Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien hakemustehtailu häiritsee ja hidastaa yrityksien rekrytointiprosesseja. Ei näin!

Vierailija
12.03.2025 |

Olen kuullut rekrytoinneista vastaavilta, miten yrityksiin tehtaillaan valtaisa määrä ns. "turhia" hakemuksia johtuen  Marinin hallituksen masinoimasta hakemustehtailun pakosta työttömille.  Työpaikkoja on todella vähän suhteessa työttömien määrään 330 000.   Hyvät hakijat hukkuvat hakemustulviin tai niiden löytäminen on työlästä.

Ihmettelen ettei nykyinen oikeistohallitus ole tähän järjettömään tilanteeseen keksinyt ratkaisua.  Parempi antaa työttömille vapaus tehtailla laadukkaita hakemuksia vaikka 1 per kuukausi sen sijaan, että  joka viikko lähetetään hakemuspakon vuoksi saavuttamattomiakin töitä.  Olen itse käytännön järkeä soveltava ihminen, mutta en voi auttaa amatöörien tekemiä valuvikoja lainsäädäntöön, mutta löydän niitä Suomesta liikaa. Tämä on yksi valuvika monista.

Kommentit (240)

Vierailija
141/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut lukuisiin yrityksiin enkä keski-ikäisenä suomalaisena miehenä kelpaa edes haastatteluun. Miksei yritykset poista työpaikkailmoitusta jos oikeen kukaan ei tunnu kelpaavan.

Moni firma laittaa jo että paikka on nuorelle, aloittavalle ym. Olen kyllä hakenut noihinkin koska olisivat käyneet minulle hyvin. Palkasta päätellen jotain aika kevyitä ja yksinkertaisia hommia kun lupailivat pari tonnia kuussa liksaa. Mutta menisihän se aika ja olisi kyttääjät vähän aikaa poissa. Tietysti parempi työllistää nuoria, se on selvä.

Oikein olet tehnyt, voit kertoa hakemuksessa mitä sinulla on tarjota, mitä nuorilla ei jne.!

Vierailija
142/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kuussa hain mm jäteauton ja inva-taksin kuljettajaksi, ei ole ajokorttia.

Varo vaan hakemasta kun tekijäpula vielä pahenee niin nämä maksavat sinulle ajokortinkin ja sinut sidotaan 5 vuodeksi firmaan silloin on ulinat vähissä.

Joo, minä päivänä hyvänsä kokopäiväiseen TESsin mukaista palkkaa maksavaan duuniin johon vaaditaan vain ajokortti ei tulekaan enää kahta tuhatta hakemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän on pakko pelata annetuilla säännöillä. Itse täytän 63, työpaikkoja ei ole ja kukapa tämän ikäisen palkkaisi? Silti haen töitä, koska on haettava. Muuta en voi .

Oikeesti? Sun ikäset on eläkeputkessa ja ansiosidonnainen juoksee eläkeikään saakka. Mikäs pakko sun on töitä hakea, senkus jäät eläkkeelelle saman tien. Ja jos nyt pitääkin paikkoja hakea vielä vuoden päivät tai milloin oeltkin eläkeiässä niin pieni vaiva se tuolla diilillä on. Tossa tilanteessa tuskin tise mitään hakemuksia lähtisin eed ttekmään vaan ilmoittaisin hakeneeni sopivia paikkoja. Ei niitä kukaan tarkista.

Vierailija
144/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän on pakko pelata annetuilla säännöillä. Itse täytän 63, työpaikkoja ei ole ja kukapa tämän ikäisen palkkaisi? Silti haen töitä, koska on haettava. Muuta en voi .

Oikeesti? Sun ikäset on eläkeputkessa ja ansiosidonnainen juoksee eläkeikään saakka. Mikäs pakko sun on töitä hakea, senkus jäät eläkkeelelle saman tien. Ja jos nyt pitääkin paikkoja hakea vielä vuoden päivät tai milloin oeltkin eläkeiässä niin pieni vaiva se tuolla diilillä on. Tossa tilanteessa tuskin tise mitään hakemuksia lähtisin eed ttekmään vaan ilmoittaisin hakeneeni sopivia paikkoja. Ei niitä kukaan tarkista.

Työkkäri tietää, sinä tiedät ja me kaikki tiedetään ettet enää töitä mistään saa. Tempputyöllistettynä ehkä mutta sekin loeptettiin.

Vierailija
145/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee. Laitat neljä hakemusta jakson alussa ja käyt kuittaamassa velvoitteen suoritetuksi. Sitten katselet loppukuun sopivia työpaikkoja joita haet ja ehkä panostat hakemukseesi vähän enemmän. En vain ymmärrä mikä tämän kyykyttämisen motiivi koska kuitenkin haen niitä kiinnostaviakin työpaikkoja. Nyt työllistyin ja työt alkavat parin kuukauden päästä ja silti pitää hakea tämä väliaikakin töitä vaikkei niitä pysty ottamaan vastaan kuin pariksi kuukaudeksi. Eikä kukaan palkkaa pariksi kuukaudeksi ketään. Pääasia kuitenkin että kyykkään siihen asti. 

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi ihmeessä laitat ne ekana päivänä, kun kuitenkin haet sen jälkeen muuallekin? Turhaa lisätyötä vaan kaikille.

Mä ainakin tykkään tehdä hommat heti ku pystyy enkä jätä viime tippaa

Eli ihan itse aiheutettu ongelma. Tykkäät mieluummin tehdä turhaa työtä kuin viime tipassa? Mä ilmoitan ne viimeisenä päivänä enkä joudu tekemään ainuttakaan ylimääräistä hakemusta. Kuulostaa aivan hölmöläisen hommalta tuo, suorastaan käsittämättömän tyhmältä.

Vierailija
146/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole keksinyt ratkaisua"

???

Ap yrittää uskotella itselleen, etteikö nykyinen hallitus olisi ihan tyytyväinen työttömien kyykytykseen, vaikka konsti olisi muilta kopioitu. 

Vierailija
147/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toiselle ihmiselle sanot, että miksi haet töitä, mikset mene eläkkeelle, mutta heti perään kerrot, ettet itsekään menisi eläkkeelle, vaan pelkästään valehtelisit hakeneesi töitä. 

:D

Vierailija
148/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee. Laitat neljä hakemusta jakson alussa ja käyt kuittaamassa velvoitteen suoritetuksi. Sitten katselet loppukuun sopivia työpaikkoja joita haet ja ehkä panostat hakemukseesi vähän enemmän. En vain ymmärrä mikä tämän kyykyttämisen motiivi koska kuitenkin haen niitä kiinnostaviakin työpaikkoja. 

On ihan oma valintasi tehdä ylimääräisiä velvoitehakemuksia. Jos kerran haet muutenkin, voisit käyttää niitä täyttämään velvoitteesi. 

Vierailija
149/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee. Laitat neljä hakemusta jakson alussa ja käyt kuittaamassa velvoitteen suoritetuksi. Sitten katselet loppukuun sopivia työpaikkoja joita haet ja ehkä panostat hakemukseesi vähän enemmän. En vain ymmärrä mikä tämän kyykyttämisen motiivi koska kuitenkin haen niitä kiinnostaviakin työpaikkoja. Nyt työllistyin ja työt alkavat parin kuukauden päästä ja silti pitää hakea tämä väliaikakin töitä vaikkei niitä pysty ottamaan vastaan kuin pariksi kuukaudeksi. Eikä kukaan palkkaa pariksi kuukaudeksi ketään. Pääasia kuitenkin että kyykkään siihen asti. 

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi ihmeessä laitat ne ekana päivänä, kun kuitenkin haet sen jälkeen muuallekin? Turhaa lisätyötä vaan kaikille.

