutta haen koska pakotetaan.

Vierailija
109/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä viheralalla ja tämän hakupelleilyn myötä rekry on siirretty henkilöstöfirmoille. Tähän on tullut ihan selkeä muutos parissa vuodessa. Niistä, jotka vielä sinnikkäästi hakevat itse, ovat jotkut lisänneet jo tekstin "lähetä hakemus vain jos oikeasti haet tätä paikkaa".

Kausitöiden haku on kyllä ihan täydellisesti sössitty tämän pakkohaun myötä! Me jotka tosissaan etsitään töitä juuri tältä alalta ollaan ihan pulassa, kun ei enää yhtään tiedä, että kuka hakee ja minkälaisiin hommiin. Aivan sika säkissä touhua... 

Muistathan jatkossakin äänestää kokkareita ja persuja. Hätätilassa Keskustaa. Päästään "hyvinvointi"-Suomesta lopullisesti eroon.

Minä en edes tiennyt että Sanna Marin oli persukokkare. Muistelepa hetki kenen hallitus tämän pakkohaun keksi.

Marinin hallitus keksi aktiiviimalli kakkosen. Sipilän hallitus lanseerasi ykkösen mutta se oli niin huono että sitä piti vähän inhimillistää. Tämän hallituksen piti käsittääkseni poistaa tuo mutta jäi vain sanoiksi ja lupaukseksi. Kuten niin moni muukin asia.

Vierailija
110/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noita enää? Eikös ne tulleet aika kalliiksi. 

Vierailija
111/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä Suomi nousuun!

Vierailija
112/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noita enää? Eikös ne tulleet aika kalliiksi. 

Hoitsut vai konsultit? Tietääkseni molempia on edelleen.

Vierailija
113/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tätä järjestelmää ei tarvittaisi mihinkään, jos jokainen ihminen kokisi velvollisuudekseen yrittää työllistyä ja myös hakea niitä paikkoja ihan oma-alotteisesti.

Kuten yleensä, yhteiskunta pyörii tyhmimpien ja laiskimpien ihmisten tahtiin ja muut saa kärsiä.

Vierailija
114/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko tätä järjestelmää ei tarvittaisi mihinkään, jos jokainen ihminen kokisi velvollisuudekseen yrittää työllistyä ja myös hakea niitä paikkoja ihan oma-alotteisesti.

Kuten yleensä, yhteiskunta pyörii tyhmimpien ja laiskimpien ihmisten tahtiin ja muut saa kärsiä.

Mistähän olet tuollaisen mielikuvan saanut. Työttömistä ehkä yksi % ei ole kiinnostunut työn tekemisestä ja sinä päätät sen perusteella leimata jokaisen työttömän työhaluttomaksi? Tiedäthän että täystyöllisyys on markkinataloudelle todella vahingollista? Työtekijän markkinat tarkoittaisi holtitonta palkkakustannusten nousua ja sitä kautta tuottomarginaalin pienenemistä.

Vierailija
115/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän on pakko pelata annetuilla säännöillä. Itse täytän 63, työpaikkoja ei ole ja kukapa tämän ikäisen palkkaisi? Silti haen töitä, koska on haettava. Muuta en voi .

Työpaikkoja ei ole ja silti haet töitä? Siis niitä on vai ei jos kerta kuitenkin haet 4x kuukaudessa? Haettavan paikan pitää olla sellainen mihin on realistiset mahikset päästä.

Itse haen 4 paikkaan kuukaudessa jos sellaisia paikkoja mihin voin hakea on sen verran . Jos ei ole niin niin sitten ei ole.

Vierailija
116/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli puhut itsestäsi, niin olen samaa mieltä. Kaltaisesi eivät vaan kykene oppimaan. Teitä joudutaan sitten vetämään perässä.

Vierailija
117/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän on pakko pelata annetuilla säännöillä. Itse täytän 63, työpaikkoja ei ole ja kukapa tämän ikäisen palkkaisi? Silti haen töitä, koska on haettava. Muuta en voi .

Työpaikkoja ei ole ja silti haet töitä? Siis niitä on vai ei jos kerta kuitenkin haet 4x kuukaudessa? Haettavan paikan pitää olla sellainen mihin on realistiset mahikset päästä.

Itse haen 4 paikkaan kuukaudessa jos sellaisia paikkoja mihin voin hakea on sen verran . Jos ei ole niin niin sitten ei ole.

Onneksi olkoon! Sait juuri karenssia!

T.työkkärintäti

Vierailija
118/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko tätä järjestelmää ei tarvittaisi mihinkään, jos jokainen ihminen kokisi velvollisuudekseen yrittää työllistyä ja myös hakea niitä paikkoja ihan oma-alotteisesti

Tällä järjestelmällä ei ole PIENINTÄKÄÄN vaikutusta siihen murto-osaan työttömistä joilla ei ole aikomustakaan työllistyä.

Sen sijaan tällä on aivan järkyttävä vaikutus valtaosaan työttömistä jotka yrittävät epätoivoisesti hakea työtä. 

Työnantajat deletoivat lukematta kaikki työttömiltä tulleet hakemukset koska yrityksillä ei ole varaa eikä halua palkata ketään perkaamaan pakkohakujen seasta tosissaan laitettuja hakemuksia.

Vierailija
119/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! Sait juuri karenssia!

T.työkkärintäti

No sitten saan 😅 En ole vielä saanut. Ei ole syytä miksi olisin saanut. Vaikea hakea jos ei haettavia paikkoja ole aina 4 kpl kuukaudessa .Sitä karenssia odotellessa :)

Vierailija
120/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka idiootti niitä hakemuksia oikeasti lähettelee? Ei työkkäri vaadi mitään todisteita hakemuksen lähettämisestä.