Miksi jotkut naiset luulevat näyttävänsä reilusti ikäistään nuoremmalta?
Taas on joku reilut nelikymppisen näköinen nainen iltapulussa ihmettelemässä, miten kaikki luulevat häntä pari-kolmikymppiseksi. No tuskin luulee, ihan ikäiseltään näyttää hänkin, kuten kaikki muutkin lehtien palstoilla samaa asiaa julistavat ikäkriiseilijät. Myötähäpeä.
Kommentit (621)
Tästähän on tehty tutkimus, kun ihmisille näytettiin eri asteisesti paranneltuja kuvia itsestään ja pyydettiin valitsemaan se mikä on lähinnä oikeaa, luonnollista kuvaa. Lähes kaikki valitsivat sen eniten käsitellyn kuvan, eli pitivät itseään paremman näköisenä kuin ovat.
Anoppi usein selittää miten nuorekas on, vertaa itseään kavereihinsa jne. Eräs kaverini näki anoppini ensi kertaa ja kommentoi: "minä luulin sinun puheiden perusteella että lastesi mummi on tosi nuorekas ja aktiivinen. Hänhän näytti tosi vanhalta" :)
Sen sijaan minulle tuli täytenä yllätyksenä eräs eläkkeelle jääminen. Aivan upean näköinen brunette, polkkatukka, normaalipainoinen mutta ei laiha ja mielettömän mukava nainen, positiivinen luonne. Hän ei koskaan imarrellut itseään tai ns. vaatinut huomiota. Eläkejuhlissa olin vain ihmeissäni, että miten ihmeessä hän voi olla jo eläkeikäinen?? Niin se miellyttävä luonne ja positiivisuus omalta osaltaan nuorensi ihmistä - ja toki ulkonäkö myös. Ja se, ettei koskaan mainostanut miten nuorekas on :)
Omalla kohdalla syy on se, että muu maailma kohtelee minua ikäistäni nuorempana. Tein ennen paljon pätkätöitä ja jokaisessa työpaikassa on käyty arvuuttelua iästäni. Kaikki veikkaavat 30-35. Törmään edelleen (viimeksi viime viikolla) siihen, että minua pidetään harjoittelijatyttönä, vaikka olen esimiesasemassa ja 44-vuotias. Ei se vaadi muuta kuin hoikan vartalon, iloisen ilmeen ja ympärille joukon vähemmän onnekkaasti ikääntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyy joltakin, että arvaa minkä ikäinen olen, niin tottakai tulee sellainen fiilis, että hän haluaa olla nuoremman näköinen. Minulta juuri yksi hotellin siivooja kysyi tätä ja minusta hän oli n. viiskymppisen näköinen mutta arvasin sitten ääneen 42 -vuotias. Sitten hän iloisena ilmoitti olevansa 51 - vuotias. Oli ihan ikäisensä näköinen mutta toivottavasti sai hyvän mielen.
Harvemmin kukaan ikäänsä arvuuttelee ellei ole joku tyhjäpää. Ainakin omat kokemukset nuoremmaksi luulemisesta on tullut ihan normaalikeskustelussa esille, kun ikä on käynyt ensin ilmi ja sitten toinen on sanonut että oli jonkun toisen kanssa luullut minua nuoremmaksi.
Ulkonäköön vaikuttaa moni asia. Äitini on lähes 80 ja näyttää 60 vuotiaalta. Isäni on samaa ikäluokkaa ja polttaa tupakkaa, on ihan ikäisensä näköinen. Isä kuulee jatkuvasti äimistelyä kun on "nuorempi vaimo". Samoin minun miehelleni on päivitelty sitä miten on ottanut nuoremman puolison.
Ikäkin on katsojan silmissä, kuten kauneuskin.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla syy on se, että muu maailma kohtelee minua ikäistäni nuorempana. Tein ennen paljon pätkätöitä ja jokaisessa työpaikassa on käyty arvuuttelua iästäni. Kaikki veikkaavat 30-35. Törmään edelleen (viimeksi viime viikolla) siihen, että minua pidetään harjoittelijatyttönä, vaikka olen esimiesasemassa ja 44-vuotias. Ei se vaadi muuta kuin hoikan vartalon, iloisen ilmeen ja ympärille joukon vähemmän onnekkaasti ikääntyneitä.
Et ole vissiin nettiä lukenut missä oli juttu tutkimuksesta, että paljon urheilua harrastavat vanhenevat nopeammin.
Omasta mielestä näytän ikäiseltäni, mutta esim. poikaystävän äiti luuli, että olen poikaystävääni nuorempi, vaikka olen useamman vuoden poikaystävääni vanhempi.
Olen myös joutunut todistamaan ikäni ostaessani energiajuomaa useamman kerran (täällä ikäraja 16), toki kassalla ole vanhempi henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että he sanovat ajattelemansa veikkauksen? :D Jokainen vähänkään järkevä ihminen ottaa tietenkin ikää pois todellisesta arvauksestaan, ettei loukkaisi kysyjää.
Kyllä tuossa vähemmän meikatussa kuvassa näyttää ihan ikäiseltään. Kuva, jossa on paljon meikkiä on muutenkin käsitelty, esim. kaulanaluetta on blurrattu.
Pukeutumistyyli ja hoikkuus tekevät sen, että kauempaa katsoen näyttää nuoremmalta, mutta naama on nelikymppisen, siitä ei mihinkään pääse.
Nykyään monet meikkaavat todella paksusti ja sillä saa ikääntymisen merkkejä häivytettyä, muttei henkilö oikeasti välttämättä näytä yhtään ikäistään nuoremmalta.
Minun vanhuuseläkkeellä olevalla sukulaisella ei ole ryppyjä, mutta veikkaan sen johtuvan hyvistä meikeistä.
Miksi edes haluaa tuoda asian lehtiin. kai meikeillä voi nuorentaa itseään. Naisen arvioin ikäisekseen. Vertasin omaan tyttäreeni. Miten joku voi luulla alle 30 vuotiaaksi. Vaikuttaa siltä että keski ikäisetkin kuvittelee olevansa nuoria. En arvosta tuollaisia ihmisiä jotka ovat tuossakin iässä noin julkisuus hakuisia.
Kävin rentouttavassa kasvohoidossa ja ihohuokosten syväpuhdistuksessa muutama vuosi sitten joululomallani. Ystävän lahja.
Hoidon tekijä kysyi ikääni. Päätä pyöritellen totesi, ettei ole koskaan nähnyt yhtä kiinteää leukalinjaa ja kaulaa hoidokillaan. Olin jo tuolloin yli 40. Ehkä hän imarteli, ehkä ei, mutta kyllä mielipide tuhansia kasvoja meikittä nähneeltä konkarilta hieman lämmitti. Olen pitänyt todella hyvää huolta ihostani 12-vuotiaasta alkaen. Ehkä siksi en ole koskaan kärsinyt mm. finneistä tai pigmenttihäiriöistä.
Joillakin on julkinen facebook ja siellä matkakuvista lähtien kaikkea.
Jos ei halua huomiota eikä leuhkia niin silloin ihminen ei laita kuvia itsestä, matkoista ja kodista ollenkaan mihinkään facebookkiin.
Olen tällä viikolla haastatellut joukon nuoria naisia kesätöihin. Voi kuinka untuvikoilta he vielä näyttävätkään. Kyllä tuo lehtijutun nainen on aika lailla ikäisensä näköinen ja tyylinen. Ehkä häntä luulevat nuoremmaksi sellaiset ihmiset, jotka eivät ole paljoa tekemisissä nuorten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä viikolla haastatellut joukon nuoria naisia kesätöihin. Voi kuinka untuvikoilta he vielä näyttävätkään. Kyllä tuo lehtijutun nainen on aika lailla ikäisensä näköinen ja tyylinen. Ehkä häntä luulevat nuoremmaksi sellaiset ihmiset, jotka eivät ole paljoa tekemisissä nuorten kanssa.
Monella keski-ikäisellä on kyllä itsellä lapsia, 20-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pakkomielle on tosiaan luulla olevansa nuoremman näköinen?
Vierailija kirjoitti:
Kävin rentouttavassa kasvohoidossa ja ihohuokosten syväpuhdistuksessa muutama vuosi sitten joululomallani. Ystävän lahja.
Hoidon tekijä kysyi ikääni. Päätä pyöritellen totesi, ettei ole koskaan nähnyt yhtä kiinteää leukalinjaa ja kaulaa hoidokillaan. Olin jo tuolloin yli 40. Ehkä hän imarteli, ehkä ei, mutta kyllä mielipide tuhansia kasvoja meikittä nähneeltä konkarilta hieman lämmitti. Olen pitänyt todella hyvää huolta ihostani 12-vuotiaasta alkaen. Ehkä siksi en ole koskaan kärsinyt mm. finneistä tai pigmenttihäiriöistä.
Minulta tämä ja 258. Itse en jaa lainkaan itsestäni somekuvia esim. matkoiltani yleisölle, joku tuossa mainitsi Fbn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pakkomielle on tosiaan luulla olevansa nuoremman näköinen?
Mikä pakko töissä on kysyä kenenkään ikää tai jutella kenenkään iästä.
Noin on kuitenkin ollut monella työpaikalla ja sitä tekevät vakituiset. He puhuvat myös matkoista ja ihmisten asumismuodoista. Yhdestä vakituisesta puhuttiin, että kun sekin asuu vain vuokralla, selän takana puhuvat tollasia. Yrittävät pitää itseään muita parempina, narsisteja.
Läskit mammat täällä lynkkaamassa hoikkia ja ikäänsä nähden nuoremman näköisiä. Sen nyt arvas 😅
Ps. Treenatkaa ja vaihtakaa tyyliä kivaks!
Vierailija kirjoitti:
Taidokasta markkinointia kosmetologilta ;) Tottakai asiakasta kehutaan, jotta hänelle jää hyvä mieli ja hän tulee uudelleen hoitoon ja kehuu kavereillekin.
Omasta mielestäni olen ihan ikäiseni näköinen (47v.), eikä ole tarve näyttää nuoremmalta. Enkä kaipaa kehuja, että näyttäisin joltain 35-vuotiaalta. Oppilaat joskus arvuuttelevat ikää ja ovat hämmästyneitä, kun sanon ikäni. En tiedä miksi, koska kaikki oli kolmekymppiset ovat niille muutenkin ikäloppuja.
Olisi mukavaa vanhentua arvokkaasti. Mitenköhän siihen voisi vaikuttaa?
Ikääntyminen, luki 'ikääntynimen:.
Kiiretypo🥳
Hymyä huuleen, ihmiset hyvät.