Aikuinen lapseni on väkivaltaisessa suhteessa
En oikein nukkunut viime yönä kun mietin mitä voisin asialle tehdä.
Lapseni elää avoliitossa. Hän on kertonut minulle että välillä on vaikeuksia, mutta nyt oli uskoutunut ystävälleen että lapseni puoliso hermostuksissaan tönii ja viime aikoina myös lyö päähän. Ystävä kertoi huolestuneena tästä minulle.
Hänellä on ollut aina vaikeuksia vetää omia rajojaan ja nytkin muistuttaa että suhteessa on hyviä aikoja, niiden avulla jaksaa.
Pelkään että väkivalta vaan tuosta pahenee. Mitä voisin äitinä tehdä? Lapsi kyllä kuuntelee minua, mutta ei vaan uskalla lähteä suhteesta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Hakkaaja voi häpeän ja sosiaalisen painostuksen vuoksi himmailla. Ota asia avoimesti puheeksi ja tarjoa samalla kaikenlaisia lyömätön linja tai seurakunnan keskusteluapua. Sano että olet jutellut aiheesta lähipiirisi kanssa ja kaikki tietää mutta ei mitään hävettävää, jos hakee apua. No vähän voi hävetä toki..
Ja taas seurakunta ja sen palvelut kelpaavat.
Kirkkoon ei kuuluta eikä uskoa haluta.
Uskossa olevia ja kirkkoa pilkataan, ylenkatsotaan, naureskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi nyt kertoa, että kyseessä on miespuolinen uhri, eikö?
Muuttaako se jotakin? Väkivalta on väkivaltaa sukupuolta katsomatta.
Mitä ihmettä on tuo jankkaus, että ap:n lapsi on miespuolinen? Mitä ihmeen väliä sillä on? Äiti on oikeutetusti huolissaan lapsestaan ja kysyy neuvoa. Väkivalta on vaan lähtökohtaisesti VÄÄRIN! Vai pitääkö se sen takia saada tietoon, että voitte sitten ilkkua kun mies ottaa naiselta pataan?😡
Ihanaa, kun olet noin välittävä äiti. Kun kerroin omalle äidilleni väkivaltaisesta parisuhteestani, vastaukseksi sain vaan "jaa". Tosin ei koskaan myöskään puuttunut siihenkään, kun isäni oli väkivaltainen minua kohtaan. Että näin.
Mutta sinuna puuttuisin rohkeasti tilanteeseen. Ota asia puheeksi väkivallan tekijän kanssa. Ja omalle lapselle kannattaa jatkaa järjen puhumista, jotta hänen silmänsä avautuisivat tilanteelle. Väkivallalla kun on tapana pahentua ajan saatossa. Se ei koskaan tule loppumaan. Pahimmassa tapauksessa lapsesi tulee olemaan tilastoissa yksi muiden epäonnisten joukossa.
Uskalla koska pelkää mitä? Kannattaa tiedostaa, että väkivallalla on tapana pahentua ajan myötä
Onko hänellä riittävästi rahaa omaan asuntoon (takuuvuokra, muuttoauto, apu, ym.)
Oma äitini on ollut itse käytökseltään aggressiivinen ja hakeutunut väkivaltaisiin suhteisiin uudelleen ja uudelleen. Itsellä ei auttanut lopulta kuin katkoa välit tyystin - en voi elää elämääni häntä vahtien ja hänen draamojensa perässä juosten. Kun lopulta jäi sinkuksi, valitti ja kärsi vuosikausia - elämä oli pyörinyt esim. Meidän lasten sijaan näiden suhdedraamojen ympärillä. Toki voit tarjota "kaksi senttiäsi" järkeä tilanteeseen, mutta varsinkin tilanteessa missä hän asuu draaman ja vihan keskellä, hänen omatkaan aivonsa eivät ole järkitilassa vaan jatkuvassa kauhussa ja selviytymistaistelussa
"Stressi" ei ole oikeutus väkivallalle ja rikoksille. Sille ei ole mitään oikeutusta. Kannattaa kannustaa myös tekemään jokaisesta tällaisesta oikea rikosilmoitus, ja sitä kautta muodostuu lisää painetta LÄHTEÄ ITSE väkivaltaisesta suhteesta - poliisikaan ei ota vakavasti tapauksia, missä nainen itse juoksee hakattavaksi uudestaan ja uudestaan. Ja tuo töniminen on vaan kaiken alku. Seuraavaksi tulevat kuvioon r aiskaukset, taloudellinen väkivalta, ym. Jos mies on oppinut purkamaan tunteitaan noin, sinun lapsesi tai kukaan nainen ei häntä itseltään pelasta.
