Lue keskustelun säännöt.
IS: Asumistukea leikattiin, mutta jotkut saavat nyt jopa enemmän tukia Työttömänä jää enemmän käyttörahaa kuin jos olisin töissä
10.03.2025 |
www.is.fi/taloussanomat/art-2000011063250.html
Suomessahan ei mitään töitä ole ja matalapalkkaduuneissa meno juuri tuollaista - mitään ei jää käteen jostain 1600 euron bruttopalkasta kun kaikki on maksettava itse...
NIIN MIKSIKÖHÄN SITÄ EDES HAKISI TÖITÄ ??
Kommentit (64)
Minimipalkka Suomeen. Laki kehitteille välittömästi!
2000e verojen jälkeen kk minimitulot työssäkäyvälle.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kaikki naiset eivät halua politiikkaan kuten ei kaikki miehetkään. Näin se vaan menee.
Miksi asiaa katsotaan aina siltä kantilta, että tuet ovat muka liian suuria ja siksi työssä käyminen ei kannata?
Syynähän on liian pienet palkat, jonka vuoksi työnteko ei ole kaikille kannattavaa!
Hyväpalkkaiset miehet haluavat aina lakkoilla, mutta meille matalapalkkaisille naisille pari palkatonta lakkopäivää horjuttaa talouden. (Varsinkin, jos on yksineläjä). Pieni parin prosentin korotus pieneen palkkaan on yhtä tyhjän kanssa! Kun taas hyvään palkkaan korotus tuntuukin jossain.
Siksi matalapalkkaisena ymmärrän suht hyvin, miksi tuilla toimeen tuleva ei halua töihin. Töissä käyminen matalalla palkalla voi tulla kalliiksi, jos joutuu käyttämään työmatkoihin autoa. Myös bussikortti maksaa monta kymppiä kuussa. Ja tietenkin eväät töihin, ja mahdolliset työvaatteet, jos työnantaja ei niitä kustanna.
Kun olin muutama vuosi sitten työttömänä, niin olisin päässyt töihin firmaan, jossa tuntipalkkani olisi ollut kymmenen euroa ja sentit päälle. Bussikortti olisi maksanut 80 euroa kuussa, koska työpaikka oli toisella paikkakunnalla. En ottanut työtä vastaan, koska työttömänä sain saman rahan jolla pystyin maksamaan laskuni ja ruokani.
Nykyään olen töissä alle kolmentoista euron tuntipalkalla. Onneksi pidän työstäni, sillä tuo tuntipalkka pelkästään ei olisi tarpeeksi hyvä motivaattori nousta aamuisin töihin.