Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä ok jos yksi tiimin jäsen ei osaa työtään?

Vierailija
06.03.2025 |

Hänet laitetaan tekemään jotain ihan helppoja pikku sivujuttuja, samalla kun muut tiimissä tekevät sen oikean vaativan työn (se, joka on tittelin mukainen homma)? Kyseessä on ihan asiantuntijatyö. Jotenkin ei tunnu reilulta ja muut joutuvat tekemään enemmän hommia, jotta saadaan tiimin tavoite saavutettua.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kauanko on ollut ko. tehtävässä ja onko ollut samassa tiimissä koko ajan?

On ollut useita vuosia samassa hommassa, on yritetty kouluttaa, moni eri kouluttaja yrittänyt opastaa häntä, mutta ei vaan opi.

ap

Voi olla että hänellä on jokin vamma tai sairaus tai häiriö. Se ei ole hänen syynsä, vaikka ärsyttäisi ja itse asiassa työnantajalla on tällä hetkellä velvoite laissa mukautuksiin. 

Jos ei ole koskaan oppinut hommaa, on eri asia, että on joskus osannut ja sitten yhtäkkiä enää ei osaa.

Ei välttämättä. Jos on vaikka aivovaurio. Esimies voi olla tietoinen, mutta kollegat eivät. Työp

Yritin vain tarjota hieman näkökulmia asiaan. Esihlö asiat lopulta joka tapauksessa päättää, turha täällä ruikuttaa muille.

Vierailija
22/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voin ottaa puolet hiturin töistä, jos hän ottaa puolet minun nykyisistä töistä. 

Onko sulla jotenkin luetunymmärtäminen tai hahmotus vaikeaa? Jos haluatte että hituri lähtee, niin hänen työnsä jaetaan mm. lisätyönä sulle. Ei ole sellaista tilannetta, että hituri lähtee ja vie sun työt mennessään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, mieti asiaa hetki. Kukas ne sivuhommelit ja muut kilkkeet tekee, jos savustatte sen kolleganne pois? Nykyään tuskin palkataan ketään, joten kysy itseltäsi, että oletko valmis ottamaan lisää työtä niistä, mitä siltä "hiturilta" jää?

Olen esihenkilönä 10 hengen tiimissä ja osa on suorittajia, osa vähän rajoittuneempia suorittajia, mutta kyllä kaikilla on ihan riittävästi tekemistä. Rajoittuneemmat tekevät vähän tylsempää hommaa ja saavat paljon lisänakkeja kaikennäköisistä ylimääräisistä helpoista mutta pakollisista töistä. Jos minulla ei olisi tällaista perustyön puurtajaa, niin asiantuntevampien työaikaa menisi aika paljon "hukkaan" siihen perushöttöön. Se myös näkyy palkassa miten kukin suoriutuu, meillä on kuitenkin henkilökohtainen palkka jokaisella.

Kun olen mm. kaikille narisijoille ehdottanut, että ok, voin siirtää hiturin, mutta sinulle tulee sitten

Kai palkalle on jokin syy. Koulutus? Hyvä tyyppi? Ei valita toisin kuin muut? 

Vierailija
24/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut useita vuosia samassa hommassa, on yritetty kouluttaa, moni eri kouluttaja yrittänyt opastaa häntä, mutta ei vaan opi.

ap

Luulin, että joku uusi työntekijä, joka vasta liittynyt tiimiin ja uudenlainen työtehtävä urallaan. Tuolla taustalla eikun kenkää tai työnantaja tarjoaa kykyihin sopivaa työtä asianmukaisella tittelillä ja palkalla.

Vierailija
25/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Voi olla että hänellä on jokin vamma tai sairaus tai häiriö. Se ei ole hänen syynsä, vaikka ärsyttäisi ja itse asiassa työnantajalla on tällä hetkellä velvoite laissa mukautuksiin. 

Jos ei ole koskaan oppinut hommaa, on eri asia, että on joskus osannut ja sitten yhtäkkiä enää ei osaa.

Ihan sama asia työkavereille tai työnantajalle. Jos syy ei ole työtapaturma työnantajan alaisuudessa, niin ensin katsotaan, löytyykö uuteen elämäntilanteeseen sopiva työtä yrityksestä. Jos ei, niin saa irtisanoa vapaasti. Työtapaturma velvoittaa johonkin enemmän.

Vierailija
26/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, mieti asiaa hetki. Kukas ne sivuhommelit ja muut kilkkeet tekee, jos savustatte sen kolleganne pois? Nykyään tuskin palkataan ketään, joten kysy itseltäsi, että oletko valmis ottamaan lisää työtä niistä, mitä siltä "hiturilta" jää?

Olen esihenkilönä 10 hengen tiimissä ja osa on suorittajia, osa vähän rajoittuneempia suorittajia, mutta kyllä kaikilla on ihan riittävästi tekemistä. Rajoittuneemmat tekevät vähän tylsempää hommaa ja saavat paljon lisänakkeja kaikennäköisistä ylimääräisistä helpoista mutta pakollisista töistä. Jos minulla ei olisi tällaista perustyön puurtajaa, niin asiantuntevampien työaikaa menisi aika paljon "hukkaan" siihen perushöttöön. Se myös näkyy palkassa miten kukin suoriutuu, meillä on kuitenkin henkilökohtainen palkka jokaisella.

Kun olen mm. kaikille narisijoille ehdottanut, että ok,

Perheyhtiöissä sukulaisille voidaan antaa vaikka millaista palkkaa, vaikka työ olisi pienimuotoista. Työnantajan vapaus toki.

Vierailija
27/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voin ottaa puolet hiturin töistä, jos hän ottaa puolet minun nykyisistä töistä. 

Onko sulla jotenkin luetunymmärtäminen tai hahmotus vaikeaa? Jos haluatte että hituri lähtee, niin hänen työnsä jaetaan mm. lisätyönä sulle. Ei ole sellaista tilannetta, että hituri lähtee ja vie sun työt mennessään. 

Ei. Hituri ulos ja uusi osaava työntekijä sisään. Ja kaikki tekevät samanlaista hommaa, ei niin, että joku sluibailee tekemällä vain helppoja tehtäviä.

Vierailija
28/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Hituri ulos ja uusi osaava työntekijä sisään. Ja kaikki tekevät samanlaista hommaa, ei niin, että joku sluibailee tekemällä vain helppoja tehtäviä.

Esihenkilö päättää, ei kollega eikä kukaan ulkopuolinen.

Vierailija
29/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako K:lla?

Vierailija
30/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojeluun ilmoitus. 

Vierailija
31/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa yksityissektorilla vapaasti palkata myös vähän osaavia ja saa päättää palkat vapaasti. Ei ole pakko antaa suurinta palkkaa pätevimmille.

Vierailija
32/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen mm. kaikille narisijoille ehdottanut, että ok, voin siirtää hiturin, mutta sinulle tulee sitten nämä lisätyöt, niin on ääni usein muuttunut kellossa.

Aiemmin kommentoineena esihenkilönä ymmärsin, että tiimillä on yhteiset tulostavoitteet ja rajoittunut suorittaja ei näy niissä. 

Kaikilla on riittävästi tekemistä ei ole tulostavoite. Perushötöstä ja helpoista hommeleista ei makseta asiantuntijoille. 

Jos ei ole tulostavoitetta niin kannattanee tehdä selväksi ettei kaikilta odoteta samaa panosta.

Vierailija
33/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsuojeluun ilmoitus. 

Ai mistä? Se että joku ei opi tehtäviä ja tekee helpompia tehtäviä, ei ole syrjintää tai epätasa-arvoista käytöstä. Sen sijaan savustamiseen voidaan kyllä puuttua.

Vierailija
34/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako K:lla?

Ei ala

Vierailija
35/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja saa yksityissektorilla vapaasti palkata myös vähän osaavia ja saa päättää palkat vapaasti. Ei ole pakko antaa suurinta palkkaa pätevimmille.

Niin saa. Saa myös hävitä vapaasti kilpailijoille.

Vierailija
36/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esihenkilö päättää, ei kollega eikä kukaan ulkopuolinen.

Ja tässä tapauksessa esihenkilö ja hituri on ap:n kertoman mukaan kavereita, niin että tuskimpa hituri lähtee. 

Vierailija
37/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saa, alaisilla ei pitäisi olla asiassa mitään pöydälle hyppimistä. Jos haluan palkata vaimoni tai vaimon veljen, teen niin. Yritys on minun. Päätäntävalta on minun. Piste.

Vierailija
38/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saa, alaisilla ei pitäisi olla asiassa mitään pöydälle hyppimistä. Jos haluan palkata vaimoni tai vaimon veljen, teen niin. Yritys on minun. Päätäntävalta on minun. Piste.

Nyt on kyse varmaan vähän isommasta yrityksestä kuin jostain pirkko-petterin autohuolto oy:stä. 

Vierailija
39/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi itse perustaa yrityksen ja palkata sinne haluamansa henkilöt.

Vierailija
40/47 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiimissä ne helpotkin sivujutut on jonkun tehtävä. Onko nyt kyseessä taas perehdytyksen puute vai kyseisestä työntekijästä ei muuten pidetä? Onko parempi että tiimistä pudotetaan yksi pois jolloin ne helpot sivujutut jää teidän muiden tehtäviksi?