Kiusaajan näkökulma: miksi kiusaaja kiusaa?
Olin vuosikausia koulukiusattuna, ja olen näin aikuisiälläkin työelämässä kokenut henkistä väkivaltaa. Nykyään minulla on onneksi myös ystäviä ja tukiverkostoja, joilta saan tarvittaessa apua, tukea ja ymmärrystä. Luen paljon psykologista kirjallisuutta ja tykkään pohtia asioita. Haluaisinkin kuulla rehellisen totuuden niiltä, jotka kiusaavat: miksi kiusaaja kääntää asiat kiusatun syyksi ja miksi kiusaaja valehtelee/vääristää totuutta, että mitään kiusaamista ei olisi muka koskaan tapahtunutkaan? Miksi kiusaaja ei pysty olemaan rehellinen itselleen ja muille, että nyt on tullut tehtyä väärin?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Sadisti saa sexsuaalista nautintoa siitä että aiheuttaa toiselle kärsimystä. Sosiopaatti varmistaa omaa asemiaan muiden silmissä painamalla heikompiaan alaspäin.
Samat ilmiöt näkyvät viesteihin tulevissa vastauksissa täälläkin.
Sadisti tai sosiopaatti ei koe tekojansa millään tavoin vääriksi. Hän yrittää peitellä niitä vain silloin, kun paljastumisesta olisi haittaa hänelle itselleen tai kun paljastuminen veisi pois mahdollisuuden jatkaa oman nautinnon hankkimista toisia satuttamalla.
Ne joilla oli nuorena aivojensa kehittymättömyyden vuoksi empatian puutetta ovat myöhemmin aikuiselsi kasvettuasn pyydelleet anteeksi tekojaan.
Vierailija kirjoitti:
Sadisti saa sexsuaalista nautintoa siitä että aiheuttaa toiselle kärsimystä. Sosiopaatti varmistaa omaa asemiaan muiden silmissä painamalla heikompiaan alaspäin.
Sadisti tai sosiopaatti ei koe tekojansa millään tavoin vääriksi. Hän yrittää peitellä niitä vain silloin, kun paljastumisesta olisi haittaa hänelle itselleen tai kun paljastuminen veisi pois mahdollisuuden jatkaa oman nautinnon hankkimista toisia satuttamalla.
Ne joilla kiusaamisen syynä oli nuorena aivojensa kehittymättömyyden vuoksi empatian puute ovat myöhemmin aikuiseksi kasvettuaan pyydelleet anteeksi tekojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sadisti saa sexsuaalista nautintoa siitä...
...lla kiusaamisen syynä oli nuorena aivojensa kehittymättömyyden vuoksi empatian puute ovat myöhemmin aikuiseksi kasvettuaan pyydelleet anteeksi tekojaan.
Palstan ohjelmisto antoi virheilmoituksen mutta viesti oli kuitenkin jo lähtenyt...
Minä olin koulukiusaaja yhdessä vaiheessa elämästäni. Kiusasin ihan vaan siksi koska se oli hauskaa ja tappoi mukavasti aikaa välitunnilla jos oli tylsää, en siksi että yritin tehdä vaikutuksen yhtään kehenkään tai omien ongelmieni takia tunteakseni oloni paremmaksi. Perheeni oli normaali, vanhemmat hyväpalkkasia ja rakastavia, kotona ei ollut ongelmia. Kokeista sain hyviä numeroita ja pärjäsin hyvin noin muutenkin. Ystäviä oli ja harrastuksia joissa niissäkin pärjäsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin koulukiusaaja yhdessä vaiheessa elämästäni. Kiusasin ihan vaan siksi koska se oli hauskaa ja tappoi mukavasti aikaa välitunnilla jos oli tylsää, en siksi että yritin tehdä vaikutuksen yhtään kehenkään tai omien ongelmieni takia tunteakseni oloni paremmaksi. Perheeni oli normaali, vanhemmat hyväpalkkasia ja rakastavia, kotona ei ollut ongelmia. Kokeista sain hyviä numeroita ja pärjäsin hyvin noin muutenkin. Ystäviä oli ja harrastuksia joissa niissäkin pärjäsin hyvin.
Todennäköisesti sitten jo geeneissä jotain häikkää, mikä ajoi primitiiviseen, muista välittämättömään käytökseen. Esim jotain tunneköyhyyden geenejä, tai muuta sosiopatiaa.. Kiusaaminen on aina merkki jostain. Et ole selvästi kyennyt edes miettimään asiaa syvällisemmällä tasolla. Tämä todistaa vajautesi. Ota vastuu omista teoistasi ja myönnä, että olet vajavainen. Toivottavasti et siirrä asennettasi eteenpäin esim lapsille.
Mielestäni esim. 2 vuotta lainsuojattomuutta villin lännen tapaan olisi monesta väkivaltarikoksesta hyvä rangaistus. Tämän 2 vuoden aikana kuka tahansa ja ketkä tahansa saavat tehdä tuomitulle mitä tahansa. Pakottaa orjatöihin, viedä heidän omaisuutensa jne.
Luulisi idiootit miettivän kaksi kertaa, että kannattaako tehdä rikoksia.
Dr Philin mukaan ihminen tekee asioita, jotka toimivat itselle. Tällä logiikalla kiusaajalle se kiusaaminen toimii. Motiiveja voi olla monia: valta-aseman hakeminen, ihan vain viihdetarkoitus tylsään arkeen, pahan olon purkaminen toiseen jne. Tällaisia syitä voi olla paljon ja erilaisia.
Eli ihminen ei tuhlaa Dr Philin logiikan mukaan energiaansa asioihin, jotka eivät toimi hänelle itselleen eivätkä hyödytä häntä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni esim. 2 vuotta lainsuojattomuutta villin lännen tapaan olisi monesta väkivaltarikoksesta hyvä rangaistus. Tämän 2 vuoden aikana kuka tahansa ja ketkä tahansa saavat tehdä tuomitulle mitä tahansa. Pakottaa orjatöihin, viedä heidän omaisuutensa jne.
Nämä jotka sitten noille jotakin tuollaista tekisivät eivät itsekään olisi sen parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsevat jonkun itseään "n-kerimmän", sillä itsetunto huono.
Ainakin pääkaupunkiseudulla ne ovat nämä tulokkaat, jotka tuppaavat kiusaamaan kantiksia, eli tarvitsevat siis itseään v-----mpia mollattavaksi. Tämä tuntuu unohtuvan monelta. Heillä tuntuu vielä monien mielestä olevan siihen kiusaamiseensa jonkinlainen oikeutus.
Mielenkiintoista oli jokunen vuosi sitten juttu somalialaisista, jotka asuivat Pohjoismaissa. Esim. Ruotsin somalialaisserkut kiusasivat ja haukkuivat Suomen somaliserkkujaan russakoiksi ja junteiksi, joten kovin hanakasti ja kritiikittömästi oli tarttuneet valtaväestön mielipiteet myös näihin vähemmistöihin.
Halusivat ja päättivät ryhtyä kiusaajiksi - vihollisiksi. Elämä on valintoja. Joskus ne kostautuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kusipää on kusipää ja narsisti on narsisti? Ei sitä kannataa liikaa miettiä ja yrittää ymmärtää, vaan kehittää keinoja puolustautua kiusaamiselta.
Toisaalta sekin outoa "puolustautua" silloinkin kun kukaan ei ole vielä tehnyt mitään. Sehän on vähän kuin kerjäisi sitä itse.
Kiusaaminen ei lopu muuta kuin väkivallalla tai väkivallan riittävän uskottavalla uhalla. Samaa logiikkaa noudattaa kuin aseistuksen kehitys: vasta ydinase tuo kunnollisen suojan ja rauhan sellaisen aseistuksen omaavalle maalle. Ydinasesuoja on siis kovinta valuuttaa valtioiden välillä. Muut maat ovat haavoittuvaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka sitten noille jotakin tuollaista tekisivät eivät itsekään olisi sen parempia ihmisiä.
Haha. Tässä vaiheessa voisin suorittaa vaikka j0ukkomurhan tai pari, ja olisin siltikin parempi ihminen kuin kaikkien heidän hyvät luonteenpiirteet ja teot yhteensä. Yks hailee ovatko puspus mussut haudoissaan samaa mieltä.
Narsistit välittävät miltä näyttävät ulospäin, mitä heistä ajatellaan ja kuinka vahvoina, sosiaalisesti haluttuina ja vaikutusvaltaisina heidät nähdään. Eivät osaa eivätkä pysty samaistumaan toisin ajatteleviin, tunteviin ja kokeviin. Tai oikeustuntoisiin. ;)
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Viihdettä tylsyyteen, ei siinä mitään sen kummempaa. Keskiarvo 9,5, ystäviä ja kotona kaikki hyvin. Jotkut haluavat väkisin uskoa, että kiusaaja olisi kaltoinkohdeltu reppana tai vähäjärkinen elämänkoululainen mutta ei.
Niin mulkero kusipää on mulkero kusipää ja saa kiksejä kiusaamisesta ja toisten rääkkäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Viihdettä tylsyyteen, ei siinä mitään sen kummempaa. Keskiarvo 9,5, ystäviä ja kotona kaikki hyvin. Jotkut haluavat väkisin uskoa, että kiusaaja olisi kaltoinkohdeltu reppana tai vähäjärkinen elämänkoululainen mutta ei.
Ei mittään narsissmia kummenpaa
Ei mittään psykopaattiaa kummenpaa
Ei mittään muuta ko että ittellä asiat ovat liikka hyvin
Ei sammaastumispintaa
Mikä mahtais laittaa kiusaajia harmittaan? Sottako? Eiköhän se pian onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän koti, hyvänen aika sentään, tuossa tapauksessa voi olla hyvä. Hyvä koti ei kasvata kiusaajia. Todennäköisesti kyseessä on koti jossa kiusaaminen on ollut kaikin tavoin hyväksytty ja sen takia kiusaaja on mallintanut kodin toimintaa edes sitä tajuamatta ja samalla kotia hyväksi kuvitellen.
Valtaosa kiusaajista nyt vain on paskoja ihmisiä. Ei siinä sen kummempaa syytä ole. Eivät vielä aikuisenakaan ymmärrä tehneensä väärin.