Tinnitus
Pari kysymystä teille, jotka kärsitte tinnituksesta?
* Mistä se alkoi? Eli syy?
* Helpottiko ajan mittaan edes vähän? Mikä auttoi? Entä hyperakusia?
* Kauanko kesti sopeutua? Miten on muuttanut muotoaan ajan kanssa?
Nimim. Vasta alussa tämän kanssa
Kommentit (56)
Todennäköinen syy/syyllinen John Fogerty Järvenpään Puisto Bluesissa 2012. Tinnitys jatkuu edelleen, eli jatkuva nonstop piippaus vasemmalla puolella. Alussa ei kuulunut kuin oli hiljaista, nyt kuuluu kokoajan mutta onneksi tottunut tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköinen syy/syyllinen John Fogerty Järvenpään Puisto Bluesissa 2012. Tinnitys jatkuu edelleen, eli jatkuva nonstop piippaus vasemmalla puolella. Alussa ei kuulunut kuin oli hiljaista, nyt kuuluu kokoajan mutta onneksi tottunut tuohon.
Korjaan, alussa kuului kun oli hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistutte nukkumaan tinnituksen kanssa? Itselläni äänen kovuus vaihtelee ja jos se kovenee, havahduin hereille. Vaiva haittaakin lähinnä keskellä yötä.
Öisin tinnitus vasta häiritseekin, jos se on korkeaa ja vinkuvaa, ja kuuluu molemmista korvista. Joskus on noustava ylös ja yritettävä kuunnella ulkoa kuuluvia ääniä. Auttaisiko joku matala ääni, pohdin itsekin. Kuulokkeitakin on hankala käyttää nukkuessa. Kunpa vaivaan keksittäisiin jokin hoitokeino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistutte nukkumaan tinnituksen kanssa? Itselläni äänen kovuus vaihtelee ja jos se kovenee, havahduin hereille. Vaiva haittaakin lähinnä keskellä yötä.
Öisin tinnitus vasta häiritseekin, jos se on korkeaa ja vinkuvaa, ja kuuluu molemmista korvista. Joskus on noustava ylös ja yritettävä kuunnella ulkoa kuuluvia ääniä. Auttaisiko joku matala ääni, pohdin itsekin. Kuulokkeitakin on hankala käyttää nukkuessa. Kunpa vaivaan keksittäisiin jokin hoitokeino.
Eipä taida olla muuta hoitoa kuin 9mm.Burana.
Minulla tinnitus on voimakasta "kihinää" molemmissa korvissa. Voimakkuus vaihtelee, välillä hiljaisempaa ja sitten taas häiritsevän voimakasta. Kuulo vähän alentunut. En tarkalleen muista, milloin on alkanut, nyt olen 79 vuotias. Minusta kummallista, kun tuolla metsässä joskus lenkillä huomaa, että korvat ovat hiljaa, melkein säikähdyttää.😊 Kyllä se siitä aitten taas alkaa, valitettavasti.
Toivottavasti tähän keksittäisiin jokin hoito, joka auttaa.
Teihin on asennettu mikrosiru ja mikrofonit . Silloin kannattaa pitää meteliä ja huutaa myös älylaitteen kanssa ja puhelimeen huutamaan. Ja ulos metsään huutamaan ja kolisuttamaan metallia. Nimittäin kun salakuuntelu on päällä niiden kovaääniset on kovalla . Antaa mennä. Myös jos puhelimessa ääni kiertää kaikuu siellä on kuuntelu päällä. Juudas minkä pystyy. Paukuta metallia. Että tietävät että tiedät. Tämä lisääntyi jo ennen euroon ja Natoon menoa.
Ja sitten radioäänet. Langattomat aallot. Ne.
Yksi ihminen alkoi kuulla venäjän kielistä puhetta iltaisin !!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tyynyn alle bluetooth kaiuttimen ja mp3 soittimeen looppina soimaan tuon 20 sekunnin leikkeen eräästä vanhasta kuunnelmasta:
Ystäväni sai vaivan virustaudin jälkeen. Ei ole helpottanut. Hänellä huutaa televisio tai radio vähintään täysillä kun menee kylään.
Aikoinaanhan ei konepajoilla ja sellaisilla ollut kunnollisia korvasuojia. Nykyiset nuoret hankkivat varmaan vamman musiikin kuuntelulla.
On kyllä ikävä vaiva, eikä kai ole mitään toimivaa hoitoa tiedossakaan, terveet elämäntavat ja tarpeellisten vitamiinien saanti on kuitenkin hyväksi vaikka juuri sen tinnituksen sietämiseen.
Joillakin tinnitus ei ole pysyvää, vaan voi esim. puolen vuoden päästä hävitä, mutta ei pitkäaikainen tinnitus. Menieren tautiinhan sillä taitaa olla yhteys tai toisinpäin.
Hoito perustuu yleensä siihen, miten voi sen vaivansa kanssa oppia elämään..
Geeniteknologia voi ehkä joskus tulevaisuudessa olla avuksi, asiaa kyllä tutkitaan.
Mulla alkoi siitä, kun joku poksautti pussin leikillään lähellä korvaani ja korva meni samantien tukkoon kahdeksi viikoksi. Kun korva ns. aukesi, niin alkoi kova tinnitys. Se häiritsi todella paljon ja stressasin sikana sitä, elämä oli yhtä helvettiä. Yöt kuuntelin musiikkia tms, jolla edes yritin peittää sitä ja saisin jotenlin nukuttua. Ja tinnitys-hypnoosi cd:tä tuli kuunneltua päivittäin ainakim vuoden kahden ajan. Pikkuhiljaa tinnitus väistyi taka-alalle ja elämä taas voitti. Nyt tapahtuneesta kulunut jo 10 vuotta ja häiritsee enää tosi harvoin, lähinnä kun olen flunssassa tai niskat jumissa. Hyperakusiakin helpotti pikkuhiljaa, kun ekat kaksi vuotta korva oli tosi herkkä äänille ja alkoi korvaa koskemaan ihan perusäänetkin. Nyt sietää paljon paremmin jo, vaikka ei ole entisellään, eikä varmaan ikinä tulekaan.
Iskin pääni ja sain kunnon aivotärähdyksen, siitä asti korvat ovat suhisseet ja tuskin ikinä tömä helpottaa. Kuulo on tutkittu ja normaali.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni sai vaivan virustaudin jälkeen. Ei ole helpottanut. Hänellä huutaa televisio tai radio vähintään täysillä kun menee kylään.
Aikoinaanhan ei konepajoilla ja sellaisilla ollut kunnollisia korvasuojia. Nykyiset nuoret hankkivat varmaan vamman musiikin kuuntelulla.
On kyllä ikävä vaiva, eikä kai ole mitään toimivaa hoitoa tiedossakaan, terveet elämäntavat ja tarpeellisten vitamiinien saanti on kuitenkin hyväksi vaikka juuri sen tinnituksen sietämiseen.
Joillakin tinnitus ei ole pysyvää, vaan voi esim. puolen vuoden päästä hävitä, mutta ei pitkäaikainen tinnitus. Menieren tautiinhan sillä taitaa olla yhteys tai toisinpäin.
Hoito perustuu yleensä siihen, miten voi sen vaivansa kanssa oppia elämään..
Geeniteknologia voi ehkä joskus tulevaisuudessa olla avuksi, asiaa kyllä tutkitaan.
Onneksi nykyään ainakin joissain mp3-soittimissa tulee varoitus ruudulle ja omassani rajoitin vielä estää ettei äänitasoa saa se yli. Turvatekijä korvanappeja käytettäessa kun sen ulkoisen kaiuttimen äänitasoa voi nostaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tinnitus on voimakasta "kihinää" molemmissa korvissa. Voimakkuus vaihtelee, välillä hiljaisempaa ja sitten taas häiritsevän voimakasta. Kuulo vähän alentunut. En tarkalleen muista, milloin on alkanut, nyt olen 79 vuotias. Minusta kummallista, kun tuolla metsässä joskus lenkillä huomaa, että korvat ovat hiljaa, melkein säikähdyttää.😊 Kyllä se siitä aitten taas alkaa, valitettavasti.
Metsän äänet sitten toimii käänteisenä vastamelusuojana kun häivyttää tinnituksen. Hienoa kun josku voi levätä siitä 😸
Vierailija kirjoitti:
Laita joku radio tai telkkari päälle hiljaiselle äänelle. Taustaääni helpottaa, kun et kuuntele sitä tinnitusta, joka saa vaan voimaa hiljaisuudesta.
Ahtauma todettu korvakäytävissä. "Luupikkejä". Ei leikattu, vaan kokeiltiin kortisonihoitoa.
Korviin puhdistusta ja hoitoöljyä.
Siis erittäin raju viikon kortisonikuuri alkuun kovilla annoksilla. Syöpälääkityksessä käytetään vastaavia.
Auttoi ja vähentyi tinnitus, mutta esiintyy edelleen, etenkin jos on nokka tukossa ja allergiaoireita.
Ylähengitysteiden/nenän ongelmat ovat selvästi yhteydessä tinnitukseen ja korvaongelmiin, ainakin minulla.
Ja pään asentokin vaikuttaa.
Alkoi varmaan kun olin n 11-12v, nyt 65v.
Tauoton ulina. Kai mä olen tottunut mutta ärsyttää toki.
Mulla alkoi tinnitus joskus opiskeluaikaan, en tiedä mistä lie. Havaitsin sen kulkiessani kerran syksyllä heinikon vieritse ja ihmettelin, että kuinka tähän aikaan heinäsirkat sirittää. Siitä saakka sitä on saanut kuunnella. Olen jo niin tottunut siihen, että yleensä en sitä huomaa, paitsi väsyneenä tai näin jos asiasta tulee puhetta. Hyvin hiljaisessa sen myös huomaa, esimerkiksi hiljaisessa metsässä ei koskaan ole hiljaista koska, no, tinnitus.
Olen tanssibändissä, enkä ole käyttänyt korvatulppia. Kuulen paremmin, miten soundit ovat ilman. Pieni vinkuna on korvissa, mutta ei se haittaa. Muutamalla bändikaverilla paha.