Ajokokemuksen puute, erilaisten sääolosuhteiden kokemuksen puute, nuori ikä sekä väärä oletus omista ajotaidoista
Näistä syistä nuori useinmiten kolaroi ja onnettomuuksia syntyy.
Syitä kuitenkin haetaan huonoista olosuhteista, vaarallisesta tieosuudesta, jäisestä tien pinnasta ja jopa siitä ettei kuljettaja tuntenut tieosuutta.
Kaikkihan me kolaroitaisiin jatkuvasti jos nämä oikeasti olisivat ne syyt.
Kommentit (10)
Siinä Enon taoauksessa oli kysymys umpijäisestä tiestä, jonka päällä oli sula vesi + vettä täynnä olevat ajo-urat.
Huono näkyvyys, tuntematon tie, epäselvät tai puuttuvat opasteet. Vähän liikennöity reitti. Mutka jonka taakse ei näy, kapea tie. Huono sää, sohjoinen tie. Huono kallistus, liukas tie.
Koskaan syy ei ole huonot renkaat, ajotaidon puute. Liian kova vauhti jne
Vierailija kirjoitti:
Siinä Enon taoauksessa oli kysymys umpijäisestä tiestä, jonka päällä oli sula vesi + vettä täynnä olevat ajo-urat.
Jos syy on jäinen tie, sula vesi ja ajourat.
Niin silloinhan kaikki kyseistä tieosuutta silloin käyttäneet olisivat kolaroineet.
Kuski, ajaja, kuljettaja = vastuu ajosta, vauhdista, kyyditettävistä, turvallisuudesta. Jos pelottaa voi vaihtaa ajajaa, voi vähentää ajovauhtia turvallisemmaksi jne. jne.
Enska: "Jos sataa, ei ajeta sataa."
PS. Niinkin voi käydä kokemattomalle, että paniikissa painaa kaasua jarrun sijaan.
Amerikan malliin ollaan menossa. Että syy ei ole koskaan itsessä
Jos tien kunto ja ajokeli on huono, tie tuntematon yms. niin vauhti täytyy mitoittaa sen mukaan.
-kokematon kuski, joka ei aio kolaroida
Eipä sitä kyllä kesälläkään voi ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti, jos tie on surkeassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Lopputulos on yleensä useamman osatekijän summa. Harvoin on vain yksi syy, kuten holtiton ylinopeus.
Fakta kutienkin on, että "holtiton ylinopeus" aiheuttaa muita ongelmia tai korostaa jotain muuta osatekijää, kuten liukasta tienpintaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä kyllä kesälläkään voi ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti, jos tie on surkeassa kunnossa.
Nopeusrajoitus tarkoitaa suurinta sallittua nopeutta jota tieosuudella saa ajaa. Esimerkiksi satasen alueella ei ole pakko ajaa satasta, hitaampaakin saa ajaa.
Lopputulos on yleensä useamman osatekijän summa. Harvoin on vain yksi syy, kuten holtiton ylinopeus.