Naiset aina on jännämiesten kanssa. Kiltti mies ei sille lapsellesi kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Auta lastasi hakeutumaan turvakotiin, heti!
Ajattelin heti, että päähän lyöminen on vaarallista. Pahimmillaan voi tulla pysyä vamma. USA:ssa paljastui joku vuosi sitten tapaus, kun eronnut mies oli pitänyt kolmea nuorta naista vankina omakotitalossa ihan kaupunkiympäristössä. Yksi siepatuista oli miehen tyttären koulutoveri. Tyttö oli pahaa aavistamatta mennyt tutun miehen autokyytiin. Tapauksesta uutisoitiin TV:ssä ja julkaistiin kirjoja. Sama mies oli avioliitossa ollessaan pahoinpidellyt vaimoaan ja aiheuttanut tälle aivovamman. Omien lasten oli tarkoitus todistaa kotioloista oikeudessa, mutta isä lahjoi lapset vaikenemaan ja osti heille kalliita vempaimia.
Olin väkivaltaisessa suhteessa. Uskoin itsekin, että en ansaitse parempaa. Nyt läheisten tuki on kaiken a ja o. Itsellänikin oli välillä hyviä aikoja suhteessa (jopa suht kauan), jolloin uskoin kaiken muuttuvan, Ei muutu, pahenee vähitellen. Väkivaltainen puoliso saa sinut uskomaan, että sinussa on vika, jos olisit toisenlainen, niin ei tarvitsisi käydä kimppuun.
On muutettava tarpeeksi kauas, ei saa vastata yhteydenottoihin mitenkään. Juuri lähdön hetket ovat vaarallisia, kun toinen tajuaa, että puoliso todella irtaantuu hänestä. Vaara on todellinen. Hankkikaa asiantuntija-apua. Kääntykää sosiaalitoimiston puoleen. Mitä useampi viranomainenkin asiasta tietää, sen parempi. Olen pahoillani, että joudut kokemaan tämän kaiken. Mutta toimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta lastasi hakeutumaan turvakotiin, heti!
Ajattelin heti, että päähän lyöminen on vaarallista. Pahimmillaan voi tulla pysyä vamma. USA:ssa paljastui joku vuosi sitten tapaus, kun eronnut mies oli pitänyt kolmea nuorta naista vankina omakotitalossa ihan kaupunkiympäristössä. Yksi siepatuista oli miehen tyttären koulutoveri. Tyttö oli pahaa aavistamatta mennyt tutun miehen autokyytiin. Tapauksesta uutisoitiin TV:ssä ja julkaistiin kirjoja. Sama mies oli avioliitossa ollessaan pahoinpidellyt vaimoaan ja aiheuttanut tälle aivovamman. Omien lasten oli tarkoitus todistaa kotioloista oikeudessa, mutta isä lahjoi lapset vaikenemaan ja osti heille kalliita vempaimia.
Ja siinä vaiheessa kun tarvitaan poliisia homma on jo aivan liian pitkällä. Lisäksi suomessa poliisi vähättelee näitä rikoksia yhtä lailla kuin miehet tehtailevat niitä. Naisen paras turva on ennaltaehkäisy ja miesten välttely.
Meillä katkaisi välit, kun yritin varovasti puhua. Kaksi vuotta mennyt ilman kontaktia. Olen sivullisilta kuullut, milloin on silmä mustana, milloin poski turvoksissa. Säälittää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikisra eniten lähtijä vaarassa on erotilanteessa. Kun haette muuttotavarat, katsokaa ettei lyöjä ole paikalla. Ei saa jäädä enää ikinä kahdestaan tönivän ja lyövän henkilön kanssa, se on sitten venäläistä rulettia jos niin jatkaa ja odottelee niitä parempia aikoja.
Lähdöstä ei tosiaan kannata kertoa etukäteen, mieluiten se tapahtuu kun väkivaltainen kumppani ei ole paikalla. Älkää mielellään menkö tyttären kanssa kahden, vaan isommalla porukalla, mieluiten joku miespuolinen henkilö mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Täytyy tosiaan alkaa itse toimia kun ei puhe auta.Toivottavasti pystyn ratkaisemaan tilanteen.
Ole hyvin varovainen ja katsele olkapääsi yli kun kuljet. Voit odottaa ihan mitä tahansa. Kusipää katsoo, että sinä olet syyllinen kaikkeen ja haluat tuhota ja erottaa hänen pikku perheensä, jossa kaikki ovat onnellisia, kunhan jätkä pitää kuria ja näyttää valtaansa.
Olen itse lähtenyt, ja hyvin salaa, vaatteita vain jätesäkkiin ja kun jätkä sammui, livahdin kellarin kautta taksiin ja siitä turvakotiin. Sika kävi hajottamassa siellä paikkoja ja uhosi, siinä vaiheessa jo pillereissä ja ties missä aineissa, että polttaa koko rakennuksen. Sekosi ihan täysin, kunnollinen ja työssäkäyvä mies. Alkoi viihtyä oudoissa porukoissa, kun lapsen itku kai oli liikaa. Sieltä löytyi houkutinta ja kaikenlaista lohtua.
Vainosi pitkään ja otti selvää missä liikuin. Kyseli kavereiltani minusta. Mutta sitten lähti henki viimein, mikä oli melkoinen helpotus. Ja varmasti sille itselleenkin.
Ikävää vaan, että täällä aina syyllistetään uhri. Kuka tahansa voi mennä sekaisin. Sain nähdä tuolla matkallani aika rajuja tapauksia. Fiksuja ihmisiä, joiden ei ikinä olisi voinut kuvitellakaan alkavan väkivaltaisiksi yms. Kun kaikki eivät ole mitään alatasoisia retkuja alun perin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset aina on jännämiesten kanssa. Kiltti mies ei sille lapsellesi kelvannut.
Mä olen nähnyt kilttimiehiä ja kunnon perheenisiä, jotka pistävät ranttaliksi. Sellainen hiljainen ja suloinen saattaa räjähtää oikein kunnolla, kunhan patoutuu tarpeeksi tiettyyn pisteeseen asti.
Soittakaa yhdessä vaikka nollalinjalle tai naisten linjalle, saisiko lapsesi sieltä ulkopuolisen näkökulman turvin vinkkejä ja uskallusta irtautua suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin nuorena väkivaltaisessa suhteessa. En uskaltanut puhua siitä kenellekkään, hävetti niin paljon.
En oikein osaa sanoa mitään muuta, kuin että lähteminen oli elämäni paras päätös. Ihan selkäpiitä karmii ajatus, että olisin jäänyt. Lähteminen oli toki vaikeaa ja kipuilin sen kanssa paljon. Mutta itseään täytyy oppia arvostamaan ja lähteä suhteesta, jossa sua kohdellaan huonosti.
Kauheaa, että sitten ne etsii uuden uhrin.
Vierailija kirjoitti:
Kysy lapseltasi, haetteko muuttopakun huomenna vai maanantaina. Kerro lapsesi hakkaajalle, että tiedät, mitä hän tekee. Tee hänestä rikosilmoitus. Soita hänen vanhemmilleen.
Tässä on totuuden siemen. Kaikki mitä tapahtuu salassa on vaarallista ja julkitulo hillitsee kaverin käytöstä ja tekee ehkä suhteesta lopun. Hän etsii uuden uhrin.
Naapurin Pertti oli hirressä aikanaan, vaimonsa pelasti. Oli paha ihminen ja lapsetkin kasvoivat moraalittomaksi, vaikka hengen miestä esitti , että sai muita neuvoa. Itsellään kaikki päin pers..
Luonnehäiriöiset ovat väkivaltaisia selvinpäin
Ihan kiltit perhetytöt saavat kärsiä "avioliiton/parisuhteen" seuraukset.
Usealta mennyt terveys ja sitä myöden työ.
Moni on myös kuollut.
Hae lapsesi pois ja saata tarvittaessa turvakotiin. Puhelinnumero vaihtoon. Osoite salaiseksi. Rikosilmoitus tarvittaessa ja lähestymiskiellon haku ellei jätä rauhaan.
Päähän kohdistuneesta iskusta voi saada aivovamman.
Kukaan nainen ei ansaitse tuollaista käytöstä koskaan minkään syyn takia.
Ap voisi nyt kertoa, että kyseessä on miespuolinen uhri, eikö?