Onko omakotitalon omistaminen nykyään hyvä vai huono asia?
Kun Suomen taloudellinen tilanne on niin huono, että jo asunto-osakeyhtöillä on alkanut mennä huonosti ja jotkut as oy:t jopa vaarassa ajautua konkurssiin.
Niin onko omakotitalon omistaminen omalla tontilla ainoa järkevä asia nykyään? Vai mitä mieltä olette?
Kommentit (125)
Täydellinen omakotitalo on isolla tontilla, ei naapureita, maalämpö ja puulämmitys lisäksi. Ai mut sehän mulla onkin jo .
Vierailija kirjoitti:
Vain OKT:ssä asuvalla on ns. oma tupa. Kaikissa muissa asuntoyhtiön lähettämät työntekijät tulevat sisälle omin luvin milloin mitäkin tarkastamaan, nyt viimeisenä siirrettiin palohälyttimien valvonta taloyhtiöille, käyvät kahden vuoden ramppaamassa niitä tarkastamassa. VMP!
No ei ne etukäteen ilmoittamatta saa tulla ja ei mua ainakaan haittaa, että käyvät täällä kun olen itse töissä.
Viha minua kohtaan on pöyristyttävää!
Asuimme korona-aikana äitini lapsuudenkodissa ja kyllä se oli tosi halpaa asumista.
Puita oli kuinka ja paljon, metsä vieressä. Oma kaivo. Myynnin vuoksi pystytettiin itse tehty kasvihuone, mm kesäkurpitsaa tuli hyvin runsaasti nopeasti.
Kaikkialle sitten meneminen maksaa etkä välttämättä saa rahoja takaisin
Tuli tästä mieleen sohvakäärmeen synty
Vierailija kirjoitti:
Asuimme korona-aikana äitini lapsuudenkodissa ja kyllä se oli tosi halpaa asumista.
Puita oli kuinka ja paljon, metsä vieressä. Oma kaivo. Myynnin vuoksi pystytettiin itse tehty kasvihuone, mm kesäkurpitsaa tuli hyvin runsaasti nopeasti.
Kaikkialle sitten meneminen maksaa etkä välttämättä saa rahoja takaisin
Täällä pks omakotitalosta/rivarista/kerrostalosta riippumatta julkinen liikenne maksaa kaikille saman verran ja bussipysäkille harvoin on kilometrien matka. Auto olisi joka tapauksessa olemassa joten sitäkään ei voi laskea okt kuluksi
Asun omakotitalossa ja olen todella tyytyväinen. Parasta on oma rauha ja saa tehdä melkein mitä haluaa. Melkein siksi, että ainakin kaupungissa myös omakotiasukkaan pitää huomioida naapurit. Omakotitalon hoito ja ylläpito vaatii paljon työtä. Paikat täytyy pitää kunnossa, nurmikot leikata ja lumityöt tehdä. Minulle tuo on vain mukavaa puuhastelua, mutta esimerkiksi meidän ex-naapurille vastenmielistä ainakin vanhemmiten. Jos kaikki nuo täytyy teettää muilla, se tulee kalliiksi. Sellaisen, joka ei halua käyttää yhtään aikaa ja rahaa talon ylläpitoon ja hoitoon, ei kannata hankkia omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.
Kyllähän nuo voi teettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.
Onko kompostitarkastaja oikeasti joku juttu? Heitän biojätteet vaan sekajätteen sekaan :D Mikä olisi halvin kompostori jonka voisi heittää tontin reunalle pölyttymään
Toivottavasti tarkastavat koska tämän eu-säännön takia jouduin hommaamaan erillisen biojäteastian ja toivoisi että kaikki kaava-alueella asuvat sen joutuisivat tekemään.
Hulluutta koko biojätteen keräily. Viranomaisten vaatimus siis.
Eiköhän se omakotitalon omistaminen ole ok, jos se on koti ja siellä on kaikkien osallisten hyvä olla. Sama perustelu kerrostaloasumisessa.
Meillä on ok talossa osakeyhtiö, jossa 4 osakasta. Ihan itse kaikki on maksaneet putkiremonttinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kompostitarkastaja oikeasti joku juttu? Heitän biojätteet vaan sekajätteen sekaan :D Mikä olisi halvin kompostori jonka voisi heittää tontin reunalle pölyttymään
Toivottavasti tarkastavat koska tämän eu-säännön takia jouduin hommaamaan erillisen biojäteastian ja toivoisi että kaikki kaava-alueella asuvat sen joutuisivat tekemään.
Hulluutta koko biojätteen keräily. Viranomaisten vaatimus siis.
Hulluutta viedä maatuvaa ainesta kaatopaikalle. Kyllä on maalaiset vieraantuneet luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olin ostamassa asuntoa ja kyllä tuli eteen aikamoisia remonttisummia pakollisiin remontteihin. Ja aika olemattomia säästöjä näillä asunto-osakeyhtiöillä oli. Joten kaupat jäi tekemättä.
Kannattaa ostaa uusi, ei ole itse maksettavia remppoja vuosiin...
Omakotiasuminen on aina ollut hienoa ja tulee edelleen olemaan sitä
En god idé, så länge som fastigheten inte är i Finland.
Se on lopun alkua. Menettää lopuksi kaikki siihen pistämänsä rahat. Tai pari tonnia jää tuurilla.
Kaukolämpö omakotitalossa on nykyisin huomattavan kallis. Sen hinta ei ole edes laskenut toisin kuin sähkön hinta. Talvikuukausina omakotitalon lämmittämiseen kaukolämmöllä menee tonni kuussa.