Keskusteletteko puolison kanssa kodin hankinnoista?
Tai tottakai kaikki keskustelevat joistain hankinnoista, mutta mikä teillä on sellainen hintaraja, jolloin oletat, tai puolisosi olettaa, että olette hankinnasta yhdessä päättäneet.
Tuli vain mieleen, kun eilen pihalle tuotiin n. 1000euroa maksava kodinkone, minkä ostosta ei meillä ole ollut puhetta. Se on minusta silti ihan ok. Mies tehköön rahoillaan mitä tykkää. Ihan tavallisia duunareita ollaan, miehen kuukausitulot n. 3000e /brutto ja minun 1000e/brutto.
Ehkä jos hinta olisi yli 2000, niin olisi mielestäni hyvä pohtia yhdessä. Näin tehdään esim. autohankinnoissa (jotka meillä ovat max 6000e)
Ymmärrän, että tämä tottakai vaihtelee perheen tulojen ja varallisuuden mukaan, joten keskustelun seuraamisen kannalta olisi hyödyllistä tietää nekin. Jos perhe on rikas, niin sama kai se sitten on mitä ostelee. Tämä keskustelunavaus tuli mieleeni, kun kaverini oli käymässä kun rekka kävi pihassa ja oli aivan järkyttynyt, että en tiennyt hankinnasta etukäteen. Heillä raportoidaan ja neuvotellaan jopa 50 euron ostokset ja kuitenkin tuloluokka on sama kuin meillä.
Kommentit (85)
Meillä hommat menee siten, että pikkuasioissa miestä ei kauheasti kiinnosta. Ellen päädy ostelemaan paljon asioita ja niihin mene isompi summa. Isompien hankintojen osalta ukko päättää budjetin ja kertoo toiveensa. Minä sitten päätän monessa kohtaa sen, että mitä ja minkälaista ostetaan.
Silloin pelataan molemmat omilla vahvuuksilla monessa kohtaa. Mies kun on erittäin hyvä hoitamaan raha-asioita ja se sitten on mahdollistanut aika monta asiaa. Vaikka ei mitään rikkaita ollakaan. Etenkin nyt kun olen ollut kotona kohta 3v putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Just viime viikolla hajosi telkkari ja soitin siitä miehelle, kun hän on reissuhommissa. Hän totesi, että mitä sinä siitä mulle soitat. Ei sen ostamiseen munia tarvita, sen kun käyt hakemassa uuden.
Totta, ei kananmunilla voi telkkua maksaa. Oikeasti alapeukku munista, mutta hyvä, että joillekin kelpaa tuolla tavalla puhuvat miehet, niin meille muille jää ne tasokkaammat.
Kaikesta keskustellaan, vaikka kyseessä olisi verhot vierashuoneeseen eli asia, joka miestäni ei kiinnosta. Tai jos hän ostaa uuden tietokoneen näytön, niin tästä puhutaan, vaikka minä en mitään eroa huomaa ja rahatkin menee miehen tililtä.
Asunto omistetaan yhdessä ja sen korjaukset/rempat/sisustus maksetaan yhdessä. Muuten molemmilla omat rahat ja ostetaan mitä tykätään.
Tietty yhteiseen tilaan ja olemiseen vaikuttavista asioista pitää jutella, ei voi toinen omin päin ostaa esim. kyykkyhäkkiä keskelle olohuonetta, toinen päättää omin päin vetää jonkun seinän trendipunaiseksi tai hommaa seinän kokoisen Kekkosen muotokuvan.
Ja joskus on toinen himoinnut jotain törkyhintaista design-kalustetta tms. niin on sitten saanut ostaa yksinänsä kun toista ei ole hotsittanut törsätä semmoiseen.
Mieluusti minusta ei haalittaisi mitään irtotavaraa näkösälle kotiin, mutta puoliso enempi tykkää viherkasveja sun muuta turhaketta haalia tasot täyteen. Pitkin hampain tuon vielä sietää.
Tietenkin kodin hankinnoista keskustellaan. Usein niistä pienemmistäkin, tyyliin että jaa-a pitäisi taas ostaa uusia kauhoja. Ihan normaalia parisuhteen kommunikaatiota minusta? Kyselen mieheltä mielipiteitä joskus jopa niistä sohvatyynyistä vaikkei sitä taida pahemmin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta keskustellaan, vaikka kyseessä olisi verhot vierashuoneeseen eli asia, joka miestäni ei kiinnosta. Tai jos hän ostaa uuden tietokoneen näytön, niin tästä puhutaan, vaikka minä en mitään eroa huomaa ja rahatkin menee miehen tililtä.
Jep. Ei siksi että pitäisi kysyä lupa, vaan siksi että se nyt vaan on tapana puhua kumppanin kanssa asioista.
Vierailija kirjoitti:
Keksimme puolisomme kanssa parempaakin tekemistä yhdessä
Kuten mitä? Jos nyt ajatellaan oikeaa hyvää parisuhdetta, joka kestää monta kymmentä vuotta? Ei se suhde kovin kummoinen olo, jos siihen ei keskustelua kuulu.
Ei meilläkään jostain lämmitysjärjestelmän vaihdosta keskusteltu kummemmin - miehen talo, miehen päätös - mutta paljonkin keskustellaan kaikesta muusta, esim. matkoista, koiran toilailuista, kavereiden toilailuista ym ym.
Hmm. Mies ei ole tilivelvollinen minulle jos hankkii jotain isompaa, enkä minä hänelle, mutta olisi vaikea kuvitella etteikö siitä puhuttaisi. Itse selitän jostain sukista tai koiratarhoistakin ihan onnessani miehelle ihan vain koska häntä kiinnostaa kaikki mitä teen.
Teen paljon sisustukseen ja metsästykseen liittyviä hankintoja jotka ei miestä kiinnosta ja mies ostelee autoon tai traktoriin tai elektroniikkaan liittyviä juttuja eikä siinä muuta kuin että varmistetaan toiselta välillä onko jollain syytä olla puskuria jos tulee kerralla isompia hankintoja, kun ei kuitenkaan olla rikkaita.
Eli tonnin kodinkone ei vain voisi ilmaantua pihaan yllätyksenä koska oltaisiin höpötelty siitä moneen otteeseen. Mutta jos ilmaantuisi, se olisi täysin kumppanin oma asia eikä siitä mitään ongelmia tulisi. Kumpikaan ei sekoile rahan kanssa ja näkemykset kohtaa.
Joku sohva, ruokapöytä tms isompi asia valitaan yhdessä. Ruokapöydän tuolit vaihdoin hiljattain keskustelematta puolison kanssa. Maksoin omilla rahoilla. Verhot yms ostan myös itse kysymättä. Tilasin myös uuden painepesurin. Oikeastaan kumpikin tekee mieleiset hankinnat pääasiassa itse omilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Asunto omistetaan yhdessä ja sen korjaukset/rempat/sisustus maksetaan yhdessä. Muuten molemmilla omat rahat ja ostetaan mitä tykätään.
Tietty yhteiseen tilaan ja olemiseen vaikuttavista asioista pitää jutella, ei voi toinen omin päin ostaa esim. kyykkyhäkkiä keskelle olohuonetta, toinen päättää omin päin vetää jonkun seinän trendipunaiseksi tai hommaa seinän kokoisen Kekkosen muotokuvan.
Ja joskus on toinen himoinnut jotain törkyhintaista design-kalustetta tms. niin on sitten saanut ostaa yksinänsä kun toista ei ole hotsittanut törsätä semmoiseen.
Mieluusti minusta ei haalittaisi mitään irtotavaraa näkösälle kotiin, mutta puoliso enempi tykkää viherkasveja sun muuta turhaketta haalia tasot täyteen. Pitkin hampain tuon vielä sietää.
Viherkasvit eivät ole turhakkeita. Tekevät kotoisammaksi ja moni kasvi PUHDISTAA huoneilmaa ja kosteutaa kuivaa sisäilmaa
Vierailija kirjoitti:
Harvaa miestä kiinnostaa oikeasti verhot
Kyllä meillä kysytään j0 300e ostoksessa. Vuosi netto taloudessamme 130 000e. Ei se hinta vaan ei haluta kotiin krääsää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viherkasvit eivät ole turhakkeita. Tekevät kotoisammaksi ja moni kasvi PUHDISTAA huoneilmaa ja kosteutaa kuivaa sisäilmaa
Kotoisuus on mielipide- ja makuasia. Puhdistamisväittämä ei yksiselitteisesti ole totta: kasvi käyttää yhteyttämiseen niin minimaalisen määrän hiilidioksidia että sillä ei ole merkitystä huoneilman laatuun, sen sijaan mullan homeitiöt ja kasvien lehdille kertyvä pöly vaikuttavat ilmanlaatua huonontavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua kiinnostaa nekin, koska puoliso häseltää yksi asia kerrallaan eikä mieti mitään kokonaisuuksia mitenkään.
Jos en ole järkenä mukana ohjaamassa niin lopputulos on samanlainen kuin ensiasunnoissa yleensä, jotka ovat kokoelma sekalaista paskaa sukulaisten nurkista + vähän Ikeaa päälle. En halua asua romuvarastossa.
neuvoteltiin mitä rojua kirppikseltä kannattaa ostaa
Vierailija kirjoitti:
Kaikista hankinnoista puhutaan. Leivänpaahdinta myöten. Se on sitä arjen kommunikaatiota. Ei sitä jaksa politiikastakaan puhua.
Juuri näin. Tietenkin pikkuasioita ostellaan ihan miten huvittaa, mutta vähänkään isommista vähintään kerrotaan toiselle. Kaikki isommat hankinnat suunnitellaan yhdessä. Joudun myöntämään, että ihan jokaista työkaluostosta en ole vaimolle raportoinut vaikka olisi ollut vähän kalliimpikin kone. Jälkeenpäin olen toki kertonut ja elvistellyt, miten hienoa sitä on käyttää. Mutta periaatteessa keskustellaan kaikista mahdollisista hankinnoista aina uusista kauhoista lähtien. Niitä kumminkin käyttää molemmat. Näin tehdään vaikkei meillä tulojen puolesta tarvitse pihistellä.
Me keskustelemme yleensä ihan pienistäkin ostoksista etukäteen. Jos jonkin asian ostamista suunnittelee, tulee siitä puhuttua puolison kanssa. Ei rahan takia, vaan ihan jutustelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua kiinnostaa nekin, koska puoliso häseltää yksi asia kerrallaan eikä mieti mitään kokonaisuuksia mitenkään.
Jos en ole järkenä mukana ohjaamassa niin lopputulos on samanlainen kuin ensiasunnoissa yleensä, jotka ovat kokoelma sekalaista paskaa sukulaisten nurkista + vähän Ikeaa päälle. En halua asua romuvarastossa.
Kovinpa vaimoasi alennat tuolla kommentilla
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kysytään j0 300e ostoksessa. Vuosi netto taloudessamme 130 000e. Ei se hinta vaan ei haluta kotiin krääsää
? 😅 Huvittaa tuo ! Jos toinen haluaa ostaa 305 euron takin, pitää kysyä toiselta
Mitä sitä tosiaan turhaan keskustelemaan. Kaikki on sanottu jo