Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinnitus

Vierailija
09.03.2025 |

Pari kysymystä teille, jotka kärsitte tinnituksesta?

* Mistä se alkoi? Eli syy?

* Helpottiko ajan mittaan edes vähän? Mikä auttoi? Entä hyperakusia?

* Kauanko kesti sopeutua? Miten on muuttanut muotoaan ajan kanssa?

Nimim. Vasta alussa tämän kanssa

Helpottiko tinnitus ajan kanssa?

Vaihtoehdot

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi 55 vuotiaana. Ilmeisesti sisäkorvavika. Jatkuu edelleen ja olen 60- vuotias. Alkoi yllättäen ja menin psykoosiin.

Kesti tottua noin kaksi vuotta. Aluksi oli ääniherkkyyttä jota enää ei ole.

Mun tapa selvitä on tehdä asioita ja olla puhumatta tästä asiasta. Mulle keskustelu asiasta tuo henkisen kivun. Ihminen tottuu ajan kanssa vaikka ei uskoisi. 

Kukaan asiaa ei ymmärrä. Mulla vielä melko kova tinnutus niin en voi peittää muilla äänillä sitä.

Tyypillinen palstanainen siis. Ikää 60+ ja psykoosissa 🤣👍

Vierailija
42/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen laukauksesta armeijassa eli 18 v. Se ei ole kauheasti haitannut paitsi nyt 50+ iässä niskajännitys ja bruksismi - yksi ja sama asia - pahentavat sitä. Myös toinen korva on alkanut jossain vaiheessa soida. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän yleistä tuntuu olevan tämä vaiva. 

Vierailija
44/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi lääkityksen, stressin ja näistä seuranneen hirveän lihasjumin seurauksena. Mahdollisesti raudanpuute osasyynä. Tähän liittyyi todella kovaa myös korva- ja pääkipua.

Avun saamisessa kesti yli 2 kk. Lääkärit dissasivat, käskivät rentoutua (stressin syynä oli muu fyysinen oireilu). Yksityinen korvalääkäri sitten totesi, että paikat on ihan jumissa. Ne oli siis niin jumissa, etten itse tajunnut. Olin vaan jotenkin kuplassa, kosketus ei tuntunut normaalilta jne.

Sinnikästä fysioterapiaa päivittäin. Oireet alkoivat helpottaa parissa kuukaudessa tämän jälkeen mutta hitaasti. Pahin ujellus kesti 5-6 kk, lievää kihinää on ajoittain vieläkin yli vuosi fysioterapian aloittamisen jälkeen. Selän ja hiskan alueet oli siinä kunnossa, että pää ei kääntynyt eikä suu auennut. Makuuasennossa oireet pahenivat selvästi. Useampi kuukausi meni istuen nukkuessa, unilääkkeillä ja valaiden laulua netistä kuunnellessa.

Elämäni hirvittävämpiä kokemuksia. Jaksamista kaikille asian kanssa painiville!

Vierailija
45/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee ajoittain siinä vaiheessa, kun hartiat ja kallonpohja menee jumiin.

Ja mun korvissa ei ole vikaa ja kuulo on erinomainen.

Mulla aika sama. Tinnituksen aikana korvissa oli tosi tukkoinen olo ja kuulo jotenkinn huonompi. Ikävöin tosi paljon sitä kun en kuullut kunnolla tihkusateen ropinaa tai tuule suhinaa.

T: 44

Vierailija
46/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itsellä johtuu anemiasta. Eli tulee välillä kun en ole syönyt rautalisää pitkään aikaan. Samalla alkaa myös hiusten lähtö ja väsymys sekä kalpeus. Eli ei sen kummempaa mutta voi siis olla tällainenkin syy tinnitukseen.

Minkälaiselta tuo ääni tuntuu silloin? Onko molemmissa vai vain toisessa korvassa?

En ole kyseinen postaaja vaan 44, ja mulla oli hirveää ujellusta, vähemmän hirveää ujellusta, jatkuvaa tuuttausta, sirinää ja nyt vähäistä kihinää ja kohinaa, joka välillä menee pois. Oletan, että ainakin osa näistä on raudanpuutteen aiheuttamaa. Alusta asti oli myös niin, että fyysinen aktiivisuus ja kehon/pään asento vaikutti välillä ääniin, välillä ne vaihteli itsekseen.

Vierailija
47/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haukottelu pahentaa oiretta, onkohan lihasperäistä silloin?

Vierailija
48/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin kiinnittämään huomiota nelisen vuotta sitten. Kyseessä on pulsoiva tinnitus, kuulen sykkeen tahtiin suhahtelua toisessa korvassa. Verisuonet kuvattu, ei onneksi mitään huolestuttavaa niissä, vaikka veren virtauksesta johtuukin.

Ei kuulu koko aikaa, joten pärjään hyvin. Tosin hiljaiset hetket ovat joskus häiritseviä kun kuuluu suhahtelua eikä asialle voi tehdä mitään.

