Onko omakotitalon omistaminen nykyään hyvä vai huono asia?
Kun Suomen taloudellinen tilanne on niin huono, että jo asunto-osakeyhtöillä on alkanut mennä huonosti ja jotkut as oy:t jopa vaarassa ajautua konkurssiin.
Niin onko omakotitalon omistaminen omalla tontilla ainoa järkevä asia nykyään? Vai mitä mieltä olette?
Kommentit (125)
Eivät kaikki asiat ole hyviä tai huonoja. Jotkut (kaikki asiat?) vain "ovat".
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.
Niin, no sen muutamat kerrat kun kesässä nurmikon ajaa niin ei ole iso juttu. Toki siitä voi myös maksaa jollekin että muut tekee, kuten taloyhtiöissä mutta omakotitalossa voi itse päättää, tekeekö itse vai haluaako siitä maksaa. Meillä on kyllä oma komposti ja se on kätevä, siitä saa hyvää multaa istutuksille. Samalla lailla muuten kierrätys hoidetaan kuin aiemmin kerrostaloissa ja rivareissa asuessa. En enää haluaisi asua muuten kuin omakotitalossa ja siten että ei ole yksikään naapuri liian lähellä, ihana oma luonnonrauha mutta silti lähellä töitä ja keskustaa hyvien yhteyksien vuoksi. Ja mikä parasta, joskus vuosikymmenien päästä putkiremppa on halvempi ja moni muukin jos tarvitsee, ja voi itse päättää mikä firma tekee ja milloin, ei tarvitse olla muiden vuoksi maksumiehenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on muuten parempi mutta joutuu itse huolehtia kaikista remonteista, nurmikon leikkuusta jne mihin uppoaa paljon aikaa. Myös kierrättäminen ja varsinkin kompoistointi tulee hoitaa kunnolla. Jos ei maksa kompostointimaksuja ja ei ole kompostoria pihalla niin tulee aikamoiset sanktiot kompostitarkastajalta.
Kompostori nyt pienimpiä ongelmia okt:ssa. Paikallinen jätefirma toi ilmaiseksi pihaan jäteastian ja maksan vain tyhjennyksen 2 viikon välein.
Kyllä okt omalla tontilla nykyään on turvallinen asumismuoto tässä huonossa taloudellisessa tilanteessa.
Entä rosvot, voiko yksin nukkua yönsä rauhassa. Pitääkö hankkia vihainen hurtta?
Haluatko asua omakotitalossa? Sitten se on varmaan hyvä asia. Jos tarkoitus on että asut siinä, oletat sen nostavan arvoaan ja sitten suunnittelet vanhemmalla iällä myyväsi sen voittoa toivoen, ei välttämättä hyvä idea. Ei ole mitään taetta että asukasluku pysyy Suomessa edes samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompostori nyt pienimpiä ongelmia okt:ssa. Paikallinen jätefirma toi ilmaiseksi pihaan jäteastian ja maksan vain tyhjennyksen 2 viikon välein.
Kyllä okt omalla tontilla nykyään on turvallinen asumismuoto tässä huonossa taloudellisessa tilanteessa.
Entä rosvot, voiko yksin nukkua yönsä rauhassa. Pitääkö hankkia vihainen hurtta?
Rosvot saa samalla vaivalla paremman saaliin Westendistä kuin Padasjoelta. Jos talo näyttää max 20 tonnin arvoiselta ja pihassa läpiruostunut Nissan, voi jo päätellä ettei talosta lähde mukaan ainakaan koruja ja Picasson maalauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komposti ei edes ole pakollinen vielä kuin isommissa kunnissa. Eikä sen hankinta nyt edes ole mikään iso juttu. Rosvot on pysynyt loitolla, tiedä sitten onko syynä koira, mutta vihaista ei ole tarvinnut, riittää kun on iso ja haukkuu.
Nämä on pieniä murheita, isot on sitten niitä, kun tulee isoja remonttitarpeita jotka pitää kustantaa itse tai myyntilanne.
Kuka mistäkin tykkää. Asun niinkuin itse tykkään ja missä haluan. Nyt on velaton koti keskisuuren kaupungin keskustassa. Jos parin vuoden päästä muutamme toiseen kaupunkiin niin tästä saadut rahat sijoitetaan ja niillä tuotoilla maksetaan vuokraa koska emme enää halua omistusasuntoa joka sitoo tiettyyn paikkaan. 60v lähestyy hyvää vauhtia. Ja jos vanhaksi elää niin joku senioritalo olisi varmasti kiva jos terveys vaan kestää ettei joudu johonkin hoivakotiin. Eihän sitä ikinä tiedä kuis käy...
ONhan ok taloon myös hankittava esim. kottikärryt ja harava ja lapiokin.
Muuttaessasi kerrostaloon voit muuttaa nekin rahaksi ja elellä herroiksi.
:)
Talikko, harava, lapio ja kuokka peritty jostain sota-ajalta.
Ruohonleikkurilla ja kottikärryilläkin ikää jo 28v.
En ole enää vuosiin splitannut noita kuluiksi🤣
Vierailija kirjoitti:
Haluatko asua omakotitalossa? Sitten se on varmaan hyvä asia. Jos tarkoitus on että asut siinä, oletat sen nostavan arvoaan ja sitten suunnittelet vanhemmalla iällä myyväsi sen voittoa toivoen, ei välttämättä hyvä idea. Ei ole mitään taetta että asukasluku pysyy Suomessa edes samana.
Lapsihyvä sinähän saat asua siinä. Ei kaikkea mitata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni omakotitalo ja juuri noista syistä koen sen hyväksi asumisnuodoksi koska olen vastuussa vain itsestäni ja omista laskuistani. En muiden.
Ja remontit ym. saa tehdä oman taloustilanteen ja innon mukaan tai olla tekemättä.
Se on ainoa järkevä asia koko maailmassa. Aina ollut.
Vain OKT:ssä asuvalla on ns. oma tupa. Kaikissa muissa asuntoyhtiön lähettämät työntekijät tulevat sisälle omin luvin milloin mitäkin tarkastamaan, nyt viimeisenä siirrettiin palohälyttimien valvonta taloyhtiöille, käyvät kahden vuoden ramppaamassa niitä tarkastamassa. VMP!
Vierailija kirjoitti:
Jos saat kaupungista talon omalla tontilla niin se on lottovoitto. Nykyään kaikki on vuokratontteja.
Riippuu kaupungista ja alueesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt-asujilla, jotka vielä autoilevat töihin on ollut inflaation ja sähkön ja bensanhinnan takia suurin elinkustannusten nousu. Nyt tosin bensa on maltillistunut ja sähköäkin saa taas jo suht edullisesti.
Jatkossa kaukolämpö saattaa kallistua paljonkin, on ollut juttua. Ja jos se on jo nyt kallistunut, niin miten todennäköistä on, että sen hinta laskee? Eivät voi edes vaihtaa sen toimittajaa.
Bensanhinnan? Sulta on jäänyt kokonaan huomaatte bensahinnan lasku? Sähkönhinnan? Sulta on jäänyt huomaatta kokonaan sähkönhinnan lasku? Sulta on jäänyt kokonaan huomaatta myös ruuanhinnan lasku? Näin se tehokas vasemmispropaganda uppoaa kansaan joka on tunnetusti tyhmää.
Silloin Sanna Marinin kaudella parhammillaan bensa maksoi alle 1,30 € litra. Nyt vasta kävin tankkaamassa 1,90 € litra.<
Vuonna 2022 maksoi polttoaine 2,50-2,60e/litra.
Vierailija kirjoitti:
On. Nimenomaan OMALLA tontilla hyvällä alueella, missä hintataso nousee pitkässä juoksussa.
Kaupan ala ei saanut painavaa syytä irtisanomiseen työehtosopimukseen.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no sen muutamat kerrat kun kesässä nurmikon ajaa niin ei ole iso juttu. Toki siitä voi myös maksaa jollekin että muut tekee, kuten taloyhtiöissä mutta omakotitalossa voi itse päättää, tekeekö itse vai haluaako siitä maksaa. Meillä on kyllä oma komposti ja se on kätevä, siitä saa hyvää multaa istutuksille. Samalla lailla muuten kierrätys hoidetaan kuin aiemmin kerrostaloissa ja rivareissa asuessa. En enää haluaisi asua muuten kuin omakotitalossa ja siten että ei ole yksikään naapuri liian lähellä, ihana oma luonnonrauha mutta silti lähellä töitä ja keskust
Muutaman kerran. Meillä leikataan ruoho joka viikko kesällä.
No, onhan näitä jotka siivoaa asunnonkin tunnissa.
En ostaisi omakotitaloa ikinä. Tämä maa kaupungistuu sitä tahtia, että palvelut kaikkoavat maalta.
Ihmisillä alkaa olla eri säännöt irtisanomisessa. Teollisuuden liitto sai painavan syyn irtisanomiseen työehtosopimukseen, kaupan ala ei.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja silloin saa alkaa tekemään myös vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Jos taloyhtiö on laiminlyönyt korjaukset, niin sille kertyy korjausvelka. Alapohja alkaa uida vedessä, katto ja putket vuotaa ja kas kummaa, pankki ei myönnäkään lainaa, kun talon arvo on ehkä puoli miljoonaa ja velkaa pitäisi ottaa sellaiset hilpakat kolme miljoonaa, kun rempat jäi ajallaan tekemättä. Tulee konkurssi.
Omakotitalossa taas on myyjän vastuu, homeriskit ja korjaukset maksat ihan itse. Jotenkin pitäisi tässäkin rajata sitä myyjän vastuuta, jos ei olla myymässä uutta taloa eikä itse ole ollut rakentamassa tai tekemässä remppoja. 2 omaa tuttua on joutunut maksajaksi ..... Kas, piilovirhe....Toisessa oli talon lähellä kasvanut koivu tunkenut juurensa salaojaan ja tukkinut ne, toisessa oli joku tuuletusluukku joskus edellisten omistajien aikaan vuonna nakki ja nolla peitetty, mikä oli aiheuttanut kosteusongelman.... ja myyjä joutui maksamaan. Mun mielestäni yli 15 vuotta vanha talo, jota myyjä ei ole itse rakentanut, pitäisi olla rakennusaikaisten virheiden osalta jo ostajan riskinä, samoinkuin jos ei ole tehnyt sitä remppaa..... Samoin luonnonilmiöiden aiheuttamat vahingot.
Itse asun mieluiten kerrostalossa, jossa rempat on hoidettu ja se kyllä selviää lukemalla yhtiön remppalistaa ja pienellä puhelulla isännöitsijälle ja ehkä hallituksen puheenjohtajalle. Omassa taloyhtiössä on viiden vuoden korjaussuunnitelma ja rempat tehdään. Se on jo huomattu, että 10 vuoden takaisen puheenjohtajan nuukailu se vaan kostautuu. On tullut lisälaskua kun silloin jätettiin asioita tarkastamatta ja tekemättä niinkuin vanhat salaojat. Onneksi voi vielä korjata, ettei sädesieni ole ehtinyt uida taloon.