Kiusaajan näkökulma: miksi kiusaaja kiusaa?
Olin vuosikausia koulukiusattuna, ja olen näin aikuisiälläkin työelämässä kokenut henkistä väkivaltaa. Nykyään minulla on onneksi myös ystäviä ja tukiverkostoja, joilta saan tarvittaessa apua, tukea ja ymmärrystä. Luen paljon psykologista kirjallisuutta ja tykkään pohtia asioita. Haluaisinkin kuulla rehellisen totuuden niiltä, jotka kiusaavat: miksi kiusaaja kääntää asiat kiusatun syyksi ja miksi kiusaaja valehtelee/vääristää totuutta, että mitään kiusaamista ei olisi muka koskaan tapahtunutkaan? Miksi kiusaaja ei pysty olemaan rehellinen itselleen ja muille, että nyt on tullut tehtyä väärin?
Kommentit (72)
Kiusaaja ja narsisti liippaa hyvin läheltä toisiaan. Molempia yhdistää se että he itse eivät näe edes tekevänsä väärin. Ei kiusaajakaan ajattele että on kivaa olla kiusaaja, vaan se kiusaa omien oppijärjestelmiensä pohjalta ja tunteakseen itsensä paremmaksi ja koulussa esim coolimmaksi. Eli sieläkin on taustalla hyväksynnän hakemista mikä kumpuaa omasta vajaavaisuudesta mitä tämä kiusaaja ei näe itsessään. Tää on todella yleinen ilmiö yhteiskunnassa. Te kaikki kiusaatte kokoajan ihmisiä ketkä ovat erilaisia tai ajattelevat eri tavalla kuin te. Se tulee omasta vajaavaisuudesta, tunteesta että ei ole riittävä. Sen takia koko aihe on niin monimutkanen koska hyvin usein kiusaajat eivät edes tajua olevansa kiusaajia. Muistakaa seuraavan kerran tämä kun kohtaatte esim eri mielipiteen verkossa. Kiusaaminen on väärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin koulukiusaaja yhdessä vaiheessa elämästäni. Kiusasin ihan vaan siksi koska se oli hauskaa ja tappoi mukavasti aikaa välitunnilla jos oli tylsää, en siksi että yritin tehdä vaikutuksen yhtään kehenkään tai omien ongelmieni takia tunteakseni oloni paremmaksi. Perheeni oli normaali, vanhemmat hyväpalkkasia ja rakastavia, kotona ei ollut ongelmia. Kokeista sain hyviä numeroita ja pärjäsin hyvin noin muutenkin. Ystäviä oli ja harrastuksia joissa niissäkin pärjäsin hyvin.
Sama täällä. Viihdettä tylsyyteen, ei siinä mitään sen kummempaa. Keskiarvo 9,5, ystäviä ja kotona kaikki hyvin. Jotkut haluavat väkisin uskoa, että kiusaaja olisi kaltoinkohdeltu reppana tai vähäjärkinen elämänkoululainen mutta ei.
Liittyy lähinnä laumakäyttäytymiseen. Kiusaaja kuvittelee pääsevänsä hierarkiassa ylemmäs, muita alistamalla ja muita "viihdyttämällä". "Vääristynyt" ajatusmalli, johon saadaan eväät yleensä vanhemmilta. Termit "kaltoinkohdeltu reppana tai vähäjärkinen elämänkoululainen" kertovat samasta opitusta asenteellisesta ajattelumallista. Ns. "ystävät" ovat hännystelijöitä, joita kiusaaja tarvitsee tunteakseen olevansa hyväksyttä. "Hauskuus" kertoo tunnekylmyydestä, joka johtuu ns. kilpailuvietistä. 9,5 keskiarvo kertoo vain samaa tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin koulukiusaaja yhdessä vaiheessa elämästäni. Kiusasin ihan vaan siksi koska se oli hauskaa ja tappoi mukavasti aikaa välitunnilla jos oli tylsää, en siksi että yritin tehdä vaikutuksen yhtään kehenkään tai omien ongelmieni takia tunteakseni oloni paremmaksi. Perheeni oli normaali, vanhemmat hyväpalkkasia ja rakastavia, kotona ei ollut ongelmia. Kokeista sain hyviä numeroita ja pärjäsin hyvin noin muutenkin. Ystäviä oli ja harrastuksia joissa niissäkin pärjäsin hyvin.
Sama täällä. Viihdettä tylsyyteen, ei siinä mitään sen kummempaa. Keskiarvo 9,5, ystäviä ja kotona kaikki hyvin. Jotkut haluavat väkisin uskoa, että kiusaaja olisi kaltoinkohdeltu reppana tai vähäjärkinen elämänkoululainen mutta ei.
Eihän koti, hyvänen aika sentään, tuossa tapauksessa voi olla hyvä. Hyvä koti
Miksi saman kodin lapsista tulee ihan erilaisia, vaikka koti on sama? Ihmiset laittavat liikaa painoarvoa kotikasvatukselle varsinkin jos on yläkouluikäisistä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy lähinnä laumakäyttäytymiseen. Kiusaaja kuvittelee pääsevänsä hierark
Semmosta keittiöpsykologiaa sitten. En halunnut viihdyttää muita vaan itseäni. Vähän sama kuin menisit katsomaan jotain stand-uppia. Hieman hupia arjen tylsiin hetkiin ja puurtamiseen. Ei sen kummempaa, ei tarvita mitään kompleksisia ryhmädynamiikkaselityksiä. Kilpailuvietistä täytyy sanoa, että kilpailin lähinnä itseäni vastaan, koska halusin keskiarvon, jolla pääsee huippulukioon.
65. Oliko sinulla ns. hovia? Yleensä kiusaajilla on sellainen. Antaa buustia kiusaamiseen. Uhri yleensä/pääsääntöisesti sitten yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy lähinnä laumakäyttäy
Semmosta keittiöpsykologiaa sitten. En halunnut viihdyttää muita vaan itseäni. Vähän sama kuin menisit katsomaan jotain stand-uppia. Hieman hupia arjen tylsiin hetkiin ja puurtamiseen. Ei sen kummempaa, ei tarvita mitään kompleksisia ryhmädynamiikkaselityksiä. Kilpailuvietistä täytyy sanoa, että kilpailin lähinnä itseäni vastaan, koska halusin keskiarvon, jolla pääsee huippulukioon.
Onneksi peruskoulun keskiarvo ei kerro paljoa koska ihan hemmetin tyhmähän sä olet.
Vierailija kirjoitti:
65. Oliko sinulla ns. hovia? Yleensä kiusaajilla on sellainen. Antaa buustia kiusaamiseen. Uhri yleensä/pääsääntöisesti sitten yksin.
Ei ollut. Ei minulla ollut mitään mielenkiintoa saada statusta luokkalaisten keskuudessa. Halusin vain hupia itselleni ja olin sen verran sosiaalisesti taitavampi, että tiesin miten triggeröidä.
Palstan lainaus yhä rikki kun lainatessa jäi suurin osa pois joten pistetääs näin. Joku kirjoitti:
"Eihän koti, hyvänen aika sentään, tuossa tapauksessa voi olla hyvä. Hyvä koti ei kasvata kiusaajia. Todennäköisesti kyseessä on koti jossa kiusaaminen on ollut kaikin tavoin hyväksytty ja sen takia kiusaaja on mallintanut kodin toimintaa edes sitä tajuamatta ja samalla kotia hyväksi kuvitellen."
Minulla oli hyvä koti ja kiusaamista todellakaan ei suvaittu. Pienestä asti sekä minulle että siskolleni opetettiin että kiusata ei saa ketään, enkä kiusannutkaan tarhassa tai eskarissa. Koulussa aloin kiusaamaan ajankuluksi. Kun vanhempani saivat tietää, sain ankaran puhuttelun, rangaistukseksi mm menetin viikkorahani kuukauden ajaksi ja kotiintuloajoista napattiin tunti pois joten kotona piti olla aiemmin (esim vaikkapa lauantai, normaalisti kotona piti olla kahdeksalta niin sen jälkeen seitsemältä), ja lupasin että en enää kiusaa. Mutta jatkoin silti. Vertailun vuoksi mainittakoon että siskoni ei kiusannut ketään.
69. Mitä kiksejä sait siitä? Osaatko avata asian tätä puolta lisää?
Vierailija kirjoitti:
69. Mitä kiksejä sait siitä? Osaatko avata asian tätä puolta lisää?
Nyt jo edesmennyt anoppini kertoi, että kiusasi koulussa, kun se oli niin kivaa.
Tämä kiusasi kyllä aikuisenakin, mm.minua ja lapsiani. Kaikkiin sukulaisiin oli jo mennyt välit, niin meidän kimpussa sai häärätä. Poikansa kun ei nähnyt äitinsä toimissa mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Ei minulla ollut mitään mielenkiintoa saada statusta luokkalaisten keskuudessa. Halusin vain hupia itselleni ja olin sen verran sosiaalisesti taitavampi, että tiesin miten triggeröidä.
Eli kysymys vain itsetunnon pönkittämisestä muiden kustannuksella. Heikko itsetunto.
Totta kai jonkun pitää haisuleille ja rillirouskuille näyttää kuka tässä maailmassa pitää valtaa.