Mitä asioita Suomessa haluat säilyttää/puolustaa?
Poistetun ketjun innoittamana kysyn, mitä asioita Suomesta ja suomalaisesta kulttuurista haluaisit säilyvän tuleville sukupolville? Mitä hyviä juttuja meillä on?
Kommentit (55)
Suomen kieli. Yleiset kirjastot. Koulutustaso. Vaalea iho (sekä "rodullisesti" että niin ettei hirveästi rusketeta itseä).
Vierailija kirjoitti:
Yleisradio. Näpit irti persut!
Olin tulossa kirjoittamaan samaa. Areena on kyllä helmi. Tänä viikonloppuna katsonut paljon mielenkiintoista sieltä.
Haluaisin säilyttää luonnon niin Suomessa kuin lähimaissa. Eläimet. Kivoja ihmisiä. Vesistöjä. Rauhan. Jos on kivoja kaupunginosia, tiet oikein, se toimii. Puistoja.
Vapaus, demokratia ja tietynlainen "lodzh-nepravda-vranjo"-faktorin puuttuminen arkipäivästä.
Jopa kortteleita voisi miltei museoida. Ei isoja kerrostaloja.
Hyvinvointia, sivistystä, turvallisuutta, vapautta, länsimaisia arvoja.
Kaikki mitä meillä OLI, yhtenäisyys, turvallisuus, töitä, joista sai oikeaa palkkaa, koulutus. Kaikki on pilattu. Viimeiset 10 vuotta meitä on haukuttu laiskoiksi autistisiksi rasisteiksi, ei kiinnosta vitt uakaan puolustaa maata, joka ei arvosta minua eikä muitakaan suomalaisia.
Ihmisoikeudet ja niin tasa-arvoinen yhteiskunta kuin se pystyy olemaan.
Minusta Suomessa on monissa asioissa tehty hyviä kompromisseja oikeiston ja vasemmiston välillä. Vaikka olen porvari, maksan mielelläni veroja, koska niitä käytetään pääosin hyviin asioihin. Vaikkapa koulutukseen, terveydenhuoltoon jne.
Ulkomaalainen vaimoni Suomeen muuttaessaan ihmetteli korkeita verojamme, mutta hänkin on vuosien saatossa huomannut, että niille saadaan jotain vastinettakin.
Kirjahulluus ja kirjahyllyt. Puu aikuiselle sisustukseen. Luonnonläheisyys, ei hyttyset. Maisemat.
Suomen kielen. Sen taidon ja ainutlaatuisuuden vaalimiseen sekä suomenkielisen kulttuurin ja median tuotannon.
Olen valmis häviämään sodan vaikka Ruotsille, Norjalle, briteille tai ranskalaisille mutta en helvetti venäläisille! Olen valmis antamaan henkeni, että niin ei käy.
Kieli, kirjallisuus, kulttuuri, tasa-arvo, puhdas luonto, vesistöt, metsät ja sauna.
Maaseudun miehet. Sellaiset jotka nukkuu ruuan jälkeen päiväunet sohvalla kissa mahan päällä mutta nousee ylös heti kun soitetaan apua ja käyvät traktorilla nyppäämässä Teslan ojasta. Eivätkä suostu ottamaan rahaa vaikka tyrkytetään.
Vierailija kirjoitti:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ÄÄNI PERUSSUOMALAISELLE ON ÄÄNI TRUMPILLE JA PUTINILLE
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Hyvä Trump. Ainoa oikea rauhan tekkijä Ps n ksnsss.
Harva väestötiheys, hiljaisuus, luonnonläheisyys, vaatimattomuus.