Onko omakotitalon omistaminen nykyään hyvä vai huono asia?
Kun Suomen taloudellinen tilanne on niin huono, että jo asunto-osakeyhtöillä on alkanut mennä huonosti ja jotkut as oy:t jopa vaarassa ajautua konkurssiin.
Niin onko omakotitalon omistaminen omalla tontilla ainoa järkevä asia nykyään? Vai mitä mieltä olette?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Se on lopun alkua. Menettää lopuksi kaikki siihen pistämänsä rahat. Tai pari tonnia jää tuurilla.
1. tehtiin voittoa 92%
2. muutama kymppitonni voittoa mutta se myytiin yli 600ke:lla. Rakennettiin puolta pienempi ja tilille jäi lähes 300ke ylimääräistä
Ihan vaan "muutama tonni" tienattu:)
Syö järkevämmin ja lopeta tupakointi
omakotitalo on aina ollut suomalaisten haave ja tulee myös jatkossakin olemaan
kommuniti haluaa kaikki suomalaiset johonkin hirveisiin betonipunkkereihin asumaan, eikä kellään saa olla mitään omaa
Ihan parasta omakotitalo asuminen mutta vaatii säästöjä kun kerrostaloasumisessa ei sellaisia välttämättä tarvitse ja voi vaikka matkustella kaikki rahansa. Säästöjä pitäisi olla myös ostopalveluihin jos kaikkea ei enää iän ja terveydentilan takia pysty tekemään.
Kerrostalolossa asumisessa pitäisi sitten olla se kesäkauden mökki asunto jossain.
Vierailija kirjoitti:
Ihan parasta omakotitalo asuminen mutta vaatii säästöjä kun kerrostaloasumisessa ei sellaisia välttämättä tarvitse ja voi vaikka matkustella kaikki rahansa. Säästöjä pitäisi olla myös ostopalveluihin jos kaikkea ei enää iän ja terveydentilan takia pysty tekemään.
Kerrostalolossa asumisessa pitäisi sitten olla se kesäkauden mökki asunto jossain.
Miksi okt vaatii säästö mutta krstalo ei?? Ihan ei aukea?
Kummassakin on (vanhassa) remontteja jotka maksaa, okt vähemmän ja krstalo enemmän. Uutena ei pitäisi olla remontoitavaa kummassakan, esim oma 10v okt on uudenveroinen yhä.
Tuskin ikämummona (nyt vasta 65v) jaksaisin/haluaisin sen kummemmin itse siivota asuntoakaan??
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuttu eläkeläinen asuu suuressa omakotitalossa, kaikki haravoinnit, lumityöt, rempat tekee yksin ja on lopen kyllästynyt, haluaa myydä ja muuttaa kaksioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko asua omakotitalossa? Sitten se on varmaan hyvä asia. Jos tarkoitus on että asut siinä, oletat sen nostavan arvoaan ja sitten suunnittelet vanhemmalla iällä myyväsi sen voittoa toivoen, ei välttämättä hyvä idea. Ei ole mitään taetta että asukasluku pysyy Suomessa edes samana.
Lapsihyvä sinähän saat asua siinä. Ei kaikkea mitata rahassa.
Niinhän minä kirjoitin. Että riippuu odotuksista. En tiedä miten tuon kommentin oikein keksit lukea.
Sinäkö siellä, internetin varjopuolella?
Ainakin omakotitalossa asuminen on ihanaa. Olen kasvanut pienessä kaupungissa rauhallisella omakotitaloalueella. Helsingin meluisissa kerrostaloyksiöissä oli helvetillistä. Bilettäviä tai muuten vain yöllä kolistelevia tai kyttääviä naapureita, liikenteen jylinää, katupölyä, kesällä kuuma kuin pätsi. Nyt on oma talo, oma piha ja rauha.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni omakotitalo ja juuri noista syistä koen sen hyväksi asumisnuodoksi koska olen vastuussa vain itsestäni ja omista laskuistani. En muiden.
Tämä myös minulla. T. Mummeli
Vierailija kirjoitti:
Jos saat kaupungista talon omalla tontilla niin se on lottovoitto. Nykyään kaikki on vuokratontteja.
Höpöhöpö, besserwisser taas asialla.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.
Taas höpöhöpö, ei mulla muuta.🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuttu eläkeläinen asuu suuressa omakotitalossa, kaikki haravoinnit, lumityöt, rempat tekee yksin ja on lopen kyllästynyt, haluaa myydä ja muuttaa kaksioon.
Sen jälkeen istuu päivät sohvalla telkkaria tuijotellen ja kuola valuu suupielistä, kun ei ole mitään tekemistä. Lihakset surkastuu ja kohta on kotiapua vailla, veronmaksajien piikkiin tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt-asujilla, jotka vielä autoilevat töihin on ollut inflaation ja sähkön ja bensanhinnan takia suurin elinkustannusten nousu. Nyt tosin bensa on maltillistunut ja sähköäkin saa taas jo suht edullisesti.
Jatkossa kaukolämpö saattaa kallistua paljonkin, on ollut juttua. Ja jos se on jo nyt kallistunut, niin miten todennäköistä on, että sen hinta laskee? Eivät voi edes vaihtaa sen toimittajaa.
Bensanhinnan? Sulta on jäänyt kokonaan huomaatte bensahinnan lasku? Sähkönhinnan? Sulta on jäänyt huomaatta kokonaan sähkönhinnan lasku? Sulta on jäänyt kokonaan huomaatta myös ruuanhinnan lasku? Näin se tehokas vasemmispropaganda uppoaa kansaan joka on tunnetusti tyhmää.
Silloin Sanna Marinin kaudella parhammillaan bensa maksoi alle 1,30 € litra. Nyt vasta kävin tankkaamassa 1,90 € litra.<
Tankkasin tänään, 1,614/l.
Meidän lapinkoira Nemo haukkuu näin syksyllä myös lentävät lehdet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.
Onko kompostitarkastaja oikeasti joku juttu? Heitän biojätteet vaan sekajätteen sekaan :D Mikä olisi halvin kompostori jonka voisi heittää tontin reunalle pölyttymään
Kompostitarkastaja on käynyt ainakin meidän kunnalla Pirkanmaalla. Jos haluat edullisen ratkaisun, ihan perus muovinen kompostori (esim. Tarmo lämpökompostori tai Biolanin Pikakompostori Eco) on edullisimmasta päästä. Näitä saa yleen
Käytettyjen kottikärryjen, lapion ja haravan hinnoilla elääkin herroiksi🤣
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi omakotitaloa ikinä. Tämä maa kaupungistuu sitä tahtia, että palvelut kaikkoavat maalta.
Tiesitkö, että suurin osa niistä taloista sijaitsee kaupungeissa?🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta pelottelusta huolimatta 99% taloyhtiöistä ei ole mitenkään vaarassa mennä konkurssiin.
Se 1% on Suomessakin todella suuri määrä, noin 1000kpl. Mistä noista haluaisit omistaa asunnon?
Vielä 2021 olin osakeasunnon kannalla. Nyt en suostuisi mistään hinnasta sellaiseen. Mikä tahansa ok-talo on nyt taloudellisesti järkevin. Jopa se ulkovessalla varustettu, 1x25A sähköliittymällä ja ämpärivedellä peseytyminen lauteiden vieressä ilman suihkua. Vastaat vain omista kuluista.
Se vain ei täytä lain mukaisia vaatimuksia ympärivuotiseen asumiseen.
Ei ole. Taas yksi mistään mitään tietämätön kuvittelee, että erillistalo on sama asia kuin omakotitalo.