Aika hurja tuo ennustus Hesarissa että ajattelutyötå tekevien ihmisten tarve romahtaa tekoälyn myötä pohjamutiin
Onko siis tulevaisuudessa taas kädentaidot arvokkaampia?
Kommentit (157)
https://www.tivi.fi/uutiset/raju-visio-nain-nopeasti-tekoaly-voi-ottaa-…
Koodaus otettas haltuun suurilta osin 3-6 kk sisällä ja vuoden sisällä ihmisille jäis vain ne suuret linjat.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei ajattele vaan toistaa jo kerran kerrottua.
joten varsinkin ajattelijoiden tarve kasvaa.
suurin osa ihmisistä tosin tekee työtä jossa ei paljoa ajattelua vaadita, vaikka toisin luulevat.
Teknouskovaisille pojille tekoälyn tuottama huuhaa on ihan validia ajattelua 🤣
Itse joskus mietin aikaa ennen tekoälyä toimittajan hommia. Nyt kun ammatinvalinta kysymys on ajankohtainen, en uskallakaan hakeutua sellaiseen työhön (olen siis hyvin nuori vielä). Toki uskon, että jokin tarkastaja tai kirjoitusvirheiden korjaaja siellä pitää olla, mutta kokonaisia artikkeleita varmaan harvojen täytyy itse kirjoittaa tulevaisuudessa. Myös media-ala ja koko höskä valitettavasti menee aikalailla samaan kastiin. On jo nyt tekoälyllä luotuja mainoksia (ainakin "malleja" yms.) Voguessakin on ollut jo AI malleja, joten malliksikaan ei juuri kannata (jos kannatti lainkaan alun perin). Arvioni on, että kyllä ammatinvalinta kannattaa tehdä nykyään harkiten tulevaisuuden muutosta arvioiden. Tietyt kädentaitoja vaativat ammatit kuten sosiaali- ja terveydenhuolto ovat varmempia vaihtoehtoja, mutta sitten kannattaa pitää mielessä esim. Rakennusalan työllisyys, käsityöläiset yms. En usko, että kädentaitoja tullaan suoranaisesti arvostamaan, pikemminkin suosimaan tilanteen takia. Palkoissa tuskin nähdään muutoksia ja ajattelua tarvitsevat työt ovat vieläkin harvaisempia/vaikeampia päästä = korkeapalkkaisempia.
Kun katsoo millaista paskaa AI suoltaa, niin voi todeta että vain feministiset suojatyöalat, kuten sossuilut ja lakihommat tekee jatkossa kone.
Lopettakaa vertaaminen historian murroksiin. Kyse on nyt täysin eri asiasta ja ihmisiä on maailmassa enemmän kuin koskaan.
Oikeastaan tekoälyn myötä muuttuu kaikki sellaiset työtehtävät tarpeettomiksi jotka voidaan jo nykyään tehdä etänä. Siinä yksinkertainen nyrkkisääntö.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta mitä yhteiskunnassa tapahtuu nykyään on helppo päätellä ihmisten ajattelutyö ei ole kovin korkeassa arvossa
USA:takin voi johtaa ilman aivoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä veikkaan että tekoäly vähentää, tai on jo vähentänytkin, mallien töitä. Kuvat on helpompi pyöräyttää tekoälyn avulla kuin alkaa kuvailemaan jotain ihmismalleja.
Seuraavaksi ehkä loppuu näyttelijöiden työt. Elokuvatkin on niin työläitä ja kalliita tehdä kuvaamalla, että ei sitä varmaan kannata enää kauan jatkaa.
Paljonhan sitä jo tehdäänkin animaationa ja sitten kun tekoälyllä saa riittävän uskottavan näköistä jälkeä, niin ei muuta kuin kerrotaan sille millainen elokuva halutaan tehdä, niin se pyöräyttää sellaisen parissa minuutissa.
Nämä ammatit menevät jo nyt. Miksi maksaa ihmismallille? Miksi maksaa studiosta, tekniikasta tai työvoimasta? Mainoskuvan makkarasta saa parissa minuutissa tekoälyn avulla.
Näyttelijät nostavat jo oikeusjuttuja äänensä varastenaita firmoja vastaan. Kuolleiden näyttelijöiden ura voi myös jatkua. Perikunta myy vain oikeudet. Oikeudet myös vanhentuvat joskus.
Huolestuttavaa, jos ihmiskunta ulkoistaa ajattelunsa koneille ja uskoo kritiikittä, mitä kone sanoo. Tullaan tilanteeseen, jota kuvataan 1980-luvun scifikuunnelmasarjassa "Maata etsimässä".
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei ajattele vaan toistaa jo kerran kerrottua.
joten varsinkin ajattelijoiden tarve kasvaa.
suurin osa ihmisistä tosin tekee työtä jossa ei paljoa ajattelua vaadita, vaikka toisin luulevat.
Niin. Oikeasti syvää ja monipuolista ja luovaa ajattelua ei voi tekoäly tehdä. Suurimmalla osalle ihmisistä varmaan riittää pintapuoliset tekoälykatsaukset ja tekoälykirjallisuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa vertaaminen historian murroksiin. Kyse on nyt täysin eri asiasta ja ihmisiä on maailmassa enemmän kuin koskaan.
Ilmastonmuutos poistaa monta ongelmaa, myös liikakansoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei tee ajatusrikoksia.
Vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta mitä yhteiskunnassa tapahtuu nykyään on helppo päätellä ihmisten ajattelutyö ei ole kovin korkeassa arvossa
Eikä sinun näsäviisautesi lisää uskoa ihmisen ajattelukykyyn. Päinvastoin. Olisit kammottavaa seuraa työpaikalla.
Ajattelusta tulee ehkä vielä harvinaisempaa kuin se nyt on. Köyhille tarjotaan tekoälyopettajat ja tekoälyhoitsut. Kaikki toistavat samoja "mielipiteitä". Harvalla on varaa ihmiskontaktissa tapahtuvaan oppimiseen, terapiaan tai valmennukseen.
Olen ammatiltani toimittaja mut nyt olen vanhempainvapaalla. Olin kaksi vuotta sitten yhdessä seminaarissa Norjassa ja siellä kaikki journalismin tutkijat ennustivat, että tekoäly tulee viemään tekstimarkkinat viimeistään 2030 mennessä. Siis viimeistään. Jokainen voi valjastaa tekoälyn tuottamaan hyvinkin vaativaa tekstiä ja jopa liikkuvaa kuvaa (se oli silloin kun tekoälyn kehitystä kuvan kanssa ei vielä pidetty uhkana), eivätkä edes haastattelujen kohteena olevat ihmiset tarvitse journalismia, kun voivat itse tuottaa saman tekstin omiin somekanaviinsa tekoälyn avulla. Media käy tarpeettomaksi muutamassa vuodessa, kun ihmiset oppivat hyödyntämään tekoälyä.
Oli sen verran kova palopuhe tutkijoilta, että hakeuduin saman tien perustutkintoani täydentävään koulutukseen joka mahdollistaa ammatin ja alan vaihtamisen. Siihen nähden, millä vauhdilla toimittajien ja ylipäätään viestinnän työpaikat ovat kadonneet, tein erittäin viisaan valinnan. Luultavasti minutkin olisi jo työnantaja irtisanonut, ellei minulla olisi perhevapaan tuomaa suojaa, mutta sepä loppuu sillä hetkellä kun aikanani töihin palaan.
Orjat tappelee keskenään ja eliitti katselee korkeuksistaan ja miettii, et miks noi ei mee töihin.