Keskusteletteko puolison kanssa kodin hankinnoista?
Tai tottakai kaikki keskustelevat joistain hankinnoista, mutta mikä teillä on sellainen hintaraja, jolloin oletat, tai puolisosi olettaa, että olette hankinnasta yhdessä päättäneet.
Tuli vain mieleen, kun eilen pihalle tuotiin n. 1000euroa maksava kodinkone, minkä ostosta ei meillä ole ollut puhetta. Se on minusta silti ihan ok. Mies tehköön rahoillaan mitä tykkää. Ihan tavallisia duunareita ollaan, miehen kuukausitulot n. 3000e /brutto ja minun 1000e/brutto.
Ehkä jos hinta olisi yli 2000, niin olisi mielestäni hyvä pohtia yhdessä. Näin tehdään esim. autohankinnoissa (jotka meillä ovat max 6000e)
Ymmärrän, että tämä tottakai vaihtelee perheen tulojen ja varallisuuden mukaan, joten keskustelun seuraamisen kannalta olisi hyödyllistä tietää nekin. Jos perhe on rikas, niin sama kai se sitten on mitä ostelee. Tämä keskustelunavaus tuli mieleeni, kun kaverini oli käymässä kun rekka kävi pihassa ja oli aivan järkyttynyt, että en tiennyt hankinnasta etukäteen. Heillä raportoidaan ja neuvotellaan jopa 50 euron ostokset ja kuitenkin tuloluokka on sama kuin meillä.
Kommentit (85)
Ollaan tässä vuosien varrella jo sen verran opittu tuntemaan toisemme, että ollaan dialogissa sen pään sisäisen kumppanin kanssa ja tiedetään jo mistä toinen hyppisi seinille. 😂
Esim joku telkkari tai pyyhkeet olisi miehelle yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin monta tonnia maksaneet aurinkopaneelit ihan ilman keskustelua. Jos mulla on rahaa ne ostaa miksi tarvitsisin toiselta mielipiteen?
Miksi olet parisuhteessa ihmisen kanssa, jonka mielipiteellä et näe arvoa? Kyllä me juttelimme ennen aurinkopaneelien ostoa. Mietimme tehoa, kulutusta, sähkön hintaa jne.
Montako turhaa tuntia köytitte tähän turhaan metatyöhon?
Mikä tuossa on sinusta turhaa? Tottakai paneelien määrä pitää optimoida omaan kulutukseen, miettiä kattokaltevuutta ja ilmansuuntia, verrata valmistajia, pohtia myös invertteriä, eli pitääkö olla kapasiteettia mahdollisesti suurempaa tehoa varten, vai riittääkö meille edullinen perusversio jne. Lisäksi, kai sen puolison kanssa muutenkin aikaa vietetään,
Keksimme puolisomme kanssa parempaakin tekemistä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin monta tonnia maksaneet aurinkopaneelit ihan ilman keskustelua. Jos mulla on rahaa ne ostaa miksi tarvitsisin toiselta mielipiteen?
Miksi olet parisuhteessa ihmisen kanssa, jonka mielipiteellä et näe arvoa? Kyllä me juttelimme ennen aurinkopaneelien ostoa. Mietimme tehoa, kulutusta, sähkön hintaa jne.
Montako turhaa tuntia köytitte tähän turhaan metatyöhon?
Mikä tuossa on sinusta turhaa? Tottakai paneelien määrä pitää optimoida omaan kulutukseen, miettiä kattokaltevuutta ja ilmansuuntia, verrata valmistajia, pohtia myös invertteriä, eli pitääkö olla kapasiteettia mahdollisesti suurempaa tehoa varten, vai riittääkö meille edullinen perusversio jne. Lisäksi, kai sen puolison kanssa muutenkin aikaa vietetään,
Joo, totta kai pitää, mutta ei siihen kahta aikuista ihmistä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pitkälti keskustelemme kaikesta ja valitsemme yhdessä. Oli sitten uusi kahvinkeitin tai sohva tai verhot taikka pesukone. Kun vaikuttaa molempiin niin yhdessä teemme päätökset. Ollaan aina ajateltu asiasta vaimon kanssa samoin.
