Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minimalismi on nimenomaan milleniaalien juttu?

Vierailija
11.03.2025 |

Onko tässä joku psykologinen tekijä? Milleniaalit ovat ensimmäinen sukupolvi joilla on koulutuksesta huolimatta keskimäärin huonompi elintaso kuin vanhemmillaan, eli merkityksellisyyttä pyritään siksi hakemaan muualta kuin kulutuksesta? Ja Z-sukupolvi on sitten taas lähtökohtaisesti kyynisempää ja haluavat erottua milleniaaleista kaikessa, joten minimalisminkin on pakko olla so last season. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa tähän nyt vastaan tulleeseen ketjuun seuraavaa: sinkkuna elävät minimalistit oletettavasti asuvat yksiössä tai muuten pienessä kämpässä. Tämän mahdollistaa tietenkin pieni tavaramäärä. Mutta perusteluna minimalismille se, ettei halua maksaa turhista neliöistä mielestäni ontuu. Turha on turhaa, mutta pieneenkin kämppään saa älykkäillä ratkaisuilla vaikka mitä. Sen sijaan oikein ökyrikkailla on avarat, isot lukaalit eikä sielläkään ole oikeastaan paljon mitään. Meuhkaamatta minimalismista oikein rikkaat voisivat kai ainakin rahan puolesta täyttää koko luukun kaikella krääsällä. Luultavasti heillä on paitsi kestävä tyylitaju, myös vähemmän traumaattinen tai neuroottinen suhde tavaraan ja omistamiseen. Myöskään milleniaalien netistä impatut villitykset eivät välttämättä heitä hetkauta, ja ilman nihilismin häivääkään sitä ei tarvitse yrittää piilottaa johonkin hetkessä elämisiin tai illusatoriseen vapauteen. Ihan varmasti riittävän varakas voi nautiskella elämyksistä ja kokemuksista ja vielä 'vapaammin' jos vaan haluaa. 

Vierailija
42/47 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat varmaan omista vanhemmistaan huomanneet, miten materiaan panostaminen ei ole tehnyt elämästä millään tavalla parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska elin kodissa joka täynnä rojua. isot kirjahyllyt ja täynnä turhaa krääsää.

itse en halunnut kotini muistittavan kirpputoria lisäksi joutuu muuttuessa kaiken sen roinan sitten kantaa.

mun perussääntö on se, että tärkeät tavarat mahtuu reppuun ja muuten sitten huonekalut niin että kerralla saa vietyä.

en tarvitse hyllyjä ja kippoja ja kuppeja ja taulut on yök

Vierailija
44/47 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen milleniaali ja koen asian niin että sitä kaipaa mitä ei ole. Lapsuudessa mulla oli leluja niin paljon ettei mitään järkeä. Äiti keräili kaikkea rumaa ja tylsää kaikki paikat täyteen. Jatkoin samaa keräilyä vaihtaen keräilykohteet sellaisiksi joista pidän. Olen tehnyt elämänmuutoksia ja karsimisia nyt kymmeniä kertoja. Hetkeksi tavarat vähenee kunnes komerot jälleen vyöryvät. Haluaisin olla minimalisti kuten muut ikätoverit mutta en osaa. Olen jotenkin viallinen tässä. 

Vierailija
45/47 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi teoria minimalismin suosiosta on, että elämä itsessään on niin sekavaa ja ärsykkeitä paljon, ettei niitä kaivata enää kotiin.

Vierailija
46/47 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien vanhempien hoardailu ja oma aikuisiän epävarmuus. Olen ollut pätkätöissä ja muuttanut parin vuoden välein, asuntoni ovat aina pieniä ja tässä murenevassa yhteiskunnassa haluan säästää vähäiset rahani pahan päivän varalle. Koska niitä pahoja päivähän on kyllä tulossa. 

Olin juuri tulossa kommentoimaan, ettei minulla koskaan tule olemaan varaa yhtä valtavaan asuntoon, mitä lapsuudessani asunnot olivat :D

Ja silti valtava talokin saatiin täytettyä jokaista huonetta myöten kaikella tavaralla, että siivoaminen oli oma urakkansa.

Kaikki aikuisuuden asuntoni ovat olleet pienempiä kuin talon suurin huone, niin kyllähän siinä pitää miettiä mitä kannattaa hankkia. Plus haluan siivoamisen olevan helppoa, eikä mene rahaakaan turhiin tavaroihin.

Vierailija
47/47 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti siksi, että turhaa roinaa ja ylikuluttamista alkoi olla kunnolla vasta 2000-luvulla. 70-luku ja 80-luku olivat aika askeettisia siihen verrattuina, ja moni seurasi luonnollisesti aika askeettisia elämäntapoja. Osittain siksi, että se oli ainoa vaihtoehto. Esimerkiksi tarjonta kaupoissa oli lähempänä Neuvostoliittoa kuin länsimaita (hieman kärjistäen), joten ei ollut mitään karsittavaa. Jotta voisi ruveta karsimaan ja konmarittamaan, pitää luonnollisesti ensin olla jotain karsittavaa. Kun ostettiin vaikka uusi TV, sitä katsottiin kunnes se hajosi 20 vuoden päästä. Ei myöskään ollut suunniteltua vanhenemista: tavaroita ei ollut suunniteltu hajoamaan vähän ajan päästä, niin että oli pakko osta uusi.

N58 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi