Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaajan näkökulma: miksi kiusaaja kiusaa?

Vierailija
08.03.2025 |

Olin vuosikausia koulukiusattuna, ja olen näin aikuisiälläkin työelämässä kokenut henkistä väkivaltaa. Nykyään minulla on onneksi myös ystäviä ja tukiverkostoja, joilta saan tarvittaessa apua, tukea ja ymmärrystä. Luen paljon psykologista kirjallisuutta ja tykkään pohtia asioita. Haluaisinkin kuulla rehellisen totuuden niiltä, jotka kiusaavat: miksi kiusaaja kääntää asiat kiusatun syyksi ja miksi kiusaaja valehtelee/vääristää totuutta, että mitään kiusaamista ei olisi muka koskaan tapahtunutkaan? Miksi kiusaaja ei pysty olemaan rehellinen itselleen ja muille, että nyt on tullut tehtyä väärin?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat haluaa käyttää valtaa, ja raukat, peesaajat hyväksyy sen. 

Kiusaajille kaikki on valtapeliä, vastakkainasettelua. Normaalit kykenee samanarvoisuuteen mutta sitä kiusaajat ei siedä. Kiusaajat on lähtökohtaisesti huonompia.

Nakkikioskin myyjien välinen valtapeli.... 

Vierailija
22/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja siirtää pahan olonsa/kireyden tunteensa heikompiin yksilöihin saaden siitä voimaantumisen tunteen ja toisaalta vapisee kuin haavanlehti vahvempien yksilöiden edessä.

Jos ihmiset osaisivatkin vapauttaa kireyden päästään, olemuksestaan ja ympäristöstään ilman itselääkintää, muiden alistamista tai väkivaltaa olisi koko maailma paljon parempi paikka.

Tätä ei opeteta kouluissa koska opettajatkaan eivät ole kykeneviä siihen.

Kiusaamista on kaikkialla, missä on useampia ihmisiä koolla, ei vain kouluissa. Tyttöjä tarvitsee olla vain kolme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvikseen, ajankulukseen. Jokainen tekee sitä mitä parhaiten osaa.

Vierailija
24/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä on helpottanut kun olen lukenut narsismista, en osaa tiivistää oppimaani yhteen lauseeseen mutta ymmärrän nyt paremmin mitä siellä kiusaajan päässä liikkuu, oli narsisti tai ei niin narsistisesti he toimivat.

Vierailija
25/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiusattiin koulussa. Sitten vedin turpaan niin se yllättäen loppui. Nykyään en ota paskaa enää keltään 

Vierailija
26/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on KOTIKASVATUS. Ja NS vapaa kasvatus. Se o täysin syynä ! Mikäs muu ? Ja se, et NS kaverit yllyttää kiusaamaan, juomaan alkoholia, varastelemaan yms tyhmää. Sellaiset EIVÄT OLE mitään kavereita, he ovat MYRKYLLISIÄ kavereita ! Ja niihin suostumaan, et o kavereita. Lapsellista ! Ja sitte, jos et tee heidän mielensä mukaan, tulee hylkäys. Musta kiusaaminen niin koulussa kuin NS töissä ja kaikkialla pitäisi kieltää kaiken ikäisten ihmisten. Etenkin nuorten ! Ja vauvasta vaariin ja mummoon. Sellainen käytös on hävettävää !!!! En vaan ymmärrä näitä nykyvanhempii. He eivät tunnu piittaa vaan, mit heidän jälkikasvunsa tekee.....ja sitte kielletään kaikki, eiiiiiii mun prinsessa/prinssin oo mitää pahaa tehny.................vaik olis olemas todisteita, esim kamera materiaalia..........se ei ole oikein !!!!!! Nykypaikaski o kiusaamista, etenkin mua kohtaan. Mua o lyöty, hakattu yms ainakin 4 kertaa 2 NS naista, 2 NS miestä. Hulluja kaikki 4 !!!!! Viimeisin oli se, et mua tökättiin melkein oikeaan silmään vähän ennen viime joulua !!! Eikä anteeksipyyntöö oo vieläkään kuulunut...... Eikä sitä, mik tähän oli syynä.......mähän olin täysin hiljaa......ihan yhtäkkiä tällainen hyökkäys........

Vierailija
27/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidot kiusaajat ovat yleensä psyykkisesti häiriintyneitä. Aggressio muita kohtaan on yleensä tiettyjen persoonallisuushäiriöiden oire. 

