Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä liikunnalla laihtuu

Vierailija
05.03.2025 |

Oma kokemukseni on, että liikunnalla laihtuu, vaikkakin erittäin hitaasti. 

Olen lukenut useita juttuja, joiden mukaan liikunta ei laihduta, koska elimistö sopeutuu liikunnan määrään ja alkaa säännellä energiankulutusta. Olen kuitenkin omakohtaisesti havainnut, että liikunta on laihduttanut minut takaisin nuoren aikuisuuteni normaalipainoon, mutta tahti on ollut noin kilo tai alle vuodessa. Käytännössä laihtumista on ollut siis lähes mahdotonta havaita sen hitauden vuoksi, mutta nyt useamman vuoden jälkeen sen huomaa. Kehonkoostumus on myös muuttunut ja rasvan tilalle on tullut lihaksia, eli olen jäntevämpi.

Olen esivaihdevuosi-ikäinen nainen, joten jopa tässä iässä tällainen muutos on ollut mahdollinen. 

Lisään kyllä vielä, että olen aina syönyt melko terveellisesti.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihduttajan tarvitse liikkua. Eikä säännellä syömistään. Riittää, että sanoo olevansa laihdutuskuurilla. Niin muutkin tekevät. Vuosia ja vuosikymmeniä.

Vierailija
22/25 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan vaikutus 90%, liikunnan 10%

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan pitkiä 15-20  km kävelylenkkejä noin 3-4 kertaa viikossa hyötyliikunnan lisäksi. Paino ei putoa, vaikka olen vähentänyt epäterveellisten ruokien syömistä ja annoskokoja. Huvittavinta on, että jos pidän taukoa jonkun viikon kävelystä, paino saattaa laskea kilon tai kaks mutta lenkkeilyn jälkeen nousee takasin.

Vierailija
24/25 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastan pitkiä 15-20  km kävelylenkkejä noin 3-4 kertaa viikossa hyötyliikunnan lisäksi. Paino ei putoa, vaikka olen vähentänyt epäterveellisten ruokien syömistä ja annoskokoja. Huvittavinta on, että jos pidän taukoa jonkun viikon kävelystä, paino saattaa laskea kilon tai kaks mutta lenkkeilyn jälkeen nousee takasin.

Taitaa olla yksilöllistä, että mikä menetelmä sopii kenellekin. Aikoinaan armeijassa painoni putosi alokaskaudella  (eli noin puolessatoistakuukaudessa) 72 kilosta 62 kiloon. Ruokaa taisi olla enemmän kuin kotona, mutta liikuntaa reippaasti enemmän. Vastaavasti myöhemmin aikuisiällä olin päässyt hieman ylipainoiseksi. Kun kevensin ruokavaliota, paino putosi puolessa vuodessa ehkä pari kiloa. Sitten aloin pyöräillä reippaasti, 4-5 kertaa viikossa tunnin-parin lenkkejä, ja puoli vuota myöhemmin painoni oli laskenut kymmenen kiloa, vaikka ruokailutavat olivat samat kuin tätä "himopyöräilyä" edeltävällä puolivuotiskaudella.

Vierailija
25/25 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa paino putosi aika nopeasti kun aloitin käymään juoksulenkeillä. Painoin noin 73-74kg ennen juoksun aloittamista ja muutaman kuukauden päästä 65-66kg. Söin mielestäni aika samalla tavalla, en ainakaan tietoisesti muuttanut mitään. Olen juossut kolme kertaa viikossa, noin 10km kerrallaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi