Lisääkö baletinharrastus syömishäiriöriskiä?
Uskallanko pistää (jo muutenkin huonosti syövän) 5-vuotiaani klassisen baletin tunneille? Tyttö itse hinkuaisi kovasti sellaisille.
Pikku-ballerinojen äidit (tai itse balettia harrastaneet), millaisia kokemuksia teillä on ko. harrastuksen mahdollisista vaikutuksista lapsen syömiseen tai kehonkuvaan ylipäänsä?
Kommentit (8)
Tungeppa itse itsesi tiukkaan jumppapukuun ja mene muiden naisten kanssa peilin eteen heilumaan?! Ja sitten tulee ope ja kommentoi koko ajan mitä teet oikein ja mitä väärin...
nimim. Kahden anorektikko-balettitanssijan tuttu.
mikäli lapsi osaa suhtautua terveesti ruokaan, syömiseen ja itseensä. lapsellanne on varmasti järkevät, kannustavat ja rakastavat vanhemmat ja tämä ehkäisee kaikista parhaiten syömishäiriön syntyä.(mutta en väitä ettei syömishäiriöisten vanhemmat olisi myös rakastavia)
Jaa, meillä esikoinen on harrastanut baletti 5 vuotta. Toistaiseksi en ainakaan ole huomannut mitään syömisongelmiin viittaavaa. Tyttö syö kyllä ihan normaalisti eikä tunnut juuri asiaa ajattelevan.
Osaiskohan nuo opetkin nykyisin jo tuota asiaa huomioida?
Ylipainoisena ei voi tanssia. Ei varmaan vielä lapsilla kohota syömishäiriöriskiä, mutta nuorena kyllä. Teini-ikäisenä vartaloa vahdataan muutenkin tarkasti.
Se hyvä puoli asiassa kyllä olisi, että tyttäreni on luonnostaan tosi hoikka, joten ainakaan vielä tässä iässä hän tuskin itse kokisi olevansa " väärän mallinen" balettiin. Tarkoitan tällä sitä, että varmasti jo hyvin nuoretkin tytöt saattavat tuntea häpeää tms., jos tuntevat itsensä liian pyöreiksi ja kokevat tarvetta laihduttamiseen esimerkiksi balettiharrastuksensa vuoksi.
P.S. Sori, tulipa muotoiltua asia mutkikkaasti, mutta tässä vaiheessa perjantai-iltapäivää en enää osaa kirjoittaa selkeämmin... ; )
Kiva että tähän on jo näin moni vastannut, kiitos! : )
huomiota ulkomuotoon. Kaverini 8-vuotias tyttö joutui pois muodostelmaluistelujoukkueesta kun oli lihavampi kuin muut. Aivan normaali tytönpullukka ja taitava luistelija, onneksi myös mahtavalla itsetunnolla varustettu.
Riippuu tytön itsetunnosta, baletinopettajasta (mulla itsellä oli vähän hullu, vaati laihuutta) ja kavereista.
Voi olla mahtava, kiva harrastus, mutta voi olla, että noi balettijutut kyllä vääristää ruumiinkuvaa. Miten olis joku muu tanssiharrastus, esim. salsa, flamenco tai joku muu, missä ei oo niin tiukkaa toi laihuuden ihannointi?