Lähinnä sen vuoksi että voin keskittyä kiinnostavien töiden etsimiseen ja niihin hakemuksiin panostamiseen rauhassa. Ei ole minun vikani jos laki on tehty pakottamaan tiettyyn määrään hakemuksia tietyssä ajassa. Nyt suoritan heti velvoitteen alta pois ja voin keskittyä kuukauden muuhun. 

Ihan saman verran menee aikaa, että ensin keskityt kuukauden hakemaan mieluisia töitä ja sitten listaat ne velvoitteisiin. Tai oikeastaan nyt sinulla menee enemmän aikaa siihen, että keksit ylimääräisiä hakemuksia. 

Vierailija
150/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä sen vuoksi että voin keskittyä kiinnostavien töiden etsimiseen ja niihin hakemuksiin panostamiseen rauhassa. Ei ole minun vikani jos laki on tehty pakottamaan tiettyyn määrään hakemuksia tietyssä ajassa. Nyt suoritan heti velvoitteen alta pois ja voin keskittyä kuukauden muuhun. 

Sama täällä. Velvoitehaut alta pois ja sitten voikin käyttää rauhassa loppuajan kiinnostavien paikkojen hakemiseen ja oman osaamisen kehittämiseen. Opiskelen verkossa omalla ajalla kaikenlaista josta ehkä on joku päivä hyötyä. Ikää kun alkaa olla niin turha tässä kummemmin hötkyillä. Ei kohta kuuskymppinen kelpaa minnekään.

Vierailija
151/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut lukuisiin yrityksiin enkä keski-ikäisenä suomalaisena miehenä kelpaa edes haastatteluun. Miksei yritykset poista työpaikkailmoitusta jos oikeen kukaan ei tunnu kelpaavan.

Moni firma laittaa jo että paikka on nuorelle, aloittavalle ym. Olen kyllä hakenut noihinkin koska olisivat käyneet minulle hyvin. Palkasta päätellen jotain aika kevyitä ja yksinkertaisia hommia kun lupailivat pari tonnia kuussa liksaa. Mutta menisihän se aika ja olisi kyttääjät vähän aikaa poissa. Tietysti parempi työllistää nuoria, se on selvä.

Oikein olet tehnyt, voit kertoa hakemuksessa mitä sinulla on tarjota, mitä nuorilla ei jne.!

Niinhän jokainen työpaikkaa hakeva tekee, kertoo omasta osaamisestaan. Ei ikääntynyttä siltikään palkata ja se johtuu pelkästään ikään persutuvasta syrjinnästä.

Vierailija
152/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä. Tulossa pitkä ketju, jossa työttömät kertovat, etteivät edes hakisi töitä, mutta kun on pakko. 

No jos ymmärtäisit lukemaasi niin tajuaisit että työttömät joutuvat hakemaan töihin joihin eivät mitenkään voi päästä eli esim ajokortiton kuljettajaksi. Mutta ethän sinä ymmärrä, olet sen monta kertaa jo täällä kertonut, joskus oikein huutaen.

Eivät joudu. Voivat toki hakea, mutta työnhakuvelvollisuutta ei saa tuolla tavalla kuitattua.

Ai ei saa vai? Onko kriteerit viimeisen 1,5 vuoden aikana kiristyneet? Silloin työnhakuvelvoitteen sai kuitattua sillä, että soitin puolison työnantajalle, ja keskustelin työllistämiseen liittyvästä byrokratiasta. 

Vierailija
153/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä reaalitodellisuudessa jokainen työnantaja toki deletoi avaamattomana hakemukset jotka tulevat a) työttömiltä, b)yli 35-vuotiailta ja c) yli 35-vuotiailta työttömiltä.

Missä reaalitodellisuudessa työnantaja tietää sähköpostiinsa tulevan CV:n lähettäjän olevan a) työtön, b) yli 35-v tai c) yli 35-v työtön?

Vierailija
154/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on eräälainen hölmöläisten valtakunta

Totta. Hölmöläiset parveilevat netin keskustelupalstoilla valittamassa, että heidänkin muka pitäisi osallistua.

Olet itse hölmö kommentissasi. ei hajuakaan nykymaailmasta taidat olla yli 50vuotias?

Uli uli ja en ole. Useamman hakemuksen itse kukin on joutunut täyttämään, että töitä on saanut. 

Vierailija
155/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toiselle ihmiselle sanot, että miksi haet töitä, mikset mene eläkkeelle, mutta heti perään kerrot, ettet itsekään menisi eläkkeelle, vaan pelkästään valehtelisit hakeneesi töitä. 

Et ymmärtänyt lukemaasi. "Ja JOS nyt pitääkin paikkoja hakea-" NIIN siinä tilanteessa en varmaan vaivautuisi muuta kuin ilmoittamaan muka hakeneeni töitä.  Mitä sillä väliä kun ei minnekään huolita. Jos päästettäisi ikääntyneet suoraan eläkkeelle vaan. Kannatan muuten mittavia sakkoja jokaiselle firmalle joka potkii pihalle ikääntyneet työntekijänsä.

Vierailija
156/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä. Tulossa pitkä ketju, jossa työttömät kertovat, etteivät edes hakisi töitä, mutta kun on pakko. 

No jos ymmärtäisit lukemaasi niin tajuaisit että työttömät joutuvat hakemaan töihin joihin eivät mitenkään voi päästä eli esim ajokortiton kuljettajaksi. Mutta ethän sinä ymmärrä, olet sen monta kertaa jo täällä kertonut, joskus oikein huutaen.

Eivät joudu. Voivat toki hakea, mutta työnhakuvelvollisuutta ei saa tuolla tavalla kuitattua.

Ai ei saa vai? Onko kriteerit viimeisen 1,5 vuoden aikana kiristyneet? Silloin työnhakuvelvoitteen sai kuitattua sillä, että soitin puolison työnantajalle, ja keskustelin työllistämiseen liittyvästä byrokratiasta. 

Olen eri kommentoija. Missä se raja menee? Voiko hakea lääkäriksi, jos ei ole tutkintoa? Jos ei, miksi voi hakea autokuskiksi, jos ei ole korttia?

Oma te-toimiston virkailijani muuten kielsi minua kuittaamasta velvoitteeksi sitä, että haen lisätunteja omalta työpaikalta (osa-aikatyötilanne). Tiedän, että moni muu saa näin toimia.  

Vierailija
157/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toiselle ihmiselle sanot, että miksi haet töitä, mikset mene eläkkeelle, mutta heti perään kerrot, ettet itsekään menisi eläkkeelle, vaan pelkä

Jos päästettäisi ikääntyneet suoraan eläkkeelle vaan. 

Minkä ikäiset? 

Vierailija
158/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko tätä järjestelmää ei tarvittaisi mihinkään, jos jokainen ihminen kokisi velvollisuudekseen yrittää työllistyä ja myös hakea niitä paikkoja ihan oma-alotteisesti.

Kuten yleensä, yhteiskunta pyörii tyhmimpien ja laiskimpien ihmisten tahtiin ja muut saa kärsiä.

Mistähän olet tuollaisen mielikuvan saanut. Työttömistä ehkä yksi % ei ole kiinnostunut työn tekemisestä ja sinä päätät sen perusteella leimata jokaisen työttömän työhaluttomaksi? Tiedäthän että täystyöllisyys on markkinataloudelle todella vahingollista? Työtekijän markkinat tarkoittaisi holtitonta palkkakustannusten nousua ja sitä kautta tuottomarginaalin pienenemistä.

Tuo 1 % kyllä jaksaa spämmiä tällä palstalla,  miten heitä sorretaan. 

Palkkainflaatiohan käynnistyy jo paljon ennen kuin työllisyys lähestyy nollaa, ettei liian suuri osuus edes hae töitä.

Vierailija
159/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ura- ja yksilövalmentajista apua?

🤣😆😁😄😀

Vierailija
160/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöhallituksen luoma Aktiivimalli 2 oli täysi susi. Tuhosi työmarkkinat .

Olisi aika tehdä jotain korjaavaa. Nyt on KIIRE!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi