Monimuoto-opinnot amk:ssa
Moi,
Olen hakemassa humanistiseen ammattikorkeakouluun nyt tässä tulevassa haussa, mutta koulutus toteutuu ainoastaan Monimuoto-opintoina. Ja kun minulla ei ainakaan tällä hetkellä ole suunnitelmia esim työskennellä samaan aikaan, niin mietin soveltuukohan tuo opiskelutapa minulle. Kenelläkään kokemuksia monimuodosta? :)
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monimuoto on kyllä yhtä lällytystä, mitä olen kuunnellut. Monet kuvittelevat, että ei tarvitse tehdä mitään, kun kerran käyt töissä samalla.
Pyörivät siellä varsinaisten opiskelijoiden joukossa.
Sekavaa.
Pitäisi olla omat ryhmät.
Hae varsinaiseen.
Monimuoto on kyllä ihan varsinaista. Ja on omat ryhmät. Et kai sekoita nyt avoimen AMK:n opiskelijoihin?
Opiskelin monimuotona lähihoitajaksi. Välillä tuntui siltä, että oli joku kirjekurssi meneillään :( Pari iltaa viikossa lähiopiskelua ja päiväopiskelijoilla samaa asiaa opetettiin noin 40 tuntia.
Aivan h-vetin hienoa oli mennä hoitotyön harkkaan. Ekan päivän aamulla kysyttiin, että voitko mennä tyhjentämään Minnan pissapussin - joo menisin, mutta en tiedä miten se tehdään. Oliko hippasen nolo olo! Mulla oli aivan ihana ohjaaja, antoi/vaati tekemään kaikkea - katetrointi, urinaali, peg-ruokinta ja kaikkea muuta eli kiitos hänelle, vain tekemällä oppii.
Tulevassa haussa haen sosionomiopintoihin, opintolaina + keikkatyö. Monimuoto sopii ihmiselle, joka pystyy tekemään kirjallisia töitä itsenäisesti niin, ettei jätä tehtäviä roikkumaan.
Miten ajattelit rahoittaa opintosi jollet tee töitä samalla? Opintolaina+raha on noin 1000 euroa kuussa, riittääkö tämä menoihisi?
Vierailija kirjoitti:
Milä ihmeellä elät kun et käy töissä samalla? Monimuoto on tarkoitettu työssäkäyville ja päiväopiskelu jos ei ole töitä. Hankalampi ne itse on opetella kotona kun tunneilla kuunnella.
Vastasin aloittajalle juuri tästä itseopiskelu vs. päivätoteutus. Monimuotona moni asia jää jollei kokonaan pois niin ei ainakaan käytännössä harjoiteilla/ei pysty kysymään opettajalta, että jos käy näin, niin mites sitten tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milä ihmeellä elät kun et käy töissä samalla? Monimuoto on tarkoitettu työssäkäyville ja päiväopiskelu jos ei ole töitä. Hankalampi ne itse on opetella kotona kun tunneilla kuunnella.
Opintotuella. Ihan samalla tavalla monimuotoonkin voi saada opintotukea kuin päiväopiskeluunkin.
Riippuu ihan ihmisestä, millä tavalla kukin oppii parhaiten. Tutkimusten mukaan tuollainen perinteinen luento, jossa vain kuunnellaan, on kylläkin erittäin tehoton tapa oppia. Jos ei halua opiskella päivisin kotona, niin mikään ei estä monimuoto-opiskelijaa opiskelemasta päivisin koululla, esim. kirjastossa tai yhteisissä lukutiloissa. Samalla voi käydä koululla syömässä.
Minä mietin juuri, että kannattaisiko irtisanoutua työkkäristä ja opiskelemaan monimuotona.
Opintotuella en pysty maksamaan kulujani, sehän on jotain 250 euroa kuussa?!
Vierailija kirjoitti:
Sopii kyllä, itse opiskelen monimuotona enkä tällä hetkellä tee töitä opiskelujeni ohella :)
Kiitti vastauksestasi! Millaista opiskelu on tähän mennessä ollut? Kuulisin mielelläni kokemuksiasi.
-Ap
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin aloittajalle juuri tästä itseopiskelu vs. päivätoteutus. Monimuotona moni asia jää jollei kokonaan pois niin ei ainakaan käytännössä harjoiteilla/ei pysty kysymään opettajalta, että jos käy näin, niin mites sitten tehdään.
Olit ammattikoulussa etkä AMK:ssa. Se on kuitenkin aika tavalla eri asia. Ammattikoulussa opiskellaan käytännön työhön, jossa tarvitaan todella paljon käytännön harjoittelua. Mutta AMK:ssa tehdään korkeakoulututkintoa, siinä on myös enemmän teoriaa ja töissä sijoitutaan asiantuntijatehtäviin. AMK:ssa pystyy opiskelemaan itsenäisesti aivan eri tavalla kuin ammattikoulussa.
Siriina kirjoitti:
Opiskelin monimuotona lähihoitajaksi. Välillä tuntui siltä, että oli joku kirjekurssi meneillään :( Pari iltaa viikossa lähiopiskelua ja päiväopiskelijoilla samaa asiaa opetettiin noin 40 tuntia.
Aivan h-vetin hienoa oli mennä hoitotyön harkkaan. Ekan päivän aamulla kysyttiin, että voitko mennä tyhjentämään Minnan pissapussin - joo menisin, mutta en tiedä miten se tehdään. Oliko hippasen nolo olo! Mulla oli aivan ihana ohjaaja, antoi/vaati tekemään kaikkea - katetrointi, urinaali, peg-ruokinta ja kaikkea muuta eli kiitos hänelle, vain tekemällä oppii.
Tulevassa haussa haen sosionomiopintoihin, opintolaina + keikkatyö. Monimuoto sopii ihmiselle, joka pystyy tekemään kirjallisia töitä itsenäisesti niin, ettei jätä tehtäviä roikkumaan.
Miten ajattelit rahoittaa opintosi jollet tee töitä samalla? Opintolaina+raha on noin 1000 euroa kuussa, riittääkö tämä menoihisi?
Sinänsä ihan mielenkiintoista, mutta lähihoitajia ei kouluteta AMK:ssa. Ap on hakemassa Humanistiseen AMK:hon, jossa koulutetaan mm. yhteisöpedagogeja, kulttuurituottajia ja tulkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Sinänsä ihan mielenkiintoista, mutta lähihoitajia ei kouluteta AMK:ssa. Ap on hakemassa Humanistiseen AMK:hon, jossa koulutetaan mm. yhteisöpedagogeja, kulttuurituottajia ja tulkkeja.
Anteeksi, että vastasin.
Hain itse monimuotona varhaiskasvatuksen sosionomiksi, mutta on tarkoituksena käydä töissä. Hieman kyllä hirvittää, mutta halu päästä kouluun on kova!
Aikuiskoulutusta ei ole ollut AMK:eissa enää vuosiin erikseen. Monimuoto-opintoja saa tehdä myös nuoret opiskelijat. Eikä opetus ole välttämättä aina kahtena lähipäivänä viikossa, varsinkaan juuri keskiviikkona ja torstaina, vaan tuo vaihtelee ihan AMK:sta ja koulutusohjelmasta riippuen. Mistähän vanhasta lähteestä tuokin lainaus on peräisin. Tekoäly hoi?