Samoin. Usein kumminkin rouva sanoo että sinä tiedät paremmin jos kysymys on vaikkapa autosta tai telkasta ja hän hommatkoon verhot ja lakanat. Harvoin tarvii mitään hintavampaa edes ostaa.
Keksimme puolisomme kanssa parempaakin tekemistä yhdessä
Kuten mitä? Jos nyt ajatellaan oikeaa hyvää parisuhdetta, joka kestää monta kymmentä vuotta? Ei se suhde kovin kummoinen olo, jos siihen ei keskustelua kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pitkälti keskustelemme kaikesta ja valitsemme yhdessä. Oli sitten uusi kahvinkeitin tai sohva tai verhot taikka pesukone. Kun vaikuttaa molempiin niin yhdessä teemme päätökset. Ollaan aina ajateltu asiasta vaimon kanssa samoin.
Lisäyksenä: jotkut täällä kirjoittaneet miten miehilleen ihan sama millainen televisio tai pyyhkeet hankitaan. Meille ei kummallekaan olisi yhdentekevää vaan jo väärät pyyhkeet tai verhot nyppisi pahoin. Ihmiset ovat erilaisia ja meille ehkä asiaan vaikuttaa myös se että olemme molemmat naisia. Vaikkapa kodin sisustus ei vain ole "ihan sama" kummallekaan.
Auton meillä voi ostaa itselleen millä hinnalla haluaa , mutta yhteiseen kotiin ja käyttöön tulevista keskustellaan. Leivänpaahtimen voin ostaa itse kun toinen ei sitä käytä, mutta veitsenteroittimen valinnasta keskustellaan. Sitä käyttää molemmat.
No ei todellakaan aleta pikkuasioista neuvottelemaan. Aloittajan tapaus on siis ihan tuttua meillä. Eri asia, jos hankinta on jotenkin oleellinen toiselle, että värillä tai mallilla tms. on merkitystä. kuten autot tai matkakohteet tms. Meillä on rotukissoja, enkä aina muista kertoa puolisolleni milloin ostan uuden kissan. Siitä kyllä ilmoitan, jos on pentuja tulossa, koska se vaikuttaa koko perheen elämään.
Minä päätän kaikesta. Esim viimeksi myin jääkaapin pois ja ostin tilalle retron punaisen jääkaapin.
Minä olen se jolla on sisustussilmää. Mies valitsisi pelkkää mustaa ja harmaata...
Minä pidän normaalina keskusteluna enkä minää neuvotteluna jos jutellaan vaikkapa uusista sisustusasioista. Voidaan keskustella vaikka ruokaa tehdessä tai sitten vaikkapa seuraavasta lomamatkasta tai mitä tehdään viikonloppuna. Tai mitä huomenna tehtäisiin ruuaksi. Yksi kevyt keskustelunaihe muiden joukossa työpäivän jälkeen.
Meillä on yhteinen talous, mutta omat tilit. Eli meillä on systeemi, jolla molemmat maksamme yhtä paljon kuluja, mutta yhteisen kulutilin lisäksi meillä on myös omat tilit. Meillä on hyvä keskusteluyhteys ja lähes kaikista hankinnoista keskustellaan jo siinä vaiheessa, kun joku hankinta jomman kumman mieleen pulpahtaa.
Siitä huolimatta mies sai ihan keskenään vaihtaa meidän talon lämmitysjärjestelmän, kun minua ei se kulujen ja tehojen vertailu kiinnostanut tippaakaan, puhumattakaan tarjousten pyytämisestä.
Itse ostin kerran omin päin 25 tonnin auton hetken mielijohteesta, omilla rahoillani. Olimme kyllä puhuneet auton vaihdosta etukäteen, mutta lähinnä vain pallotelleet ajatuksia mahdollisista automalleista ja meidän tarpeesta. Mies ei ollut moksiskaan, kun ilmoitin, että ostin itselleni auton. Totesi vain, että hyvä valinta.
Tämmöinen toimii meillä. Ei varmasti toimisi, jos jompi kumpi olisi ihan holtiton rahankäyttäjä. Velkarahan käyttö isoihin ennalta sopimattomiin ostoihin olisi ehkä se raja, josta itse hermostuisin.
Ostettiin juuri meidän eka yhteinen talo. Pari viime kuukautta on keskustelut pyörineet hyvin tiiviisti kodin hankinnoissa, remonteissa ja rahan käytössä. Mies tietää paljon enemmän tekniikasta ja on kätevämpi käsistään. Hänelle laitteet on kiinnostavaa ja tärkeää. Minä tiedän enemmän estetiikasta, siivoamisesta ja sijoittamisesta. Minulle feng shui ja pintojen puhdistettavuus ja saavutettavuus on tärkeää. Hankinnoista keskustellaan aina niin, että toisella on mahdollisuus antaa mielipide tai myös kertoa, ettei ole mielipidettä. Esimerkki: ulkovalot. Halusin valkoisten ulkovalojen tilalle lämpimämmän sävyn ja mies halusi ulkovalot älykotijärjestelmään kännykällä ohjattaviksi/ajastettaviksi. Molemmista keskusteltiin, molemmat toteutettiin. Molemmat on tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätän kaikesta. Esim viimeksi myin jääkaapin pois ja ostin tilalle retron punaisen jääkaapin.
Minä olen se jolla on sisustussilmää. Mies valitsisi pelkkää mustaa ja harmaata...
Tällaista parisuhdetta en itse haluaisi, missä toisen maku julistetaan huonoksi, ja oma hyväksi. Joskus tuollaisiin mielipiteisiin naisilla olen törmännyt, ja minusta tuo ei ole oikein.
Hyvässä suhteessa otetaan molempien mielipiteet huomioon.
Olemme olleet jo 30 vuotta yhdessä ja tunnemme toisemme jo niin hyvin, että tiedämme mistä asioista kannattaa keskustella etukäteen ja millä ei ole merkitystä. Hinnalla ei niinkään ole väliä, vaan sillä, että onko hankinta toiselle jotenkin merkityksellinen. Isoja lainoja ei oteta yhdessä harkitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinut on tämmöiseksi auktoriteetiksi nostanut kuka?
Miehen koti ei ole siellä, vaan jossain muualla?
Puoliso on kontrollihullu sotkija, en mielellään keskustele hänen kanssaan hankinnoista, koska tiedän jo etukäteen että hän alkaa vain kiihdytellä ja vääntää riitaa aivan olemattoman kokoluokan asioista.
Sama hankkia mitä hankin ja katsoa ne kiihtymiset sitten jälkikäteen.
Kyllä tuo tonni ehdottomasti olisi jo keskusteltava asia. Mikä lie meillä kynnysarvo, ehkä 400 €? T. Keskituloinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista parisuhdetta en itse haluaisi, missä toisen maku julistetaan huonoksi, ja oma hyväksi. Joskus tuollaisiin mielipiteisiin naisilla olen törmännyt, ja minusta tuo ei ole oikein.
Hyvässä suhteessa otetaan molempien mielipiteet huomioon.
Ihmetyttää ainoastaan miksi miehensä sietää tuollaisessa suhteessa olla. Eihän homma nyt noin pelaa että toinen pitää YHTEISTÄ kotia jotenkin omana henk.koht. alueenaan jossa päätökset tekee hän yksin.
Kaipa se mies viimein löytää poistumisreitin, kun tarpeeksi monta vuotta asuu jonkun toisen laittamaa kotia missä on itsekin vain yksi huonekalu.
Meillä on rajallinen määrä tilaa eli kaikista sellaisista hankinnoista, jotka eivät kulu nopeasti pois, keskustelen kumppanin kanssa.
Suurinta osaa ei kiinnosta hevonpaskan vertaa, mikä väri tai valmistaja
Sinäkö määräät kuka kommentoi ja mitä ?🙄😡