Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko omakotitalon omistaminen nykyään hyvä vai huono asia?

Vierailija
07.03.2025 |

Kun Suomen taloudellinen tilanne on niin huono, että jo asunto-osakeyhtöillä on alkanut mennä huonosti ja jotkut as oy:t jopa vaarassa ajautua konkurssiin.

Niin onko omakotitalon omistaminen omalla tontilla ainoa järkevä asia nykyään? Vai mitä mieltä olette?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asuminen ok, mutta sen myyminen ja ostaminen arveluttaa mahdollisten ongelmien takia. Osayhtiöissä ongelmat pääasiassa syrjäseutujen pienissä taloyhtiöissä. Täydellinen asunto olisi uusi omakotitalo kaupungin keskustassa omalla tontilla ja kaukolämmössä.

Kaukolämpö omakotitalossa on nykyisin huomattavan kallis. Sen hinta ei ole edes laskenut toisin kuin sähkön hinta. Talvikuukausina omakotitalon lämmittämiseen kaukolämmöllä menee tonni kuussa.

Vierailija
82/125 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen omakotitalo on isolla tontilla, ei naapureita, maalämpö ja puulämmitys lisäksi. Ai mut sehän mulla onkin jo .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain OKT:ssä asuvalla on ns. oma tupa. Kaikissa muissa asuntoyhtiön lähettämät työntekijät tulevat sisälle omin luvin milloin mitäkin tarkastamaan, nyt viimeisenä siirrettiin palohälyttimien valvonta taloyhtiöille, käyvät kahden vuoden ramppaamassa niitä tarkastamassa. VMP!

No ei ne etukäteen ilmoittamatta saa tulla ja ei mua ainakaan haittaa, että käyvät täällä kun olen itse töissä. 

Vierailija
84/125 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha minua kohtaan on pöyristyttävää!

Vierailija
85/125 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme korona-aikana äitini lapsuudenkodissa ja kyllä se oli tosi halpaa asumista.

Puita oli kuinka ja paljon, metsä vieressä. Oma kaivo. Myynnin vuoksi pystytettiin itse tehty kasvihuone, mm kesäkurpitsaa tuli hyvin runsaasti nopeasti. 

Kaikkialle sitten meneminen maksaa etkä välttämättä saa rahoja takaisin

Vierailija
86/125 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Inhoan itseäni.

Vierailija
87/125 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä mieleen sohvakäärmeen synty

Vierailija
88/125 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuimme korona-aikana äitini lapsuudenkodissa ja kyllä se oli tosi halpaa asumista.

Puita oli kuinka ja paljon, metsä vieressä. Oma kaivo. Myynnin vuoksi pystytettiin itse tehty kasvihuone, mm kesäkurpitsaa tuli hyvin runsaasti nopeasti. 

Kaikkialle sitten meneminen maksaa etkä välttämättä saa rahoja takaisin

Täällä pks omakotitalosta/rivarista/kerrostalosta riippumatta julkinen liikenne maksaa kaikille saman verran ja bussipysäkille harvoin on kilometrien matka. Auto olisi joka tapauksessa olemassa joten sitäkään ei voi laskea okt kuluksi 

Vierailija
89/125 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa ja olen todella tyytyväinen. Parasta on oma rauha ja saa tehdä melkein mitä haluaa. Melkein siksi, että ainakin kaupungissa myös omakotiasukkaan pitää huomioida naapurit. Omakotitalon hoito ja ylläpito vaatii paljon työtä. Paikat täytyy pitää kunnossa, nurmikot leikata ja lumityöt tehdä. Minulle tuo on vain mukavaa puuhastelua, mutta esimerkiksi meidän ex-naapurille vastenmielistä ainakin vanhemmiten. Jos kaikki nuo täytyy teettää muilla, se tulee kalliiksi. Sellaisen, joka ei halua käyttää yhtään aikaa ja rahaa talon ylläpitoon ja hoitoon, ei kannata hankkia omakotitaloa.

Vierailija
90/125 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.

Kyllähän nuo voi teettää.

Vierailija
91/125 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.

Onko kompostitarkastaja oikeasti joku juttu? Heitän biojätteet vaan sekajätteen sekaan :D Mikä olisi halvin kompostori jonka voisi heittää tontin reunalle pölyttymään

Toivottavasti tarkastavat koska tämän eu-säännön takia jouduin hommaamaan erillisen biojäteastian ja toivoisi että kaikki kaava-alueella asuvat sen joutuisivat tekemään.

Hulluutta koko biojätteen keräily. Viranomaisten vaatimus siis.

Vierailija
92/125 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se omakotitalon omistaminen ole ok, jos se on koti ja siellä on kaikkien osallisten hyvä olla. Sama perustelu kerrostaloasumisessa. 

Vierailija
93/125 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ok talossa osakeyhtiö, jossa 4 osakasta. Ihan itse kaikki on maksaneet putkiremonttinsa. 

Vierailija
94/125 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kompostitarkastaja oikeasti joku juttu? Heitän biojätteet vaan sekajätteen sekaan :D Mikä olisi halvin kompostori jonka voisi heittää tontin reunalle pölyttymään

Toivottavasti tarkastavat koska tämän eu-säännön takia jouduin hommaamaan erillisen biojäteastian ja toivoisi että kaikki kaava-alueella asuvat sen joutuisivat tekemään.

Hulluutta koko biojätteen keräily. Viranomaisten vaatimus siis.

Hulluutta viedä maatuvaa ainesta kaatopaikalle. Kyllä on maalaiset vieraantuneet luonnosta. 

Vierailija
95/125 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dinneri.

Vierailija
96/125 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ostamassa asuntoa ja kyllä tuli eteen aikamoisia remonttisummia pakollisiin remontteihin. Ja aika olemattomia säästöjä näillä asunto-osakeyhtiöillä oli. Joten kaupat jäi tekemättä.

Kannattaa ostaa uusi, ei ole itse maksettavia remppoja vuosiin...

Vierailija
97/125 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasuminen on aina ollut hienoa ja tulee edelleen olemaan sitä 

Vierailija
98/125 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ongelmia maailma täynnä

Vierailija
99/125 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En god idé, så länge som fastigheten inte är i Finland.

Vierailija
100/125 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lopun alkua. Menettää lopuksi kaikki siihen pistämänsä rahat. Tai pari tonnia jää tuurilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä