Mitä veisitte kylään lahjaksi, kun kutsuja sanonut ettei mitään tarvitse tuoda? En kehtaa tyhjin käsin mennä. Kahvipaketti?
Kommentit (121)
Riippuu siitäkin, kuinka läheisiä kyläpaikan ihmiset on. Vanhemmille ei tarvitse normisti viedä mitään, mutta jos vaikka pääsiäisenä mennään, niin ollaan etukäteen sovittu et mitä kukakin vie/tuo.
Ystäville jos mennään syömään on yleensä sovittu nyyttärimeiningillä. Synttäreille jos mennään viedään lahja ym. Jos vaan käväistään eikä syödä niin ei tarvitse viedä mitään.
Paketti Presidentti-kahvia ja lapsille Fazerin Kettukarkkeja pussillinen. Näin toimivat vielä 2000-luvun alkupuolella isovanhemmat.
Ei tarvitse tuoda, tarkoittaa yleensä ettei tarvitse mitään mitä ei jo olisi. Mutta tuominen on tuliainen eli osta jotain pientä vaikka sitä erikoiskahvia mistä he pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Kukkia
viinipullo
kahvia
jne jotain kuluvaa
Joo, luulen, että eivät nimenomaan toivo mitään tavaraa.
Jos tunnet maun, vie teetä, kahvia, viiniä, kukkia tmv.
Jos et tunne... Ehkä kukat silloin paras, kun niitä ei joudu syömään/juomaan/lahjoittamaan eteenpäin.
Itselle ikävä, kun oon teenjuoja ja sit ihmiset hyvää hyvyyttään tuovat jotain kermakaramellirooibosta. Eihän semmoinen meillä kulu.
Viinipullon tai likööripullon, ihan sen mukaan annanko miehelle vai naiselle. Käy aina.
Mä olen 35v nainen, ja ilostuisin jos vieras toisi esim. kukkia, itseleivottua pullaa, suklaata, kahvia, viinipullon, jonkun kauniin kynttilän tai vastaavaa 😊
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitäkin, kuinka läheisiä kyläpaikan ihmiset on. Vanhemmille ei tarvitse normisti viedä mitään, mutta jos vaikka pääsiäisenä mennään, niin ollaan etukäteen sovittu et mitä kukakin vie/tuo.
Ystäville jos mennään syömään on yleensä sovittu nyyttärimeiningillä. Synttäreille jos mennään viedään lahja ym. Jos vaan käväistään eikä syödä niin ei tarvitse viedä mitään.
Joo, jos on joku tuttu jonka kanssa kyläilee jatkuvasti puolin ja toisin niin olisihan se vähän hassua kuskata jotain kahvipakettia edestakaisin. Vähän harvemmin jos käydään niin joku pikku vieminen on kohteliasta, kukat, kahvi, suklaa tms. minkä nyt arvelee siinä taloudessa kuluvan.
Vierailija kirjoitti:
Viinipullon tai likööripullon, ihan sen mukaan annanko miehelle vai naiselle. Käy aina.
Osa ihmisistä ei käytä lainkaan alkoholia, ja osalla on tarkat mieltymykset. Alkoholi on aina riskituominen. Meillä oli itse asiassa yhdessä diplomaattiyhdistyksessä ohjeistus, että tuliainen ei saa olla alkoholia (ainut rajoitus), koska se voi jotakuta loukata. Toki se on länsimaalaisilla yksi yleisimpiä tuliaisia.
Hah! Vai eivät tarvitse mitään?
Vie pakkaus vessapaperirullia, talouspaperia ja saippuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä puhetta? Älä vie mitään.
Juntti. Kuka menee kylään tyhjin käsin ?
Sellaiset, joille toisten luona käyminen on ihan normaali ja usein tapahtuva asia, eikä joku kerran vuodessa toteutettava temppurata.
Tämä! Mitä parempi ja läheisempi ystävä, sitä vähemmän tarvetta krääsälle ja tuliaisten tuputtamiselle. Oma sosiaalinen elämä on vilkasta ja tavataan toisiamme usein. Eihän siitä mitään tule, jos joka kertaa pitää pähkäillä mitä hölmöimpiä tuliaisia. Sanomattakin selvää, ettei mitään tuoda puolin ja toisin.
Puolituttujen ja uusien tuttavuuksien kanssa pohditaan jotain tuotavaa, mutta on se vain yksi hitsin päänsärky ja joskus tekee mieli vain jättää menemättä kun inhoan turhien asioiden tuomista. Jos tietäisi varmasti, että tuttu arvostaa tiettyä asiaa niin helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika asperger täytyy olla, jos ajattelee et "mitään ei tarvitse tuoda" = et saa tuoda mitään.
Minä olen hieman asperger (vanhentunut ilmaus), ja minusta nuo nimenomaan ovat kaksi ihan eri asiaa. On aina parempi sanoa suoraan, jos joku asia on itselleen tärkeä, kuin kuvitella, että toinen ymmärtää rivien välistä jotain, mitä ei sanota.
Eli: ei tarvitse tuoda mitään: hyvien käytöstapojen mukaan jotain viedään
Älä tuo mitään, emme nyt halua ylimääräistä tänne: älä oikeasti vie mitään.
Riippuu missä päin Suomea ollaan. Asun itä-suomessa ja täällä emäntä tai isäntä tarjoaa kyllä kaiken. Meille vieraat tulevat usein tyhjin käsin tai kukkakimpun kanssa tai tuovat mitä pyydänjos on nyyttärit tms. Ja kun itse menen kylään ja kysyn mitä voin tuoda, sieltä vastataan mitä voisi tuoda tai ettei tarvitse tuoda mitään. Ja jälkimmäisessä tapauksessa en tuokaan mitään. Jossakin päin Suomea koetaan törkeäksi jos tullaan tyhjin käsin. Mikä tuntuu hölmöltä jos etukäteen on sanottu ettei mitään tarvitse tuoda.
Kerran sain noottia kun vei kysymättä kahvikakun vähän vieraammalle ja vanhemmalle ihmiselle, "sinun ei tarvitse tuoda enää tänne mitään, kyllä täältä löytyy kahvileipää". Niin, emäntä kyllä tarjoaa.
Itselleni kahvi tai tee menevät roskiin tai jollekin läheiselle juotavaksi, koska olen niistä todella tarkka eikä vieraat kuitenkaan osaa valita sopivaa enkä sitä oletakaan. Suklaan suhteen koetan sitä välttää ja servettejä on tarpeeksi. Kukat on kivoja kyllä, niistä ilahtuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti tämä!
Kukkien, suklaan, kahvipakettien, viinipullojen tuputtajat. Aaaargghh. En tajua miten asia pitäisi ilmaista, ettei mitään oikeasti tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntti. Kuka menee kylään tyhjin käsin ?
Sellaiset, joille toisten luona käyminen on ihan normaali ja usein tapahtuva asia, eikä joku kerran vuodessa toteutettava temppurata.
Tämä! Mitä parempi ja läheisempi ystävä, sitä vähemmän tarvetta krääsälle ja tuliaisten tuputtamiselle. Oma sosiaalinen elämä on vilkasta ja tavataan toisiamme usein. Eihän siitä mitään tule, jos joka kertaa pitää pähkäillä mitä hölmöimpiä tuliaisia. Sanomattakin selvää, ettei mitään tuoda puolin ja toisin.
Puolituttujen ja uusien tuttavuuksien kanssa pohditaan jotain tuotavaa, mutta on se vain yksi hitsin päänsärky ja joskus tekee mieli vain jättää menemättä kun inhoan turhien asioiden
Miksi veisit hölmöjä tai turhia asioita? Ei siinä mitään järkeä olisikaan.
Sen sijaan vie sellaista minkä tiedät menevän, vaikka viiniä tai suklaata. Voitte vaikka yhdessä juoda/ syödä.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle likööriä ja naiselle viiniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän parempi kahvipaketti, suklaalevy, pullo hyvää oliiviöljyä tai pienen leipomon tuore leipä :)
Miks pienen leipomon?
Miksi ei?
Oikeasti siksi että niitä ruispaloja saa joka marketista ja itse ainakin ilahtuisin käsintehdystä. Plus se eettinen puoli että tukee yrittäjyyttä.
Itse vien yleensä kukkia. Useimmat ystäväni pitävät niistä ja niitä harvoin raaskii ostaa itse. Valitsen sellaisia mitkä eivät tuoksu voimakkaasti tai allergisoi.
Ei tarvitse mitään tarkoittaa minusta sitä ettei toivota tuotavan vaikka jälkiruokaa tai kahvipullaa.
"Älkää tuoko" on eri asia, kuin "Ei tarvitse tuoda mitään".