Kalsiumin ja d-vitamiini arvot ollu aina kohdillaan, silti osteoproosi?
Liikkunut olen ja muutenkin hoitanut itseäni, miten tämä voi olla mahdollista?
Kommentit (32)
Oletko sairastanut matala-asteista tulehdusta?
Geenijuttu se varmaan on. Äidilläni oli tosi paha ja siksi minut kuvattiin ja saatiin varhaisessa vaiheessa osteoporoosi kiinni, mitään vahinkoa ei ollut vielä sattunut. Alendronaattia olen käyttänyt vuodesta 2010 (se oli varmaan silloin jonkun muun nimistä). Yhden 4 vuoden tauon olen pitänyt ja sen jälkeen käytin 2 vuotta puolen vuoden välein annettavaa piikkiä. Kuvattiin ja vaste ei ollut hyvä, joten vaihdettiin taas Alendronaattiin. Nyt taas 2 vuoden tauolla, kun tilanne oli tosi hyvä ja sitten taas kahden vuoden jälkeen kuvataan.Yksi nilkkamurtuma oli 2012. En tiedä johtuiko osteoporoosista, oli onnettomuus, jossa olisi varmaan murtunut muutenkin. Parani hyvin. Tsemppiä, kyllä sen kanssa pärjää, kun vaan säännöllisesti hoitaa. Ota lääke ohjeen mukaan.Olen nyt 77 vuotias.
Älä ainakaan siihen osteoporosilääkkeeseen hairahdu joka kovettaa luut ja tekee niistä lasimaisen hauraita. Toivottavasti se on jo vedetty markkinoilta.
Millaiset oireet sinulla osteoproosissa?
Sellaista on kun ei syö riittävästi booria sisältävää ruokaa. Tätä muuten ravinnon asiantuntijat ei teille kerro. Booria kannattaa nauttia lisäravinteena 6-9 mg per päivä.
Koko aikuisikäni olen tiennyt, että osteoporoosin uhka on, koska äidillä ja isoäidillä oli.
Kaikki konstit ehkäisemiseki on käytetty, ja niin vaan osteopenian kautta nykyiseen osteoporoosiin päästy. Huono tuuri, huonot geenit. Mutta ajattele, että ehkä olisi tullut aikaisemmin ja vaikeampana, jos en olisi edes yrittänyt estellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ca+D vaatii luustoon kulkeakseen riittävästi estrogeenia. Onko estrogeenitasosi olleet riittäviä, onko tasoja koskaan tutkittu (vai puoskaroitu vain veressä vapaan kalsiumin ja d-vitamiinin arvoja katsoen)?
Miehellä ?
On estrogeenia veressä, tietenkin. Perusasiat haltuun nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei se juurikaan oireile, ennen kuin selkärangan nikamat alkavat romahtaa, tai tulee matalaenergisiä murtumia, ranteet, kylkiluut...
En aloita luulääkettä, ei ne ole äidillekkään auttanut, murtumia on silti tullu.
Huvittaa nuo aloittelevat lääkärit, kun ne on niin ehdottomia ja varmoja siitä, että potilas tekee mitä ne käskee, mutta eihän se niin mee, ne voi suositella , mut ei määrätä tai pakottaa tai painostaa käyttämään jotain lääkettä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osteoproosi ei oireile millään tavalla.
Miehellä ?
------------
Kyllä, myös miehellä on luonnostaan estrogeenia veressään, kuten naisillakin on testosteronia. Niille hormoneille on syynsä ja paikkansa aineenvaihdunnan sätelyssä.