Vierailija
28/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudestaan.....syy on täysin KOTONA ! Kotikasvatus, NS vapaa kasvatus. Heidän lapsillaan ei ole mitään käytöstapoja !!!!! Sit vaan pakotetaan toinen tekeen jotakin tyhmää, vaikkei toinen haluaisi, ei muuten ole heidän kaveri yms..... Sellaiset ihmiset eivät ole mitään oikeita kavereita !!! He ovat MYRKYLLISIÄ KAVEREITA ! Iteki oon joutunut kiusaamisen uhriksi eniten mm mun NS työpaikal. Siel o 97 % pelkkiä hulluja. Täysin sekopäitä. Ja jotka kuuluisivat hullujen huoneelle. Mä oon joutunut lyöminen kohteeksi ainakin 4 kertaa siellä ! Oli 2 NS naista, 2 NS miestä. 1 NS nainen ja 1 NS mies ovat siellä edelleenkin ! On se nyt kummaa, kun kiusaamista ei saada KURIIN !!!!! Sinne pitäisi saada järjestyksen valvoja, poliisi, lääkäri ja sairaanhoitaja. Niitä siellä kaivataan !!!! Vain siten tämä kiusaaminen voidaan ehkä estää........kiusaaminen kuriin !!!!!!!! Ei luulisi olevan kovin vaikeaa !!!!! Joka paikas. Mua o kiusattu kaikkialla, mis kuljenkin ja opiskelin ja NS työpaikois. Kiusaajat olivat usein juuri niitä NS pomoja ! 

Vierailija
29/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallan väärinkäyttöä. Kiusaaja on häirikkö

Vierailija
30/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että kiusaaja haluaa korostaa omaa paremmuuttaan ja pönkittää itsetuntoaan. Opiskeluaikana olin työharjoittelussa. Siellä mun ohjaaja oli nainen joka oli aika paha suustaan ja töksäytteli asioita. Muhun ei kuitenkaan kohdistanut kiusaamista. Tuossa työpaikassa oli töissä yksi nainen jota tämä ohjaajani kiusasi, kiusattu nainen oli hiljainen ja aran oloinen. Tällä kiusatulla naisella oli joku sairaus joka vaikutti ulkonäköön. Hän näytti siltä että hänellä ei ole kaulaa ollenkaan ja että alaleukakin puuttui. Tämä ohjaajani moitti tämän naisen työsuorituksia kovaan ääneen. Hirveää oli se että pomokin oli mukana asiassa. Mullekin sanoi että eihän se kaulaton osaa edes puhua. Tuntui niin pahalta. Miten mä olisin tällaiseen puuttunut, opiskelija, jolla ei sananvaltaa ja puljun pomokin oli kiusaaja.

Vierailija
31/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että kiusaaja haluaa korostaa omaa paremmuuttaan ja pönkittää itsetuntoaan. Opiskeluaikana olin työharjoittelussa. Siellä mun ohjaaja oli nainen joka oli aika paha suustaan ja töksäytteli asioita. Muhun ei kuitenkaan kohdistanut kiusaamista. Tuossa työpaikassa oli töissä yksi nainen jota tämä ohjaajani kiusasi, kiusattu nainen oli hiljainen ja aran oloinen. Tällä kiusatulla naisella oli joku sairaus joka vaikutti ulkonäköön. Hän näytti siltä että hänellä ei ole kaulaa ollenkaan ja että alaleukakin puuttui. Tämä ohjaajani moitti tämän naisen työsuorituksia kovaan ääneen. Hirveää oli se että pomokin oli mukana asiassa. Mullekin sanoi että eihän se kaulaton osaa edes puhua. Tuntui niin pahalta. Miten mä olisin tällaiseen puuttunut, opiskelija, jolla ei sananvaltaa ja puljun pomokin oli kiusaaja.

Näinhän se just yleensä menee

Vierailija
32/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus aikoinaan Christina Salmivallin luennolla, jossa hän otti vastaan vuoden psykologin palkinnon. Siitä jäi mieleen kiteytys, miksi kiusaaja kiusaa: se on helppoa, se on hauskaa ja se toimii.

Salmivallin trademark KivaKoulu ei ole osoittautunut suureksi menestykseksi. Itse ajattelen niin, että apinalauman alkeellisemmat yksilöt tarvitsevat kiusattavia, koska eivät itse pärjää koulumaailmassa. Kun ei äly riitä, pitää yrittää päteä joukkovoimalla. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva. En tiedä, onko tähän pulmaan muuta ratkaisua kuin todella kova eriyttäminen. Öykkärit johonkin duunariluokalle, josta pääsee jatkamaan enintään amikseen. Fiksummat jatkavat lukioon ja sitä kautta yliopistoon.

Vierailija
33/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on ihan puhtaasi narsismi ja/tai psykopatia. Ei mikään muu. On aivan satanan kummallista, miksi tästä ei saa puhua ääneen. Aina lässytetään, että kiusaajalla on huono itsetunto ja traumatausta ja sitä pitää paapoa. Ei ole, oikeasti hyvin harvalla kiusaajalla on traumataustaa. He tulevat ihan tavallisista, tai jopa parempiosaisista perheistä.

Nimenomaan se vaatii poikkeuksellisen hyvää itsetuntoa, että pystyy painamaan toista alas tuntematta minkäänlaista syyllisyyttä ja empatiaa. Tällaiset ihmiset etenevät myös urallaan pitkälle. Omasta kiusaajastani tuli toimitusjohtaja.

Vierailija
34/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan joku diagnosoimaton pershärö, koska aina joskus päädyn vähän kiusaamaan joitakin ihmisiä. Jotenkin ärsyynnyn sellaisista itserakkaista kaiken tietävistä.

Vierailija
35/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän tässä keskustelussa on tähän mennessä näkynyt kannanottoja kiusaajilta. Miksi kiusaat? Kerro. Tämä on nyymipalsta, ihan vapaasti voit avautua.

Vierailija
36/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8v kiusasi. Puhuttiin ja puhuttiin ja jätettiin kivoja asioita pois. Ei täysin loppunut ja oli kyllä viimeisen päälle epäonnistunut ja surullinen olo tästä.

Homma loppui kuin seinään kun lapsi aloitti ADHD-lääkityksen. En todellakaan väitä, että ADHD-lapset kiusaavat, mutta meidän lapsi kiusasi. Oli varmaan todella härdelliä pään sisällä ja ulkopuolella ja oli niin impulsiivinen, että sanoi tuossa olotilassaan joka ikisen asian ääneen mikä vaan mielessä kävi. Ei aina edes varmaan muistanut, mitä oli tapahtunut.

Tästä on jo monta vuotta. Nykyisin saa lähinnä hyvää palautetta käytöksestään. Ei siis kiusaa enää.

Vierailija
37/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsyyteen viihteen vuoksi. Kiusattiin yhtä hermoheikkiä, koska se kilahtelu oli niin koomista.

Vierailija
38/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kiusattiin siksi, että meitä kiusattiin. Isommat kiusasi ja aikuiset. Sitä purettiin edelleen jollain tapaa pienempiin ja heikompiin. Paha kiersi. Se lähti aikuisista. 

Vierailija
39/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja siirtää pahan olonsa/kireyden tunteensa heikompiin yksilöihin saaden siitä voimaantumisen tunteen ja toisaalta vapisee kuin haavanlehti vahvempien yksilöiden edessä.

Jos ihmiset osaisivatkin vapauttaa kireyden päästään, olemuksestaan ja ympäristöstään ilman itselääkintää, muiden alistamista tai väkivaltaa olisi koko maailma paljon parempi paikka.

Tätä ei opeteta kouluissa koska opettajatkaan eivät ole kykeneviä siihen.

Kiusaamista on kaikkialla, missä on useampia ihmisiä koolla, ei vain kouluissa. Tyttöjä tarvitsee olla vain kolme.

Tytöt yleensä ovat poikia sosiaalisesti parempia, joten käyttävät henkistä väkivaltaa. Pojatkin osaa kiusata, mutta ei ole kykyä kommunikoida, se on fyysistä väkivaltaa. Kiusaamista on sukupuolesta huolimatta ja meillä pahin kiusaaja naisvaltaisella alalla on kokemukseni mukaan noin viisikymppinen mies. Hän on hyvä vetämään rajoja asiantuntijoihin ja niihin muihin, joiden näkökulmilla ja osaamisella ei ole väliä, vaikka usein heillä on nykyaikaisempi tietokin. Onneksi en kuulu kyseiseen tiimiin, mutta itsekin saanut osumani - kuten kaikki, ketkä eivät kuulu lähipiiriin. Kyseisessä tiimissä on huono työilmapiiri ja konflikteja vähän väliä. Jännä..

Vierailija
40/72 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen kertoo huonoista sosiaalisenotionaalisista taidoista. Ei osata käsitellä tunteita.