Mitä veisitte kylään lahjaksi, kun kutsuja sanonut ettei mitään tarvitse tuoda? En kehtaa tyhjin käsin mennä. Kahvipaketti?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä että joidenkin mielestä sosiaaliset suhteet on sitä rivien välistä lukemista. Ettei tarkoiteta sitä mitä sanotaan ja jätetään sanomatta se mitä tarkoitetaan. Ja sitten nämä ihmiset kuvittelee vielä olevansa muita fiksumpia.
Oletko köyhä, saita vai au tis ti ?
Onko tämä jotain savolaisten huumoria, että enpäs kerrokaan mitä oikeasti ajattelen, vaan ihan kiusakseni annan muiden arvailla?
Eikö porukka enää tunne ihmisiä joiden luona vierailevat?
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että tässä tuliaishysteriassa onkin kyse antajasta, ei saajasta. "Ei kehtaa tyhjin käsin mennä". Tuodaan kahvia jota en juo, suklaata jota en syö, alkoholia jota en juo. Puhumattakaan nyt niistä sisustusesineistä, servieteistä, kynttilöistä, säilykkeistä, jopa kirpputoriostoksista joita tulijat dumpaavat meille. En haluaisi sellaisia, joudun hävittämään ne mikä tuntuu epämiellyttävältä tuhlaukselta. Tykkään elellä minimalistisesti ja nuukasti. Pitääkö vieraat jättää kutsumatta kun saa pelätä mitä roinaa syytävät tullessaan? Ei niillä minua ilahduteta vaan harmistun niistä.
Mitäpä jos vaan otat huomioon sen, että moni kokee epäkohteliaana tulla kutsuttuna tyhjin käsin.
Eli sanot suoraan mitä VOI tuoda. Esimerkiksi sellaista makeaa (tietty suklaa, makeiset, leivonnaiset) jälkiruoalle mitä sinäkin syöt. Jos tarjoat ruoan niin siihen liittyvää (esim. pähkinät, juustot tms).
Tai kukkia piristykseksi ruokapöytään. Jos et juo kahvia niin vaikka sitten teetä. Tai mehua/alkoholitonta kuohuvaa. Mitä vain mieleen tulee.
Jos ihminen sanoo, että tulethan ilman kukkia ja lahjoja esimerkiksi niin silloin mitään ei pidä tuoda. Sille on ihan syynsä, miksi näin sanotaan.
"Ainahan noin kuuluu sanoa, ettei tarvi tuoda mitään. Se on suomalaista kursailua. Tottakai viet silti jotakin, leivot jonkun tai kukkia, kahvia, juustoa...
Rivien välistä täytyy osata lukea, sosiaaliset suhteet pysyy paremmin kunnossa :)"
Tämä!
Tää keskustelu on kyllä erikoinen.
Kutsujat täällä marmattaa, kun he eivät juo kahvia / syö suklaata / juo alkoholia / polta kynttilöitä / osta kukkia / käytä servettejä, niin näitä ei saa sitten tuliaisinakaan tuoda (!).
Herää kysymys, että eikö niille vieraille ikinä haluta tarjota sellaista mikä heille maistuu tai tuntuu kivalta? Eikö se olisi myös kohteliasta? Tällä hetkellä saa sen kuvan, että tarjotaan vain sitä mistä itse tykätään ja muista viis.
Lisäksi miksi kaiken pitää olla aina niin ankeaa? Jos ei juo alkoholia, niin eikö vaikka tuo em. alkoholiton kuohuva olisi kiva piristys? Jos ei itse juo kahvia, niin kai vieraille voi pikakahvit keittää kuitenkin jälkiruoan kaveriksi? Jos ei ole allergiaa, niin haitanneeko kukat pöydässä mitään? Tai jos vieras tuo sen kynttilän, niin miksei vaan heti laita sitä pöytään palamaan? Tai ottaa ne juuri tuodut servetit heti käyttöön?
Kunhan pohdiskelen vain.
Miksi veisit hölmöjä tai turhia asioita? Ei siinä mitään järkeä olisikaan.
Sen sijaan vie sellaista minkä tiedät menevän, vaikka viiniä tai suklaata. Voitte vaikka yhdessä juoda/ syödä.
Viini ei mene yhdellekään ystävälle, eikä suklaa maistu kaikille. Kun ei tunne toista ihmistä riittävän hyvin, on typerää olettaa että edes suklaa tai viini menisi. Kun ihmisellä oikeasti on jo kaikkea, miksi pitää väkisin viedä turhia asioita joihin ainakin suklaa kuuluu? Viinipullon voinee laittaa kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että tässä tuliaishysteriassa onkin kyse antajasta, ei saajasta. "Ei kehtaa tyhjin käsin mennä". Tuodaan kahvia jota en juo, suklaata jota en syö, alkoholia jota en juo. Puhumattakaan nyt niistä sisustusesineistä, servieteistä, kynttilöistä, säilykkeistä, jopa kirpputoriostoksista joita tulijat dumpaavat meille. En haluaisi sellaisia, joudun hävittämään ne mikä tuntuu epämiellyttävältä tuhlaukselta. Tykkään elellä minimalistisesti ja nuukasti. Pitääkö vieraat jättää kutsumatta kun saa pelätä mitä roinaa syytävät tullessaan? Ei niillä minua ilahduteta vaan harmistun niistä.
Mitäpä jos vaan otat huomioon sen, että moni kokee epäkohteliaana tulla kutsuttuna tyhjin käsin.
Eli sanot suoraan mitä VOI tuoda. Esimerkiksi sellaista makeaa (tietty suklaa, makeiset, leivonnaiset) jälkiruoalle mitä sinäkin syöt. Jos tarjoat ruoan niin sii
Tai sitten yksinkertaisesti kunnioitetaan sitä, ettei mitään, siis yhtään mitään, ei tuoda!
