Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vastaava kokemus. Sain perhetyötä kun jäin yksinhuoltajaksi kun lapset olivat pieniä ja yhdellä oli diagnosoitu aspergerin oireyhtymä.
Tätit tulivat kahvittelemaan ja istumaan sohvalle. Siinä se.Nyt on jo isot lapset mutta vieläkin mietin että sosionomit sohvalla on kyllä varmasti helpoin työ ikinä.
oletko itse ikinä tehnyt mitään työtä, vai oletko vaan nostanut tukia niin kuin yh:t yleensä tekevät
Elätin itseni ja lapset työlläni, osin elätän edelleen vaikka ovat jo muuttaneet omilleen, mutta koska opiskelevat, eivät pärjää vielä omillaan. Olin ja olen siis työelämässä. Mutta se ei tuossa kokemuksessa ollutkaan olennaista, talous siis.
Ihan tarpeeksi, että siivoaa oman kodin. En jaksa siivota muiden koteja. Korkeintaan omaa lasta voisin auttaa.
Ei Suomessa makseta palkkaa toisten kotien siivoamisesta. Valtion rahat on loppu, sellaisia työntekijöitä ei ole olemassa.
Kerro sille työntekijälle mitä apua tarvitset. Voivat auttaa sua tukiperheen saamisessa. Kela-etuuksien hakemisessa. Lapsille terapioiden hakemisessa. Ehkä tuota isompaa lasta vois ohjata erityislasten harrastuksiin, esim.liikunta.
Ihan konkreettista apua arkeen saat lapsiperheiden kotipalvelusta. Sossun kautta ilmaiseksi tai ainakin itse omavastuun maksamalla. Näitä palveluntuottajia ovat esim.Onnihoiva. Sossusta lisätietoa näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne lapsiakaan vahdi vaan sitä miten perheessä toimitaan. Itse tein sen virheen että oletin heidän ikään kuin "näyttävän mallia" miten kiukkuavan lapsen kanssa toimitaan ja seurasin vaan vierestä. Joten heidän tulkintansa oli että annan lapsen riehua puuttumatta asiaan, joten olen kykenemätön huolehtimaan lapsesta ja lasun tädit kävi hakemassa kiireelliseen sijoitukseen.
Kyllä tuossa kiireellä sijoituksessa on ollut muutakin kuin vaan kiukkuava lapsi...
Niin tietysti se, että vanhempi ei rajoittanut lapsen kiukkuamista, jonka johdosta lapsi on vaarassa esim. loukata itsensä ja tarvitsee sääntöjä ja rajoja joita kotona ei asetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.
Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään.
maksa itse kodinhoitajasi. ei veronmaksajien kuulu sinulle kodinhoitajaa maksaa
Miten niihin ennen oli varaa? Kuten sanottu, sosionomi maksaa yhteiskunnalle varmasti enemmän. Puhumattakaan niistä kustannuksista, joita tulee, kun äidit uupuvat ja masentuvat ja lapset huostaanotetaan. Ennaltaehkäisevä työ olisi paljon järkevämpää.
Ennen oli vähemmän eläkeläisiä ja oli paljon tehtaita mistä saatiin verotuloja.
Nyt ne tehtaat on viety Kiinaan.
sitä kutsutaan vihreäksi siirtymäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia, jos ei oma jaksaminen riitä. Ei kukaan tee kotitöitä puolestasi. Olisit kiitollinen saamastasi avusta.
Sitähän ei voi etukäteen tietää mitä elämässä tulee. Ja joskus ihmisillä nyt vain on tilanteita, joissa tarvitsisivat jonkun auttamaan ihan konkreettisesti. Sillä saatetaan saada säilytettyä työkyky ja estettyä uupumusta tai masennusta pahenemasta.
Kaikki ihmiset on nykyään väsyneitä. Kukaan ei jaksa auttaa ketään.
lapsettomat kissanaiset "neuvovat" pienten lasten vanhempia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne lapsiakaan vahdi vaan sitä miten perheessä toimitaan. Itse tein sen virheen että oletin heidän ikään kuin "näyttävän mallia" miten kiukkuavan lapsen kanssa toimitaan ja seurasin vaan vierestä. Joten heidän tulkintansa oli että annan lapsen riehua puuttumatta asiaan, joten olen kykenemätön huolehtimaan lapsesta ja lasun tädit kävi hakemassa kiireelliseen sijoitukseen.
Kyllä tuossa kiireellä sijoituksessa on ollut muutakin kuin vaan kiukkuava lapsi...
Niin tietysti se, että vanhempi ei rajoittanut lapsen kiukkuamista, jonka johdosta lapsi on vaarassa esim. loukata itsensä ja tarvitsee sääntöjä ja rajoja joita kotona ei asetettu.
Ei sen vuoksi silti kiireellistä sijoitusta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia, jos ei oma jaksaminen riitä. Ei kukaan tee kotitöitä puolestasi. Olisit kiitollinen saamastasi avusta.
Sitähän ei voi etukäteen tietää mitä elämässä tulee. Ja joskus ihmisillä nyt vain on tilanteita, joissa tarvitsisivat jonkun auttamaan ihan konkreettisesti. Sillä saatetaan saada säilytettyä työkyky ja estettyä uupumusta tai masennusta pahenemasta.
masentuneiden päävikaisten ei pitäisi lisääntyä
Vierailija kirjoitti:
Kerro sille työntekijälle mitä apua tarvitset. Voivat auttaa sua tukiperheen saamisessa. Kela-etuuksien hakemisessa. Lapsille terapioiden hakemisessa. Ehkä tuota isompaa lasta vois ohjata erityislasten harrastuksiin, esim.liikunta.
Ihan konkreettista apua arkeen saat lapsiperheiden kotipalvelusta. Sossun kautta ilmaiseksi tai ainakin itse omavastuun maksamalla. Näitä palveluntuottajia ovat esim.Onnihoiva. Sossusta lisätietoa näistä.
Jos molemmat vanhemmat on työttömiä niin voi ehkä sossu maksaa apua.
Tietysti jos on palkkatuloja niin apua hommataan, mutta niistä tulee lasku.
Vierailija kirjoitti:
Ei perhetyöntekijä ole mikään kodinhoitaja tai lastenvahti. Perhetyöntekijän tehtävänä kirjata mahdolliset perheessä ilmenevät huolet (esim. kasvatuskäytännöt tai kodin kunto) lastensuojelun tietojärjestelmään jatkotoimenpiteitä varten.
eli korruptoitunut suojatyöloinen
Vierailija kirjoitti:
N 45 vuotta sitten kunnalta tuli topakka ja kokenut huushollinpitäjä paikalle: pisti keittiön kuntoon, teki jonkun reilun kokoisen makaronilaatikon, pisti minut laittamaan pyykkit pyörimään ja meni vielä lasten kans ulos että pääsin suihkuun ym.
Semmoisesta reippaasta ja asiat osaavasta tätistä tuli tunne, että kyllä tää tästä ja että pitää ottaa vaan asia kerrallaan. Pienenpieni itseluottamuksen tunne. Tuli hyvä mieli, kun keittiö oli puhdas, olin saanut pyykkivuoren pienentymään.
Lapsetkin jotenkin rauhoittui kun tämä täti laittoi hommat käyntiin.
Erittäin suuri apu ja hyvää toimintaa! Eikä varmaan olleet korkeasti koulutettuja vuorovaikuttajia. Tämä takaisin.
Nykyään se topakka täti olisi syytteessä, kun kehtaa käskeä äitiä tekemään jotain, käskeminen kun on henkistä väkivaltaa ja laukaisee posttraumaattisen stressireaktion. Makaroonilaatikkokin olisi gluteiiniallergiselle Irma-Nyyrikille myrkkyä ja erityisherkkä Tero-Antero ahdistuu laatikoista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi hyödyllistä, jos yhdessä siivottaisiin.
Olen saanut KELA:n systeemien kautta suosituksen/saatteen sosiaalitoimistoon. Siinä pyydetään tuon tyyppistä apua vakavan sairastamiseni vuoksi. En pidättele henkeä apua odotellessa.
No, joo. Lapset voi saada tukiperheeseen niin voit siivota sillä aikaa. Vaikka joka toinen viikonloppu.
Maksatko edes tästä avusta vai oletko lokkeilemassa koko elämäsi ajan?
Vierailija kirjoitti:
N 45 vuotta sitten kunnalta tuli topakka ja kokenut huushollinpitäjä paikalle: pisti keittiön kuntoon, teki jonkun reilun kokoisen makaronilaatikon, pisti minut laittamaan pyykkit pyörimään ja meni vielä lasten kans ulos että pääsin suihkuun ym.
Semmoisesta reippaasta ja asiat osaavasta tätistä tuli tunne, että kyllä tää tästä ja että pitää ottaa vaan asia kerrallaan. Pienenpieni itseluottamuksen tunne. Tuli hyvä mieli, kun keittiö oli puhdas, olin saanut pyykkivuoren pienentymään.
Lapsetkin jotenkin rauhoittui kun tämä täti laittoi hommat käyntiin.
Erittäin suuri apu ja hyvää toimintaa! Eikä varmaan olleet korkeasti koulutettuja vuorovaikuttajia. Tämä takaisin.
Huushollinpitäjät ovat kaikki saaneet ylennyksen kyttääjiksi :) Auttamisen asemesta nykyisin kyttäävät..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset on nykyään väsyneitä. Kukaan ei jaksa auttaa ketään.
No sitten vaan kaikki romahtaa koko valtiossa jossain vaiheessa.
Terveisiä kuntoutustuelta. Minä en ole yhtään terveempi, vaikka kaikki muutkin olisivat sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että porukat täällä on valmiita maksamaan verorahoilla sen että ne sosionomit istuu sohvalla ja juo kahvia eikä perhe hyödy siitä mitään. Sohvalla istuminen ja perheen arvostelu ei ole apua. Päin vastoin. Itse maksaisin verorahoillani mielummin oikeasta avusta perheille jotka sitä tarvitsee.
Mitä jos ne perheet hoitaisivat kotinsa ja lapsensa ihan itse, eikä verorahoilla tarvitsisi maksaa siivoojaa eikä sosionomia?
juuri näin. ja ihan kaikkien erityisherkkien, mt-vikaisten, juoppojen, nistien ja elämäntapasossunpummien ei tarvitsisi tehdä lapsia
mieluummin tuosta tosiaan maksaa hieman enemmän. sillä on kuitenkin ehkäisevä vaikutus. jos laiskat tuillaelävät sossunpummit saisivat ilmaisen palvelijan veronmaksajien rahoilla, niin silloinhan kaikki sadattuhannet laiskat yh-loiset haluaisivat saman