Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskusteletteko puolison kanssa kodin hankinnoista?

Vierailija
12.03.2025 |

Tai tottakai kaikki keskustelevat joistain hankinnoista, mutta mikä teillä on sellainen hintaraja, jolloin oletat, tai puolisosi olettaa, että olette hankinnasta yhdessä päättäneet.

Tuli vain mieleen, kun eilen pihalle tuotiin n. 1000euroa maksava kodinkone, minkä ostosta ei meillä ole ollut puhetta. Se on minusta silti ihan ok. Mies tehköön rahoillaan mitä tykkää. Ihan tavallisia duunareita ollaan, miehen kuukausitulot n. 3000e /brutto ja minun 1000e/brutto.

Ehkä jos hinta olisi yli 2000, niin olisi mielestäni hyvä pohtia yhdessä. Näin tehdään esim. autohankinnoissa (jotka meillä ovat max 6000e) 

Ymmärrän, että tämä tottakai vaihtelee perheen tulojen ja varallisuuden mukaan, joten keskustelun seuraamisen kannalta olisi hyödyllistä tietää nekin. Jos perhe on rikas, niin sama kai se sitten on mitä ostelee. Tämä keskustelunavaus tuli mieleeni, kun kaverini oli käymässä kun rekka kävi pihassa ja oli aivan järkyttynyt, että en tiennyt hankinnasta etukäteen. Heillä raportoidaan ja neuvotellaan jopa 50 euron ostokset ja kuitenkin tuloluokka on sama kuin meillä. 

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pitkälti keskustelemme kaikesta ja valitsemme yhdessä. Oli sitten uusi kahvinkeitin tai sohva tai verhot taikka pesukone. Kun vaikuttaa molempiin niin yhdessä teemme päätökset. Ollaan aina ajateltu asiasta vaimon kanssa samoin.  

Vierailija
22/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin monta tonnia maksaneet aurinkopaneelit ihan ilman keskustelua. Jos mulla on rahaa ne ostaa miksi tarvitsisin toiselta mielipiteen? 

Minun puolestani mies saa ostaa katolle asennettavat ilman mielipidettäni, mutta jos paneelit vaikuttaisivat jotenkin esteettiseen silmääni, niin sitten niistä pitää keskustella. Esim jos paneelit tulisivat keskelle pihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erilliset tilit ja rahat, joten ei keskustella oikeastaan mistään hankinnoista. Tietty autoa vaihtaessa on kiva jos se sopii kummankin tarpeisiin mutta toki puoliso saa omilla rahoillaan ostaa vaikka sen monsterilava-auton. Uus prätkä onkin taas tulossa jahka ilmat lämpenee, en ole vielä sitä nähnytkään. 

Jos jotain sohvaa tms tarvitsis ostaa niin katseltais yhdessä joku järkevä, ei olla yhtään sisustusintoilijoita niin kuhan on käytännöllinen ja järkevän hintainen niin kelpaa molemmille. 

Matkailuasiat sitten mietitään ja päätetään yhdessä, mikä hotelli jne. 

Minä ostan auton itselleni, en meille. Ja mies ostaa auton itselleen, ei meille. 

Meillä on erilaiset autot eri tarpeisiin, jos ollaan pitemmällä reissulla yhdessä tai erikseen niin otetaan iso maasturi, lyhyemmät matkat ajellaan "pikkuautolla". 

Vierailija
24/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just viime viikolla hajosi telkkari ja soitin siitä miehelle, kun hän on reissuhommissa. Hän totesi, että mitä sinä siitä mulle soitat. Ei sen ostamiseen munia tarvita, sen kun käyt hakemassa uuden. 

Vierailija
25/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät keskustele vaan pitävät monologia. Ja koti täyttyy jostain somessa trendaavista keraamisista korvapuusteista 🤦🏻

Harmi kun sulla on tuollainen vaimo. Itse en tunne yhtään tuollaista naista. 

Sama juttu täällä. Itseasiassa mies meillä on enemmän ostelemassa kaiken maailman puukulhoja ja systeemejä, itse toivoisin, että tasot on suht tyhjiä.

Vierailija
26/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erilliset tilit ja rahat, joten ei keskustella oikeastaan mistään hankinnoista. Tietty autoa vaihtaessa on kiva jos se sopii kummankin tarpeisiin mutta toki puoliso saa omilla rahoillaan ostaa vaikka sen monsterilava-auton. Uus prätkä onkin taas tulossa jahka ilmat lämpenee, en ole vielä sitä nähnytkään. 

Jos jotain sohvaa tms tarvitsis ostaa niin katseltais yhdessä joku järkevä, ei olla yhtään sisustusintoilijoita niin kuhan on käytännöllinen ja järkevän hintainen niin kelpaa molemmille. 

Minä ostan auton itselleni, en meille. Ja mies ostaa auton itselleen, ei meille. 

Meillä on erilaiset autot eri tarpeisiin, jos ollaan pitemmällä reissulla yhdessä tai erikseen niin otetaan is

Meistä kumpikaan ei ostaisi pikkuautoa missään olosuhteissa. Täysin turha kummankin tarpeeseen. 

Vierailija
27/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on tavarasta mitä yhteisesti käytetään, silloin saatetaan jutella että mikä olisi sellainen malli mikä molempia miellyttää.

Jos mies ostaa moottoripyörän tai auton, ei siitä vaimolta kysellä, se vaan ilmestyy pihaan.

Jos vaimo ostaa kalliin käsilaukun tai etelänmatkan, ei sitä mieheltä kysellä, se vaan hankitaan.

Yhteiset menot maksetaan yhteisesti, loput rahat ovat kunkin omia ja ne saa käyttää haluamallaan tavalla. 

On omakotitalolaina ja kolme yhteistä lasta ja kimpassa oltu 25 vuotta. Meillä tämä malli ollut alusta asti, toimii.

M43

Vierailija
28/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkin muutaman euron keittiöpyyhkeen tai pakasterasioita ostan kysymättä mutta jo esim uudesta setistä kylpypyyhkeitä mainitsen puolisolle.

En rahan takia vaan koska kyseessä on hankinta yhteiseen kotiin. 

Toki myös omalla rahalla tehtävistä hankinnoista kotiin keskustellaan. Täytyy olla molempien makuun

No en pyyhkeistä alkaisi selkoa tekemään. Ei tarvinnut aviossa ollessakaan tehdä. 

Onneksi ei tarvitse mistään, kun asun yksin, kumppani asuu omassaan

Vierailija
29/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erilaiset autot eri tarpeisiin, jos ollaan pitemmä

Meistä kumpikaan ei ostaisi pikkuautoa missään olosuhteissa. Täysin turha kummankin tarpeeseen. 

Pikkurouvan kauppamatka sujuu kivasti pikkuautolla siinä lähiseudulla ja mies saakin sitten ajaa ne pidemmät matkat. 

Vierailija
30/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just viime viikolla hajosi telkkari ja soitin siitä miehelle, kun hän on reissuhommissa. Hän totesi, että mitä sinä siitä mulle soitat. Ei sen ostamiseen munia tarvita, sen kun käyt hakemassa uuden. 

Minun mieheni ei ikinä olisi antanut minun mennä ostamasn uutta. Hänellä on sen verran tarkat kriteerit, mitä telkkarissa tulee olla.

Vierailija
31/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erilaiset autot eri tarpeisiin, jos ollaan pitemmällä reissulla yhdessä tai erikseen niin otetaan is

Minä lähden  pidemmille reissuille yleensä matkailuautollani, arkiajossani on neliveto farkku.

Mieskumppanini lähtee mukaan, jos sopii työkuvioihinsa

Vierailija
32/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä. Panostetaan siihen, että toisella on hyvä auton yhtä lapin reissua varten ja sitten toinen ajaa joka päiväisessä arjessa jollain rutkulla ja kuskaa sillä vielä perheen lapsiakin. 

Vierailija
33/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on

Jahas, meillä miehellä ei ole autoa ja minä ajan niitä pitkiä matkoja omallani😁

Vierailija
34/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hurjan töykeältä. Onneksi minun mieheni jaksaa vielä useamman kymmenen vuoden jälkeen jutella asioista kanssani, myös niistä, jotka eivät kiinnosta häntä hurjan paljon. 

Vierailija
35/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tehtiin hintavertailuja kun uusittiin kerralla tiskikone, pyykkikone, kahvinkeitin, jääkaappi ja pakastin. Edelliset oli 25 v vanhat ja vei sähköä aika lailla. Otettiin tarjouksia useammasta paikasta.

Laskitteko omalle ajalle hinnan? 