Jos sanotaan ei mitään, niin se tarkoittaa ei mitään. Menkää nyt jo mäkeen kahvipakettienne kanssa. Taas satavuotiaat kirjoittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä että joidenkin mielestä sosiaaliset suhteet on sitä rivien välistä lukemista. Ettei tarkoiteta sitä mitä sanotaan ja jätetään sanomatta se mitä tarkoitetaan. Ja sitten nämä ihmiset kuvittelee vielä olevansa muita fiksumpia.
No minä sanon noin, mutta ei se tietenkään haittaakaan, jos joku tuo esim kahvipaketin tai kukkia.
Eli ei tarvitse tuoda, mutta ilahdun, jos joku tuo. Itse en mene koskaan tyhjin käsin.
Tämä on aivan hirveää, jos vieraita on monia. Eli yksi noudattaa kutsujan toivetta eikä tuo mitään. Ja muut tuovat jotain ja kutsuja "ilahtuu" niistä kovaäänisesti ja suurieleisesti. Hirveän kiusallista sille, joka on ottanut kutsujan toiveen tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on kyllä erikoinen.
Kutsujat täällä marmattaa, kun he eivät juo kahvia / syö suklaata / juo alkoholia / polta kynttilöitä / osta kukkia / käytä servettejä, niin näitä ei saa sitten tuliaisinakaan tuoda (!).
Herää kysymys, että eikö niille vieraille ikinä haluta tarjota sellaista mikä heille maistuu tai tuntuu kivalta? Eikö se olisi myös kohteliasta? Tällä hetkellä saa sen kuvan, että tarjotaan vain sitä mistä itse tykätään ja muista viis.
Lisäksi miksi kaiken pitää olla aina niin ankeaa? Jos ei juo alkoholia, niin eikö vaikka tuo em. alkoholiton kuohuva olisi kiva piristys? Jos ei itse juo kahvia, niin kai vieraille voi pikakahvit keittää kuitenkin jälkiruoan kaveriksi? Jos ei ole allergiaa, niin haitanneeko kukat pöydässä mitään? Tai jos vieras tuo sen kynttilän, niin miksei vaan heti laita sitä pöytään palamaan? Tai ottaa ne juuri tuodut servetit heti käyttöön? <
Haluatko tahallaan ymmärtää väärin? Haluan keskittyä olennaiseen, eli ihmiseen joka tulee kylään ja huomioin hänen allergiansa ja päivärytminsä. En kutsu aamuvirkkua kylään seitsemäksi enkä iltavirkkua aamupäiväksi. En tarjoa kahvia teen ystävälle jne. Mutta kun en todellakaan halua yhtään mitään tuomista kyläillessä, enkä mielelläni itsekään vie mitään mennessä kylään, ellei tarve ole selkeä. Joku kynttilän polttelu on turhuuksista turhinta, eikä tuo vierailulle mitään lisäarvoa.
Minulla on ystävä joka tapaa tuoda aina jotain ihme krääsää tuliaiseksi. Käy meillä kaksi- kolme kertaa vuodessa. Siis ihan oikeasti menee erikseen ostamaan tuosta lähihuoltsikalta jotain kynttilähärpäkkeitä tai muuta turhaketta, täällä on myös Tokmanni, josta hän käy ostamassa milloin mitäkin taulua tai puutarhatonttua. INHOAN näitä kaikkia ja olen jo vuosia vuosia pyytänyt, että ei todellakaan toisi yhtään mitään.
Leikkokukat tai kahvipaketti olisi minusta ihan mieluista, ne kun kuluvat pois, mutta kaikki muu on turhaa.
En käytä alkoholia ja olisi naurettavuuden huippu, jos joku ostaisi jotain hiton alkoholintonta kuohuviiniä, siis mitä helv??? Jos joku ei käytä, niin ei käytä. Yhtä typerää kuin soijanakki tai muovikukka.
Älä vie mitään, niin on paras.
Moukkamaista tulla kylään tyhjin käsin mutta tuo "älä tuo mitään" tarkottaa älä tuo mitään turhaa krääsää. Vie niitä syömisiä ja juomisia mistä tiedät isäntäväen pitävän ja sellasta mikä kuluu eli vaikka serviettejä, kauniita talouspaperi- ja vessapaperirullia, koristesaippuoita yms.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan noin kuuluu sanoa, ettei tarvi tuoda mitään. Se on suomalaista kursailua. Tottakai viet silti jotakin, leivot jonkun tai kukkia, kahvia, juustoa...
Rivien välistä täytyy osata lukea, sosiaaliset suhteet pysyy paremmin kunnossa :)
Joo mutta ei missään tapauksessa mitään leivonnaisia. Niistä tulee aina niin vaivautuneeksi, kun ei tiedä, pitäisikö ne laittaa pöytään vai onko ne vain perheelle vai mitä ihmettä. ja kun kuitenkin se, joka kahvit keittää, on leiponut jo jotain tai hankkinut kaupasta ainakin. Ärsyttää aina, jos joku tuo jotkut berliinimunkit tai leivokset tai mitä lie, kun on leiponut itse monenlaista tarjottavaa. Niitä tarjottavia sitten turhaan jää, jos tulee montaa sorttia lisää, kun kaikki ottavat vähemmän yhtä laatua, kun pitää jaksaa maistaa kaikkia. Nekin rahat voi tosiaan käyttää vaikka siihen kahvipakettiin, kukkiin tai viiniin.
Kukkia ja/tai jotain säilyvää kuten keksejä, viiniä
Kuka ylipäänsä tekee lasagnea pellille?