Vierailija
49/56 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen korva alkoi tinnittää nelikymppisenä. Varsinainen jatkuva tinnitus alkoi ilman mitään lääkärin apua sairastamani räkäflunssataudin jälkeen, mutta jo sitä ennen korva oli ollut erilainen kuin toinen ainakin 20 vuotta; jotenkin tukkoisempi ja kuuloalueeltaan kapeampi. Erilaisuuden nuorena huomattuani ajattelin sen johtuvan kuulokkeilla liian kovaa kuunnellusta musiikista, mutta varmaksi en tiedä. Tinnitus on nyt jatkunut yhtäjaksoisena kymmenisen vuotta, mutta ei juurikaan haittaa, koska vinkuu tasaista kimeää ääntä, johon kiinnitän huomiota lähinnä täydessä hiljaisuudessa. Korkeutta vaihteleva tai jotenkin muuten jatkuvasti vaihteleva tinnitus on kuulemma paljon kuormittavampi. Kuulo siinä korvassa on kyllä toista huomattavasti huonompi, mikä saattaa johtua ylimääräisestä äänestä.

Tinnitusta paljon hankalampi on hyperakusia. Se tuntuu pahenneen vuosi vuodelta, jos toisaalta päivittäistä tai kausittaista vaihtelua on. Erityisesti stressaantuneena ja kuormittuneena pitkän päivän jälkeen en tahdo kestää mitään teräviä tai kovia ääniä, vaan ne tuntuvat kipuna. Silloin tuntuu myös, että ei ole olemassa ääniä ja taustaääniä, vaan kaikki kuuluu yhtä kovaa.

Viime aikoina myös toinen korva on aloittanut pienen ääntelyn ja ensimmäiseen tinnittäjään on ilmaantunut jatkuvan vinkumisen lisäksi satunnainen naksunta, joten aika näyttää, paheneeko tämä ja jos, kuinka pahaksi pahenee.

Vierailija
50/56 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haukottelu pahentaa oiretta, onkohan lihasperäistä silloin?

Voipi olla. Ei jumpasta haittaakaan ole.

Vierailija
51/56 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen korva alkoi tinnittää nelikymppisenä. Varsinainen jatkuva tinnitus alkoi ilman mitään lääkärin apua sairastamani räkäflunssataudin jälkeen, mutta jo sitä ennen korva oli ollut erilainen kuin toinen ainakin 20 vuotta; jotenkin tukkoisempi ja kuuloalueeltaan kapeampi. Erilaisuuden nuorena huomattuani ajattelin sen johtuvan kuulokkeilla liian kovaa kuunnellusta musiikista, mutta varmaksi en tiedä. Tinnitus on nyt jatkunut yhtäjaksoisena kymmenisen vuotta, mutta ei juurikaan haittaa, koska vinkuu tasaista kimeää ääntä, johon kiinnitän huomiota lähinnä täydessä hiljaisuudessa. Korkeutta vaihteleva tai jotenkin muuten jatkuvasti vaihteleva tinnitus on kuulemma paljon kuormittavampi. Kuulo siinä korvassa on kyllä toista huomattavasti huonompi, mikä saattaa johtua ylimääräisestä äänestä.

Tinnitusta paljon hankalampi on hyperakusia. Se tuntuu pahenneen vuosi vuodelta, jos toisaalta päivittäistä tai kausittaista vaihtelua on. Erityisesti s

Samaa mieltä tuosta, että jatkuvasti vaihteleva ääni on kuormittavampi kuin tasainen sirinä esimerkiksi. Riippuu tietysti myös voimakkuudesta. 

Vierailija
52/56 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko jotain hoitoa vaivaan (esim. happihoito) vai paraniko itsestään vain ajan kanssa? Minkä ikäinen olit? Nuorena varmaan parantuu helpommin kuin keski-ikäisenä tai vanhempana.

Vierailija
53/56 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jollain positiivisia kokemuksia aiheesta? Joko niin, että vaiva mennyt pois tai helpottanut ajan kanssa.

Vierailija
54/56 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tinnitus on voimakasta "kihinää" molemmissa korvissa. Voimakkuus vaihtelee, välillä hiljaisempaa ja sitten taas häiritsevän voimakasta. Kuulo vähän alentunut. En tarkalleen muista, milloin on alkanut, nyt olen 79 vuotias. Minusta kummallista, kun tuolla metsässä joskus lenkillä huomaa, että korvat ovat hiljaa, melkein säikähdyttää.😊 Kyllä se siitä aitten taas alkaa, valitettavasti.

Ketä sä oot? Joku mainittava. Nimi?

Vierailija
55/56 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tinnitus on voimakasta "kihinää" molemmissa korvissa. Voimakkuus vaihtelee, välillä hiljaisempaa ja sitten taas häiritsevän voimakasta. Kuulo vähän alentunut. En tarkalleen muista, milloin on alkanut, nyt olen 79 vuotias. Minusta kummallista, kun tuolla metsässä joskus lenkillä huomaa, että korvat ovat hiljaa, melkein säikähdyttää.😊 Kyllä se siitä aitten taas alkaa, valitettavasti.

Ketä sä oot? Joku mainittava. Nimi?

Siis tuossahan vastaaja kertoo itse huomaavansa asian, jos siihen viittaat. Ei hän kerro olevansa kukaan tunnettu henkilö. 

Vierailija
56/56 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mulle tuli se ja ahdistaa vähän. Useampana kertana. Kiva jos keksin miten menee pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän