Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien hakemustehtailu häiritsee ja hidastaa yrityksien rekrytointiprosesseja. Ei näin!

Vierailija
12.03.2025 |

Olen kuullut rekrytoinneista vastaavilta, miten yrityksiin tehtaillaan valtaisa määrä ns. "turhia" hakemuksia johtuen  Marinin hallituksen masinoimasta hakemustehtailun pakosta työttömille.  Työpaikkoja on todella vähän suhteessa työttömien määrään 330 000.   Hyvät hakijat hukkuvat hakemustulviin tai niiden löytäminen on työlästä.

Ihmettelen ettei nykyinen oikeistohallitus ole tähän järjettömään tilanteeseen keksinyt ratkaisua.  Parempi antaa työttömille vapaus tehtailla laadukkaita hakemuksia vaikka 1 per kuukausi sen sijaan, että  joka viikko lähetetään hakemuspakon vuoksi saavuttamattomiakin töitä.  Olen itse käytännön järkeä soveltava ihminen, mutta en voi auttaa amatöörien tekemiä valuvikoja lainsäädäntöön, mutta löydän niitä Suomesta liikaa. Tämä on yksi valuvika monista.

Kommentit (240)

Vierailija
221/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laittavat työpaikan yleiseen hakuun ,niin hakijoita on.eri asia jos osaavaa työvoimaa ei ole sillä hetkellä vapaana ja ovat toisilla työnantajilla töissä.koulutukset kestävät vuosia ja on eri asia mikä on silloin tilanne kyseisillä aloilla.olen itse yrittäjä .

Miten, oi miten onnistuu saamaan joka ikisen välimerkin väärin?

En jaksa ruveta välimerkkejä sovittelemaan vaan asiat tulevat tuostakin selväksi.on muutakin tehtävää eikä asiat eikä faktat muutu minnekään.

Vierailija
222/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laittavat työpaikan yleiseen hakuun ,niin hakijoita on.eri asia jos osaavaa työvoimaa ei ole sillä hetkellä vapaana ja ovat toisilla työnantajilla töissä.koulutukset kestävät vuosia ja on eri asia mikä on silloin tilanne kyseisillä aloilla.olen itse yrittäjä .

Taitolaji....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa ruveta välimerkkejä sovittelemaan vaan asiat tulevat tuostakin selväksi.on muutakin tehtävää eikä asiat eikä faktat muutu minnekään.

Faktat eivät muutu, mutta tekstin lukemisesta tulee todella työlästä.

Vierailija
224/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja väärinymmärryksen riski kasvaa suureksi.

Lisäyksenä tuohon edelliseen viestiini

Vierailija
225/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis on huono juttu jos työttömät hakee töitä?Toisaalta se on myös huono juttu jos eivät hae töitä?Erkkikään tässä ota selvää mikä se "hyvä" juttu olisi.

Vierailija
226/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis on huono juttu jos työttömät hakee töitä?Toisaalta se on myös huono juttu jos eivät hae töitä?Erkkikään tässä ota selvää mikä se "hyvä" juttu olisi.

Erkki on jo kauan sitten potkittu pihalle...

Vierailija
227/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja väärinymmärryksen riski kasvaa suureksi.

Lisäyksenä tuohon edelliseen viestiini

Teksti on täysin ymmärrettävää eikä väärinymmärryksiä pysty tulemaan.

Vierailija
228/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teksti on täysin ymmärrettävää eikä väärinymmärryksiä pysty tulemaan."

Kiva että voit tuon luvata kaikkien ihmisten puolesta. Minä en olisi noin varma.

Vierailija
229/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

It alalla käydään kovaa kilpailua fiksuista ja osaavasta työvoimasta.

Vierailija
230/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It alalla käydään kovaa kilpailua fiksuista ja osaavasta työvoimasta.

Kunhan kyseinen työvoima on alle 35v. Sitä vanhempien ei tarvitse vaivautua.

Vierailija
231/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon nyt laittanut sinne työhakemuksen perään loppulauseen että voin toimittaa tarvittaessa myös sitä kiintiö....n virkaa, jos teidän firmassa ei ole vielä sellaista. Jos eivät palkkaa minua, niin voin aina vedota syrjintään. 

T:inhorealisti

Vierailija
232/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäalainen työtön on työllistynyt hakurumbassa niin ettei ole mitään yhteyttä siihen firmaan mihin hakee? Onko tällaisia ihmelapsia olemassa?

Vierailija
233/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tekoälyn joka hakee kaikkia avoimia työpaikkoja. Onkohan tämä työkkörille ok?

Vierailija
234/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Osa huutaa et pitää räiskii hakemuksia haulikolla joka paikkaan mihik ehtii ja osa taas räyhää et kohdistetut yksittäiset kiväärinlaukaukset on se juttu. 

Teit niin tai näin, väärin menee. 

Vierailija
235/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä. Tulossa pitkä ketju, jossa työttömät kertovat, etteivät edes hakisi töitä, mutta kun on pakko. 

No jos ymmärtäisit lukemaasi niin tajuaisit että työttömät joutuvat hakemaan töihin joihin eivät mitenkään voi päästä eli esim ajokortiton kuljettajaksi. Mutta ethän sinä ymmärrä, olet sen monta kertaa jo täällä kertonut, joskus oikein huutaen.

Eivät joudu. Voivat toki hakea, mutta työnhakuvelvollisuutta ei saa tuolla tavalla kuitattua.

Helpompaa olisi laittaa avoin hakemus siihen firmaan, joka hakee autokuskia. Voi siinäkin putiikissa olla jotain toimistohommaa tai taksin imurointia.

Jos suomalaisissa yrityksissä olisi tarjolla jotain "toimistohommaa tai taksin imurointia" siinä määrin, että niihin palkattaisiin erikseen työntekijä, täällä olisi työttömyysprosentti lähellä nollaa. Mutta ethän sinä vtn imbesilli sitä tajua.

Vierailija
236/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi etätyöt mahdollistaa pidemmänkin matkan työpaikan saamisen. Ei tarvitse välttämättä fyysisesti reissata satoja kilometrejä eri paikkakunnalle kun työn voi hoitaa näppärästi kotoa käsin.

Vierailija
237/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kuussa hain mm jäteauton ja inva-taksin kuljettajaksi, ei ole ajokorttia.

Älä ihmettele, jos saat huomautuksen. Paikkojen pitää olla sellaisia, joihon voisit työkokemus, koulutus ja muut seikat huomioon ottaen työllistyä.

Silti aikanaan te-toimisto laittoi useammallekin ajokortittomalle työttömälle työnhakijalle työtarjouksia (joita oli pakko hakea) paikkoihin joissa vaatimuksena ajokortin lisäksi oma auto käytettävissä. Miksi työtön ei saisi hakea yhtä epärealistisia töitä mihin ei soveltuvuus riitä kun itse te-virkailija katsoo että on sopiva hakemaan?

Vierailija
238/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäalainen työtön on työllistynyt hakurumbassa niin ettei ole mitään yhteyttä siihen firmaan mihin hakee? Onko tällaisia ihmelapsia olemassa?

Aika vaikea on työllistyä hakemusta lähettämättä vai.mitä ihnettä oikein yrität sanoa?

Vierailija
239/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei aloitettu Marinin kaudella, vaan Sipilän kaudella.

Sipilän hallitus: Omatoimisen työnhaun malli:

Sipilän Alkuperäisessä omatoimisen työnhaun mallissa eli aktiivimalli 2:ssa työttömän olisi pitänyt hakea 12 työpaikkaa kolmen kuukauden aikana. Työnhaun edistymisestä olisi pitänyt ilmoittaa viikoittain, ja heti ensimmäisestä rikkeestä olisi seurannut 60 päivän karenssi.

Vierailija
240/240 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemustulva häiritsee pahasti myös nuorten opiskelijoiden työllistymistä ja pakollisten työharjoittelupaikkojen saamista kun yhteen työpaikkaan voi tulla tuhansia hakemuksia. Työnantajalle tuollainen tulva on myös ikävä, koettaa seuloa sieltä ne vakavasti otettavat tai tehtävään soveltuvat. Osa opiskelijoista ei valmistu koska pakollista työharjoittelua ei pääse suorittamaan. Hakupakko todella jumittaa työpaikan saantia jos vertaa siihen, että pakkoa ei olisi. Ilman hakupakkoa hakijalla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä ja valmistua omalle alalleen. Toinen puoli on tietysti se ettei kukaan käytännössä valvo tarkasti onko niitä työpaikkoja oikeasti haettu. Vai luuletteko että yksikään työnantaja vaivautuisi vastaamaan työkkäristä soittavalle virkailijalle ja tarkistamaan sieltä satojen hakijoiden joukosta, omassa kiireisessä työssään, onko miina tai matti tosiaan ollut soittajien, sähköpostihakijoiden tai lomakkeen täyttäneiden joukossa? Työnantajilla ei ole mitään velvoitetta setviä työkkärin asiakkaiden velvoitteista suoriutumista. Suomalaisissa on se vika että he vähän liiankin tunnollisesti täyttävät kaikki älyttömätkin velvoitteet. Missään ei myöskään sanota etteikö samalle työnantajalle voisi laittaa hakemuksia perättäin tai useastikin, ei se kiellettyä ole. Eli tällöin voi hakea pelkästään oman alansa työpaikkoja eikä tarvitse hakea helikopterilentäjäksi ilman lupia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän