Joko olet tutustunut vaalikoneisiin? (kevät 2025)
Ainakin Ylellä ja IS:llä on avattu.
Itse olen molempiin. Ja löytänyt kuntavaaliehdokkaankin. Aluevaaliehdokas vielä hakusessa.
Kommentit (37)
Ilta-Sanomien vaalikoneessa minulle tuli ykköseksi joku nainen, jolle tärkein juttu ovat lapset. Juu ei. Kone sanoi, että minun olisi pitänyt vastata useampaan kysymykseen, jotta olisi tullut tarkempi vastaus. Mutta koska minua ei kiinnosta sen paremmin koulut kuin maahan muut tokaan, niin hyppäsin kaikki ne kysymykset yli. Sitä lapsellista naista en todellakaan aio äänestää, kuusikymppistä lapset eivät todellakaan kiinnosta.
Olisikohan Ylen vaalikone yhtään järkevämpi? Olisiko siellä muitakin kysymyksiä kuin koulut ja maahan muut to? Löytäisinkö sieltä ehdokkaan molempiin vaaleihin? Pitää varmaan kokeilla.
Olen niin kyllästynyt vaalikoneisiin. Tein huvikseni Ylen vaalikoneen. Eniten kanssani samaa mieltä olevan kanssa olimme 78% samaa mieltä, vähiten samaa mieltä kanssani oli kuitenkin 72% samaa mieltä. Kukaan ei uskalla olla mistään mitään mieltä, koska kalastellaan vaan eniten osumia.
Ja jos kerrankin vielä luen vaalikonekysymyksen "jos on pakko valita, onko parempi korottaa veroja vai karsia palveluita", alan huutaa!
Ei semmoista puoluetta olekaan, että natsaisivat. En halua tänne yhtään somppua tai musua, mutta haluan luonnon riistämiseen lakkaavan ja haluan että heikompiosaisista pidetään huolta. Persujen ja punavihreiden sekotus. Ei semmoista vaan ole. Pitäkää tunkkinne.
Tuli kookomuslainen ykkösehokkaaks ja olen kommunisti. En tuon koneen perusteella lähtis äänestäää. Muut oli persuja, yks suomen kansa ensin ja pari demaria
Helsingin Sanomilla oli aika järkevä vaalikone.
Helsingissähän liikenne on se ydinkysymys. Tai siis se että liikenne ei kertakaikkiaan toimi. Ja ihmiset eivät halua enää matkustaa julkisillakaan kun ei sekään toimi. Ja että vihervasemmisto on Sinnemäen johdolla onnistunut tyhjentämään ydinkeskustan liikkeistä ja ihmisistä.
Hirveää jälkeä viimeisten parin valtuustokauden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei semmoista puoluetta olekaan, että natsaisivat. En halua tänne yhtään somppua tai musua, mutta haluan luonnon riistämiseen lakkaavan ja haluan että heikompiosaisista pidetään huolta. Persujen ja punavihreiden sekotus. Ei semmoista vaan ole. Pitäkää tunkkinne.
Kuulostaa Sinimustalta liikkeeltä. Ne vastustavat ulkomaalaisia, välittävät luonnosta ja heikompiosaisista, ja kannattavat perustuloa.
Ei kannata. Ei mulla ole äänioikeutta kuntavaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vaalit kiinnosta ketään?
Ei. Yks tuttu valtuustossa ja se on...peukku alas
Kyllä tein Ylen. Aivan lopussa näytettiin mikä olisi henkisesti oikea kunta asua vastausten perusteella.
Tein hesarin ja päädyin taas yläoikeaan nurkkaan Stalinin viereen. Täällä ei ole koskaan ehokkaita minulle...
En. Jos äänestää antaa äänen sille että kannattaa kaikkia kamaliakin systeemejä kunnissa ja on osallinen sellaiseen. Kuntavaalit. Haluan irtisanoutua sellaisesta. Aika monta asiaa lykätty kunnille ja turhiakin.
En vielä. Ihan kokemuksesta tiedän, mitä sieltä tarjoillaan. Mulle ei ikinä tarjoilla perinteisiä puolueita eikä normoja. Kaikista epäsopivin ehdokas on aina ollut oma ex mies. Siis kun siellä näkyy, kuka on epäsopivin ehdokas.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän 7 muuta, jotka kaipaavat samaa. Se pitää vaan itse perustaa.
Älkää hyvät ihmiset luottako vaalikoneisiin, ne eivät todellakaan ole puolueettomia. Tutustukaa itse puolueiden ja henkilöiden tekemisiin ja sanomisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ilta-Sanomien vaalikoneessa minulle tuli ykköseksi joku nainen, jolle tärkein juttu ovat lapset. Juu ei. Kone sanoi, että minun olisi pitänyt vastata useampaan kysymykseen, jotta olisi tullut tarkempi vastaus. Mutta koska minua ei kiinnosta sen paremmin koulut kuin maahan muut tokaan, niin hyppäsin kaikki ne kysymykset yli. Sitä lapsellista naista en todellakaan aio äänestää, kuusikymppistä lapset eivät todellakaan kiinnosta.
Olisikohan Ylen vaalikone yhtään järkevämpi? Olisiko siellä muitakin kysymyksiä kuin koulut ja maahan muut to? Löytäisinkö sieltä ehdokkaan molempiin vaaleihin? Pitää varmaan kokeilla.
Mistä luulet, että kunta- ja aluevaaleissa äänestetään?
Itse en ole vielä tehnyt, enkä koskaan äänestä vaalikoneiden perusteella. Sinänsä hyödyllisiä työkaluja vertailuun ja avoimet vastaukset tärkeimmät.
Vaalikoneilla ohjaillaan ihmisiä äänestämään vihervassareita.
Osa kysymyksistä valitaan johdattelevasti. Että otetaanko rahaa pois jostain. Mutta se aiheuttaa sitten jotain ikävää. Eihän hyvä ihminen halua ikäviä asioita, joten vaalikone kertoo että valintasi on vassari. Ja tuhlaus jatkuu!!!
Vierailija kirjoitti:
Tein hesarin ja päädyin taas yläoikeaan nurkkaan Stalinin viereen. Täällä ei ole koskaan ehokkaita minulle...
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/28201d36-0200-4de1-89a2-5a877d195…
Eikö vaalit kiinnosta ketään?