Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Valtion palkkalistoilla ei ole ihmisiä, jotka siivoaisivat ihmisten koteja.
Eläkeläiset joutuvat myös ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä, jos omaiset ei siivoa. Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia siivouksesta.
Eläkeläiset eivät vertaudu lapsiperheisiin. Kaikki tuki mitä lapsiperheille tarjotaan, näkyy myöhemmin lasten koulunkäynnissä, opiskeluissa, työllistymisessä, mielenterveydessä jne. Ihan älyttömiä tällaiset kaunaiset vertailut joidenkin eläkeläisten tilanteeseen. Vähäse kannattaa nyt ajatella yhteiskunnan kokonaisetua pidemmällä tähtäimellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun työtäni olisi mennä jonkun kotiin auttamaan, kysyisin että millaista apua tänään kaipaat ja tekisin juuri sitä, mistä on eniten apua. Olen asiantuntijatehtävissä, mutta kyllä myös lakaisen, pyyhin pöytiä, täytän ja tyhjennän tiskikonetta, kiristän saranoiden ruuveja ym. jos tarvitaan. Onhan se aika kallista vahtimestarin työtä, mutta ei tulisi mieleenkään vaan istuskella, jos selvästi jotain pitää tehdä En kyllä jaksaisi istuskella kenenkään sohvalla työaikaani, jos siellä selvästi tarvitaan kipeämmin konkreettista ulkoilutus- tai siivousapua.
Sinulla ei ole koulutusta alalle, mutta tietäisit paremmin miten noita töitä pitäisi tehdä. Niin tyypillistä, että ne jotka tietää vähiten huutaa kovimmin. Ei noistakaan tehtäviä ihan hatusta vedetä, kyseessä on suunnitelmaan perustuva työ perheen auttamiseksi. Ja jos perhe ei saa suutaan auki, että apu
Perhe on alisteisessa asemassa viranomaisten vallankäyttöön nähden, "siksi suun auki saaminen" ei ole yhtä helppoa kuin vertaisten ystävien seurassa.
Tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, että kun perhe toteaa ja ilmoittaa, että ei enää "apua" tarvitse, teistäpä ei meinaakaan päästä eroon. Systeemi tarvitsee perheitä enemmän kuin perheet saavat oikeaa apua.
Ennen sai apua kotiin myös siinä tilanteessa, kun lapsi oli sairaana, jotta vanhempi pääsi töihin. Miettikää kuinka hyvä systeemi meillä on ollut aikanaan 70-80 -luvulla. Nykyään ole mitään tai sitten tuollaista näennäisapua.
Meillä kävi perhetyöntekijä. Minulle se sopi. Juteltiin kaikenlaista. Lapsen kasvatuksesta ja yleisesti jaksamisesta arjessa. Puhuimme aika henkilökohtaisia asioita. Kai siitä jotain hyötyä oli. Olin hyvin yksin. Ensimmäisellä kerralla, kun lastensuojelu tuli käymään, olin unessa makuhuoneessa. Olin niin väsynyt.
Kai se on sellaista matalankynnyksen tarkkailua, että miten perheessä jaksetaan. Jos näyttää siltä, että apua tarvitaan, niin sitä järjestetään.
Ja ei, ei ole helppoa työtä. Meille oli helppo tulla, kun ymmärsin, että apu tulee tarpeeseen. Pari kertaa viikossa perhetyöntekijä kävi lapsen kanssa puistossa. Sain levätä. Olisivat auttaneet järjestämään esim.ristiäiset, siis tulleet siivoamaan puoleksi päiväksi ja toinen puolikas auttamaan tarjoilussa. Onneksi sain apua perheestä ristiäisten järjestämiseen. Ja aina sanoivat, että jos on joku juttu, että tarviin apua, niin voivat tulla auttamaan. Esimerkiksi kun ostin asunnon ja piti tehdä kauppakirjat pankissa. Helpotti, kun ei tarvinnut ottaa vauvaa mukaan.
Moni ei halua ottaa apua vastaan, vaikka ihan selkeästi tarvitsisi apua. Ei se ole häpeä myöntää, että voimat on loppu. Ihmiset painivat niin monenlaisten asioiden kanssa arjessa.
Lastensuojelu maksoi lapselle harrastuksen, on maksanut lapsen kaverin äidille melkein vuoden terapian, yhden tutun muuton rahoitti ja auttoi pakkaamisessa ja tavaroiden järjestämisessä uuteen asuntoon. Kyllähän ne siellä ihan konkreettisestikin tarttuvat toimeen.
Hetkonen. Meillä ensi viikolla palaveri ennytmuistaminkäniminen. Taustaa: kaksi alle 10-vuotiasta lasta, viikko-viikko, esikoisella nepsyepäily ja tutkimukset alkamassa. Äiti kokopäivätyössä, lisäksi opiskelee, sairastaa kaksisuuntaista. Perheneuvolassa herännyt esikoisen raivarien jne muiden vuoksi huoli äidin jaksamisesta.
Onko nyt niin, että kun olen toivonut että joku veisi lapset pihalle kerran viikkoon, jotta saisin tehtyä koulutehtäviä (lapsiviikolla en jaksa ja ehdi, lapsettomina viikkoina ei juuri tule nukuttua kun pitää kiriä jälkeen jäänyt kouluviikko), niin meille tulee joku täti katsomaan ettei koulustani tule mitään kun ensin pitää esikoisen kanssa itkeä ja riidellä siitä, että läksyt on tehtävä, ja se on siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion palkkalistoilla ei ole ihmisiä, jotka siivoaisivat ihmisten koteja.
Eläkeläiset joutuvat myös ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä, jos omaiset ei siivoa. Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia siivouksesta.
Eläkeläiset eivät vertaudu lapsiperheisiin. Kaikki tuki mitä lapsiperheille tarjotaan, näkyy myöhemmin lasten koulunkäynnissä, opiskeluissa, työllistymisessä, mielenterveydessä jne. Ihan älyttömiä tällaiset kaunaiset vertailut joidenkin eläkeläisten tilanteeseen. Vähäse kannattaa nyt ajatella yhteiskunnan kokonaisetua pidemmällä tähtäimellä!
Pitäisi verrata sairaaseen eläkeläiseen, kuten kehen tahansa sairaaseen ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun työtäni olisi mennä jonkun kotiin auttamaan, kysyisin että millaista apua tänään kaipaat ja tekisin juuri sitä, mistä on eniten apua. Olen asiantuntijatehtävissä, mutta kyllä myös lakaisen, pyyhin pöytiä, täytän ja tyhjennän tiskikonetta, kiristän saranoiden ruuveja ym. jos tarvitaan. Onhan se aika kallista vahtimestarin työtä, mutta ei tulisi mieleenkään vaan istuskella, jos selvästi jotain pitää tehdä En kyllä jaksaisi istuskella kenenkään sohvalla työaikaani, jos siellä selvästi tarvitaan kipeämmin konkreettista ulkoilutus- tai siivousapua.
Sinulla ei ole koulutusta alalle, mutta tietäisit paremmin miten noita töitä pitäisi tehdä. Niin tyypillistä, että ne jotka tietää vähiten huutaa kovimmin. Ei noistakaan tehtäviä ihan hatusta vedetä, kyseessä on suunnitelmaan perustuva työ perheen autta
Kyllä kaikissa niissä tuttavaperheessä, joissa lastensuojelu on vieraillut, niin jotain häikkää on ollut. Agressiivinen kuormittunut vanhempi, tai lapsen häiriökäyttäytyminen, joka johtuu vanhemmasta. Joskus lapsia pitää suojella aikuisilta. Ja keskustelemalla koitetaan saada vanhemmat ymmärtämään, että nyt olisi muutoksen paikka vanhemmuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu maksoi lapselle harrastuksen, on maksanut lapsen kaverin äidille melkein vuoden terapian, yhden tutun muuton rahoitti ja auttoi pakkaamisessa ja tavaroiden järjestämisessä uuteen asuntoon. Kyllähän ne siellä ihan konkreettisestikin tarttuvat toimeen.
En ole voinut muuttaa kymmeneen vuoteen, koska ei ole voimavaroja. Ihan hyvä tietää, että tuollaista apua voisi olla saatavilla (tietysti sitten taas itse jään sen ulkopuolelle...mutta joo).
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti on ihan hyvä vaihtoehto. Haluavat kytätä ja terapeutti on riittävä ilmiantaja kyttääjä. Ilman terapeuttia alkaa sossuloiden kyttäys hyökkäys.
Mikä vanhempaa ahdistaa. Naapurin lapset jotka soittavat ovikelloa 12 h päivässä, ei tarvitse kuin sossun sanoa naapurin äidille, että lapset lähtee huostaan, jos ei naapuri perheen häiriköinti lopu.
Vierailija kirjoitti:
Hetkonen. Meillä ensi viikolla palaveri ennytmuistaminkäniminen. Taustaa: kaksi alle 10-vuotiasta lasta, viikko-viikko, esikoisella nepsyepäily ja tutkimukset alkamassa. Äiti kokopäivätyössä, lisäksi opiskelee, sairastaa kaksisuuntaista. Perheneuvolassa herännyt esikoisen raivarien jne muiden vuoksi huoli äidin jaksamisesta.
Onko nyt niin, että kun olen toivonut että joku veisi lapset pihalle kerran viikkoon, jotta saisin tehtyä koulutehtäviä (lapsiviikolla en jaksa ja ehdi, lapsettomina viikkoina ei juuri tule nukuttua kun pitää kiriä jälkeen jäänyt kouluviikko), niin meille tulee joku täti katsomaan ettei koulustani tule mitään kun ensin pitää esikoisen kanssa itkeä ja riidellä siitä, että läksyt on tehtävä, ja se on siinä?
Kyllä te varmaan sitäkin apua saatte. Ensin pitää kartoittaa, mikä tilanne teillä on. Kannattaa olla rehellinen. Lastensuojelulla on resursseja, yllättäviäkin. Kannattaa tuoda tuo asia esiin, että ihan konkreettinen hoitoapu olisi hyvä.
Heillä on myös työvuorolistat ja kaikenlaisesta avusta pitää tehdä päätös. Ei käy päivissä noi paperihommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.
Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään.
Tämä ammattikunta pitäisi olla edelleen.Matalan kynnyksen ennakoivaa perhetyötä ja apua.
Lama-aikana nämä ammattilaiset siirrettiin kotihoidon puolelle.
Itse olen ed. ammatilta kodinhoitaja ja me todellakin pyykkäsimme, kokkasimme, siivosimme ym. No loppu onkin sitten historiaa.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurin yh-äidillä oli joka toinen viikonloppu lapsi isällään, kun minä hoidin omat lapset ja kotityöt 365 päivää vuodessa. Ei ollut edes yhtä iltaa vuodessa, että olisi ollut vain omaa aikaa ilman lapsia.
Ja lisäksi parisuhteessa harrastetaan seksiä vasta sitten, kun lapset nukkuvat ja välillä yöllä.
Lisäksi joka päivä pyörii kodissa naapurin lapsia.
Trollihan sinä olet, koska ei kukaan voi olla noin tyhmä.
Mikä tyhmä. Ei parisuhteessa voi seksiä lasten nähden harrastaa eli yöllä sitten. Ja kun naapurin lapset soittavat ovikelloa päivällä ja potkivat ovea niin omat lapset heräävät päiväunilta eli päivällä ei voi mitään tehdä.
Ehkä ei ois pitänyt tehdä niitä lapsia, jos se nussiminen on niin tärkeää ja lapset häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ammattikunta pitäisi olla edelleen.Matalan kynnyksen ennakoivaa perhetyötä ja apua.
Itse olen ed. ammatilta kodinhoitaja ja me todellakin pyykkäsimme, kokkasimme, siivosimme ym. No loppu onkin sitten historiaa.....
Minäkin olen vielä vuoteen saakka 2009 siivonnut (4-5 kotia/päivä), pyykännyt, kokannut, vienyt aterioita ja käynyt kaupassa kodinhoitajan nimikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen vielä vuoteen saakka 2009 siivonnut (4-5 kotia/päivä), pyykännyt, kokannut, vienyt aterioita ja käynyt kaupassa kodinhoitajan nimikkeellä.
Korjaan: ...vuoteen 2009 saakka..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurin yh-äidillä oli joka toinen viikonloppu lapsi isällään, kun minä hoidin omat lapset ja kotityöt 365 päivää vuodessa. Ei ollut edes yhtä iltaa vuodessa, että olisi ollut vain omaa aikaa ilman lapsia.
Ja lisäksi parisuhteessa harrastetaan seksiä vasta sitten, kun lapset nukkuvat ja välillä yöllä.
Mikä tyhmä. Ei parisuhteessa voi seksiä lasten nähden harrastaa eli yöllä sitten. Ja kun naapurin lapset soittavat ovikelloa päivällä ja potkivat ovea niin omat lapset heräävät päiväunilta eli päivällä ei voi mitään tehdä.
Ehkä ei ois pitänyt tehdä niitä lapsia, jos se nussiminen on niin tärkeää ja lapset häiritsee.
Niitä on syntynyt siinä sivutuotteena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan lastensuojelun perhetyöstä, kannattaa ymmärtää, että se asiakas on se lapsi ei se äiti. Se on tekemisen kannalta ihan se ja sama oliko sillä äidillä mielessä vessan pesu vai makaroonilaatikon teko. Lähtökohtaisesti perhetyön rooli on auttaa sitä lasta niin, että hän voi jatkossakin asua kotona. Lähtökohtaisesti siinä lapsen vanhemmuudessa on vikaa, koska lastensuojelun asiakkaana ollaan ja aika paljonkin vikaa, jos perhetyö palveluna menee. Kun puhutaan tehostetusta perhetyöstä, joka tulee useamman kerran viikossa, ollaan jo siinä tilanteessa, että lapsen sijoitus on kiikun kaakun. Ei tuossa enää perhetyöntekijän tekemä astiakoneen tyhjennus tilannetta muuta mihinkään, kyllä siinä vanhempien toiminnassa pitää muuttua ja paljon tuossa vaiheessa. Ja muistutuksena, että normiperheet eivät uuvu niin, että tarvitsisivat kunnan piian useamman kerran viikossa siivoamaan ja hoitamaan laps
Rehelliseen vastaukseen rehellinen vastaus, kyllä minä jaksoin. Ei ollut vaihtoehtoja. Eihän se kivaa ole, mutta ei siihen kyllä kuolekaan; olettaen että vanhemmat lähtökohtaisesti lapsia hankkiessaan ovat vielä työikäisiä, työkuntoisia jne. Myös lähipiiri tulisi kartoittaa ensin, eikä olettaa että sosiaalihuolto kustantaa heti lastenhoitajan ja siivoojan. Eli kysyt läpi sukulaiset, kaverit, tutut ja naapurit että kuka voisi auttaa? Esim. vie vauvan parin tunnin kärryttelylenkille että saat nukkua.
Jos perheessä on jotain yllättävää sairautta, esim äidillä todetaan syöpä tms niin kyllähän siihen varmaan kotiapuja saa. Mikä on eri asia kuin perhetyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä e
Se ei ole kuule mun vika, jos naapurin yh:n lapsi soittaa meidän ovikelloa ja hakkaa ovea joka päivä, kun yh ei jaksa vahtia lastansa eli lasu siis niin ehkä naapurit saa joskus kotirauhaa ja kahdenkeskistä aikaa, kun omat lapset päiväunilla.
Ystäväni kertoi samaa. Hän ärsyyntyi ja ahdistui, kun jatkuvasti kotiin tuli vieraita ihmisiä, vaikka hän ei enää kyseistä apua tarvinnut. Kuulosti aikamoiselta kotirauhan häirinnältä.