Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?

Vierailija
08.03.2025 |

Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.

Kommentit (754)

Vierailija
41/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ,masentunut kaipaa siivoojaa. Palatkaa sellainen. Toki se ei masennusta paranna.

Vierailija
42/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää tilata siivooja, tai koettaa jaksaa itse vähän siivoilla, siitä voi tulla hyvä olo, kun saa liikuntaa ja näkee tulokset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan opiskellessa perhetyön harjoittelussa ja siellä tehtiin eri asioita eri perheissä. Mutta pääasiassa lähdettiin lasten kanssa ulkoileen kelissä kun kelissä.

Vierailija
44/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tutun puheista olen ymmärtänyt, että sossut vain istuvat ja tarkkailevat muutaman käynnin verran. Sitten pidetään tapaaminen, jossa he kertovat havaintojaan tuen tarpeesta ja sovitaan jatkokäynneistä ja varsinkin käyntien sisällöstä ja tavoitteista.

Esimerkiksi tutun luona sossu otti lapsesta hoitovastuun ja vanhempi pääsi kauppaan, lepäsi kotona tai pesi pyykkiä vanhan talon kellarikerroksessa (jonne vauvan vienti olisi tässä tapauksessa ollut vaarallisen tapaturma-altista puuhaa). Sossu myös auttoi talousasioissa, budjetoimaan ja kotitöiden suunnittelussa ja toteutuksessa, joskin tästä eivät selvinneet ongelmitta. Tuttu laittoi tiskauksen jälkeen astioita kaappiin ja sossu kävi kääntämässä kahvimukien korvat tiettyyn suuntaan napinan kera ja hänen tekemisissään ilmeni muutakin älytöntä pinttynyttä omaa tapaa. No näistä puhuttiin seuraavalla palvelutarpeenkartoituskerralla ja sossu meni vaihtoon. Uusi istui ja tarkkaili taas pari käyntikertaa ja sitten yhteistyö alkoi toimimaan. 

Ketään ei auta se, että vieras ihminen istuu talossa tekemässä merkintöjä vihkoonsa kerta toisensa perään. Ottakaa asia puheeksi, kysykää mikä käyntien tarkoitus on ja miten niiden on tarkoitus tukea teidän vanhemmuuttanne ja perheen hyvinvointia.

Vierailija
45/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.

Niin, ei ne sua auttamaan ole tulleet.

Siitähän tässä kai olikin kysymys.

Eri

Vierailija
46/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi se onkin. Ja uhkailevat lasulla jos haluat lopettaa. Muistan miten hauskaa oli autistisen nukkumattoman vauvan kanssa kun nämä kävivät kahvilla. Pyysin apua kun olin niin väsynyt, että vauva putosi.

Kovasti korostivat, ettei oikeasti kuulu heidän hommaan kärrytellä vauvaa et saisin nukkua. Voivat vahtia huutavaa vauvaa sisällä sen tunnin et voin nukkua, jos mielellään rauhoitan, syötän ja kuivitan vauvan ensin. Sitten valitusta siitäkin jos en pysty nukkumaan siinä metelissä ja yritän tehdä kotitöitä. Ei heidän pidä joutua kuuntelemaan kovaa melua koko ajan. Pääpaino oli heidän oikeuksissa.

Maailman helpoin homma istua pikkurilli pystyssä toisten sohvalla tölläämässä vanhempien nukkuttamaa lasta ja kertomassa suuria viisauksia lasten kasvatuksesta.

Ja kaikki tietää, että lapset on vieraskoreita eikä samalla lailla käyttäydy vieraille aikuisille kuin omalle vanhemmalle eikä kyse ole pelkästään taidoista ta

Olihan se tyhmää tarjota kahvia ikään kuin kutsutulle vieraalle. Oma moka. Sen sijaan sinun olisi pitänyt vauvan nukkuessa touhuta vimmatusti " anteeksi, voisitko siirtyä vähän että saan imuroida sen sohvan".

Vierailija
47/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevat katsomaan kelpaatko lasten äidiksi ja huoltajaksi. Ja tämä ei ole vitsi. Pidä varasi. Kaikkea mitä teet ja sanot voidaan käyttää sinua vastaan.

Lasten etu, jos äiti/perhe on kykenemätön 'keittämään puuroa' ja huolehtimaan lapsiarjesta. Kaltoinkohdeltuja lapsia on ihan tarpeeksi. ÄLKÄÄ lisääntykö pelkästään rahan vuoksi ja siksi että EI tarvitse kouluttautua ja mennä töihin. Käytätte lapsia hyväksi. Henkistä väkivaltaa, kaltoinkohtelua. Tätä tulisi tutkia ja tuoda esille enemmän. Tuillako lapsia tehdään ja eletään siinä toivossa että joku muu hoitaa????????????!!!!!!!!!!

Vierailija
48/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukaa halvemmassa asunnossa ja ostakaa siivouspalvelu. 

Vierailija
49/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa ,masentunut kaipaa siivoojaa. Palatkaa sellainen. Toki se ei masennusta paranna.

Tämäkin on totta. Kun kerran saa kodin kuntoon, sitä jaksaa sitten pitää paremmin itsekin siistinä

Vierailija
50/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tehdä lapsia, jos ei oma jaksaminen riitä. Ei kukaan tee kotitöitä puolestasi. Olisit kiitollinen saamastasi avusta.

Ei ole mitään järkeä verovaroilla kustantaa "apua" josta ei ole mitään apua. On kaikkien etu että sellaista "apua" ei vaan otetaan kiitollisesti vastaan.

Vierailija
51/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taas itse syvästi pettynyt kun vanhusten kotihoito ei oikeasti tee yhtään mitään. Täysin turhaa oikeasti on. Häiritsevän ja ärsyttävän muut asukkaan raivoon saavan lääkeautomaatin tuovat ja siinäpä se apu muka. 

Vierailija
52/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kauan sitten oli tosiaan oikeaa apua, kun äiti oli selkävaivojen takia petipotilaana, niin meillä kävi kodinhoitaja (tms.?) joka teki tosiaan kaikkia kotitöitä, kuten laittoi ruokaa, pesi pyykkiä yms., mitä isä ei ehtinyt, kun oli kuitenkin metsurina töissä päivät. 

Vierailija
53/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on siis 2  erityistä  lasta, 9v adhd ja 7 v down joka henkisesti 3veen tasolla ei voi jättää yhtään yksin. Tilanteen takia olen vakavasti masentunut. Mies auttaa kyllä mutta jonkun on käytävä töissä.  Mä hoidan lapset aamulla kouluun,koetan taikoa jotain syömistä vaikkei huvita eikä haksa ja otan lapset koulusta vastaan.  Meille tarjottiin perhetyötä avuksi jaksamiseen ja kuvittelin, että veisi lapsia vaikka johonkin tai siivoaisi.

Ap

Hän on apuna, ei palvelijana.

Selitä nyt meille, miten sinun käsityksesi mukaan sohvalla istumisesta on jotain apua!

Nythän emme tiedä, mikä tilanne ap:n kotona on oikeasti tämän henkilön kanssa. Ei hän voi väkisinkään ruveta pyykkiä pesemään ja laskuja pläräämään. Joskus myös keskustelusta on apua. 

Vierailija
54/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä veronmaksajana mieluummin maksan sen sohvallaistujan palkan kuin maksaisin siivoojan jollekin umpilaiskalle yh:lle sossunpummille, joka loisii tuilla ja makaa kotona

Vierailija
55/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että porukat täällä on valmiita maksamaan verorahoilla sen että ne sosionomit istuu sohvalla ja juo kahvia eikä perhe hyödy siitä mitään. Sohvalla istuminen ja perheen arvostelu ei ole apua. Päin vastoin. Itse maksaisin verorahoillani mielummin oikeasta avusta perheille jotka sitä tarvitsee. 

Vierailija
56/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan mikä on se apu, jota perhe tuosta saa?

Entiseen aikaan lapsiperheeseen saatiin kodinhoitaja, joka saattoi tehdä niitä samoja töitä, joita äiti olisi terveenä tai kotona ollessaan tehnyt. Nyt ei enää saa.

Saahan nytkin, siivoojan ja ruuat kotiin tuotuna, kun maksaa. Meitä oli 7 lasta, äiti hoiti karjan, siivosi, leipoi, pesi pyykin käsin ym ym. Me lapset toki autoimme heti kun opimme kävelemään. Kun äiti tuli laitokselta vauva kainalossa, kodinhoitaja auttoi pari päivää. Pienempiä hoidimme, sydämen kyllyydestä. Ei ollut nukkekoteja, nukke oli se pikkusisko jota hoivasimme😯

Vierailija
57/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahtii lapsia, jotta sinä saat tehtyä kotityöt

Sohvalla istuminen on lasten vahtimista? Et ole tainnut koskaan tavata eläviä terveitä lapsia, jos noin luulet. Normaalissa perheessä lapset ovat mukana kotitöissä eikä erillistä vahtijaa tarvita. Ei asia, jos joko lapsilla tai kotitöitten tekijällä on jotain ongelmia. Silloin tarvitaan jotain muutakin apua.

Kännykkä käteen

Vierailija
58/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei osallistunut lasten hoitoon eikä kodinhoitoon ja naapurin lapset soittivat jatkuvasti ovikelloa. 

Omat lapset nyt onneksi aikuisia ja saan siivota rauhassa ilman, että täytyy samalla vahtia taaperoita. 

Mitään apua ei saanut. 

Omaa lasta voisin auttaa lasten hoidossa ja siivouksessa, mutta en muita. En ketään ventovieraita. Olen itsekin väsynyt ja haluan myös omaa aikaa nyt ja tulevaisuudessa esim. omia harrastuksia mihin ei aiemmin ollut mahdollisuutta. 

Vierailija
59/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään. 

Ei ne ole kodinhoitajia, vaan sosiaalipuolen ihmisiä, jotka tarkkailevat ja tukevat perheen dynamiikassa ja vuorovaikutuksessa.

Vierailija
60/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että porukat täällä on valmiita maksamaan verorahoilla sen että ne sosionomit istuu sohvalla ja juo kahvia eikä perhe hyödy siitä mitään. Sohvalla istuminen ja perheen arvostelu ei ole apua. Päin vastoin. Itse maksaisin verorahoillani mielummin oikeasta avusta perheille jotka sitä tarvitsee. 

Mitä jos ne perheet hoitaisivat kotinsa ja lapsensa ihan itse, eikä verorahoilla tarvitsisi maksaa siivoojaa eikä sosionomia?