Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ortoreksia, haluatko kysyä jotain

Vierailija
11.03.2025 |

Ortoreksia tarkoittaa sisäistä pakkoa syödä terveellisesti.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsitkö tästä itse vai ovatko muut vain huomautelleet? Kuinka kauan jatkunut ja mistä luulet saaneen alkunsa?

Vierailija
2/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytännössä näkyy sun elämässä? Juhlat ja muut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsitkö tästä itse vai ovatko muut vain huomautelleet? Kuinka kauan jatkunut ja mistä luulet saaneen alkunsa?

Kyllä perhe on huomauttanut ja saanut ymmärtämään, että minulla on tuo ongelma. Minua nimittäin ahdistaa, jos joku läheinen syö epäterveellisesti. Olen ollut samanlainen jo lapsesta asti ja äidilläni on luultavasti sama tauti. Vanhemmiten tämä on lieventynyt hieman. Ap

Vierailija
4/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perhe on huomauttanut ja saanut ymmärtämään, että minulla on tuo ongelma. Minua nimittäin ahdistaa, jos joku läheinen syö epäterveellisesti. Olen ollut samanlainen jo lapsesta asti ja äidilläni on luultavasti sama tauti. Vanhemmiten tämä on lieventynyt hieman. Ap

Luulin, että ortoreksia koskee vain omia syömisiä... Ei ihme, jos perhe kyllästyy heidän syömisistä huomautteluun.

Vierailija
5/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei, syön kyllä terveellisesti kun olen siihen oppinut mutta voin hyvin hakea pizzaa ja grillimättöä 

Vierailija
6/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö epäterveellisiä ruokia juuri koskaan enkä onneksi edes pidä niistä. Kammoksun esimerkiksi voita ja kermaa, mutta syön juhlissa mitä tarjotaan. Ja matkoilla on rennompaa, syön välillä jotain missä on voita ja kermaa ja pystyn nauttimaankin niistä, jos on hyvää. Ap

Vierailija
7/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrään täysin yksin, mitä syödään ja kaupasta ostan.

En edes kysy muiden mielipiteitä. Laitan yksin ruoat eikä sinne paikalle ole asiaa. Nice guy  gay.

Vierailija
8/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että ortoreksia koskee vain omia syömisiä... Ei ihme, jos perhe kyllästyy heidän syömisistä huomautteluun.

Syömme koko perhe terveellisesti, joten ei hirveästi tarvitse huomautella ja pyrin olemaan muutenkin huomauttelematta, vaikka joskus lipsahtaakin. Ap

Vierailija
9/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tauti, sinulla on psyykkisiä ongelmia. Muista kuitenkin olla hienotunteinen lähimmäisiäsi kohtaan, itseäsi voit kurittaa ja rankaista kuten itse tahdot. Voit olla itsesi herra mutta et muiden samalla tavalla. Älä käytä hyväksesi ongelmiasi tai katsomuksiasi, sekään ei ole tervettä toimintaa. Ole vain itsestäsi rehellinen.

Vierailija
10/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö epäterveellisiä ruokia juuri koskaan enkä onneksi edes pidä niistä. Kammoksun esimerkiksi voita ja kermaa, mutta syön juhlissa mitä tarjotaan. Ja matkoilla on rennompaa, syön välillä jotain missä on voita ja kermaa ja pystyn nauttimaankin niistä, jos on hyvää. Ap

Voi ja kermahan ei ole mitenkään epäterveellisiä ruokia. Mikä tahansa ruoka on epäterveellistä jos niitä syö liikaa.

Vierailija
11/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ortoreksia tarkoittaa sisäistä pakkoa syödä terveellisesti."

Eli sisäistä pakkoa syödä paskan makuista ruokaa.

Vierailija
12/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tauti, sinulla on psyykkisiä ongelmia. Muista kuitenkin olla hienotunteinen lähimmäisiäsi kohtaan, itseäsi voit kurittaa ja rankaista kuten itse tahdot. Voit olla itsesi herra mutta et muiden samalla tavalla. Älä käytä hyväksesi ongelmiasi tai katsomuksiasi, sekään ei ole tervettä toimintaa. Ole vain itsestäsi rehellinen.

Ei todellakaan ole kyse kurittamisesta ja rankaisemisesta, ehkäpä siksi ortoreksialle ei ole omaa diagnoosinumeroakaan. Kyse on siitä, että terveellisesti syömisestä saa voimakasta mielihyvää ja ehkä vielä isompi mielihyvä tulee siitä, että läheisetkin syövät "oikein". Heidän elimistönsä saa hienoja rakennusaineita, joilla rakennetaan terveyttä ja hyvää elämää. 

Mieheni kiittää minua usein hyvästä ruuasta ja siitä, että se tukee terveyttä. Lasten osalta sitten vähän eri asia eli huomaan, että olen periyttänyt tätä myös eteenpäin kuten omakin äiti teki. Ruokailutottumuksethan rakennetaan kotoa lapsesta asti. Ap

Vierailija
13/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ortoreksia tarkoittaa sisäistä pakkoa syödä terveellisesti."

Eli sisäistä pakkoa syödä paskan makuista ruokaa.

Sääli jos terveellinen ruoka ei sulle maistu. Mulle kyllä maistuu eli on täysin väärin ymmärretty, jos ajatellaan, että söisin pahaa ruokaa. Minä koen, että epäterveellinen ruoka on usemmiten pahanmakuista. Esim hampuriainen on usein lämmin lössö, joka maistuu vain lisäaineelta ja talilta. Hyi. Ap

Vierailija
14/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lasten osalta sitten vähän eri asia eli huomaan, että olen periyttänyt tätä myös eteenpäin kuten omakin äiti teki."

Miten tämä näkyy käytännössä? Esimerkkejä?

Vierailija
15/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ja kermahan ei ole mitenkään epäterveellisiä ruokia. Mikä tahansa ruoka on epäterveellistä jos niitä syö liikaa.

Kyllä ne ovat. Mutta voihan niitä joskus syödä, ilmankin kyllä tulee toimeen oikein hyvin. En syö epäterveellistä ruokaa koskaan loppuun, jos se ei ole hyvää, jätän siihen, esim melko turha ostaa hampurilaista, kun se ei vastaa odotuksia. Syön epäterveellisen ruuan vain, jos sen maku on erinomainen, koska en halua rasittaa kehoa. Ap

Vierailija
16/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lasten osalta sitten vähän eri asia eli huomaan, että olen periyttänyt tätä myös eteenpäin kuten omakin äiti teki."

Miten tämä näkyy käytännössä? Esimerkkejä?

He välttelevät kovia rasvoja, lihaa, grillaamista, fruktoosisiirappia ja palmuöljyä ja muita epäterveellisiksi ja haitallisiksi todettuja aineita. Ap

Vierailija
17/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja kerma kasviksilla on ok, mutta epäterveelliseksi se muuttuu jos syö pastan kanssa. Pasta kasviksilla taas on ok. Kaikki on kiinni oikeasta balanssista.

Vierailija
18/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle diagnosoitu ortoreksia? Se tarkoittaa hyvin jäykkää joustamatonta ja pakonomaista suhtautumista ruokaan ja syömiseen. Voi yltää myös muuhun osa-alueeseen elämässä. Sellainen ei nauti toisena hetkenä siitä mikä on ehdoton ei muulloin. Tai ei tykkää.

Vierailija
19/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle diagnosoitu ortoreksia? Se tarkoittaa hyvin jäykkää joustamatonta ja pakonomaista suhtautumista ruokaan ja syömiseen. Voi yltää myös muuhun osa-alueeseen elämässä. Sellainen ei nauti toisena hetkenä siitä mikä on ehdoton ei muulloin. Tai ei tykkää.

Sellaista diagnoosiahan ei ole olemassa kuin ortoreksia. Se menee määrittelemättömän tai epätyypillisen syömishäiriön diagnoosilla, jos sellainen asetetaan. Kun kävin nuorena psykoterapiassa, ortoreksiaa ei ollut olemassa, olisin sen varmaan silloin saanut diagnoosiksi, mutta nyt vanhemmiten on tosiaan lieventynyt. Ap

Vierailija
20/100 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ja kerma kasviksilla on ok, mutta epäterveelliseksi se muuttuu jos syö pastan kanssa. Pasta kasviksilla taas on ok. Kaikki on kiinni oikeasta balanssista.

Minun ja sinun ero on siinä, että minun pakkomielteeni ovat tieteellisesti todistettuja faktoja ja sinulla taas on oma järjestelmä, joka ei perustu tieteeseen :)   Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi