Voiko 6 ja 5 vuotiaat jättää mummolle viikoks jos vanhemmat lähtis
Kommentit (45)
Meillä on lapset joka kesä kuukauden mummolla pohjoisessa. Viime kesänä mummo halusi myös kaksi vuotiaan ja tosi hyvin meni. Aikaisemmin ollut vain isommat. Riippuu siis mummosta, onhan hän jo sinut tai puolisosikin kasvattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin kerran niin, että mentiin mieheni kanssa Kreikkaan kahdeksi viikoksi. Ensimmäinen viikko oltiin kahdestaan, ja lapset oli minun vanhemmilla. Toisella viikolla isovanhemmat tuli lasten kanssa samaan hotelliin ja me siirryttiin perhehuoneeseen, ja isovanhemmat saivat lomailla rauhassa. Toki oltiin paljon yhdessäkin. Me maksoimme heidän matkansa korvaukseksi hoidosta. Oli hieno reissu!
Aika erikoista että sukulaiselle täytyy maksaa korvausta :DDD tulee minunkin sukulaiseni lemmikki kohta tänne taas hoitoon (huom! taas) enkä tosiaan saa siitä mitään korvausta, koska se olisi todella omituista.
Ei varmaan "täytynyt". Mielellään kustansivat, kun saivat kahdenkeskisen loman. Vähän eri asia, kuin jonkun piskin hoitaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin kerran niin, että mentiin mieheni kanssa Kreikkaan kahdeksi viikoksi. Ensimmäinen viikko oltiin kahdestaan, ja lapset oli minun vanhemmilla. Toisella viikolla isovanhemmat tuli lasten kanssa samaan hotelliin ja me siirryttiin perhehuoneeseen, ja isovanhemmat saivat lomailla rauhassa. Toki oltiin paljon yhdessäkin. Me maksoimme heidän matkansa korvaukseksi hoidosta. Oli hieno reissu!
Aika erikoista että sukulaiselle täytyy maksaa korvausta :DDD tulee minunkin sukulaiseni lemmikki kohta tänne taas hoitoon (huom! taas) enkä tosiaan saa siitä mitään korvausta, koska se olisi todella omituista.
Kiittämätön kuspää oot!!! Kadekin vielä. Minusta oli äärimmäisen hieno ele vanhemmilta kiittää isovanhempia lastenlasten kanssa viettämästä ajasta, jotta vanhemmat saivat laatuaikaa. Kukaan ei varmasti ole ollut mitään vailla.
mummu 54v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minusta ei mitenkään omituista. Viikosta voi jo hyvinkin maksaa, toki jos hoitaja ei halua niin ei väkisin. Ja ap kysyy mummolta kun mummo tietää parhaiten hoitaako vai ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani lähtivät 60-luvun alussa viideksi viikoksi Keski-Eurooppaan autoilemaan ja jättivät minut ja pikkusiskoni mummon hoitoon. Kun he tulivat matkalta takaisin, kaksivuotias siskoni ei enää tuntenut vanhempiaan.
Omia pieniä lapsiani en koskaan jättänyt isovanhemmille yöksi. Eipä silti että isovanhemmat olisivat edes pyytäneet.
Unohtiko oikeasti? Miten ilmeni. Erikoista.
Kyllä voi vaikuttaa ton ikäsellä kovasti (hylkäämisen kokemus). Kyllä sinne reissuun ehtii, lapsen sairaus tai esimerkiksi tapaturma? (karmeaa olla kaukana heistä.
Kaikki tekee omalla tavallaan.
Ei tule, lapset ymmärtää puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi ottaa lapsia mukaan matkalle?
Lapset ja mummo mukaan
Riippuu mitä mummo on mieltä. Ja onko mummo hyväkuntoinen 60-vuotias ja raihnainen 90-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiittämätön kuspää oot!!! Kadekin vielä. Minusta oli äärimmäisen hieno ele vanhemmilta kiittää isovanhempia lastenlasten kanssa viettämästä ajasta, jotta vanhemmat saivat laatuaikaa. Kukaan ei varmasti ole o
Ragemummo siellä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minusta taas tässä ei ole mitään omituista, päinvastoin. Mekin olemme kahteen kertaan maksaneet isovanhempien lennot lomakohteeseen sillä sopimuksella, että hoitavat meidän lapsia osan ajasta. Toki on vietetty suurin osa ajasta yhdessä porukalla, mutta pienten lasten kanssa reissatessa on ollut mahtavaa saada olla välillä kahdestaan puolison kanssa. Matkakohteet ovat olleet etelän lomakohteita, jonne esim. oma äitini ei suin surminkaan olisi itse matkustanut/valinnut lomanviettopaikaksi. Jo tämänkin takia oli itsestään selvää maksaa osa kuluista.
ja kyllä, todellakin maksaisin korvausta myös sille sukulaiselle joka hoitaisi lemmikkiäni loman ajan. Tämän osalta on vain tullut todettua, että helpompaa kaikille kun vien eläimen lemmikkihoitolaan. Vähemmän stressiä kaikille eikä tarvitse miettiä onko korvaus riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täytynyt maksaa, vaan halusimme sen tehdä. Mutta tuo ei nyt ollut pointti, vaan se, että on tuollainenkin mahdollisuus vanhempien omalle reissulle.
Vierailija kirjoitti:
Jo mummo ei asu Patesin motellissa.
Batesin kai tarkoitit?
Kyllä kiitos, mielellään saavat lapsenlapset tulla meille viikoksi ja mielellään tulevatkin. Meillä riittää tilaa ja pihaa ja pääsevät pappan kanssa tekemään puutarhatöitäkin. Meillä ulkoillaan, syödään hyvää kotiruokaa, leikitään ja luetaan.
Jos lapset ovat olleet paljon mummolassa yökylässä ja viihtyvät niin varmaankin voi. Jos siis mummolle sopii ja on sitten vielä varahoitopaikkakin mietitty, jos vaikka sairastuu tms. Jos taas on vähän etäisempi tapaus niin sitten en jättäisi noin pitkäksi aikaa.
Eikös se suositus ole yö per ikävuosi. Eli kyllä, jos lapset tuntee mummon hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani lähtivät 60-luvun alussa viideksi viikoksi Keski-Eurooppaan autoilemaan ja jättivät minut ja pikkusiskoni mummon hoitoon. Kun he tulivat matkalta takaisin, kaksivuotias siskoni ei enää tuntenut vanhempiaan.
Omia pieniä lapsiani en koskaan jättänyt isovanhemmille yöksi. Eipä silti että isovanhemmat olisivat edes pyytäneet.
Onko siskollasi muitakin vakavia ongelmia?
Ei tuo tarkoita ongelmaisuutta. On ihan normaalia, noin pieni lapsi ikäänkuin unohtaa hyvinkin nopeasti, jos vanhemmat tai kuka tahansa on muutamankin viikon poissa.
Minunkin lapseni ei ollut tuntea minua enää, kun tulin kotiin sairaalasta, jossa olin ollut kolme viikkoa. Anoppi hoiti lasta ja kaikki oli ihan hyvin. Lapsi katsoi minua jonkun aikaa kuin vierasta ja juoksi anopin taakse piiloon. Sieltä kyllä aika nopeasti sitten tuli luokseni ja kiipesi syliin. Kovasti olikin äidille sitten asiaa. Mutta ihan heti ei minua muistanutkaan. Lapsi oli jotain 2-vuotias.
Eli kai se on niin, että jos pienellä lapsella on hyvä olla, niin ne vanhemmatkin unohtuu helpommin. Isomman lapsen kohdalla se on tietysti eri asia. Oli minunkin lapseni kuulemma vielä toisen päivän aamuna etsiskellyt äitiä, mutta ei sitten enää sen jälkeen.
Sanotaan, että koiranpentukin unohtaa emonsa kokonaan viikossa. Ihmislapsella voi mennä kauemmin, mutta mitä pienempi lapsi, niin sitä nopeammin se tapahtuu.
Lapsi kyllä hyvin nopeasti toipuu unohduksestaan, kun taas näkee vanhempansa, joten ei tuossa mitään ongelmaa ole. Sota-aikanahan lapset unohti isänsä kokonaan, kun tämä oli rintamalla. Eivät tunnistaneet enää ollenkaan.
Minulla on ollut hoidossa vauvojakin ja mitään ongelmaa ei ole ollut vanhempien suhteen. Ei ne lapset traumoja saa, jos niillä on vain hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä mummo on mieltä. Ja onko mummo hyväkuntoinen 60-vuotias ja raihnainen 90-vuotias.
Niin ja onko lapset villejä adhd-tapauksia ja miten tottuneita mummon hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi ottaa lapsia mukaan matkalle?
Lapset ja mummo mukaan
Tämä pienten kanssa, sanotaan alle 4 v.mutta 5-6 v on jo aika isoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi mummo hoitaa lapsi viikon?
Itse olen ns nuori mummo, ja säännöllisesti olen hoitanut lapsenlastani viikon.tehdäön retkiä käydään konsertissa museoissa...kaikkialla ikä tason mukaan.
Leivotaan,askarrellaan, kyläilläillään .jne
Eli ilmanmuuta voi mummo hoitaa mikäli jaksaa ja haluaa.
Tästä hyötyy kaikki lapsenlapset, mummo ja tietenkin lasten vanhemmat.
Itse olen ollut lapsena oman mummon luona paljon, oli ihanaa, mummo vei teatterin, kertoi jänniä juttuja nuoruuden ajoistaan jneä
Jos tuon ikäisellä normaali kiintymyssuhde vanhempiinsa, niin yleensä 2-3 päivää menee hyvin, kun lapsella vielä uutuuden viehätystä mummolassa ja isovanhemmatkin jaksavat, mutta usein sen jälkeen ei kenelläkään.ole kivaa, kun lapset ikävöivät vanhempiaan, kotia ja arkiruteeneita.
Itse en jättäisi alle kouluikäisiä kuin 2-3 päiväksi tai ainakin toinen vanhempi pitäisi olla lasten kanssa.
Kyllä voi vaikuttaa ton ikäsellä kovasti (hylkäämisen kokemus). Kyllä sinne reissuun ehtii, lapsen sairaus tai esimerkiksi tapaturma? (karmeaa olla kaukana heistä.
Kaikki tekee omalla tavallaan.