Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokoomusnuoret ehdottavat äänestämiselle yläikärajaa

Vierailija
08.03.2025 |

Vihdoinkin hyvä ehdotus Kokoomusnuorilta. 

"Keski-Suomen Kokoomusnuoret esittävät vaaleissa äänestämiselle ja ehdolle asettumiselle 80 vuoden yläikärajaa. Ehdotusta perustellaan sillä, että äänestämiselle on asetettu alaikäraja, joka huomioi ihmisen kyvyn päätöksentekoon ja valveutuneisuuteen. Alaikärajaa perustellaan sillä, että lapset eivät ymmärrä, mistä äänestävät tai heitä on helppo manipuloida äänestämään.

Nyt kysymme, miksi samat perustelut eivät sopisi myös asettamaan yläikärajaa? tiedotteessa kirjoitetaan."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011084463.html

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Suomen Kokoomusnuorten mukaan ikäihmisille voitaisiin jatkossa järjestää lasten vaalien kaltaisia tilaisuuksia.

😂🤣

Vierailija
22/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä paskaa. Tuossa taas näkee että yleistieto heikkoa. Monen vanhuksen pää leikkaa erittäin hyvin.  Ei taida vanhukset äänestää kokoomusta joka riistää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demareiden kannatus romahtaisi.

Vierailija
24/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluin ehdotus vähään aikaan. Voi olla että mieli muuttuu kun itse alkaa lähestyä kahdeksaakymppiä. Jos nyt elävät nykyisillä elintavoilla sinne asti.

Vierailija
25/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokoomus varmaan mielellään laittaisi ihmiset piikille eläkeiän koittaessa.

Vierailija
26/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluin ehdotus vähään aikaan. Voi olla että mieli muuttuu kun itse alkaa lähestyä kahdeksaakymppiä. Jos nyt elävät nykyisillä elintavoilla sinne asti.

Ei muutu. Pidän yläikärajaa oikeudenmukaisena. Sietäisin hyvin sen että voisin äänestää vielä pari kymmentä vuotta jonka jälkeen toiset jatkavat.

Vierailija
27/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vaikka aloittaa siitä, että kiellettäisiin maailmanlaajuisesti presidenttiehdokkaaksi asettuminen eläkeiän jälkeen?

Vierailija
28/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaiset pitäisi

t

a

p

p

a

a

Samaa mieltä.

Vierailija
29/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin myös älykkyyden alarajan. Alle 100 ÄO omaavien kannattaisi jättää äänestäminen toisten kontolle.

Miksi? Pitää tyhmilläkin ihmisillä on edustus. 

Ei tarvitse olla. Älykkäämmät osaa tehdä päätökset heidänkin parhaakseen paremmin.

Vierailija
30/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Suomen Kokoomusnuorten mukaan ikäihmisille voitaisiin jatkossa järjestää lasten vaalien kaltaisia tilaisuuksia.

😂🤣

Tuohan on suorastaan vanhusten halventamista. Sitten vielä yritetään puhua arvokkaasta vanhuudesta. 

Vierailija
31/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostoksi tuosta mielipiteestä lähtee neljä ääntä Spd. Niin muuten mieheni tuleva tohtori. Nyt maisteri ja insinööri.

Vierailija
32/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on 79 ja on pitkään äänestänyt lastensa ja lastenlastensa tulevaisuutta ajatellen, ei omaansa (eli ei ikinä vasemmistoa).

Minä ehdotan että kokoomusnuorilta otetaan äänestysoikeus pois😁

Kyllä eläkeläiset pääasiassa omia asioitaan ajaa

Ja mitä pahaa siinä on? Vanhustenhuolto on surkeassa jamassa. T. Nuori.

Vierailija
33/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee miten kokkareet js persut alkavat rapauttamaan oikeusvaltiota vähä vähältä. 

Vierailija
34/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideassa on oikea ajatus takana, mutta tapa ei ole hyvä. Itse muuttaisin äänestysoikeutta tentittäväksi lupa-asiaksi, joka voimassa 5-10v. Tentti olisi hyvin yksinkertainen, mutta karsisi pois ne joiden kognitiivinen taso ei enää riitä äänestämään. Samalla laskisin äänestysikärajaa 15v hujakoille.

Vierailija
35/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari  päivää sitten  kerrottiin, että  Stubb on varsinkin  vanhusten,  +80,  suosiossa.   Kokoomusnuoret  voivat  olla ihan oikeassa.

Vierailija
36/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubbin äänesti  pääasiassa  ikäihmiset.

Vierailija
37/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideassa on oikea ajatus takana, mutta tapa ei ole hyvä. Itse muuttaisin äänestysoikeutta tentittäväksi lupa-asiaksi, joka voimassa 5-10v. Tentti olisi hyvin yksinkertainen, mutta karsisi pois ne joiden kognitiivinen taso ei enää riitä äänestämään. Samalla laskisin äänestysikärajaa 15v hujakoille.

tentti on hyvä idea mutta äänestysikärajaa pitäisi nostaa, ei laskea

alle 30 vuotiailla ei ole mitään kokemusta elämästä eikä ymmärrystä

ovat liian helposti johdateltavissa

Vierailija
38/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaiset pitäisi

t

a

p

p

a

a

Totta turiset.

Ääni täältäkin.

Vierailija
39/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotiaat? Tällaiset tenavat eivät tiedä maailmanmenosta yhtään mitään. Olisivat oikeistolle helposti manipuloitava ryhmä.  Pikemminkin nostaisin äänestysikärajaa 25-vuotiaisiin. 

Vierailija
40/134 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on 79 ja on pitkään äänestänyt lastensa ja lastenlastensa tulevaisuutta ajatellen, ei omaansa (eli ei ikinä vasemmistoa).

Minä ehdotan että kokoomusnuorilta otetaan äänestysoikeus pois😁

Kyllä eläkeläiset pääasiassa omia asioitaan ajaa

Ja mitä pahaa siinä on? Vanhustenhuolto on surkeassa jamassa. T. Nuori.

Koska niitä ajetaan heikentämällä etenkin nuorten hyvinvoinnista