Uskotteko Jumalaan tai kuolemanjälkeiseen muuten?
Olen alkanut miettiä tätä. Ensinnäkin minulta kuoli lähiomainen ja hänen kuoltuaan sain ihmeellisen ilmiön, jonka näkivät muutkin. Olisi ihanaa jos hän olisi päässyt hyvään paikkaan.
Toisaalta tässä tuo maailmantilanne on sellainen, että uskosta lohtu. Itse uskon kristillisesti.
Kommentit (29)
Nuorempana se uskominen oli läsnä, mutta taka-alalla.
Näin vanhemmiten sitä alkaa miettiä enemmän, kun edellistä sukupolvea jo kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on useita läheisiä kuollut ja olen myös törmännyt ihmeellisiin juttuihin. Äitini puhui vähän ennen kuolemaansa ajasta kuolemansa jälkeen. Kaikki tapahtui kuten äitini puhui. Ihan kuin hän olisi nähnyt kuolemansa yli jotenkin. Toisten läheisten kohdalla on ollut muita ilmiöitä. Ihan kuin minua olisi seurattu ja autettu haudan takaakin. Joskus olen tuntenut läsnäolon ja kyseisen henkilön ominaistuoksun tai kuullut hänen äänensä. Ihan kuin he olisivat täällä, mutta eri ulottuvuudessa.
Mun vanhemman kuolemasta on 4 kuukautta. Käsittämätöntä, mutta perkasin sanomalehtiä, joita oli ajalta ennen hänen kuolemaansa. Yhtä lehteä avatessa pelmahti hänen ominaistuoksunsa.
Mahdotonta, että se olisi oikeasti lehden välissä säilynyt. Se ei tuntunut kuin ensimmäisellä hengenvedollani.
Käsittämätöntä. Olen 50+ eikä mulla ole mitään harha-aistimuksia ollut milloinkaan. En osaa selittää tätä itselleni.
Sielun olemassaolosta näyttöä pyöreä nolla. Sitten jos uskoo sieluihin, joutuu kaikennäköisiin kiemuroihin käytännön todellisuuden kanssa.
Esim miten aivovamma, vaikuttaako se myös jotenkin sitten sieluun vai onko avuton sielu sitten kiinni ns. rikkinäisessä koneessa? Sitten on niitäkin tapauksia jossa toinen aivopuolisko on ateisti ja toinen uskoo. Onkohan siinä mennyt sielu puoliksi vai onko peräti pullahtanut jostain toinen sielu? Ja niin edelleen...
Puuttui: uskon kristinuskon oppeihin täysin, siihen ruksi :)
Vierailija kirjoitti:
Minulta on useita läheisiä kuollut ja olen myös törmännyt ihmeellisiin juttuihin. Äitini puhui vähän ennen kuolemaansa ajasta kuolemansa jälkeen. Kaikki tapahtui kuten äitini puhui.
Noin 99% todennäköisyydellä kyse on tästä:
Vierailija kirjoitti:
Puuttui: uskon kristinuskon oppeihin täysin, siihen ruksi :)
Mietin tuotakin vaihtoehtoa, että olisi erikseen, mutta ajattelin yhdistää tuon toiseen kristilliseen vaihtoehtoon.
Minäkin laittaisin ruksin samaan kuin sinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sielun olemassaolosta näyttöä pyöreä nolla. Sitten jos uskoo sieluihin, joutuu kaikennäköisiin kiemuroihin käytännön todellisuuden kanssa.
Esim miten aivovamma, vaikuttaako se myös jotenkin sitten sieluun vai onko avuton sielu sitten kiinni ns. rikkinäisessä koneessa? Sitten on niitäkin tapauksia jossa toinen aivopuolisko on ateisti ja toinen uskoo. Onkohan siinä mennyt sielu puoliksi vai onko peräti pullahtanut jostain toinen sielu? Ja niin edelleen...
Ja onko esim gorilloilla sitten sielua vai ei? Kykenevät kuitenkin viittomakieleen ja näyttämään tunteitaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on useita läheisiä kuollut ja olen myös törmännyt ihmeellisiin juttuihin. Äitini puhui vähän ennen kuolemaansa ajasta kuolemansa jälkeen. Kaikki tapahtui kuten äitini puhui. Ihan kuin hän olisi nähnyt kuolemansa yli jotenkin. Toisten läheisten kohdalla on ollut muita ilmiöitä. Ihan kuin minua olisi seurattu ja autettu haudan takaakin. Joskus olen tuntenut läsnäolon ja kyseisen henkilön ominaistuoksun tai kuullut hänen äänensä. Ihan kuin he olisivat täällä, mutta eri ulottuvuudessa.
Mun vanhemman kuolemasta on 4 kuukautta. Käsittämätöntä, mutta perkasin sanomalehtiä, joita oli ajalta ennen hänen kuolemaansa. Yhtä lehteä avatessa pelmahti hänen ominaistuoksunsa.
Mahdotonta, että se olisi oikeasti lehden välissä säilynyt. Se ei tuntunut kuin ensimmäisellä hengenvedollani.
Käsittämätöntä. Olen 50+ eikä mulla ole mitään harha-aistimuksia ollut milloinkaan. En osaa selittää tätä itselleni.
Mistä tiedät, että sinulla ei ole ollut harha-aistimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onko esim gorilloilla sitten sielua vai ei? Kykenevät kuitenkin viittomakieleen ja näyttämään tunteitaan
Raamatun mukaan vain ihmisillä.
En varsinaisesti usko mitään, mutta olen kokenut kaikenlaista ja mun käsitys on, että me ollaan kaikki osa jumalaa. Paradoksaalisesti yhtäaikaa sekä luoja, että se mitä luodaan. Ja "taivas" on mun käsittääkseni sama kun astraalitaso. Ei mitenkään korkeaa värähtelyä se, vaan ainoastaan välipysäkki jossa käydään ennen kun synnytään uudelleen.
"Mistä tiedät, että sinulla ei ole ollut harha-aistimuksia?"
Järjellä tietää, mikä aistimus on mahdollinen ja mikä ei ole.
Uskon Jumalaan. Omalla kohdallani siitä on niin vahva näyttö että ei voi olla uskomatta.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä tiedät, että sinulla ei ole ollut harha-aistimuksia?"
Järjellä tietää, mikä aistimus on mahdollinen ja mikä ei ole.
Höpö höpö. Ei harha-aistimuksen tarvitse olla mikään käsittämätön tai tavallisuudesta poikkeava. Jos sanomalehdestä pelmahtava, sinne kuulumaton haju voi ainakin periaatteessa olla harha-aistimus, miksi mikä tahansa haju missään ei voisi olla harha-aistimus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan vain ihmisillä.
Niin eli siis jos ihmisillä on, mutta gorilloilla ei, päästään siihen että "sielu" on vain joku jumalan ihmisille erityisesti jakama pääsylippu tuonpuoleiseen, koska ilmeisesti se ei ilmene mitenkään elämän aikana
Vierailija kirjoitti:
Uskon Jumalaan. Omalla kohdallani siitä on niin vahva näyttö että ei voi olla uskomatta.
Tää on sellainen väite että joka kerta kun tuosta on kysynyt tarkempia yksityiskohtia, huomataan että "vahva näyttö" on joidenkin mielestä lavea käsite.
Niin tietysti, jos joku arkkienkeli Gabriel tulee joka ilta fyysisesti sinut peittelemään ja juttelemaan niin myönnetään, uskollesi on näennäisesti vahvat perusteet, mutta siitä seuraisi aikas monta jatkokysymystä
Kyllä minä uskon, että kuoleman jälkeen on jotakin,mutta ihmisen ajattelukyky ei pysty sitä ymmärtämään, mitä se on.
Uskon ehkä sielujen vaeltamiseen, mutta välillä ne käyvät jossakin lepäilemässä ja palaavat taas maanpinnalla uutena ihmisenä.
tää on vähän, kuin se vitsi jossa kakis kultakalaa on akvaariossa ja toinen sanoo, etei usko mihinkään korkampaan voimaan ja se toinen vastaa, että miten sinä sitten selität sen käden, joka pudottaa meille ruokaa.
Tuonpuoleinen on jotakin, josta me emme tiedä mitään, mutta ukson, että henkimaailma on varmasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä uskon, että kuoleman jälkeen on jotakin,mutta ihmisen ajattelukyky ei pysty sitä ymmärtämään, mitä se on.
Uskon ehkä sielujen vaeltamiseen, mutta välillä ne käyvät jossakin lepäilemässä ja palaavat taas maanpinnalla uutena ihmisenä.
tää on vähän, kuin se vitsi jossa kakis kultakalaa on akvaariossa ja toinen sanoo, etei usko mihinkään korkampaan voimaan ja se toinen vastaa, että miten sinä sitten selität sen käden, joka pudottaa meille ruokaa.
Tuonpuoleinen on jotakin, josta me emme tiedä mitään, mutta ukson, että henkimaailma on varmasti olemassa.
Uskot että joku on "varmasti olemassa" mutta et tiedä siitä jostakin "yhtään mitään". Yleensä ihmiset tarvitsee jonkin sortin todisteita tai ylipäätään kunnollisen määritelmän jos uskovat jotain olevan varmasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se asia, joka meidän maailmassa on analoginen tuolle kultakalamaljaan ruokaa pudottavalle kädelle?