Sivusta mutta kai sitä nyt on järkevää varsinkin isojen hankintojen kohdalla tutkia etukäteen mitkä ovat hyviä vaihtoehtoja ja mihin hintaan niitä mistäkin saa. Sinäkö ostat esimerkiksi kodinkoneet sillä perusteella, että ensimmäinen vastaantuleva otetaan, ihan sama mikä on hinta tai laatu tai edes onko oikean kokoinen paikkaansa? Varmaan auto menee samalla periaatteella?

Lisäksi vaikka arvostan vapaa-aikaa suuresti, omalla ajalla ei useimmille ole varsinaista hintaa eli lisää rahaa ei tule vaikka jättäisi vertailut tekemättä. Sen sijaan voi säästää ja olla muutenkin tyytyväisempi hankintoihinsa jos vähän perehtyy asiaan. Itse esimerkiksi vertailen tuotteita jo siksikin, että en halua kotiini mitään juuri ja juuri välttävän tasoista. Eikä näihin vertailuihin todellakaan tuntikaupalla mene aikaa, kannattaa taloudellisesti myös ylimmässä tulodesiilissä.

Vierailija
36/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkin muutaman euron keittiöpyyhkeen tai pakasterasioita ostan kysymättä mutta jo esim uudesta setistä kylpypyyhkeitä mainitsen puolisolle.

En rahan takia vaan koska kyseessä on hankinta yhteiseen kotiin. 

Toki myös omalla rahalla tehtävistä hankinnoista kotiin keskustellaan. Täytyy olla molempien makuun

No en pyyhkeistä alkaisi selkoa tekemään. Ei tarvinnut aviossa ollessakaan tehdä. 

Onneksi ei tarvitse mistään, kun asun yksin, kumppani asuu omassaan

Ehkäpä joitakin miehiä kiinnostaa se millaiset pyyhkeet taloudessa on. Katsos kun maailmassa on muutakin kuin sinun napasi ja entinen liittosi. 

Vierailija
37/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin monta tonnia maksaneet aurinkopaneelit ihan ilman keskustelua. Jos mulla on rahaa ne ostaa miksi tarvitsisin toiselta mielipiteen? 

Minun puolestani mies saa ostaa katolle asennettavat ilman mielipidettäni, mutta jos paneelit vaikuttaisivat jotenkin esteettiseen silmääni, niin sitten niistä pitää keskustella. Esim jos paneelit tulisivat keskelle pihaa.

No ei yhteiseen omaisuuteen merkittävästi vaikuttavaa asiaa saa ostaa ilman toisen lupaa. Kyllä puolisolla on oikeus esim varmistaa, että asentaja on ammattilainen, joka ei aiheuta kattoon vaurioita. Talo on useimmille suomalaisille merkittävin osa varallisuutta. 

Vierailija
38/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tätä en ymmärrä. Panostetaan siihen, että toisella on hyvä auton yhtä lapin reissua varten ja sitten toinen ajaa joka päiväisessä arjessa jollain rutkulla ja kuskaa sillä vielä perheen lapsiakin."

Kumpikaan meidän autoista ei ole "rutku" ja lapsia ei ole. Ja kumpikin ajetaan kummallakin autolla sen mukaan mikä just sille reissulle tuntuu mukavammalta. Esim. jos tiedetään että ollaan menossa johonkin ahtaaseen parkkihalliin niin mieluummin mennään sillä pienemmällä. 

Vierailija
39/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni ei ikinä olisi antanut minun mennä ostamasn uutta. Hänellä on sen verran tarkat kriteerit, mitä telkkarissa tulee olla.

...ja puhelimessa niitä ei voi kertoa vaimolle , vai ?

Vierailija
40/85 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet parisuhteessa ihmisen kanssa, jonka mielipiteellä et näe arvoa? Kyllä me juttelimme ennen aurinkopaneelien ostoa. Mietimme tehoa, kulutusta, sähkön hintaa jne. 

Montako turhaa tuntia köytitte tähän turhaan metatyöhon? 

Mikä tuossa on sinusta turhaa? Tottakai paneelien määrä pitää optimoida omaan kulutukseen, miettiä kattokaltevuutta ja ilmansuuntia, verrata valmistajia, pohtia myös invertteriä, eli pitääkö olla kapasiteettia mahdollisesti suurempaa tehoa varten, vai riittääkö meille edullinen perusversio jne. Lisäksi, kai sen puolison kanssa muutenkin aikaa vietetään, miksi se aika ei sitten voisi olla tätä keskustelua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme