Varallisuus keskittyy yhä enemmän rikkaille Suomessa
"Varakkain kymmenys omisti 52 prosenttia kaikesta nettovarallisuudesta Suomessa vuonna 2023. Vähävaraisimmalla kymmenyksellä velkaa oli enemmän kuin varoja."
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! näin sen pitää ollakin että ne ketke tekee työtä ja tienaa, tai sijoittavat ja menestyvät niin heidän pitääkin saada nauttia työnsä hedelmistä.
SUomessa tuloeroja tasataan enemmän kuin missään.
Tuloerot voisi kasvaa vieläkin enemmän, ei se rikkaan menestys ole minulta pois. Todennäköisesti just päinvastoin
Yksinkertaista ajattelua.
On tämä köyhä maa. Mediaanivarallisuus on laskenut tasaisesti vuodesta 2013 ja on enää 96000 per kotitalous. Hyvä puoli tässä on se, ettei tarvitse paljonkaan ponnistella tunteakseen itsensä rikkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen korkeakoulutettu yltää halutessaan tuohon ylimpään varallisuusdesiiliin, eli onnistuu vaivatta keräämään työurallaan 550.000 euron omaisuuden."
No eivät yllä. Mietipä kirjastoalaa, opettajia, lastentarhanopettajia, museoala, kääntäjät... moni elää ihan kädestä suuhun. Toki itse ovat ammattinsa valinneet.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Korkeakoulutetuilla on yleensä elämänhallinta kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupee säkin rikkaaks. Perusta vaikka IT-yritys ja kohta sulla on miltsi fyrkkaa.
Jos tuo olisi niin helppoa kun annat ymmärtää niin eikö kaikki tekisi niin. Ei taida tämä onnistua sinultakaan. Tykkäät vaan esittää näsäviisaita kommentteja.
Ai se ei olekaan helppoa? miksi sitten Kadehtit niitä jotka siinä on onnistunut ja tehnyt TYÖTÄ sen eteen, vaikka palkinto ei olekaan varma? Eikö heille kuulu palkinto ahkeruudestaan ja RISKISTÄÄN?
Ei ole kyse tästä, ihan varmasti on palkintonsa ansainnut. Mutta mikä on oikeus ja kohtuus? Yrityksessä voiton tekevät työntekijät, joten he ansaitsevat kyllä osansa siitä tekemästään voitosta. Tuloerot on ihan ok kunhan ne eivät repeä liian suureksi. Ja ihan oikea
Työntekijä voi kasvattaa omaa osuuttaan voitoista, ansaitsemansa palkan lisäksi, ottamalla riskiä, eli ryhtymällä omistajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen korkeakoulutettu yltää halutessaan tuohon ylimpään varallisuusdesiiliin, eli onnistuu vaivatta keräämään työurallaan 550.000 euron omaisuuden."
No eivät yllä. Mietipä kirjastoalaa, opettajia, lastentarhanopettajia, museoala, kääntäjät... moni elää ihan kädestä suuhun. Toki itse ovat ammattinsa valinneet.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Korkeakoulutetuilla on yleensä elämänhallinta kunnossa.
Toki, mutta nythän ei siitä keskusteltu vaan varallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
ja sama on kaikkialla maailmassa
nyt on aika aloittaa kapina kaikkialla rahastavaa rikasta eliitti vastaan joka on vienyt kaikkien muiden omaisuuden
Johan te 1918 yrittelitte, tulla nenille hyppimään. Tunnetuin seurauksin.
Nykyajan tuilla eläjät eivät edes kykene kapinoimaan. "Tässä tilassa kun oon, on multa liian helppo siivet nyppiä" (Eppu Normaali).
Katsoin vielä tilastoja: Desiileissä 1-6, varallisuus on vähentynyt vuodesta 2004! Eli suurin osa suomalaisista on köyhempiä kuin 20 vuotta sitten. Desiilit 7 ja 8 ovat suunnileen samoissa kuin 20 vuotta sitten. Desiili 9 on vähän varakkaampi kuin vuonna 2004, mutta ei kovin paljon ole tullut rahaa näillekään kahdessakymmenessä vuodessa. Desiili 10, eli rikkaimmat ovat vaurastuneet, mutta vain 47% kahdenkymmenen vuoden aikana.
Eli suomella on mennyt todella huonosti jo 20 vuotta. Vielä toiset 20 vuotta tätä menoa, niin voidaan seurata katseella kuinka kiinalaiset ostavat koko maan pilkkahintaan.
Vauraus tarvitsee pääomia jotka Suomessa halutaan sosialisoida ja näin koyhdyttää koko maa
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! näin sen pitää ollakin että ne ketke tekee työtä ja tienaa, tai sijoittavat ja menestyvät niin heidän pitääkin saada nauttia työnsä hedelmistä.
SUomessa tuloeroja tasataan enemmän kuin missään.
Tuloerot voisi kasvaa vieläkin enemmän, ei se rikkaan menestys ole minulta pois. Todennäköisesti just päinvastoin
Suomen ongelma on se, että ne joilla on työtä, tekevät sitä niin paljon, ettei työtä riitä suuremmalle osalle ihmisiä. Kannatettavaa olisi osa-aikatyö, nelipäiväinen työviikko, jolloin tietyillä ihmisillä olisi enemmän aikaa kuluttaa rahojaan yhteiskunnan hyväksi ja toisilla taas mahdollisuus työhön ja elantoon, eikä pelkkään aikaan. Tämä aika hyvin tasoittaisi tuloeroja terveellä tavalla.
Varakas joutuu elättämään työttömiä, jos ei itse edistä työllisyyttä. Esim. Satosen opeilla ei edistetä rikkaidenkaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli korkeakoulutetun ei pitäisi hankkia lapsiakaan? Jokainen lapsi vaatii asuintilaa eli pk-seudulla 100 teur per lapsi ja kuukaudessa päiväkoti-ikäinen lapsi vie 500 euroa kuussa päivähoitomaksuineen ym. välttämättömyysmenoineen.
Joko hahmotetaan, että työssäkäyvän verotusta tulisi alentaa, että nämä työssäkäyvät kaiken itse maksavat keskituloiset voisivat hankkia niitä lapsia, kuten tulottomat sosiaalituilla elävät?
Miksi nämä tuloeroista valittavat haluavat sitten jakaa rahaa ulkomaille mieluummin kuin suomalaisille? Ja miksi halutaan Suomeen lisää vaan ihmisiä tukien varassa elämään, kun se on samalla itseltä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalit ilmeisesti tulossa, kun punikkimedia lietsoo vihaa, kateutta ja katkeruutta rikkaita kohtaan.
Ihan on median velvollisuus kertoa että tämä kurjuuden jakaminen ei nyt koske ihan kaikkia.
Kurjuuden jakaminen kohdistuu niihin joille on jaettu yhteistä hyvää. Toisten piikkiin eläminen ei enää onnistu kuten ennenvanhaan. Hyvinvointivaltio ja globalisaatio ihmisten vapaine liikkumisineen ovat pitkällä tähtäimellä toisensa poissulkevia asioita.
Miten nuo väitetyt varallisuuserot on laskettu ? Mistä tilastotieteilijät päättelevät miten varallisuus jakautuu ? Mistä ne tietää paljonko esim. minulla on pankissa rahaa ?
Vierailija kirjoitti:
Itse ihan duunaripohjalla saavuttanut tuon noin 45-vuotiaana. Ja olen matkustellut, elättänyt lapsen, harrastanut ihan normaalisti. Kyse on vain "kolmen suorasta". Kyky ansaita, kyky säästää ja kyky sijoittaa. Nykyään on indeksirahastoja kaikkien saatavilla joten ei ole asiantuntemuksesta kiinni.
Muuten ehkä menettelisi mutta ne maailman rikkaimmat myös välttävät verot ihmeellisillä kikkailuilla.
Maailman rikkaimmat eivät maksa juuri lainkaan veroja näin välttely onnistuu
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9e718203-2f31-45ce-abd3-d0e16906f4c1
Miksi vänkäätte jostain maailman rikkaimmista kun tässä puhuttiin Suomesta?